Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?
Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.
Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?
Kommentit (225)
Mulla oli myös teininä tollanen, en kehdannut mennä lääkäriin ja omin avuin sitä koitin puristella ja kestää kipua useamman päivän, en saanu kun murto-osan mönjästä ulos ja lopulta nous kuume ja peppu oli entistäkin kipeempi melkein viikon ajan ja ihan hemmetinmoiset mustelmat tuli. Sit oli pakko mennä päivystykseen. Kannattaa nopeesti ottaa se lääkäriaika jos mahdollista vaan.
Itsehän olen paiseiden asiantuntija kun noista isoista olen kärsinyt useamman vuoden. Ensinnäkin se paiseen koko ei ole oleellista. Sanoisin että yleensä menee noin viikko paiseen synnystä siihen että se on puhkaisuvalmis.
Ikinä, koskaan älä ala itse sitä puristelemaan tai puhkaisemaan. Lääkäristäkin voivat sinut lähettää kotiim jos menet sinne "liian aikaisin".
Kun paise alkaa olemaan "kypsä" siihen muodostuu pää ja alkaa usein punoittamaankin, valmiima puhkaisuun.. Viimeiset päivät ovat todella kipeitä ja kakkki tekeminen voi sattua.
Lääkärit kuitenkin toimivat nopeammin jos paise on herkässä paikassa kuten lähellä limakalvoja, silmää tms ja antavat antibiootit.
Teininä valitettavan yleistä, hormonit jyllää niin keho on hyvin altis kaikenlaisille bakteereille sun muille. Jos koitatte puristaa itse, niin älkää haistako sitä hajua mitä sieltä tulee. xD Haisee pahemmalta kuin koiran anaalirauhasten tyhjennys.
Vierailija kirjoitti:
Teininä valitettavan yleistä, hormonit jyllää niin keho on hyvin altis kaikenlaisille bakteereille sun muille. Jos koitatte puristaa itse, niin älkää haistako sitä hajua mitä sieltä tulee. xD Haisee pahemmalta kuin koiran anaalirauhasten tyhjennys.
hyi saatana...
24 jatkaa: ja aina lääkäriin HETI jos nousee kuume. Muuten ei kiirettä.
Itse olen yrittänyt jouduttaa puhkeamista laittamalla jotain kuumaa vasten paisetta.
24 jatkaa: ja aina lääkäriin HETI jos nousee kuume. Muuten ei kiirettä.
Itse olen yrittänyt jouduttaa puhkeamista laittamalla jotain kuumaa vasten paisetta.
Joo, oletettavasti sinus pilonidalis. Saa googlata. Joskus vaatii ihan leikkauksen ja saatetaan jättää myös haava auki leikkauksen jälkeen. Nam nam.
Teinillä voi olla ihan vaan finni, mutta luultavasti paise. Lääkärissä kannattaa käydä. Ei siihen nyt heti kuitenkaan kuole, jos ei ole kuumetta. Itselläni on ollut kerran paise. Oli useamman päivän ennen kuin kävin lääkärissä, koska ei ollut valtavan kipeä. Vuosi mätää, kun kevyesti kun painoi, eikä sitä saanut itse tyhjäksi. Antibioottikuurilla hoidettiin. Tarvittaessa lääkäri tyhjentää ja/tai leikkaus. Peppu on siitä hankala paikka, että on vaikea estää bakteerien pääsy haavaan.
Meidän teinillä oli myös vuosia sitten alaselässä iso paise. Kuumettakin nosti. Lääkäri puhkaisi sen ja pitkän aikaa vaihdettiin sidetaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen paiseiden asiantuntija kun noista isoista olen kärsinyt useamman vuoden. Ensinnäkin se paiseen koko ei ole oleellista. Sanoisin että yleensä menee noin viikko paiseen synnystä siihen että se on puhkaisuvalmis.
Ikinä, koskaan älä ala itse sitä puristelemaan tai puhkaisemaan. Lääkäristäkin voivat sinut lähettää kotiim jos menet sinne "liian aikaisin".
Kun paise alkaa olemaan "kypsä" siihen muodostuu pää ja alkaa usein punoittamaankin, valmiima puhkaisuun.. Viimeiset päivät ovat todella kipeitä ja kakkki tekeminen voi sattua.
Lääkärit kuitenkin toimivat nopeammin jos paise on herkässä paikassa kuten lähellä limakalvoja, silmää tms ja antavat antibiootit.
Sinus ei lähde antibiooteilla. Tuo patti johtuu siitä, että karva kasvaa ihon sisään ja se tulehtuu. Ajan kanssa tuo patti leviää sisään päin pakaran sisässä. Vain leikkaaminen tai laserilla polttaminen auttaa. Leikkaamisessa on tärkeää, että sen tekee ammattitaitoinen kirurgi ettei sinus uusiudu. Toipumisaika on pitkä ja ei pysty harrastamaan liikuntaa. Sinus ei pysty tulemaan silmään kuten sanot.
T: 11v patin kanssa ja oppinut kestämään kivun
Paise toisessa kohtaa voisi odottaa tai sen voisi tyhjentää itsekin, mutta tuonne häntäluun/peppuväliin peseytyvä on ihan tiettyä laatua, nimeä en nyt muista. Kaveriltani on leikattu sellainen, oli muuten syvä, ja vaikuttaa tänäkin päivänä hänellä mm. erektion kestoon (jep!!).
Huh! Erittäin ikävää mennä minnekään lääkärikierrokselle nyt korona-aikaan, mutta kai se on pakko. (teini on varonut huolellisesti koronaa, ei oo käynyt missään turhaan)
Hiukan jäi vielä ajankohta epäselväksi. Joku sanoi, että sen pitää olla kypsynyt ennen avausta lääkärillä ja toinen taas, että voi tulla nopeastikin vaarallinen verenmyrkytys.
Jos ei ole löysäperse niin puristaa pakarat kunnolla kiinni. Mädät lentää.
Minulla oli siellä ontelossa streptokokki, joten puhkaisu oli todellakin tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Huh! Erittäin ikävää mennä minnekään lääkärikierrokselle nyt korona-aikaan, mutta kai se on pakko. (teini on varonut huolellisesti koronaa, ei oo käynyt missään turhaan)
Hiukan jäi vielä ajankohta epäselväksi. Joku sanoi, että sen pitää olla kypsynyt ennen avausta lääkärillä ja toinen taas, että voi tulla nopeastikin vaarallinen verenmyrkytys.
Näin voi olla, mutta se voi hyvinkin olla jo "kypsynyt", lääkärissä kuitenkin kannattaa käydä mahdollisimman pian! Muuten ei tiedetä mikä tilanteen laita oikeasti on. Se verenmyrkytys voi tulla nopeastikin.
Lisään, että on niin valtavan kipeä, että on ottanut Buranaa ja panadolia.
Ruusu