Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?
Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.
Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Teinini on siis tyttö. (jotkut tuntuvat olettavan pojaksi)
Hyviä vastauksia teillä. Kiitos niistä ja laittakaa lisääkin.
On niin kipeä, ettei teini voi ollenkaan istua. Ei kuitenkaan punoita.
Mielellään tämän hoitaisi jotenkin kotona, muttei kai sitten uskalla.
Ap
Oletko trolli? Ei kukaan ole niin tyhmä, ettei tajua viedä lastaan lääkäriin tuossa tilanteessa. Eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen paiseiden asiantuntija kun noista isoista olen kärsinyt useamman vuoden. Ensinnäkin se paiseen koko ei ole oleellista. Sanoisin että yleensä menee noin viikko paiseen synnystä siihen että se on puhkaisuvalmis.
Ikinä, koskaan älä ala itse sitä puristelemaan tai puhkaisemaan. Lääkäristäkin voivat sinut lähettää kotiim jos menet sinne "liian aikaisin".
Kun paise alkaa olemaan "kypsä" siihen muodostuu pää ja alkaa usein punoittamaankin, valmiima puhkaisuun.. Viimeiset päivät ovat todella kipeitä ja kakkki tekeminen voi sattua.
Lääkärit kuitenkin toimivat nopeammin jos paise on herkässä paikassa kuten lähellä limakalvoja, silmää tms ja antavat antibiootit.
Se on HS-tauti. Krooninen autoimmuunisairaus. Joskus parempia kausia, joskus huonompia. Ja erittäin kivuliasta pahimmillaan, ei missään nimessä pitäisi sörkkiä näitä vaan antaa olla - paranee sitten itekseen, mut arpi jää pitkäks aikaa.
Mulle ei diagnosoitu mitään. Menin ihotautispeliastille kun paiseita oli ollut 2 vuotta ympäri kehoa (yleensä vain yksi kerrallaan) : kainalossa, reisissä, pepussa, peppuvaossa, vaginan suulla, silmäluomessa, käsivarressa ymym.
Testien jälkeenkin olivat ihmeissään. Sanoivat etteivät löydä syytä ja että voi olla osaksi perinnöllistä. Ja että ne saattavat myös loppua yjtä äkillisesti kuon alkoivat.. Onneksi viimeisin skenaario toteutui ja viimeiseen reiluun vuoteen ei ole ollut yhtäkään.
Mutta yleisiä nämä ovat. Niistä ei vain kehdata puhua ääneen ihnisten ilmoilla.
24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko trolli? Ei kukaan ole niin tyhmä, ettei tajua viedä lastaan lääkäriin tuossa tilanteessa. Eihän?
Höh, teini kertoi siitä vasta nyt. Aloin kysellä teiltä heti.
Ap
Nyt sinne lääkäriin heti huomispäivän ellet halua lapselle verenmyrkytystä! Itsellä oli vähällä henki lähteä syvän paiseen takia. Jestas. Mitään nuppineuloja!
Minulla oli nivusessa patti. Luulin finniksi. Ei puhjennut, mutta pintaan jäi haava joka todella kipeä eikä parantunut. Oli tosi vaikea olla. Lääkärissä leikattiin jokin "pussi" ihon alta ja parani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höh, teini kertoi siitä vasta nyt. Aloin kysellä teiltä heti.
Ap
Kyse on siitä, että pelkäät lääkäriin menoa ja pohdit paiseen puhkaisemista itse.
Soitat huomenna lääkäriin ja varaat ajan. Muita järkeviä vaihtoehtoja tilanteessa ei ole eikä lääkäriin menoa pidä vältellä.
Kaverilla kuntopyöräily hiersi takapuolta niin että 2-3 kk kehitti pakarassa aika syvältä finniä.
Sen tunsi jo kk ennen kuin tuli pintaan.
Pintaan tullessa jo isompi ja kipeä noin 2cm
Puristi lukaa , peilin oli laittanut pesualtaan reunalle josta tähysti. Kuulema äänekkäästi oli posahtanutbja mätä lentänyt!
Lähti heti paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Paise toisessa kohtaa voisi odottaa tai sen voisi tyhjentää itsekin, mutta tuonne häntäluun/peppuväliin peseytyvä on ihan tiettyä laatua, nimeä en nyt muista. Kaveriltani on leikattu sellainen, oli muuten syvä, ja vaikuttaa tänäkin päivänä hänellä mm. erektion kestoon (jep!!).
Kumppanilta myös tuollainen hoidettu. En ole tiennytkään että se voisi vaikuttaa jotenkin erektioon, kun on selvästi ongelmaa hänellä siellä, lähinnä puolikova.
Siitähän voisi tehdä laulun. Arttu Wiskari voisi tarttua tähän.
Vierailija kirjoitti:
Siellä voi myös olla kaksossikiön osasia, koska ontelo on syntynyt sikiöaikana selkärangan kuroutumishäiriöstä.
Näin oli meidänkin teinillä samoin kuin isällään nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tosiaan tarvi olla edes naula, vaan paksumpi nuppineulakin kävi minulla - tosin oli varmasti juuri siitä syystä hidasta toimintaa.
Minulla paise ei uusinut ja parani muutamissa päivissä. En olisi alkanut itse puhkomaan, mutta kun siihen oli jo muodostunut se pää.
Täytyy sanoa että se helpotus oli suuri, kun sen patin sai tyhjäksi!
Joo ei tosiaan saa naulalla sörkkiä.
Nyt tiedätte, mistä tulee sanonta "pain in ass".
Heti lääkäriin. Ei ole turvallista itse puhkaista.
Se puhkesi tunti sitten itsestään, kun teini nousi istumaan aamulla. Sieltä tuli valtavasti nestettä.
Onko edelleen mentävä lääkärille hakemaan Ab-kuuri tai tyhjentämään lisää. Teini sanoo puristaneensa sitä niin paljon kun voi. (he en huoneensa on alakerrassa ja itse olen yläkerrassa. En havainnut mitään toimintaa, mutta nyt kertoi)
Kahdeksalta aukeaisi ajanvaraus. Varmaan ruuhkainen sellainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se puhkesi tunti sitten itsestään, kun teini nousi istumaan aamulla. Sieltä tuli valtavasti nestettä.
Onko edelleen mentävä lääkärille hakemaan Ab-kuuri tai tyhjentämään lisää. Teini sanoo puristaneensa sitä niin paljon kun voi. (he en huoneensa on alakerrassa ja itse olen yläkerrassa. En havainnut mitään toimintaa, mutta nyt kertoi)
Kahdeksalta aukeaisi ajanvaraus. Varmaan ruuhkainen sellainen.
Ap
Korjaan, että sieltä tuli jotakin ulos. En tiedä, oliko nestemäistä vetistä vai mätää vai mitä.
Lääkärilke! Oppii teini, että perspaiseet ovat lääkärille ihan normaaleja työtehtäviä.
Ja tosiaan olo helpottuu välittömästi kun paise saadaan puhkaistua. En ole koskaan tarvinnut paiseen puhkaisun jälkeen sairaslomaa vaan paraneminen tapahtunut nopeasti.
24