Miksi Teiniäiti-Demin äiti on eläkkeellä?
Työkyvyttmyyseläkkeellä Demin blogin mukaan. tietääkö joku miksi? Vaikutti Teiniäideissä niin hyväkuntoiselta kun sitä Demin lastakin pystyi hoitamaan. Ihmetytti suuresti kun luin niin nuoren olevan eläkkeellä.
Kommentit (16)
No voihan... haluatko tietää miksi minä, nelikymppinen, olen eläkkeellä?
Kylläpä minäkin varmasti jopa vauvaakin pystyisin päivän hoitamaan, muttei nyt yhden päivän yhden lapsen hoidolla kovin hyville kuukausipalkoille pääse.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 22:59"]
Kylläpä minäkin varmasti jopa vauvaakin pystyisin päivän hoitamaan, muttei nyt yhden päivän yhden lapsen hoidolla kovin hyville kuukausipalkoille pääse.
[/quote]
Kyllä haluan.
[/quote]
Kyllä haluan.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:07"]
[/quote]
Kyllä haluan.
[/quote]No ok, pistivät eläkkeelle kun on useampia pääongelmia, masennuksesta ties mihinkä harhaluuloisuushäiriöön.
Ok. Mulla yks kaveri omien sanojena mukaan "pääsi" sairaseläkkeelle masennuksen takia. On vielä ihan onnessaan asiasta, kun saa oikein luvan kanssa lorvia kotona päivät pitkät.
Ok. Mulla yks kaveri omien sanojena mukaan "pääsi" sairaseläkkeelle masennuksen takia. On vielä ihan onnessaan asiasta, kun saa oikein luvan kanssa lorvia kotona päivät pitkät.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 22:54"]
Työkyvyttmyyseläkkeellä Demin blogin mukaan. tietääkö joku miksi? Vaikutti Teiniäideissä niin hyväkuntoiselta kun sitä Demin lastakin pystyi hoitamaan. Ihmetytti suuresti kun luin niin nuoren olevan eläkkeellä.
[/quote]
Niin...miksi nyt ihmiset ovat eläkkeellä? Minäkin olen nuori, alle 30, mutta silti työkyvyttömyyseläkkeellä aivoveritulpan takia. Eikä näy juuri päällepäin. Mitä tämä asia edes sinulle kuuluu? Oletko joku eläkepoliisi?
[/quote]
Demin äiti hoiti sitä lasta monta kuukautta, eikä vain yhtä päivää..
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:14"]
[/quote]No minä harasin ensin vastaan, mutta pakkohan se on todellisuus myöntää. Enkä mä olisi mitään töitä edes saanut.
Käytännössä alkoi käydä raskaaksi jo se puolen vuoden erissä saikun jatkaminen ja kaikki muut paperihommat joita siis saikkupätkien vuoksi ei voitu pidemmäksi aikaa kirjoittaa. Jatkuva epävarmuus, ja pääseekö edes lääkärille ajallaan jotta saa uuden b-lausunnon... Huokasin lopulta helpotuksesta kun lopullista eläkettä ehdotettiin, ja päätös kelalta tuli paluupostissa, joten nähtävästi oireet riittivät heillekin miettimättä sitä kolmea kuukautta.
Saanhan minä heitettyä näillä papereilla vesilintua jos kuntoudun ja saan töitä.
Tilanteeni on kyllä se etten jaksa huolehtia itsestäni, hakea ruokaa jne. Mutta jos minulla on lapset huolehdittavana niin tilanne on eri.
Mutta en usko että viikosta ja kuukaudesta toiseen jaksaisin.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:20"]
[/quote]
[/quote]Yötä päivää?
No varmasti niitä voimia repisi, jos olisi pakko jollei oma lapsi kykene, ajattelisin. Mutta sen muutaman kuukauden jälkeen olisi varmaan aika puhki.
Toisaalta töissäkään ei saa palkkaa niin että sillä vuoden pärjää hoitamalla sitä yhtä vauvaa muutaman kuukauden, eikös siellä pidä kyetä hoitamaan esim. 6 lasta yksin ja pidemmän aikaa... Ja joku päivähoitaja kai vielä katsotaan helpoksi hommaksi, ainakin jos palkalla arvostusta mitataan?
Ei voida ajatella että ihminen on työkykyinen, jos hän pystyy tekemään esim. 1/4 vuodesta jotain vajaata työpanosta. Mistä se löydetään se sellainen työpaikka? Ja vielä kun se pitää tietää etukäteen että jaksaa, tuollaisen lapsen hoidon kanssahan se on vähän niin että jollei jaksa sitä niin sitten varmaan pannaan jonnekin sijoitukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:22"]
[/quote]No minä harasin ensin vastaan, mutta pakkohan se on todellisuus myöntää. Enkä mä olisi mitään töitä edes saanut.
Käytännössä alkoi käydä raskaaksi jo se puolen vuoden erissä saikun jatkaminen ja kaikki muut paperihommat joita siis saikkupätkien vuoksi ei voitu pidemmäksi aikaa kirjoittaa. Jatkuva epävarmuus, ja pääseekö edes lääkärille ajallaan jotta saa uuden b-lausunnon... Huokasin lopulta helpotuksesta kun lopullista eläkettä ehdotettiin, ja päätös kelalta tuli paluupostissa, joten nähtävästi oireet riittivät heillekin miettimättä sitä kolmea kuukautta.
Saanhan minä heitettyä näillä papereilla vesilintua jos kuntoudun ja saan töitä.
Tilanteeni on kyllä se etten jaksa huolehtia itsestäni, hakea ruokaa jne. Mutta jos minulla on lapset huolehdittavana niin tilanne on eri.
[/quote]
Tsemppiä ja voimia! :) Itselläni on menossa just nyt toi rumba et kokoajan kirjotetaan 2vk-1kk sairaslomaa ja saa ravata lääkärissä, kelassa, työkkärissä ja kirjotella hakemuksia ja postitella lappuja. Tuntuu et tää ainainen rumba vaan rassaa mua lisää enkä pysty rentoutumaan hetkeksikään. Kun pääsen lääkäristä sairaslomalapun kanssa ulos niin samantien pitää taas alkaa miettimään niitä tukia ja hakemuksia ja odottaa päätöksiä ja rahaa.. :(
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:22"]
[/quote]
Tsemppiä ja voimia! :) Itselläni on menossa just nyt toi rumba et kokoajan kirjotetaan 2vk-1kk sairaslomaa ja saa ravata lääkärissä, kelassa, työkkärissä ja kirjotella hakemuksia ja postitella lappuja. Tuntuu et tää ainainen rumba vaan rassaa mua lisää enkä pysty rentoutumaan hetkeksikään. Kun pääsen lääkäristä sairaslomalapun kanssa ulos niin samantien pitää taas alkaa miettimään niitä tukia ja hakemuksia ja odottaa päätöksiä ja rahaa.. :(
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:29"]
[/quote]
Minä olin kuitenkin ensin 2 vuotta kuntoutustuella, kun työkyvyn arviossa (sen vuoden sairasloman jälkeen tietysti) päädyttiin siihen ettei minulle kannata laatia edes kuntoutussuunnitelmaa.
Tämän jälkeen paikallisessa tk:ssa keikkaileva psykiatri kirjoitti automaattisesti aina sen puoli vuotta, ja saman tien sai varata seuraavan ajan, jottei tule katkoa kuntoutustukeen.
Ja tosiaan kun oli muutama näitä pätkiä takana, ja sattui olemaan toinen lääkäri, sattumalta hän oli vuosia aiemmin minut sinne pidempään työkyvyn arvioon lähettänyt, ja tämä tokaisi heti sisään astuessani että eikös me haeta lopullista eläkettä, niin en voinut kuin todeta että joo, vois kait sitä tehdä niin.
Ja rahallisestihan tämä on huono vaihtoehto, saan vain takuueläkkeen koska työhistoriani on hyvin lyhyt, eikä minulle laskettu esim. tulevan ajan eläkkeitä palkan perusteella, koska työpätkistäni oli kauan ja olin ollut poissa työelämästä liian pitkään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 23:20"]
[/quote]
[/quote]Yötä päivää?
No varmasti niitä voimia repisi, jos olisi pakko jollei oma lapsi kykene, ajattelisin. Mutta sen muutaman kuukauden jälkeen olisi varmaan aika puhki.
Toisaalta töissäkään ei saa palkkaa niin että sillä vuoden pärjää hoitamalla sitä yhtä vauvaa muutaman kuukauden, eikös siellä pidä kyetä hoitamaan esim. 6 lasta yksin ja pidemmän aikaa... Ja joku päivähoitaja kai vielä katsotaan helpoksi hommaksi, ainakin jos palkalla arvostusta mitataan?
Ei voida ajatella että ihminen on työkykyinen, jos hän pystyy tekemään esim. 1/4 vuodesta jotain vajaata työpanosta. Mistä se löydetään se sellainen työpaikka? Ja vielä kun se pitää tietää etukäteen että jaksaa, tuollaisen lapsen hoidon kanssahan se on vähän niin että jollei jaksa sitä niin sitten varmaan pannaan jonnekin sijoitukseen.
[/quote]
Ei yötä päivää vaan päivisin, kun Demi oli lukiossa. Sittemmin ilmeisesti lapsi mennyt päiväkotiin päivisin.
[/quote]
Feikkasiko kaverisi masentunutta vai onko oikeasti masentunut?
Ehkä on nyt kunnossa, mutta aiemmin ollut ongelmia. Demi on kertonut blogissaan, että asui jossain vaiheessa sijaisperheessä vanhempien eron jälkeen.