Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitetaanko nukutuksessa aina virtsakatetri?

Vierailija
10.01.2014 |

Eli lähinnnä on tarkoitus kysyä että rentoutuuko rakko niin että aina on pakko laittaa katetri jos nukutetaan? Pissaako muuten sänkyyn? Vai tehdäänkö lyhyitä leikkauksia ilman katetrointia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaanko katetri jos tehdään sterilointi?

Vierailija
2/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:01"]

Ei laiteta

[/quote]

Samanlaisia kokemuksia kahdesta jalkaleikkauksesta (molempien kesto noin 3 h). Ennen nukutusta ja leikkausta käydään pissalla ja mielellään kakalla, jos maha toimii. Olin pollut molemmissa operaatioissa syömättä ja juomatta lähes 48 tuntia (tiputuksessa), joten tarvetta ei sinänsä ollutkaan. Heräämöstä osastolle siirryttyäni oli todella kova pissahätä, ilmeisesti leikkauksen aikaisen nesteytyksen takia, joten heräilyn jälkeen ensimmäinen osoite oli hotelli helpotus :)

Tsemppiä leikkaukseen, ei kannata pelätä! Nukutus on ihan mukava kokemus.

Vierailija
4/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetria ei laiteta (yleensä, koskaan?) nukutuksen takia, vaan siksi, että esim. jonkun leikkauksen jälkeen voi olla liian hankalaa käydä vessassa. Mulle on tehty parin tunnin hammasoperaatio nukutuksessa, eikä ollut katetria.

Vierailija
5/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kakkonen sen jo sanoikin eli ei laiteta aina. Mulle on tehty mm. tähystys ja nielurisaleikkaus nukutuksessa, ei onneksi katetria.

Vierailija
6/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laiteta

Vierailija
7/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on leikattu kaksi kertaa ilman katetria, molemmilla kerroilla nukutus kestänyt noin neljä tuntia. Juomista (ja syömistä) rajoitetaan ennen leikkausta niin paljon, että ei pelkoa allensa laskemisesta...  

Vierailija
8/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tunnin leikkauksen aikana ei laitettu, mutta sektiossa laitettiin.

Vierailija
9/21 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa laitetaan katetri kuulopuheiden mukaan niillekin joille tehdään epiduraalipuudutuksessa polvileikkaus. Mutta oli miten oli niin ei sen laittaminen satu tai pois otto satu joten suotta vaivaat mieltäsi sillä. Eipähän ainakaan tarvitse kun rupeat heräilemään heti lähteä kömpimään pissalle.

Vierailija
10/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanko katetri jos leikataan umppari?

Vierailija
11/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on katetri niin valuuko se pissa automaattisesti sinne pussiin sitä mukaa kun virtsaa syntyy vai pitääkö silloinkin itse "pissata"?

Vierailija
12/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 18:31"]Jos on katetri niin valuuko se pissa automaattisesti sinne pussiin sitä mukaa kun virtsaa syntyy vai pitääkö silloinkin itse "pissata"?
[/quote]

Mun mielestä valuu

Vierailija
13/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin katetri kun leikkaus kesti yli 6 h. Ja siis nukutuksessa tehtiin.

Vierailija
14/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 18:31"]

Jos on katetri niin valuuko se pissa automaattisesti sinne pussiin sitä mukaa kun virtsaa syntyy vai pitääkö silloinkin itse "pissata"?

[/quote]

No siis todellakin ihan itsestään valuu, ei tarvitse pissata...

Vierailija
15/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäydinpuudutusta vaativissa leikkauksissa laitetaan aina katetri. Muissa ei, jos vaan vessassa käynnin odotetaan onnistuvan leikkauksen jälkeen eikä leikkaus ole pitkä. Ja virtsa valuu pussiin ihan itsestään sitä mukaa kun sitä rakkoon erittyy, ei tarvitse ängätä :)

Vierailija
16/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty sterilisaatio ja polven tähystysleikkaus ja joku muukin toimenpide selkäydinpuudutuksessa eikä katetria ole koskaan laitettu. Kerran minulle tuli virtsaumpi ja silloin rakko tyhjennettiin katetrilla. Sain sairaalasta kotiin kaksi katetripakkausta, josta käytin vain toisen. Toinen on vieläkin tuolla hyllyllä. Tarvitseeko joku?

Ei katetrointi ole mikään vaikea ja kivulias asia, olenhan tehnyt sen itsekin. Tikun poisto sormesta on joskus jopa kivuliaampaa.

Vierailija
17/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lyhyttä leikkausta, ei katetria, vaan jo saman päivänä sai lähteä liikkeelle, esim. vessaan.

Yksi iso vatsan alueen leikkaus, annettiin peräruiske sekä asennettiin katetri. Leikkaus tehtiin aamulla ja se päivä ja seuraava yö piti viettää visusti petissä. Seuraavana aamuna nostettiin pystyyn ja katetri poistettiin. Jollakin potilailla oli vielä katetri, vaikka he saivat jo olla jalkeilla.

Vierailija
18/21 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanko katetri jos kyseessä avosydänleikkaus?

Vierailija
19/21 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 18:39"]

Selkäydinpuudutusta vaativissa leikkauksissa laitetaan aina katetri. Muissa ei, jos vaan vessassa käynnin odotetaan onnistuvan leikkauksen jälkeen eikä leikkaus ole pitkä. Ja virtsa valuu pussiin ihan itsestään sitä mukaa kun sitä rakkoon erittyy, ei tarvitse ängätä :)

[/quote]Ihmettelen, miksi alapeukkuja, kun asia on juuri näin. Itse kokenut ja puhunut sairaalassa asiasta.

Vierailija
20/21 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkässä, syvässä nukutuksessa (12 h) ja heräsin virtsakatetri värkissä. Ei oltu kerrottu etukäteen 😳 Epämukava, kajottu olo. Tietysti kiva etten ole ruikkinut ympäri leikkuria ja heräämöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi