Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavuus ja itsekuri

Vierailija
09.01.2014 |

Kun aina puhutaan ettei lihavilla sitä ole. Okei, ruuan suhteen ei ole, mutta muuten mulla on. En ole koskaan pettänyt (silloinkaan kun olin hoikka ja kaunis) , en ole koskaan myöhästynyt töistä, ollut koskaan sairaslomalla ja koskaan en ole kertonut ystävän salaisuutta eteenpäin.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös toinen ylipainoinen, jolla muuten hyvä itsekuri. Mutta minua vaaan ei kiinnosta harjoittaa itsekuria ravinnon suhteen, koska lievä ylipainoni ei haittaa minua pätkääkään. Ulkonäkö ei ole minulle järin tärkeää, ja ylipaino on sen verran lievää, ettei se ole vielä terveyshaittakaan. Mistä ihmeestä siis tulisi motivaatio kärsiä nälkää tai syödä ankeampaa ruokaa vain jotta olisin laihempi - ei mistään... 

Ruoan suhteen en itse harrasta mitään usein meihin läskeihin yhdistettyjä mielettömiä kohtuuttomuuksia, en mässytä herkkuja tai syö koko ajan tms. Syön ihan tavallista itsetehtyä kotiruokaa, mutta sen verran isoja annoskokoja että pysyn noin 5 kg normaalipainoni ylärajaa pyöreämpänä.

Vierailija
2/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 01:45"]

Kun aina puhutaan ettei lihavilla sitä ole. Okei, ruuan suhteen ei ole, mutta muuten mulla on. En ole koskaan pettänyt (silloinkaan kun olin hoikka ja kaunis) , en ole koskaan myöhästynyt töistä, ollut koskaan sairaslomalla ja koskaan en ole kertonut ystävän salaisuutta eteenpäin.

[/quote]

Olen aina ollut hiukan ylipainoinen, mutta ei multa puutu ruuankaan suhteen itsekuri. Elämässä on ollut sellaisia kriisejä, ettei voimavaroja kerta kaikkiaan ole riittänyt kaikkeen arjen hallintaan. Nykyään riittää. Lihavuus ei todellakaan ole synonyymi itsekurin puutteelle, päinvastoin. Usein lihavuus johtuu siitä, että ihmisellä on niin suuri tuska ja arvottomuuden tunne, etteivät hänen voimavaransa ja omanarvontuntonsa auta itsestään huolehtimiseen. OIkeanlainen tuki on paljon tehokkaampi keino laihdutukseen kuin itsekuri. Ja traagista kyllä, lihavat saavat osakseen usein tuen sijasta halveksuntaa joka vain pahentaa heidän arvottomuudentunnettaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa hauskaa tavata joskus lihava, joka sanoo olevansa lihava ylensyönnin vuoksi!

Vierailija
4/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:42"]

Olisipa hauskaa tavata joskus lihava, joka sanoo olevansa lihava ylensyönnin vuoksi!

[/quote]

Niimpä ja olisi kiva tavata kaltaisesi ihminen joka tajuais että sille ylensyönnille on yleensä joku henkinen syy. Joka on paljon monimutkaisempi ongelma kuin kalorien laskeminen. Olen työssäni nähnyt monia todella ylipainoisia, joista jokainen haluaisi olla laihempi. Mutta vaikeasti masentuneena, hankalissa elämäntilanteissa ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta laskea niitä kaloreita. vasta kun henkinen puoli saadaan kuntoon, tulee voimavaroja ruuan suhteenkin. Tietäisitpä kuinka julmalta ja typerältä ihmiseltä vaikutat, puhut vaikeista asioista joista et tiedä mitään. Minua loukkaa asenteesi lihavien ihmisten puolesta.

Vierailija
5/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:42"]

[/quote] Olen muuten tavannutkin ja PIDÄN!

Mitä tarkoitatte normaalipainon ylärajana? painoindeksiä 25? 5 kg sitä yli ei ole mielestäni edes äärettömän paljon. Riippuen vartalotyypistä.

Tarkoitinkin jotain painoindeksejä 30 ja sen yli. No ehkä nykyajan laihuutta ihanoivassa yhteiskunnassa lieväkin ylipaino tarkoittaa lihavuutta. Tarkoitin kunnolla lihavia.

Ja minäkin olen sitä mieltä, että kulinarismi ei ole lihavuuden syy, vrt. esim. ranskalaiset. Päinvastoin, voi olla parempi painonhallinnalle kun ruokaa ARVOSTETAAN! Ja ruokaan pitäisi olla  myös mutkaton suhtautuminen.

8/12

Vierailija
6/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tykkään ruuasta olen siis lihava tyyppinen ajattelu ontuu aika pahasti. Jos olet vain lievästi lihava ei se parikymmentä läskiä kiloasi lisää kulutustasi ja täten sitä syötävissä olevan ruuan määrää juuri ollenkaan. Urheiluharrastuksia haittaavana se voi jopa vähentää kulutustasi. 

Sen sijaan jos olet reilusti ylipainoinen on kyse vakavasta terveyshaitasta johono tulisi puuttua eikä vaan pupeltaa entiseen malliin.

Vierailija
7/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitten ollut hirveää halua pettää kumppaniasi, myöhästyä töistä tai kertoa ystäviesi salaisuuksia eteenpäin? Ja onko kyse itsekurista vai seuraamusten pelosta?

Vierailija
8/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ei tajunnut. Hienoa ap. Tuollaista ihmistä arvostan.

Vierailija
9/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että pidän itse aiheutettua lihavuutta laiskuutena ja tyhmyytenä. Jos on minusta kiinni, en tule ikinä päästämään itseäni siihen kuntoon...

Ei kukaan HALUA olla lihava? En ole ainakaan tällaista ihmistä tavannut. Miksi monet sitten ovat? Mikä siinä on, jos ei itsekuri tai laiskuus?

Vierailija
10/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 02:00"]Pakko myöntää, että pidän itse aiheutettua lihavuutta laiskuutena ja tyhmyytenä. Jos on minusta kiinni, en tule ikinä päästämään itseäni siihen kuntoon...

Ei kukaan HALUA olla lihava? En ole ainakaan tällaista ihmistä tavannut. Miksi monet sitten ovat? Mikä siinä on, jos ei itsekuri tai laiskuus?

[/quote]

Minulla äo on yli 140, että tiedä sitten tyhmyydestä. Akateeminen nainen. Onnellinen nainen. Hyvä avioliitto, hyvä työpaikka, ihanat ystävät. Minua ei määritä paino, eikä se haittaa elämääni. Pyrin syömään monipuolisesti, mutta olen auttamattomsn kulinaristi.

Ap

Vierailija
11/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 01:59"]

2 ei tajunnut. Hienoa ap. Tuollaista ihmistä arvostan.

[/quote]

Mitä mä en tajunnut?

t.2

Vierailija
12/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 02:00"]

Pakko myöntää, että pidän itse aiheutettua lihavuutta laiskuutena ja tyhmyytenä. Jos on minusta kiinni, en tule ikinä päästämään itseäni siihen kuntoon...

[/quote]

Niinhän sä luulet. Vartoos vaan jos saat kilpirauhasen vajaatoiminnan johon vaikea löytää lääkitys, ni voi mieles muuttua.

T: yksi joka lihoi reilu kymmenen kiloa ja ei kyllä lähe mihinkään.

Vierailija
13/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 02:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 02:00"]Pakko myöntää, että pidän itse aiheutettua lihavuutta laiskuutena ja tyhmyytenä. Jos on minusta kiinni, en tule ikinä päästämään itseäni siihen kuntoon...

[/quote]

Minulla äo on yli 140, että tiedä sitten tyhmyydestä. Akateeminen nainen. Onnellinen nainen. Hyvä avioliitto, hyvä työpaikka, ihanat ystävät. Minua ei määritä paino, eikä se haittaa elämääni. Pyrin syömään monipuolisesti, mutta olen auttamattomsn kulinaristi.

Ap

[/quote]Olet varmaan poikkeus, sillä akateemisissa / korkeammin koulutetuissa on vähemmän lihavia -tiedät sen itsekin-

Vierailija
14/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 03:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 02:00"]

[/quote]

Niinhän sä luulet. Vartoos vaan jos saat kilpirauhasen vajaatoiminnan johon vaikea löytää lääkitys, ni voi mieles muuttua.

T: yksi joka lihoi reilu kymmenen kiloa ja ei kyllä lähe mihinkään.

[/quote]

Etkö ymmärrä, mitä "itse aiheutettu" tarkoittaa?

Vierailija
15/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää kulinarismistasi.

Vierailija
16/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan sairaslomalla? Etkö siis ole koskaan ollut sairas, vai käytkö sairaana töissä? Jos jälkimmäinen, siinä ei kyllä ole kyse itsekurista vaan jostain muusta...

Vierailija
17/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 07:10"]

[/quote]

Ap

[/quote]Olet varmaan poikkeus, sillä akateemisissa / korkeammin koulutetuissa on vähemmän lihavia -tiedät sen itsekin-

[/quote]

No lukekaa tästä, jos ymmärrätte: "Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla."

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=seh00044

sama

Vierailija
18/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 07:10"]

[/quote]

Ap

[/quote]

No lukekaa tästä, jos ymmärrätte: "Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla."

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=seh00044

sama

[/quote]

Tuosta tälläinen alempiin sosiaaliluokkiin kuuluva ja kouluttamaton ymmärtää että lihavuus on yleisintä meidän arvottomien kohdalla, mutta normaalipainoisuus tai alipainoisuus ei ole siis poissuljettua. Hyvätuloisten akateemisten kohdalla normaalipainoisuus on yleisempää, mutta ylipainoisiakin kuuluu joukkoon. Ap voi aivan hyvin siis olla ylipainoinen ja älykäs. Itse olen ylipainoinen ja tyhmä, mutta kaksi vuotta sitten olin normaalipainoinen, mutta vieläkin huonotuloisempi ja kouluttamattomampi kuin nyt ylipainoisena. 

Vierailija
19/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida ymärttää mitä itsekuri on?  Tyrsk ....taitaa olla kyseessä joku heikkolahjainen pallero, joka ei lakkaa puputtamasta. Anna mennä pallukka!

Vierailija
20/187 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna mää selitän. Voi olla terve ja hyväkuntoinen olematta silti laiha, tai edes normaalipainoinen. Voi harrastaa urheilua, mutta silti syödä enemmän kuin kuluttaa. Joillakin elämän arvot eivät vain mene samoin kuin sinulla kaiketi, että tärkeintä olisi olla hoikka. Tai edes terve, hitto vie. Voi olla, ettei tämä joku haluakaan olla lihava, mutta se ei ole niin tärkeä halu, että olisi valmis luopumaan tietyistä nautinnoista, vaikka nyt sitten ruoasta. Kuten itse haluan vaikkapa koiran, koska pidän niistä, mutta en ole valmis luopumaan vapaa-ajastani ja mukavuudestani sen eteen. Ymmärrätkö nyt yhtään paremmin? Ei välttämättä ole kyse itsekurin puutteesta tai laiskuudesta, vaan priorisoinnista. (Enkä ole läski, silti ymmärrän tämän.)