Kumman nimiin asunto ja -laina?
Naimisissa ollaan ja 2 lasta, ei avioeroa. Säästöt ovat yhdessä kerättyjä. Miehellä hyvä työ, itse tällä hetkellä työttömänä. Onko haittaa (minulle), jos otamme lainan vain miehen nimiin ja asunnon myös? Käsittääkseni ei...
Kommentit (22)
Varainsiirtoveroa ei mene, jos laina 100% miehen nimissä.
Molempien nimiin vaan, 50-50 omistussuhde. Tulevaisuudesta ei koskaan tiedä! Tunnen pari naista, jotka on painostettu avioehdon allekirjoittamiseen, kun ovat olleet jo naimisissa ja asunto ostettu, ym. omaisuutta.
Molempien nimiin, tottakai! Se varainsiirtovero ei lopulta ole niin suuri menoerä. Ero voi tulla tai puoliso voi kuolla.
Varainsiirtoveroa ei mene jos on alle 40 v ensiasunnon ostaja, ja ostaa vähintään 50 % kiinteistöstä, eli todellakin molempien nimiin se talo! Siitä on sinulle haittaa ja paljon jos on vaan miehen nimissä, voi esim myydä sen sinulta kysymättä. Yhteistä elämää vietätte ja vain mies kerryttäisi omaisuuttaan? Älä nyt hölmöile. Ota vaikka "palkkaa" ajasta jolloin hoidat lapsia ja taloa, suurin osa niistä lankeaa kuitenkin sinulle. Siis jos mies alkaa valittaa että hän maksaa koko lainan tms.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:19"]
Varainsiirtoveroa ei mene jos on alle 40 v ensiasunnon ostaja, ja ostaa vähintään 50 % kiinteistöstä, eli todellakin molempien nimiin se talo! Siitä on sinulle haittaa ja paljon jos on vaan miehen nimissä, voi esim myydä sen sinulta kysymättä. Yhteistä elämää vietätte ja vain mies kerryttäisi omaisuuttaan? Älä nyt hölmöile. Ota vaikka "palkkaa" ajasta jolloin hoidat lapsia ja taloa, suurin osa niistä lankeaa kuitenkin sinulle. Siis jos mies alkaa valittaa että hän maksaa koko lainan tms.
[/quote]
Mies ei muuten voi myydä kämppää yhtäkkiä altanne. Tarvitaan avioliittolain mukainen suostumus puolisolta.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:04"]
Naimisissa ollaan ja 2 lasta, ei avioeroa. Säästöt ovat yhdessä kerättyjä. Miehellä hyvä työ, itse tällä hetkellä työttömänä. Onko haittaa (minulle), jos otamme lainan vain miehen nimiin ja asunnon myös? Käsittääkseni ei...
[/quote]
Molempien nimiin niin ei tule epäselvyyttä omistussuhteesta eikä miehesi voi myydä asuntoa ilman lupaasi!! Ei ikinä yhteistä omaisuutta vain toisen nimiin!!
Ihqua tämä tasa-arvo. Jos tilanne olisi toisinpäin, mies työttömänä ja nainen hyvätuloisissa töissä, niin AV-mammat kiljuisivat kurkku suorana, että ehdottomasti vain vaimon nimiin.
Haistakaa vittu.
49/51 omistussuhteella menee vain 49% myyntihinnasta varainsiirto vero ja käytännössä olette tasavertaisia omistajia. :) Näin meillä toimii ja seuraava asunto ostettiin toisinpäin ja taas säästettiin varainsiirtoverossa.
Meillä laina ja asunto miehen nimissä vaikka ollaan naimisissa. On maksanut tätä ennen kuin mentiin yhteen ja minä en halua tästä mitään. Mulla on omaa omaisuutta tulossa perintönä sekä olen miettinyt sijoitusasunnon laittamista. Meille sopii näin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:12"]
Ihqua tämä tasa-arvo. Jos tilanne olisi toisinpäin, mies työttömänä ja nainen hyvätuloisissa töissä, niin AV-mammat kiljuisivat kurkku suorana, että ehdottomasti vain vaimon nimiin.
Haistakaa vittu.
[/quote]
Hei ajatustenlukija ja selvännäkijä.
Voisitko katsoa mulle myös tulevan lottorivin?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:15"]
49/51 omistussuhteella menee vain 49% myyntihinnasta varainsiirto vero ja käytännössä olette tasavertaisia omistajia. :) Näin meillä toimii ja seuraava asunto ostettiin toisinpäin ja taas säästettiin varainsiirtoverossa.
[/quote]
Juuri näin!
TIETYSTI MOLEMPIEN NIMIIN. Sun työpanoksesi työttömänä on kodin ja lasten hoito. Älä vähättele itseäsi.
No miksi tekisitte niin? Saako mies koko lainan yksin omilla vakuuksilla ja tuloilla? Tottakai otatte lainan molempien nimiin.
No jos laitatte asunnon vain miehen nimiin, niin älä ainakaan ala sitten lyhentämään miehen lainaa tai suostu siihen, että yhteisiä säästöjä käytetään miehen omaisuuteen. Säästöt puoliksi, jos noin meinaatte tehdä.
Kenen idea on laittaa asunto vain miehen nimiin ja miksi?
Ei ei vaan laina sen äijän nimiin ja asunto sun nimiin. Kun paperit tehty, otat eron ja sinulle jää velaton asunto ja se sika saa velat. Olet asunnon ansainnut, olethan sitä narsisti vaimonhakkaajaa sietänyt sekä kestänyt alistamisen. Olet joutunut vasten tahtoasi antamaan pesää, josta tietenkin teet rikosilmoituksen. Nyt sinun aika elää ja sen limanuljaskan aika kärsiä.
Asunto on syytä omistaa siinä suhteessa kuin se maksetaankin, ellei kyseessä ole joku poikkeustapaus, kuten lapsia hoitava kotivanhempi. Jos mies omistaa 100%, mutta sinä maksat osan, niin miehesi jää sinulle velkaa maksamasi osuuden, ja siitä kannattaa tehdä velkakirja.
Siis ei ole avioehtoa.!