Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?

Vierailija
13.10.2020 |

Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.

Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?

Kommentit (225)

Vierailija
1/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Paiseen avaus voi vaatia ihan leikkaussaliolosuhteita.

Vierailija
2/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin iso, kannattaa hankkia lääkäriltä antibioottikuuri. Tuo kun ei ole finni, vaan tosiaan paise, kuten sanoit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin nopeasti. Se voi nostaa tulehdusarvot tosi korkealle. Ja aiheuttaa verenmyrkytyksen.

Vierailija
4/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka se on iso, se lienee vasta alkuvaiheessa. Kovin kipeä, mutta ei punoita.

Pitäisikö tässä odottaa, että siellä on jotain tyhjennettävää?

Vierailija
5/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin nopeasti. Se voi nostaa tulehdusarvot tosi korkealle. Ja aiheuttaa verenmyrkytyksen.

Kauheaa! Kai sentään voidaan odottaa huomiseen?

Hän on luullut päivän pari, että on vaan häntäluu kipeä. Tänään katsoi.

Vierailija
6/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Nyt lääkäriin.

Vierailija
7/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit heti. Itse ei saa tyhjentää. Kohta sillä on 40 asteen kuume eikä pääse lääkäriin ennen koronatestiä.

Paise on aika hemmetin kipeä. Teini tuskin pystyy keskittymään mihinkään. Opiskeluun tms. Tai istumaan.

Vierailija
8/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos se on noin iso ja kipeä, siellä on jo mätämönjää sisällä.

Vierailija
9/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa! Kai sentään voidaan odottaa huomiseen?

Hän on luullut päivän pari, että on vaan häntäluu kipeä. Tänään katsoi.

Huomenna soitto heti aamusta omaan terveyskeskukseen. Päivystykseen nyt jos on kuumetta tms.

Vierailija
10/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti voi odottaa huomiseen.

Vierailija
11/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinus pilonadis vai mikä olikaan. Ei lähde antibiooteilla. Sen kanssa voi oppia elämään jos kestää kipua. Tulehtuessaan tosiaan voi olo olla vähän noh ikävä. Kaikki lääkärit eivät edes tiedä tuollaisen patin nimeä. Niin hyvä on lääkäreiden koulutus, että potilas tietää, mutta lääkäri ei tiedä.

Vierailija
12/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa avata/puhkaista itse. Lääkäriin ja ihan vaikka päivystykseen. Lääkäri avaa veitsellä ja antibioottikuuri.

Vierailija
13/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä varmaankin paise. Muistan miten vaikea oli istua koulussa. Kotona puristin sen ja kipu loppui siihen. Kannattaa käydä näyttämässä aamulla päivystyksessä, jos se ei aukea.

Vierailija
14/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli teininä varmaankin paise. Muistan miten vaikea oli istua koulussa. Kotona puristin sen ja kipu loppui siihen. Kannattaa käydä näyttämässä aamulla päivystyksessä, jos se ei aukea.

Okei! Ehkä tosiaan ei itse kannata yrittää puhkaista kuitenkaan vaan lääkäriin. Teininä en itse ymmärtänyt sitä...

Vierailija
15/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei näkynyt kauheasti mitään päälle, oli mandariinin kokoinen paise siellä kankun sisällä. 

Vierailija
16/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soittaisin aamulla terveyskeskukseen. Itse en ainakaan lähtisi puhkaisemaan tai mitään muutakaan tekemään. Kuulostaa katastrofin aineksilta.

Vierailija
17/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä miten teidän kunnassanne akuuttiaikoja jaetaan ja aamulla sellaiselle. Jos nousee kuumetta tai on ihan sietämättömän kipeä, puhelimitse yhteys päivystykseen.

Vierailija
18/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi päivystykseen lähteä mutta huomenna lääkäriin. Tai voithan sä varmistaa asian vielä soittamalla päivystyksen neuvontanumeroon, mitä siellä sanotaan.

Vierailija
19/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli n. 3 cm paise peppuvaossa. Nousi ihan yhdessä päivässä. Itse tuikkasin nuppineulalla reiän ja mätää suihkusi kuin vesi-ilmapallosta, tosin tosi hitaasti ja mietin mitä vittua menin tekemään. Teki hemmetin kipeää puristaa sitä paisetta täysillä kun välillä se mädän tulo loppui, sinnikkäästi vaan painoin ja sitten sieltä alkoi loppua kohden valumaan keltavihreää, tosi paksua mätää ulos. Lopuksi tuntui, ettei sieltä enää tulisi mitään, mutta tyhjentyneen patin sisällä tuntui ”liikkuvan jokin” kuin n. 0,5 cm pieni kivi. Sitä olikin vaikeampi saada ulos, mutta sain senkin puristettua kun täysillä painoin ja puristin. Sieltä tosiaan tuli ulos hopeanharmaa (😂) 0,5 cm pieni kuula, ilmeisesti tukkeutunut talirauhanen, joka on alkanut kehittymään paiseeksi. Just ton takia ne paiseet pitää käydä näyttämässä lääkärille, koska sinne paiseen sisälle jää helposti se paiseen alkuperäisen aiheuttava materiaali.

Olkaa hyvät tästä iltasadusta. Pitää vielä sanoa, että ikinä en ole haistanut mitään niin pahaa kuin mitä se keltavihreä mätä oli!

Vierailija
20/225 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene lekuriin. Jatka tilanteen seuraamista ja raportoi tänne