Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?

Vierailija
13.10.2020 |

Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.

Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa vielä lisää ohjeita, jos jollain on.

Kiitos tähänastisista.

Vierailija
42/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee sitten jossain vaiheessa niin kipeä, ettei pysty istumaan eikä oikein mitenkään päin olemaan. Eli kannattaa mennä ennen sitä jo puhkottamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään, että on niin valtavan kipeä, että on ottanut Buranaa ja panadolia.

Ei auta, koska kipu on myös mekaanisesta paineesta. Ei myöskään puudu. 

Vierailija
44/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teratoomakasvain tai dermoidikysta? Ihan hyvälaatuisia kummatkin, ei tarvitse sinänsä huolehtia. Vaatii kuitenkin ehdottomasti lääkärin hoitoa, ei saa itse lähteä sorkkimaan.

Vierailija
45/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen paiseiden asiantuntija kun noista isoista olen kärsinyt useamman vuoden. Ensinnäkin se paiseen koko ei ole oleellista. Sanoisin että yleensä menee noin viikko paiseen synnystä siihen että se on puhkaisuvalmis.

Ikinä, koskaan älä ala itse sitä puristelemaan tai puhkaisemaan. Lääkäristäkin voivat sinut lähettää kotiim jos menet sinne "liian aikaisin".

Kun paise alkaa olemaan "kypsä" siihen muodostuu pää ja alkaa usein punoittamaankin, valmiima puhkaisuun.. Viimeiset päivät ovat todella kipeitä ja kakkki tekeminen voi sattua.

Lääkärit kuitenkin toimivat nopeammin jos paise on herkässä paikassa kuten lähellä limakalvoja, silmää tms ja antavat antibiootit.

Se on HS-tauti. Krooninen autoimmuunisairaus. Joskus parempia kausia, joskus huonompia. Ja erittäin kivuliasta pahimmillaan, ei missään nimessä pitäisi sörkkiä näitä vaan antaa olla - paranee sitten itekseen, mut arpi jää pitkäks aikaa.

Vierailija
46/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään, että on niin valtavan kipeä, että on ottanut Buranaa ja panadolia.

Kipu johtuu paineesta. Tuo paine voi käydä niin kovaksi, että sen tuntee päässä ja imusolmukkeet turpoaa eri puolilla kehoa. Kun patin puhkaisee niin niin paine ja kipu hellittää samantien ja tulee hyvän olon aalto helpotuksesta. Burana ja panadoli ei auta. Vain huumaavaat aineet voivat lievittää oloa.

Vierailija
47/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puhkottiin se kolmeen kertaan päivystyksessä kunnes lopulta leikattiin päiväkirurgiassa ja pääsin siitä eroon. 

Puhkaisu helpottaa paineen välittömästi. Ei voi puhkoa itse, tehdään niin iso haava (pari senttiä), että sitä suihkutetaan pari kertaa päivässä ja pidetään auki ainakin viikko, että kaikki tulee pois. 

Vierailija
48/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkottiin se kolmeen kertaan päivystyksessä kunnes lopulta leikattiin päiväkirurgiassa ja pääsin siitä eroon. 

Puhkaisu helpottaa paineen välittömästi. Ei voi puhkoa itse, tehdään niin iso haava (pari senttiä), että sitä suihkutetaan pari kertaa päivässä ja pidetään auki ainakin viikko, että kaikki tulee pois. 

Voi puhkaista jos uskaltaa. Syvä reikä ruiskulla tai naulalla joka ajetaan siihen pattiin. Naulaa kannattaa polttaa sytkärillä ennen toimenpidettä...

Siinä mitataan ihmisolentoa kun olet itse puhkaisemassa tulikuumana huutavaa pattia. Pysytkö jaloillasi vai pistääkö patin rääpäle apinan polvilleen?

Vierailija
49/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrottava asiasta koko vauvapalstalle tietty. Toivottavasti teini sattuu vielä näkemään tämän. Olisi varmaan ihastuksissaan. 

Vierailija
50/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon puhkaissut USEITA paiseita itse. Steriili neula, heti desinfiointi, desinfioivaa bacobact pulveria ja hyvä haavasuoja päälle. Ei ole tarvinnut lääkäriä. Mutta siis en suosittele tätä viralliseksi ohjeeksi :)

Vierailija
51/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tosiaan tarvi olla edes naula, vaan paksumpi nuppineulakin kävi minulla - tosin oli varmasti juuri siitä syystä hidasta toimintaa.

Minulla paise ei uusinut ja parani muutamissa päivissä. En olisi alkanut itse puhkomaan, mutta kun siihen oli jo muodostunut se pää.

Täytyy sanoa että se helpotus oli suuri, kun sen patin sai tyhjäksi!

Vierailija
52/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon puhkaissut USEITA paiseita itse. Steriili neula, heti desinfiointi, desinfioivaa bacobact pulveria ja hyvä haavasuoja päälle. Ei ole tarvinnut lääkäriä. Mutta siis en suosittele tätä viralliseksi ohjeeksi :)

Oletko puhkaissut sinus pattia?

Vierailija
53/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kananmunan kokoisia paiseita. jotka saattavat tarvita leikkaussalia?

Olen itse kärsinyt vaivasta sekä ollut aika taannoin sairaalassa, kun viereisen sängyn potilas ulisi tuskissaan (raavas mies), hänelle järjesteltiin leikkausta pakaravakopaiseen hoitamiseksi. 

Vierailija
54/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mars lääkäriin!

Pakaravaon paiseessa on taustalla tautitila, jossa ihokarvoja, hilsettä ja vaatenöyhtää on joutunut ihonalaiseen kudokseen muodostaen onkalon, josta käytetään nimitystä sinus pilonidalis. Tämä tulehtuu helposti, jolloin seurauksena on kivulias paise. Tauti on yleisin 15–25-vuotiailla miehillä.

Antibiootti hoito ja leikkaus.

Näitä ei puristella itse tyhjäksi vaan mennään lääkäriin.

Vierailija
55/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuollaisesta nousi tosi nopeasti kuume yli 40 asteeseen ja tulehdusarvot taivaisiin. Suonensisäinen antibiootti ja leikkaus. Ilman sitä olisin kuollut.

Vierailija
56/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi myös olla kaksossikiön osasia, koska ontelo on syntynyt sikiöaikana selkärangan kuroutumishäiriöstä. 

Vierailija
57/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei näkynyt kauheasti mitään päälle, oli mandariinin kokoinen paise siellä kankun sisällä. 

Ettei toimi ihan butt liftinä. :)

Vierailija
58/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattaa olla myös anus tunnelius.

Vierailija
59/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä laittasin valkosipulihautteen ylöksi ja aamulla stekkaus ja uusinta

Vierailija
60/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi myös olla kaksossikiön osasia, koska ontelo on syntynyt sikiöaikana selkärangan kuroutumishäiriöstä. 

Ei. Siellä voi kyllä olla hiuksia, hampaita yms. mutta se ei ole kaksonen, vaan ihan väärässä paikassa kasvavaa kudosta.