Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?
Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.
Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?
Kommentit (225)
jos tavallinen mätäpaise niin kuuma suihku tai sauna. paise puhkeaa itsestään jos on ns kypsä.
ei aina ole mahdollista lähteä lääkäriin. toivottavasti patti puhkeaa niin pojan olo helpottuu.
olen nähnyt penskana, kun miehen jalka sahattiin kylmästi poikki, kun jäi puristuksiin. ei ollut silloin muutamaan sataan kilometriin mitään lääkäreitä. että sillä tavalla.
Se voi olla dermatoidikysta, paikka viittaa siihen, ei ole siis paise.
Vierailija kirjoitti:
Sehän voi ollaa jotain muutakin kuin paise. ei kannata yksin hoitaa, vaarana erikoiset lihabakteerit heti päivystykseen. siellä ollaan juuri noita varten.
Sinus se on ja ei ne siellä mitään sellaista osaamista omaa mitä ei itse osaisi. Väkivaltaisesti junttaavat ruiskun ilman kivunlievitystä ja antibiootit käteen vaikka antibiootit ei auta sinukseen. Kerran kävin sen jälkeen olen itse tyhjentänyt. Miksi mennä lääkärille jos ei saa edes kivunlievitystä ennen toimenpidettä? Osaan minä itsekkin lävistää patin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä voi myös olla kaksossikiön osasia, koska ontelo on syntynyt sikiöaikana selkärangan kuroutumishäiriöstä.
Ei. Siellä voi kyllä olla hiuksia, hampaita yms. mutta se ei ole kaksonen, vaan ihan väärässä paikassa kasvavaa kudosta.
Tässä alla siitä sikiövaiheesta. Ainakin minulle hoitava kirurgi aikanaan selitti, että minun ihooni on jäänyt sikiökaudella pieni aukko, kun puoliskot ovat kuroutuneet yhteen. Se näkyi sellaisena kuin nuppineulalla pistettynä reikänä kun katsoi tarkkaan selkärangan keskilinjaa.
https://www.apu.fi/kysymykset/kysy-kiminkiselta-miten-hantaluun-paisett…
Teinini on siis tyttö. (jotkut tuntuvat olettavan pojaksi)
Hyviä vastauksia teillä. Kiitos niistä ja laittakaa lisääkin.
On niin kipeä, ettei teini voi ollenkaan istua. Ei kuitenkaan punoita.
Mielellään tämän hoitaisi jotenkin kotona, muttei kai sitten uskalla.
Ap
Paikka viittaisi tosiaan sinus pilonidalikseen. Itse kärsin vaivasta vuosia kunnes muutama vuosi sitten se leikattiin. Ja kuten joku aiemmin sanoikin, lääkäri voi lähettää takaisin kotiin jos paise ei ole vielä "kypsä". Hirveän kivuliaitahan ne ovat varsinkin tuolla peppuvaossa.
Jos ja kun huomenna menette lääkäriin niin kannattaa ottaa sinus pilonidalis puheeksi, jos se sattuisikin olemaan se niin mitä aiemmin se leikataan niin sen parempi. Joku pelotteli pitkällä toipumisajalla, minusta parin viikon sairasloma ei ollut kovin pitkä.
Älä ainakaan millään neulalla itse puhkase sitä pattia.
Minulla oli viime syksynä vesirakkula varpaiden välissä ja käskin mieheni puhkaista sen desinfioidulla neulalla.
Tuloksena jalkaan tuli ruusu ja jouduin viiden päivän ajan kolme kertaa päivässa käymään tkssa suonensisäisessä antibioottihoidossa.
Minulla on myös ollut tuommoinen kipeä patti pottuvaossa teininä. Istuakkaan ei voinut.
Kävin lääkärillä, joka puristi patin pois.
Vierailija kirjoitti:
Paikka viittaisi tosiaan sinus pilonidalikseen. Itse kärsin vaivasta vuosia kunnes muutama vuosi sitten se leikattiin. Ja kuten joku aiemmin sanoikin, lääkäri voi lähettää takaisin kotiin jos paise ei ole vielä "kypsä". Hirveän kivuliaitahan ne ovat varsinkin tuolla peppuvaossa.
Jos ja kun huomenna menette lääkäriin niin kannattaa ottaa sinus pilonidalis puheeksi, jos se sattuisikin olemaan se niin mitä aiemmin se leikataan niin sen parempi. Joku pelotteli pitkällä toipumisajalla, minusta parin viikon sairasloma ei ollut kovin pitkä.
Mun sairasloma oli 4-5 viikkoa. Ensimmäisiin viikkoihin ei pystynyt istumaan lainkaan. Mutta se oli siis se lopullinen leikkaus, joka vei vaivan pois. Ne ontelon tulehtumiset aiheutti sellaisia viikon- kahden sairaslomia.
Kun lääkäri puhkaisee patin, se käyttää siihen skalpellia eikä neulaa. Te tuskin alatte veitsellä puhkoa kotona, joten lääkäriin vaan....
Vierailija kirjoitti:
Kun lääkäri puhkaisee patin, se käyttää siihen skalpellia eikä neulaa. Te tuskin alatte veitsellä puhkoa kotona, joten lääkäriin vaan....
Mulla puhkaisi neulalla... ei tiennyt patin nimeä...
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko , että kotihoito onnistuu. Saattaahan se hyvällä tuurilla rähjähtää itsestään , mutta tuskin tyhjenee kokonaan.
Lääkäriin ja jos saan arvata niin antibioottit ennen puukkoa. Mahdollisuus etälääkäriin ? En kyllä tiedä saako em.vaivaan apua etänä. Älkää nyt vaan alkako sitä jollain harpilla itse puhkomaan.
Mulla ei ole kokemusta paiseesta/patista pyllyssä.
Pari kertaa olen saanut kehitettyä mojovan patin ulkosynnyttimiin.
Antibiooteilla räjähtivät nopeasti.
Itsehoitona ja ehkä lieventämään jotain antiseptistä haavan hoitonestettä. Auttanut minulla pienempiin patteihin.
Tuo paise on suunnilleen häntäluun kohdalla hieman toispuoleisesti.
Olisi kovin ikävää joutua lääkärille kahdesti nyt korona-aikaan. Eli pitäisi olla tarpeeksi kypsynyt, muttei kuitenkaan niin paljon, että verenmyrkytys uhkaa. Huh.
Minulla tuli kanssa tuollainen paise pakaravakoon, ihmettelin mikä ihme pakaravaossa ja kipu vain paheni.Sitten nousi korkea kuume ja oli pakko mennä päivystykseen.Lääkäri aukaisi sen veitsellä ja sieltä tuli märkää, sattui kyllä paljon että oli vaikea pysyä paikoillaan.Haavaan jätettiin kumiliuska vuorokaudeksi jotta märkä pääsee valumaan pois,Olin tosi kipeä, pyörryin eteiseen kun yöllä menin vessaan.Mahallaan makasin muutaman päivän, antibiootit meni.Ei kyllä ole uusinut toista kertaa.Sinus piloinaris se oli.itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko , että kotihoito onnistuu. Saattaahan se hyvällä tuurilla rähjähtää itsestään , mutta tuskin tyhjenee kokonaan.
Lääkäriin ja jos saan arvata niin antibioottit ennen puukkoa. Mahdollisuus etälääkäriin ? En kyllä tiedä saako em.vaivaan apua etänä. Älkää nyt vaan alkako sitä jollain harpilla itse puhkomaan.
Itsehoitona ja ehkä lieventämään jotain antiseptistä haavan hoitonestettä. Auttanut minulla pienempiin patteihin.
Siis pitäisikö antibiootti aloittaa ennen puhkaisua?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kovin ikävää joutua lääkärille kahdesti nyt korona-aikaan. Eli pitäisi olla tarpeeksi kypsynyt, muttei kuitenkaan niin paljon, että verenmyrkytys uhkaa. Huh.
Voi luoja, lääkäriin mennään kun on tarvetta! Lopeta noi horinat nyt. Lapsesi altistuu 100 kertaa enemmän koulussa kuin lääkärissä. Järki käteen nyt ja hoidatat lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Kai se verenmyrkytyskin on mahdollinen, mutta tuosta tulee myös niin kipeä, että oleminen käy ihan mahdottomaksi. Se märkä kerääntyy ja kerääntyy, paine kasvaa ja kasvaa. Ehkä ei pysty enää istumaan autossa, kun menette, jos kovasti odottelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen paiseiden asiantuntija kun noista isoista olen kärsinyt useamman vuoden. Ensinnäkin se paiseen koko ei ole oleellista. Sanoisin että yleensä menee noin viikko paiseen synnystä siihen että se on puhkaisuvalmis.
Ikinä, koskaan älä ala itse sitä puristelemaan tai puhkaisemaan. Lääkäristäkin voivat sinut lähettää kotiim jos menet sinne "liian aikaisin".
Kun paise alkaa olemaan "kypsä" siihen muodostuu pää ja alkaa usein punoittamaankin, valmiima puhkaisuun.. Viimeiset päivät ovat todella kipeitä ja kakkki tekeminen voi sattua.
Lääkärit kuitenkin toimivat nopeammin jos paise on herkässä paikassa kuten lähellä limakalvoja, silmää tms ja antavat antibiootit.
Sinus ei lähde antibiooteilla. Tuo patti johtuu siitä, että karva kasvaa ihon sisään ja se tulehtuu. Ajan kanssa tuo patti leviää sisään päin pakaran sisässä. Vain leikkaaminen tai laserilla polttaminen auttaa. Leikkaamisessa on tärkeää, että sen tekee ammattitaitoinen kirurgi ettei sinus uusiudu. Toipumisaika on pitkä ja ei pysty harrastamaan liikuntaa. Sinus ei pysty tulemaan silmään kuten sanot.
T: 11v patin kanssa ja oppinut kestämään kivun
Korjaan : tuli silmäluomeen. Ja koska paise oli herkällä alueella niin saun siihen antibiootit.
T. 24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsehoitona ja ehkä lieventämään jotain antiseptistä haavan hoitonestettä. Auttanut minulla pienempiin patteihin.Siis pitäisikö antibiootti aloittaa ennen puhkaisua?
En ole lääkäri . Esitin arvauksen omien kokemusteni perusteella. Minun pattini ovat puhjenneet nopeasti antibioottien aloittamisen jälkeen ilman mekaanista tyhjennystä.
Sehän voi ollaa jotain muutakin kuin paise. ei kannata yksin hoitaa, vaarana erikoiset lihabakteerit heti päivystykseen. siellä ollaan juuri noita varten.