Meille ei tule sitten joulua
Oli exän kans sovittu, et lapset on joulun hänen luonaan..nyt kertoikin, että haluaa viettää joulun kahdestaan uuden naisensa kanssa. Mä olen joulun töissä ja elän osittain toimeentulotuella, kun rahat ei yksinhuoltajana riitä. Mitä mä nyt teen? Itkettää :(. Mul ei ole mahdollisuuksia tarjota lapsille kunnollista joulua.. mistä mä saan apua? Oon niin väsynyt.
Kommentit (67)
Onko tässä nyt ongelmana se, että lapsilla ei ole hoitajaa joulun pyhinä, kun sinä olet töissä vaiko se, että sinulla ei ole rahaa järjestää lapsille sellaista joulujuhlaa kuin olisit halunnut?
Onko sinulla ystäviä tai sukulaisia jotka voisivat jeesiä niin että lapset voisivat olla siellä työvuorosi ajan? Pyydät exältä lahjarahat vaihtariksi jouluaatosta, hän ei vaikuta siltä että panostaisi paketteihin. Lapset eivät välttämättä niin välitä jouluruoista joten voittehan päättää että tänä jouluna syötte lasten lempiruokaa? Me tehtiin näin yhtenä rankkana jouluna ja siitä jäi loppujen lopuksi tosi hyvä muisto. Tehtiin pitsoja yhdessä, ei kauhean jouluista mutta eipä äidin tarvinnut hikoilla keittiössä tuntitolkulla ja oltiin yhdessä. Kun loppujen lopuksi joulu on yhdessäoloa eikä ruokaa tai tavaraa.
Ei kannata sanoa, että joulua ei nyt vietetä. Ap kyllä sinä jonkinlaisen joulun lapsille saat. Joulu on joulu vaikka olisikin niukempi. Jouluruokahan on edullisempaa kuin muu ruoka. Tee itse ruoat. Käy Lidlissä, sieltä saa 30 e ison kassin ruokaa. Käy kirjastossa, lainaa kirjoja lapsille ja itsellesi, sieltä voi myös lainata lautapelejä, joita voitte pelata yhdessä. Katso tarjoukset kaupassa. Ota selvää onko paikkakunnallasi ilmainen ruoanjako. Pyydä lasten isältä lasten jouluruokaan rahaa.
Edullisesti ja suht vähällä työllä saat valmiina tai teet seuraavia:
-rosolli
-laatikkoja maun mukaan
-joulutorttuja
-pipareita
-glögiä
-jauhelihasta lihapullia, lapset voi pyörittää ja paistat uunissa
-vihersalaattia
-riisipuuroa ja kanelia tai soppaa jos haluatte
Koristeeksi kynttilöitä ja lapset vaikka askartelee ja koristaa kotia joulukoristein, teette käpykoristeita, kuusenoksa-asetelma tms.
Lapsille:
suklaakonvehtirasiat max 5€/kpl ja siihen viereen jouluinen kortti isommille jossa ”lahjakortti” eli kirjoitat mitä sillä saa; eli esim se merkkivaate tms mitä kerroitkin, ja vaikka toinen, missä lukee ”leffalippu ja karkkipussi tms”, joku vaikka markettikosmetiikka voi olla teinille/varhaisteinille myös ihan kiva, kun nätisti pakkaa
Varmaan saavat lahjoja myös kummeilta/suvulta/vast? Eli muutama ainakin olisi tulossa?
Kirjastosta voitte hakea kirjoja jo ennakkoon vapaapäiville, sitten ohjelmassa voisi olla kauneimmat joululaulut, hautausmaalla käynti, muita sukulais/ystäväkäyntejä, yhteinen kävely, yhdessäolo, glögi, piparit jouluohjelmat telkusta.
Ei sen niin ihmeellistä tarvitse olla, mutta eiköhän näillä jo tunnelmaan pääse.
Ap. Kerrotko miehellesi, että laittaa teille kunnon joululahjat ja rahaa ruokaan. Olisiko joku sukulainen, joka voisi ottaa lapset. Kyllä itse sanoisin tiukasti miehelle ettet voi pitää lapsia, kun olet töissä.
Itse en uhraisi mieheen enää sekuntiakaan, vaan ottaisin ohjat omiin käsiin. Tässä on nyt 2 kk aikaa järjestää asiat jouluksi parhain päin ja exä saa jäädä historiankirjoihin. Pärjäävätkö lapset keskenään vuorojesi ajan ja paljonko olet jouluna töissä? 12 h/pv vai esim vain illat? Minkä ikäisiä lapset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Edullisesti ja suht vähällä työllä saat valmiina tai teet seuraavia:
-rosolli
-laatikkoja maun mukaan
-joulutorttuja
-pipareita
-glögiä
-jauhelihasta lihapullia, lapset voi pyörittää ja paistat uunissa
-vihersalaattia
-riisipuuroa ja kanelia tai soppaa jos haluatteKoristeeksi kynttilöitä ja lapset vaikka askartelee ja koristaa kotia joulukoristein, teette käpykoristeita, kuusenoksa-asetelma tms.
Lapsille:
suklaakonvehtirasiat max 5€/kpl ja siihen viereen jouluinen kortti isommille jossa ”lahjakortti” eli kirjoitat mitä sillä saa; eli esim se merkkivaate tms mitä kerroitkin, ja vaikka toinen, missä lukee ”leffalippu ja karkkipussi tms”, joku vaikka markettikosmetiikka voi olla teinille/varhaisteinille myös ihan kiva, kun nätisti pakkaa
Varmaan saavat lahjoja myös kummeilta/suvulta/vast? Eli muutama ainakin olisi tulossa?Kirjastosta voitte hakea kirjoja jo ennakkoon vapaapäiville, sitten ohjelmassa voisi olla kauneimmat joululaulut, hautausmaalla käynti, muita sukulais/ystäväkäyntejä, yhteinen kävely, yhdessäolo, glögi, piparit jouluohjelmat telkusta.
Ei sen niin ihmeellistä tarvitse olla, mutta eiköhän näillä jo tunnelmaan pääse.
Ottakaa jouluvalmistelut koko perheen yhteiseksi hommaksi jo edellisellä viikolla, siinä yhdessä musiikkia yms tai piparien tekoa valmistaikinasta.
Tietysti tässä tapauksessa miehen pitää järjestää hoitoapua lapsille, jollei sukulaisia ole lähellä tai he eivät voi auttaa. Koronan vuoksi en kääntyisi ikääntyneiden sukulaisten puoleen. Mies hommatkoon myös kunnon lahjat lapsilleen.
Joulu tulee siinä missä loppiainen, pääsiäinen ja synttäripäivät.
Perinteiset jouluruuat eivät lapsille edes maita. Omani olisi aikanaan varmaan vetänyt mieluummin pizzaa.
On vietetty joulu, jolloin lapsi sai meiltä toivomansa pelin ja lahjakortin nettikauppaan. Mummo oli neulonut lahjaksi villapaidan ja sukat.
Me vanhemmat kirjoitettiin omatekoiset lahjakortit toisillemme ja luvattiin kustantaa esimerkiksi selkäkipuiselle hierontaa jakkas taloudellinen tilanne kohenee
Jos on itsetuhoisia ajatuksia, haethan ap niihin apua. Esil tänne voi soittaa milloin vain. https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…
Ei ratkaise suoraan tätä jouluongelmaa, mutta omasta jaksamisesta pitää pitää huolta!
Kuten muutkin on sanoneet, niin exän velvollisuus on nyt kustantaa joulu teille ja järjestää lastenhoitoapua mikäli lapset ei pärjää yksinään työvuorojesi ajan.
Pidä tästä kiinni, älä anna tuumaakaan periksi.
Vierailija kirjoitti:
Voit lohduttautua sillä, että ehkä koronan takia ei muillakaan ole sen kummoisempi joulu.
Tätä en ymmärrä. Miten se korona joulun viettoon muka niin suuresti vaikuttaa että menee kaikilta muka pilalle? Joo vanhat ihmiset eivät nyt joulun viettoon pääse, mutta mitä muuta esim lapsiperheiden joulu on kuin kotona keskenään olemista? Lahjat saa verkkokaupoista, ja ruuatkin saa entiseen malliin kyllä hoidettua koronasta huolimatta.
Itse olen opiskelija ja olen normaaliin tapaan menossa vanhempien luo jouluksi. Isovanhemmat eivät kyllä tänä vuonna tule. Mutta muuten joulusta on tulossa ihan tavanomainen. Enkä kyllä kauhean montaa omasta lähipiiristä tiedä kenen jouluun korona jotenkin radikaalisti vaikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten muutkin on sanoneet, niin exän velvollisuus on nyt kustantaa joulu teille ja järjestää lastenhoitoapua mikäli lapset ei pärjää yksinään työvuorojesi ajan.
Pidä tästä kiinni, älä anna tuumaakaan periksi.
Exän velvollisuus ei ole kustantaa joulua vaan jotenkin huolehtia, että lapsilla on lapsenvahti silloin, kun ap on joulunpyhinä töissä. Kun siis kerran kyse on ollut siitä, että ap on voinut ottaa jouluksi työvuoroja, koska lasten isä oli luvannut ottaa lapset jouluksi ja nyt sitten peruikin asian. Jos mies ei olisi moista luvannut, ap ei olisi ottanut työvuoroja jouluksi, mutta ihan itse olisi maksanut oman ja lastensa joulun siinäkin tapauksessa.
Mulle tuli viestistäsi sellainen olo, että olet aika uupunut ja ehkä senkin takia joulujutut tuntuvat jo nyt isolta murheelta. Tuo on raskasta aikaa, tsemppiä sinulle paljon. Muista kuitenkin olla armollinen itsellesi, ei aina tarvitse olla sellaista unelmajoulua. Jos lapset ovat kyllin isoja, niin ota heidät siihen jouluhommaan mukaan. Voivat koristella ja vaikka leipoa jotain yhdessä, siihen ei välttämättä mene paljoa rahaa. Meillä ei kukaan pidä jouluruoista joten ei tehdä niitä - ehkä voisit kysyä lapsilta mitä he haluaisivat syödä ja tehdä erilaisen joulun? Tuo pitsaidea ei kuulosta hullummalta. Ja siivouksen kanssa nyt ei välttämättä oli niin tarkkaa, joulu tulee vaikkei olisi imuroitukaan. Aika usein sitä tulee ruoskineeksi itseään ihan turhan lujaa vaikka oikeasti ei aina tarvitsisikaan olla täydellistä, joten anna itsellesi armoa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on muutenkin peruttu tänä vuonna koronan takia samoin kuin kaikki muutkin juhlat, ensi vuonna sitten taas.
Katin kontit, meille tule joulu kuten ennenkin, ostetaan kinkku, tehdään laatikot, lapsille muutama lahja, käydään haudoilla ja jos korona kaupungissamme on vielä kuten nyt, ei yhtään tapausta, niin istumme tyttäreni kotona yhdessä. Pojan perhe viettää kotonaan keskenään, kun lapset pieniä ja menevät aikaisin hukkumaan. Haluavat myös, että lapsille tulee kotijouluperinne, mikä on ok.
Jos korona estää vierailut, istun kotona ja nautin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on muutenkin peruttu tänä vuonna koronan takia samoin kuin kaikki muutkin juhlat, ensi vuonna sitten taas.
Katin kontit, meille tule joulu kuten ennenkin, ostetaan kinkku, tehdään laatikot, lapsille muutama lahja, käydään haudoilla ja jos korona kaupungissamme on vielä kuten nyt, ei yhtään tapausta, niin istumme tyttäreni kotona yhdessä. Pojan perhe viettää kotonaan keskenään, kun lapset pieniä ja menevät aikaisin hukkumaan. Haluavat myös, että lapsille tulee kotijouluperinne, mikä on ok.
Jos korona estää vierailut, istun kotona ja nautin.
Nukkumaan,ei hukkumaan. Anteeksi virhe.
Saisitko vielä vaihdettua joulun työvuorot? Jouluun on kuitenkin vielä yli 2 kk aikaa.
Mihin ne rahat menee kun yh::lla just on rahaa varsinkin jos useampi lapsi. Itse säästin joka kuu vähintään 200e koska rahaa sai niin paljon vasta kun meni naimisiin rahahanat tyssäs kun yh korotukset läks ja tt-tuki lakkas.
Moni täällä olettaa, että ap:n ex on ihminen, jolle voi laittaa vaatimuksia ja hän ne toteuttaa. Todennäköisempää kuitenkin on, että mies vain nauraa näille "kustannat lasten joulun ja lastenhoitajan"-vaatimuksille eikä tee yhtään mitään asian eteen. Ei kai ap olisi noin uupunut, jos mies olisi vastuullinen vanhempi, jonka ensimmäinen prioriteetti olisi huolehtia, että lapset voivat hyvin.
Ap, älä ota joulusta stressiä. Hyvin pienellä ja normaalilla budjetilla voidaan se mennä läpi. Jos olet aaton töissä ja lapset koululaisia eli voivat olla keskenään, niin tässä vinkkejä:
-lainaa lapsille kirjastosta jouluelokuva aatoksi (jouluohjelmaa tulee toki koko päivän mutta ei välttämättä aina niin tiettyä ikäluokkaa kiinnostavaa) tai jos haluat, voit satsata netflixiin niin, että otat kuukauden ilmaisen kokeilun joulusta alkaen, se voisi olla lapsille kiva aattoyllätys ja sieltä jokin kiva jouluinen sarja tai elokuva.
- tee aamuksi iso satsi riisipuuroa, laita kuusen alle valmiiksi joulumukit, jotka täytät karkeilla, konvehdeilla tms. Lasten on kiva herätä jouluun ja siinä on jo yksi lahja valmiina (kaksi, jos otat netflixin kokeiluun).
- Osta mandariineja naposteltavaksi, ovat yleensä halpoja, terveellisiä ja jotenkin jouluisia.
-Jouluruoaksi osta muutama siivu kinkkua, tee perunalaatikko ja lanttulaatikko (ovat halpoja) ja rosolli/punajuurisalaatti. Saat oikeasti nämä erittäin halvalla ja ovat jouluisia ruokia ja tuovat tunnelmaa.
-Naposteluherkuksi/jälkiruoaksi pipareita ja vaikka luumurahkaa tai luumujäädyke.
-Laita kuusen alle lapsille yöpaidat pakettiin (niitä tarvitaan aina) tai vaikkapa hanskat tai pipo, jotain käytännöllistä, mitä ostaisit joka tapauksessa. Anna lahjakortit esim. uimaan, pulkkamäkeen, metsäretkelle (teet ne siis itse).
120 euron joulu?
No, tyhjää parempi kai.