Onko mielestäsi sektiovastaisuus Suomessa tosiasia?
Mä oon nyt törmännyt viime aikoina kokemuksiin, jotka ovat tukeneet monen tälläkin palstalla esittämää mielipidettä, että Suomessa terveydenhuolto on jostain syystä erittäin sektiovastainen. Tästä tulee pitkä vuodatus, ottakaa mukava asento.
Ensiksi luin Maria Nordinin blogista, miten hän sai perätilavauvalle julkisella puolella alatiesynnytysluvan, vaikka synnytystapa-arviossa mitat eivät täsmänneet. Yksityinen lääkäri taas tyrmäsi alatiesynnytyksen mahdollisuuden täydellisesti (kiinnostuneet voivat lukea itse mielenkiintoisen postauksen tästä: http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/3dt-paahan-ja-synntamaan/ ) Vähän tuon jälkeen eräs tuttu kertoi, että eräs hänen sukulaisensa oli painostettu synnyttämään perätilavauva ja synnytys oli ollut karmea. Ja aivan vasta kuulin todella karmean kertomuksen siitä, miten lääkäri oli todella asiattomasti pelotellut sektion vaaroilla, vaikka äidillä oli lääketieteelliset perusteet saada sektio (synnytystapa-arvion perusteella hänen fysiikkansa saattoi olla haittaava tekijä synnytyksessä). En nyt viitsi kertoa tapausta yksityiskohtaisesti, koska kyse ei ole minulle sattuneesta asiasta, mutta oikeasti lääkärin toiminta oli todella asiatonta, ei mitään tavallista sektioon liittyvien riskien esittelyä - ja niistä tämä äiti oli kyllä tietoinen itsekin!
Mä itse olen pelkosynnyttäjä. Takana yksi melko ikävästi mennyt synnytys (selvittiin kuitenkin pysyvittä vahingoitta sekä äiti että vauva). Näiden tietojen valossa mietin, olisiko minullekin pitänyt tehdä hätäsektio, koska ainakin minun ymmärrykseni mukaan tilanne olisi voinut päättyä heikostikin. No, toki jossitella voi, mutta näitä asioita ajatellessa tulee tunne, onko synnytyksessä sittenkään pääasiassa äidin ja lapsen turvallisuus, vai meneekö joku muu agenda - sektio on saatanasta - sen edelle? Ja jos tuollainen agenda on olemassa, miksi? Onko kyse vain rahasta?
Olen tosiaan itse tuleva pelkosynnyttäjä, mutta tähtään alatiesynnytykseen. Ei sektiokaan mua houkuta. En edes oikeastaan pelkää kipua, ainakaan supistuskipua. Toivon, että seuraavassa synnytyksessä ei tarvittaisi epiduraalia, koska ensimmäisessä synnytyksessä koin siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Muukaan kipu ei mua kauhistuta aivan valtavasti, se kuitenkin loppuu. Tällä hetkellä mietityttää eniten se, onko mun ja lapseni terveydellä ja hengellä sittenkään niin paljon merkitystä.
Valitettavasti en saa tätä asiaa tämän lyhyemmin sanottua. Toivottavasti joku viitsii lukea ja kertoa mielipiteensä. Toivoisin, että ne esitettäisiin asiallisessa hengessä, eikä esim. jäätäisi tappelemaan siitä, kumpi nyt on parempi tapa saattaa se lapsi maailmaan, sektio vai alatie.
Kommentit (63)
Suomessa ollaan sektiovastaisia. Tiedän yhden äidin kuolleen koska sektiota ei tehty. Mutta ei siitä varmasti mitään seurauksia tule lääkäreille.
Myös alatiesynnyttäneet äidit vaikuttava käsittämättömän aggressiivisilta jos joku toivoo sektiota. He toisaalta huutavat naama punaisina että sektio on vaarallinen ja siitä on hirveää tuskaa toipua ja toisessa lauseessa huudetaan että laiskat epä-äidit haluavat mukavuussektioita.
Yksi tällainen maa on Turkki. Suomalaiselle naiseele, jolla oli kaksi onnistunutta normaalia alatiesynnytystä, ehdotettiin sektiota.
Minusta tuntuu että suurin syy julkisen puolen sektiovastaisuuteen on raha. Kaikesta säästetään, ja sekä lääkäreitä että hoitajia painostetaan koko ajan vain säästämään, säästämään ja säästämään lisää.
Tämä lienee kovasti sairaala- ja jopa lääkärikohtaista. Itse sain Jorvissa perätilan takia sektion. Toki lääkäri jutteli, että nykyään perätilavauvaoja kannustetaan synnyttämään alateitse, ja antoi luettavaksi Duodecimin kirjoituksenkin tuosta asiasta. Kun kuitenkin totesin, että en halua ottaa riskiä (tiedossa oli iso lapsi, painoikin syntyessään 3930g), ei minua sen suuremmin painostettu.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:44"]
Minusta tuntuu että suurin syy julkisen puolen sektiovastaisuuteen on raha. Kaikesta säästetään, ja sekä lääkäreitä että hoitajia painostetaan koko ajan vain säästämään, säästämään ja säästämään lisää.
[/quote]
Tätä mä mietin, mutta toisaalta epäonnistunut alatiesynnytys johtaa sitten muihin kustannuksiin. Musta tällainen ajattelu on silkkaa piittaamattomuutta!
Ap
[/quote]
Tätä mä mietin, mutta toisaalta epäonnistunut alatiesynnytys johtaa sitten muihin kustannuksiin. Musta tällainen ajattelu on silkkaa piittaamattomuutta!
Ap
Mun mielestä alatiesynnytykseen ei pitäisi pakottaa jos on esim. perätila tms. syitä. Mutta ymmärrän sen että alatiesynnytys on aina se ensisijainen vaihtoehto, koska sektioon liittyy monia riskejä, onhan se iso leikkaus. Mutta aina pitäisi laittaa äidin ja vauvan hyvinvointi etusijalle, kyllähän se sektio monesti kuitenkin pelastaa sekä äidin, että vauvan hengen.
Minä toivoin kesken synnytyksen sektiota, koska lapsen sydänäänet olivat heikentyneet. Synnytyslääkäri katsoi asiakseen saarnata, miten alatiesynnytys on lapselle parempi vaihtoehto. Kohtelu oli minusta asiatonta. No, lopulta päädyttiin sektioon, kun hapenpuute uhkaisi ja lapsi päätyi teholle. Tutkimusten perusteella lapselle ei tullut mitään vaurioita, mutta mietinpähän vain, kun nyt juostaan puheterapiassa ja on avustaja päiväkodissa toiminnanohjauksen vuoksi, että olisiko sittenkin tullut jotain vaurioita aivoihin... No, eihän se lääkärin tarvitse elää sen haasteellisen lapsen kanssa, mutta ihan kaikki me joudumme maksamaan veroista lapsen hoidon nyt. Ehkä se aikaisempi sektio olisi ollut lopulta halvelmpi ja parempi vaihtoehto. En tiedä.
Tämä lienee kovasti sairaala- ja jopa lääkärikohtaista. Itse sain Jorvissa perätilan takia sektion. Toki lääkäri jutteli, että nykyään perätilavauvaoja kannustetaan synnyttämään alateitse, ja antoi luettavaksi Duodecimin kirjoituksenkin tuosta asiasta. Kun kuitenkin totesin, että en halua ottaa riskiä (tiedossa oli iso lapsi, painoikin syntyessään 3930g), ei minua sen suuremmin painostettu.
[/quote]
Kyllä varmasti on sairaalakohtaista. Joka paikassa aina sanotaan, että ketään ei pakoteta synnyttämään, mutta ei se syyllistäminen ja asiaton pelottelu oikein tunnu asialliselta ja ammattitaitoiselta käytökseltä, jos kerran niin on. Olen oikeastaan aika tyrmistynyt, että joku lääkäri alentuu sellaiseen!
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:53"]
Mun mielestä alatiesynnytykseen ei pitäisi pakottaa jos on esim. perätila tms. syitä. Mutta ymmärrän sen että alatiesynnytys on aina se ensisijainen vaihtoehto, koska sektioon liittyy monia riskejä, onhan se iso leikkaus. Mutta aina pitäisi laittaa äidin ja vauvan hyvinvointi etusijalle, kyllähän se sektio monesti kuitenkin pelastaa sekä äidin, että vauvan hengen.
[/quote]
Kyllä, olen samaa mieltä. Mutta kun musta on naisten kokemuksia kuultuani ja niistä luettuani alkanut arveluttaa, toimitaanko Suomessa niin päin, että alatiesynnytyksen riskejä vähätellään sellaisissa tilanteissa, joissa niitä riskejä on (esim. tuo Maria Nordinin tapaus, lukekaa ihmeessä se postaus, jos ette nyt, niin myöhemmin). Että lääkäri antaa synnytysluvan vähän sellaisella asenteella, että antaa mennä vaan, kokeillaan, tuleeko se sieltä ulos. Musta se on kauhistuttavaa!
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:53"]
Minä toivoin kesken synnytyksen sektiota, koska lapsen sydänäänet olivat heikentyneet. Synnytyslääkäri katsoi asiakseen saarnata, miten alatiesynnytys on lapselle parempi vaihtoehto. Kohtelu oli minusta asiatonta. No, lopulta päädyttiin sektioon, kun hapenpuute uhkaisi ja lapsi päätyi teholle. Tutkimusten perusteella lapselle ei tullut mitään vaurioita, mutta mietinpähän vain, kun nyt juostaan puheterapiassa ja on avustaja päiväkodissa toiminnanohjauksen vuoksi, että olisiko sittenkin tullut jotain vaurioita aivoihin... No, eihän se lääkärin tarvitse elää sen haasteellisen lapsen kanssa, mutta ihan kaikki me joudumme maksamaan veroista lapsen hoidon nyt. Ehkä se aikaisempi sektio olisi ollut lopulta halvelmpi ja parempi vaihtoehto. En tiedä.
[/quote]
Tällaisista kokemuksista mä juuri puhun! Täältäkin olen lukenut, miten jotkut on synnyttäneet toista vuorokautta ja päätyneet hätäsektioon. Miksi helvetissä sitä hätäsektiopäätöstä ei ole voitu tehdä aiemmin?!?
Anteeksi kun vaahtoan, mutta mun mielestä tämä ei ole mikään pikkuasia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:53"]
[/quote]
Kyllä, olen samaa mieltä. Mutta kun musta on naisten kokemuksia kuultuani ja niistä luettuani alkanut arveluttaa, toimitaanko Suomessa niin päin, että alatiesynnytyksen riskejä vähätellään sellaisissa tilanteissa, joissa niitä riskejä on (esim. tuo Maria Nordinin tapaus, lukekaa ihmeessä se postaus, jos ette nyt, niin myöhemmin). Että lääkäri antaa synnytysluvan vähän sellaisella asenteella, että antaa mennä vaan, kokeillaan, tuleeko se sieltä ulos. Musta se on kauhistuttavaa!
Ap
[/quote] Niin ja se "kokeillaan nyt kuitenkin" usein johtaa todella pahoihin vaurioihin äidillä, mistä kärsii vuosia. Vaikka nainen on luotu synnyttämään, niin pitäisi kunnioittaa sitä, että sen äidin elämä jatkuu kuitenkin vielä vuosikymmeniä lapsen synnyttyä. On aika raakaa ottaa turhia riskejä.
Ei auta teidän muu kuin mennä synnyttämään lapsenne sellaiseen maahan, jossa sektion saa, kun vain vähänkin inahtaa. En tosin tiedä, mikä maa olisi sellainen. Kyllä normaali alatiesynnytys on tavoitteena kaikissa maissa. Moni haikailee amerikkalaisista synnytyssairaaloista, joissa muka saa helposti sektion. Jos teillä on riittävästi irtonaista rahaa, niin sinne vain. Saa lapsi kaupantekijäisiksi vielä kansalaisuudenkin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:53"]
[/quote]
Ap
[/quote] Niin ja se "kokeillaan nyt kuitenkin" usein johtaa todella pahoihin vaurioihin äidillä, mistä kärsii vuosia. Vaikka nainen on luotu synnyttämään, niin pitäisi kunnioittaa sitä, että sen äidin elämä jatkuu kuitenkin vielä vuosikymmeniä lapsen synnyttyä. On aika raakaa ottaa turhia riskejä.
[/quote]
Kuulin tapauksesta, jossa äidillä epäiltiin olevan joku fyysinen este synnytyksen sujumiseen (1 hätäsektioon päättynyt synnytys takana) ja hän sai itse valita, synnyttääkö vai ottaako sektion! Miksi tuollaisessa tilanteessa edes tarjotaan alatiesynnytystä vaihtoehtona? Lisäksi sektiolääkäri yritti taivutella häntä synnyttämään alakautta.
On ihanaa olla nainen!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:04"]
Ei auta teidän muu kuin mennä synnyttämään lapsenne sellaiseen maahan, jossa sektion saa, kun vain vähänkin inahtaa. En tosin tiedä, mikä maa olisi sellainen. Kyllä normaali alatiesynnytys on tavoitteena kaikissa maissa. Moni haikailee amerikkalaisista synnytyssairaaloista, joissa muka saa helposti sektion. Jos teillä on riittävästi irtonaista rahaa, niin sinne vain. Saa lapsi kaupantekijäisiksi vielä kansalaisuudenkin.
[/quote]
Lukisitko avaukseni loppuun asti, ennen kuin kommentoit näin, kiitos!
Ap
Itselläni oli rakenteellisten poikkeamien vuoksi kahden naistentautien erikoislääkärin lausunto siitä, että alatiesynnytys ei kohdallani ole turvallinen. Nämä kummatkin siis alansa arvostettuja asiantuntijoita ja lausunto pohjautui sekä kliiniseen tutkimukseen että magneettikuviin. Tästä huolimatta Naistenklinikalla tapaamani erikoistuva lääkäri painosti minua alatiesynnytykseen ja ei ottanut lausuntoja huomioon omassa päätöksenteossaan. Kieltäydyin alatiesynnytyksestä ja sektio tehtiin sitten synnytyspelkodiagnoosilla.
Diagnoosilla ei itselleni ole väliä, mutta pidän vastuuttomana, että erikoistuva lääkäri ohitti täysin kahden häntä huomattavasti kokeneemman erikoituvan lääkärin lausunnot.
Useimmissa Euroopan maissa ja esim. Turkissa tai USAssa sektion saa kun vähän inahtaa tai sektiota jopa tarjotaan! Suomi on takapajula ja minä ainakin taistelen sen puolesta, että sektio kuuluu saada, jos sen haluaa.
Itse olen vaatinut sektion itselleni neljä kertaa ja aika helpolla ne saanutkin, kun vaatii, saa. Muihin maihin vetoaminen auttaa, menee lääkärillä luu kurkkuun. On tosiasia, että Suomessa tehdään vähän sektioita!
Tuota kuulee paljon että nainen on luotu synnyttämään ja ei sitä ennenkään ollut sektioita tai imukuppiavustuksia, mutta kyllähän ennen taisi lapsi- ja äitikuolleisuuskin olla hieman toista luokkaa.
Itse olen sitä mieltä, että äidillä pitäisi olla 100 % oikeus valita itse synnytystapansa.
Jokainen synnyttäjä on erilainen. Toisilla ei alatiesynnytys onnistu, toiset pelkäävät sektiota ja toiset pelkäävät alatiesynnytystä, jokainen yksilö on erilainen. Lääkäreiden tulisi ohjata äidin valintaa kartoittamalla riskit ja ohjaamalla siihen valintaan minkä lääkäri kokee turvallisimmaksi, mutta valinta tulisi olla viime kädessä olla äidin. Syy, miksi näin ei ole, on raha.
up