Kuinka pitkän työmatkan jaksaa kävellä päivittäin vuoden ympäri
Kommentit (37)
Hyvällä säällä kesällä voin pyöräillä 8 km. Mutta jos sataa kaatamalla niin en vapaaehtoisesti pyöräile, olen kastunut läpimäräksi jo yhden kilometrin matkalla vaikka päällä oli vettähylkivä tuulipuku. Kävellen 2 km. Sama juttu jos sataa niin ei ole kivaa. Loppukesällä piti kävellä 2 km matka rankkasateessa ja olin ihan kuin uitettuna. Vettä valui tuulipuvun hupun ja yläosan läpi edestä ja selästä virtanaan ja paleli ihan vietävästi
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:37"]
Jaoin aamupostia. 15km/päivä säällä kuin säällä.
[/quote]
Kastuitko koskaan? En ole juuri koskaan enää nähnyt sadevaatteita postinjakajilla. Tässä hiljattain esimerkiksi postinainen ajoi pyörällä vastaan vesisateessa sama sininen työasu päällä kuin muulloinkin.
Pyöräilin juuri viime viikolla töihin 32km vesisateessa. En kyllä näin talvella joka päivä jaksaisi 65km päivässä eikä onnistuisikaan normaali 8h päivinä, kun osa matkasta valaisematonta tien viertä.
Riippuu työstä. Minulla sairaanhoitajan seisoma/juoksematyö ja jalkojen päällä koko päivän, siksi minulle 2km mukava työmatka kävelle. Jos istuosin koneen ääressä päivän, tykkäisin kävellä 5km.
Meillä päiväkoti naapurissa ja omalle uudelle työpaikalle vähän päälle 1 km matkaa. Ihan täydellistä mielestäni. Tein tätä ennen toimistotyötä ja työpaikalle ajoin 1 h. Liikunta jäi pakkopullaksi ja liian vähäiseksi. Nyt tulen kävelemään töihin ja töistä takaisin, joten liikuntaa tulee pakostikin n. 40-45 min / päivä.
Myisin autoni kokonaan pois, jos ei olisi omia ja lasten harrastuksia, jonka vuoksi autoa lähinnä tarvitsen. Kauppa ja kauppakeskuskin ihan lähellä, joten kävisin sitten pyörällä kaupassa, jos autoa en tarvitsisi.
En itse jaksaisi liikkuvaa työtä autolla tai että ajaisin 1 h työpaikalleni. Olen varmaan liian mukavuuden haluinen.
Te viimetipassa lähtijät ette hoksaa että pidemmällä matkalla on helpompi kiriä kuin lyhyellä. Vähän reippaammin kävellen 6 km voi lyhentyä 10-15 min! Mutta 1 km matkalla ehkä 1 min
On se aina ympäristöllekin parempi juttu mennä töihin kävellen tai pyörällä, kuin että menisi omalla autolla! Julkiset on sitten toinen vaihtoehto, mutta nyt korona-aikana en itse niitä suosisi vaan ehdottomasti kävelisin tai pyöräilisin mahdollisuuksien mukaan.
Jos joku 1-2 km matka, niin sehän on vaan jalkaa toisen eteen. Pari kesää sitten pyöräilin töihin, koska auto hajosi. Työpaikalle tuli pyörän kanssa matkaa 13 km päivässä. Kyllä se pitkän työvuoron jälkeen tuntui. Sitä en perheellisenä kovinkaan mieluusti tekisi, ehkä lapsettomana menisi ja tietenkin pakon edessä menee...
Mielestäni se on laiskuutta, jos käyttää autoa 2 km työmatkalle 🤔
Sanon 4km, koska olen nyt tämän viikon kävellyt 10 000 askelta joka päivä, mikä on n.8km. Sen jaksaa ihan hyvin kerralla. Mutta ei kahta 8km rupeamaa varmaan jaksaisi ainakaan tällä kunnolla vielä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:37"]
Jaoin aamupostia. 15km/päivä säällä kuin säällä.
Kastuitko koskaan? En ole juuri koskaan enää nähnyt sadevaatteita postinjakajilla. Tässä hiljattain esimerkiksi postinainen ajoi pyörällä vastaan vesisateessa sama sininen työasu päällä kuin muulloinkin.
En ole postinkantaja mutta työvaatteet saattaa olla sateenkestäviä, vaikka eivät näytä perinteisiltä sadetakeilta.
Joskus aikoinaan pyöräilin töihin 20 km suuntaansa. Kesällä n. 55 min/suunta ja talvella enimmillään 1h10min. Pyöräily vaatii sen, että alueella pyöräteiden kunnossapito toimii talvella. Pukeutuminen sään mukaan ja töissä suihkumahdollisuus.
Nykyään kävelen töihin n. 6km suuntaansa. Ajallisesti suunnilleen samanlainen rypistys kuin tuo aiempi pyöräilykin. Välillä kyllä nykyäänkin pyöräilen, mutta yleensä kävelen, kun tulee samalla hoidettua lenkki, eikä ole kiire mihinkään.
Jos tuo työmatka kävellen/pyöräillen on vähänkin pidempi, niin en suosittele, jos töissä ei ole mahdollista käydä suihkussa. Tai tietysti riippuu työstäkin.
Ja pukeutuminen ehdottomasti sään mukaan, niin ei haittaa tuulet eikä tuiskut
Kävellen maksimissaan 2km suuntaansa. Ja huonolla säällä tai liukkaalla kulkisin autolla. Pyöräily ei ole vaihtoehto minulle edes kesällä.
Aina tän tyylisissä kysymykissä tulee vastauksia tyyliin "joo 5kilsaa menee kesät talvet vaikka kontaten tai 30 kilsaa fillarilla".
Mutta käytännössä hyvin vähän näkyy ympäri vuoden kävellen tai fillairlla kulkevia, ja voin sanoa että todellakin oppii huomaan samat naamat duunimatkalla samoihin aikoihin.
Mulla on 3km ja menen pyörällä,aina,mutta varusteet on hyvät ja kunto kans. Ja tuokin on monelle suuri urakka jos ei harrasta mitään.
Oulussa tämä havainto.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:22"]
15 lisää. goretex-takki ja -housut aina päällä (tai kesällä repussa). kertaakaan sade ei oo ollu syy hypätä bussiin (joka sekin kyllä kulkee, pyöräily/kävely ei olisi minulle siinä mielessä pakollista).
[/quote]
Jos lähtiessä on rajuilma ja vettä tulee kuin suihkusta niin eikö se ole syy hypätä bussiin? Varmasti tulee vesi läpi 10 km matkalla hyvästäkin kuoriasusta ja sitten on töissä litimärkänä. Mut sulle ei varmaan ole koskaan näin pahaa äärisäätä osunut;-)