Syökö jenkit oikeasti niin että pilkkovat ensin
kaiken normaalisti veitsi oikeassa kädessä ja sitten veitsi pois ja haarukka oikeaan ja ääntä kohti?
Äärimmäisen typerän näköistä? Johtuuko se roskaruuan syönnistä sormin niin, että normaalit ruokatavat ovat unohtuneet.
Ravintolassa oli kaksi aikuista ämerikkalaista ja söivät näin. Oli vaikeaa olla tuijottamatta.
Kommentit (81)
Mieheni on tuollainen sotien kaikki yhteen ja tekee sen kylässä ja ravintoloissa. Eipä tee mieli mennä hienoimpiin ravintoloihin tuon kanssa.
Kylässä kerran perheen poika 7v kysyi miksi sä syöt lastenmössöä. Isäntäväki ja minä häpesimme, mutta mies vaan nauroi.
Mäkin syön joskus noin, riippuu ruuasta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:58"]
Keski-Euroopassa taas syödään tavallinen vihersalaatti, jossa on salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia jne. veitsellä ja haarukalla ja se vasta omituiselta näyttääkin.
[/quote]
Miten sä sitten syöt salaatin?
[/quote]
No tietenkin pelkällä haarukalla. Eikä mitenkään "mä", vaan se syödään etiketin mukaan haarukalla, eikä salaatinlehtiä pilkotaan koskaan veitsellä.
[/quote]
No kerropas tuo Unicafen työntekijöille, jotka jättää salaatinlehdet melkeinpä kokonaisiksi. Sellaista ei kyllä pilkkomatta suuhun saa, varsinkaan, jos on erehtynyt laittamaan päälle salaatinkastiketta. Olisi koko naama siinä kastikkeessa, jos sellaisen yrittäisi suuhunsa tunkea pelkän haarukan avulla.
Minä en ole ikinä tajunnut, että sen vasemmassa kädessä olevan haarukan pitäisi olla koko ajan piikit alaspäin. Eihän nyt kaikkea ruokaa saa haarukalla seivästettyä. Pitäisikö esim. perunamuusikin muka keplotella sen haarukan koveralle puolelle? Kyllä minä ainakin pyöräytän haarukan toisin päin, jos tarve tulee, mutta en siirrä sitä oikeaan käteen. Kotona syön usein pelkällä haarukalla, jos ei ole mitään pilkottavaa, ja silloin se on tietysti oikeassa kädessä koko ajan.
Pihvi syödään kumpaakin aterinta käyttäen, esim kiusaukset haarukalla ja keitto lusikalla.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:27"]
Olin Jenkeissä vaihdossa joskus vuonna kivi ja kirves, ja meillä oli hienot illalliset koululla. Ihmettelin kovasti, miksi kaikki lakkasivat syömästä ja tuijottivat minun syömistäni, mutta selittivät sitten, että se johtui siitä, kun söin niin 'eurooppalaisittain'. :D
[/quote]Juurikin näin.Olin yli 20v. sitten vaihdossa Jenkeissä myös ja pääsin parin sadan hengen illallisille jossa senaattoreita ja muita pamppuja ,oli jopa silloinen presidenttikin...pöydät katettu viimeisen päälle mutta väki sujuvasti söi miten sattuu niillä aterimilla.Hieman kummastutti.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:58"]
Keski-Euroopassa taas syödään tavallinen vihersalaatti, jossa on salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia jne. veitsellä ja haarukalla ja se vasta omituiselta näyttääkin.
[/quote]
Miten sä sitten syöt salaatin?
[/quote]
No tietenkin pelkällä haarukalla. Eikä mitenkään "mä", vaan se syödään etiketin mukaan haarukalla, eikä salaatinlehtiä pilkotaan koskaan veitsellä.
[/quote] Etiketin mukaan katetussa poydassa on aina erillinen, pienempi haarukka salaattia varten ja salaatti syodaan aina erilliselta lautaselta, ei sita sotketa paaruoan makujen sekaan. Siinahan muuten joutuisi syomaan hyvan pihvin salaattikastikkeen kanssa.
Ihmeellisen vahasta av-mammat tas jarkyttyy, enta jos joku syo puikoilla tai intialaseen tyyliin sormilla. Teilta kai jaa oma ruoka syomatta kun tuijotatte suu auki. Se vasta etikettivirhe onkin.
On kammottavaa nähdä ravintolassa (jos ravintola tarkoittaa sinulla ABC:tä, tämä ei kosketa sinua) kun joku pilkkoo pihvin pieneksi paloiksi, ja sitten ryhtyy laipoimaan suuhun. Jos kotona syö makaronilaatikkoa tai jotain muuta laatikkoa, olkoon sitten. Mutta se esipilkkominen, ei edes kotona. Se lihahan menee kuivaksi ja kylmäksi myös. Eli ei ole edes käytännöllisä, vain rumaa. Onneksi valitsemalla ravintolansa voi melkein varmasti välttyä tuollaiselta. Ainakin pääkaupunkiseudulla.
Liittoutuneiden vakoojat jäivät kiinni toisessa maailmansodassa, kun he söivät amerikkalaisten tavoin saksalaisten pöydässä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:44"]
kaiken normaalisti veitsi oikeassa kädessä ja sitten veitsi pois ja haarukka oikeaan ja ääntä kohti?
Äärimmäisen typerän näköistä? Johtuuko se roskaruuan syönnistä sormin niin, että normaalit ruokatavat ovat unohtuneet.
Ravintolassa oli kaksi aikuista ämerikkalaista ja söivät näin. Oli vaikeaa olla tuijottamatta.
[/quote] :)) No en ole koskaan kylla itse nahnyt moista. Olen asunut Usassa neljatoista vuotta. Ensimmaista kertaa edes kuulen, kai se riippuu vahan ihmisesta...
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:52"]
Öö kummaa väkeä. Mä syön niin että vasemmassa kädessä on haarukka ja oileassa kädessä veitsi. Näin syön kaikki ruoat paitsi keiton. Keiton syön niin että mulla on lusikka vasemmassa kädessä.
[/quote]
haarukkaa ja veistä käytän samoin, mutta lusikka on kyllä oikeassa keittoa syödessäni.
Itsekin syön sosiaalisen paineen takia aina tällä "sivistyneellä" tyylillä kaikissa laitosruokaloissa, ravintoloissa ja päivällisillä, mutta kotona pidän haarukkaa vasemmassa kädessä enkä edes käytä veistä, jos ei ole mitään kovaa pilkottavaa ruokaa. Tämä "sivistynyt" syömistapa vain tuntuu jotenkin typerältä ja kömpelöltä, enkä ole siihen koskaan oikein kunnolla tottunut, vaikka samalla kaavalla on menty kodin ulkopuolella lapsesta lähtien. Miksi helvetissä haarukka kuuluu vasempaan käteen, vaikka oikea olisi sille paljon luontevampi paikka?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:21"]
Hyvin monet suomalaisetkin syövät alkuruokasalaatin veitsellä ja haarukalla. Kaikki eivät ole ensinnäkään tottuneet koko alkuruokasalaattiin vieläkään, vaan lastaavat kaiken kerralla yhdelle ja samalle lautaselle. Jotkut sentään jo osaavat ottaa ensin salaatin, mutta kuvittelevat luultavasti, että näyttää sivistyneeltä, kun sen syö käyttäen myös veistä.
Tuon amerikkalaisen ruokailutavan huomasin jo 70-luvulla ollessani opiskelijavaihdossa Keski-Euroopassa. Tapasin useita amerikkalaisia vaihtareita ja kaikilla oli ap:n kuvaamat ruokailutavat.Näytti kieltämättä aika lapselliselta kauhoa pelkällä haarukalla valmiiksi pilkottua lihaa ja perunaa.
Kyllä tuohon pilkkomiseen ja pelkällä haarukalla syömiseen törmää täällä meilläkin. Pahimmillaan ei pelkastään pilkota perunaa, vaan se tilsitään kastikkeen kanssa mössöksi, siihen vielä ketsupit ja lihapullat sekaan. Eikä tällaisilla tavoilla varustettu ole suinkaan välttämättä mikään kouluttamaton juntti, vaan korkeasti koulutettu, yleensä muuten mies.
Joistain muistelmista luin joskus, että ennen mm. papit saivat koulutuksen hyville pöytätavoille, kun nuorina vastavalmistuneina tulivat apupapeiksi seurakuntiin ja poikamiehinä asuivat monesti pappilassa. Suurin osa oli kotoisin pienistä oloista ja tapakasvatus oli puutteellista. Ruustinna sitten opasti, miten syödään veitsellä ja haarukalla, miten käytetään ruokaliinaa jne. Olen todennut, että monelle nuorelle teologipojalle olisi vieläkin ruustinnan koulu ihan tarpeen.
[/quote]
Tuosta salaatista, musta ainakin on kätevämpää ottaa salaattia samalle isolle lautaselle kuin ruokaakin. Se johtuu ihan siitä, että pienelle lautaselle ei tunnu mahtuvan kovin paljoa, tai sitten salaatti uhkaa pursua lautaselta pois. Toinen, ehkä vielä parempi syy on se, että jos koko lautanen on tyhjä ruokaa varten, tulee sitä helposti otettua vähän turhan paljon.
Mun mielestä se, jos joku nyt sattuu tekemään vähän eri tavalla jotain kuin 'etiketti' sanoo, kuitenkaan suuresti muita loukkaamatta, ei ole kovin vakavaa. Jos jotain yököttää hirveästi se muussaaminen niin ei sitä tarvitse tuijottaa. En itsekään jossain hienossa ravintolassa viitsisi ruveta sotkemaan, mutta kotona omalla porukalla syön kyllä juuri niin kuin parhaaksi näen, enkä näe siinä mitään pahaa.
Kyllä, kaikki jenkit syötät noin. Hulvatonta, koko lähes 400 miljoonan ihmisen maa. Mutta jos tuo on sinusta hauskaa niin näkisit Australian! Siellä ihmiset kävelee pää alaspäin! Ja Japanissa kaikki naisparat kävelee viisi kokoa liian pienissä kengissä. Joskus toivoisinkin että kaikki japanilaiset voisi siirtää Australiaan, silloin heidän jalkojaan ei särkisi niin pahasti ja mua ei itkettäisi heidän kohtalonsa :-(
Onko sitten se "alkuruokasalaatti" pakko syödä erikseen? Siis saako salaatteja syödä ruoan kanssa sekaisin?
t. juntti vaan kyselee
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:30"]
Itsekin syön sosiaalisen paineen takia aina tällä "sivistyneellä" tyylillä kaikissa laitosruokaloissa, ravintoloissa ja päivällisillä, mutta kotona pidän haarukkaa vasemmassa kädessä enkä edes käytä veistä, jos ei ole mitään kovaa pilkottavaa ruokaa. Tämä "sivistynyt" syömistapa vain tuntuu jotenkin typerältä ja kömpelöltä, enkä ole siihen koskaan oikein kunnolla tottunut, vaikka samalla kaavalla on menty kodin ulkopuolella lapsesta lähtien. Miksi helvetissä haarukka kuuluu vasempaan käteen, vaikka oikea olisi sille paljon luontevampi paikka?
[/quote]
Sama täällä. "Edustaessa" syön "oikein", muuten niin kuin helpoimmalta tuntuu. Ja aina kun joudun syömään "oikein" kiroan mielessäni sitä typerää pelleilyä.
Haa, jos on jauhelihakastiketta ja perunaa + ketsuppia, niin kyllä vaan on ihan parasta kotona muussata ne ja herkutella!
Tuo on ihana tapa syödä kotona,pelkällä haarukalla, sillä voi pilkkoa ja ärsyttävää hienostelua kotioloissa syödä veitsellä ja haarukalla. Perunat,muusit, jauheliha, makaronilaatikko, kiusaukset ne syön haarukalla pilkkoen. Tosin töissä joutuu hienostelemaan, ihan turhaan. Nainen42
Mahtavat amerikkalaiset nauraa partaansa näitä "fiinistelevien" eurooppalaisten kummallisia, epäkäytännöllisiä ja keinotekoisia ruokailutapoja! ;)
Siis ajatelkaa nyt: eiväthän nämä todellakaan ole millään tavalla järkeviä eivätkä käytännöllisiä tapoja: pitää nyt haarukkaa "nurin päin", piikit kuperana alaspäin, ja sitten yrittää seivästää ruokaa piikkeihin. Jos ruoka ei mitenkään ole seivästettävissä, niin sitten on vaan koitettava jotenkin saada sitä keikkumaan siinä kuperien, väärin päin olevien piikkien päällä suuhun saakka... Huh.
Minusta tuo jenkkien tyyli on paljon käytännöllisempi ja järkevämpi: ensin ruoka paloiksi ja sitten pelkkä haarukka oikeaan käteen, ja sillä sitten syödään.
- Sitäpaitsi plaah, se ruoka mitään kylmene pilkottunakaan: eihän niitä paloja ole pakko töniä jäähtymään puolen kilometrin päähän toisistaan! Sitä paitsi, kunnolllinen, laadukas ruoka-annos on aina riittävän lämmin, ettei se ehdi ihan heti jäähtyä! Vai mitenkäs sitten vaikka pienet neulamuikut tai palalihakastike? Tai lämmin vihanneslisuke, jossa vihannekset ovat pieniä tai pieniksi kuutioituja? Jäähtyväthän nekin nopeasti, jos eivät ole aloittaessa tarpeeksi kuumia!
Ja salaatti: että se on syötävä AINA pelkällä, pienemmällä haarukalla?! Vaikka salaatti olisi pilkottu minkälaisiksi, hankalasti syötäviksi paloiksi, tai jätetty liian isoiksi lehdiksi ja siivuiksi, jotta niiden saaminen kunnialla, sotkematta suuhun on todella taistelun takana? Ei kiitos! Käytän mieluummin järkeäni ja syön myös salaatin sekä haarukkaa että veistä käyttäen, tarvittaessa.
Minullekin on opetettu etiketit sun muut taiteen kaikki säännöt jo kotona pienestä saakka. Oikein tiukasti ja tarkkaan. Mutta silti käytän järkeäni, näin itsenäisenä aikuisena.
Nämä kun ovat todellakin PELKKIÄ sovittuja ja totuttuja, kaavanmaisia sääntöjä, ns. "etiketti", jota vain on tolkutettu ja opetettu meille niin kauan, että ne jo tuntuvat meistä itsestämme normaaleilta tavoilta syödä! Ja muiden ruokailusäännöt tuntuvat muka huonoilta ja "barbaareilta". Vaikka, kun tarkemmin ajattelee, niin nämä meidän ovat oikeasti vain aivan naurettavia hienostelukommervenkkejä, joilla ihmiset kiusaavat toinen toistaan, sukupolvesta toiseen. ;) :D
... Vähän niin kuin ympärileikkaukset: samantyyppistä typerää vallankäyttöä ja alistamista, vaikkei niin vakavaa eikä kivuliasta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:30"]
[/quote]Mä olisin tosi tumpula leikkaamaan vasemmalla kädellä, joten mielummin noin päin. Haarukka nousee onneks ääntä kohti vasemmallakin. Ja jos käytän pelkkää haarukkaa, niin siirrän sen oikeaan käteen, samoin kuin lusikan.
Öö kummaa väkeä. Mä syön niin että vasemmassa kädessä on haarukka ja oileassa kädessä veitsi. Näin syön kaikki ruoat paitsi keiton. Keiton syön niin että mulla on lusikka vasemmassa kädessä.