Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia
En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.
Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.
Kommentit (416)
Täällä myös suositaan oviksen tikuttamista! Mulla viime kierrosta ovis vasta kp22, luteaalivaihe vain 9 päivää, joten tämän kierron tikutan kyllä taas, ja jos luteaalivaihe taas noin lyhyt, niin juoksen taas yksityiselle apuja itkemään. Olen kuitenkin raskaaksi tullut silloin kun keskenmenon sain, siksi ihmettelen tuota viime kierron lyhyttä aikaa oviksen ja menkkojen välissä...
Täällä odotellaan siis ovista, olen pari päivää tikuttanut, mutta vasta kp16 tänään ja jos taas menee tuonne kp20 paremmalle puolelle tässäkin kierrossa, niin vasta ensi viikolla olisi ovis. Tänään kyllä täytyy peittoa heilutella varoiksi :)
Kukkaistyttö88 kp16/32(?) yk7, km jk yk3
Mulla ollut aika vuoristorataa.. maanantaina eka ihania uutisia ultrassa, sitten keskiviikko-torstain vastaisena yönä taas aukeskin helvetti, kun päätti elimistöni syökseä kirkasta verta ja hyytymäpalasia... torstai aamunakin vielä tuli hyytymä... siitä tietysti paniikissa lekurille soitin ja täksi päiväksi saimme Jorviin lähetteen.. tuli käytyä, mielettömän ihanaa henkilökuntaa!! Ja sisätutkimuksessa löytyi kiinni olevat paikat, ei näkynyt vuotoa ja ultratessa sitten siellä villikko kyljellään kellotteli, sydän pumputteli ja oli pieni kasvanutkin.. Ei uhkaavaa keskenmenoa, ei alkanutta sellaista... Kaikki hyvin, vuodoista huolimatta. Mitään syytä niille ei tunnu löytyvän.. olen vain sitä porukkaa, n.30% kaikista odottajista, jotka tiputtelee, vuotelee mahdollisesti joka koko raskauden ajan.. verekäs kohtu kasvaa ja suonet paukkuu...
Nyt yritän taas hetken verran olla rauhallisempi ja toivon, ettei vuotoja tulisi... ne on kyllä sieltä syvältä ja pitkittäin!!! Kipuja ei ole ollut kummempia, sellaisia menkkamaisia, ei niin kovia.. ne on kuulemma kasvusta johtuvia..
Mä en tässä raskautumiskierrossani itseni mielestä edes ovuloinut.. mulla on selkeet ovisoireet, ja nyt niitä ei ollut.. ja ovis ollut vielä ilmeisesti aika ajoissakin.. versus normisti mulla kp18-19..
Jonsterille jaksuja oksujen kanssa, mullakin lentää, muttei ihan noin pahan kuuloista ole..
Weebee&Villikko rv7+6
Oviksista vielä: mulla oli tuossa edellisessä raskaudessa hedelmöittyminen tapahtunut kp18, joten muutaman päivän myöhässä se oli silloinkin. Emme silloin tikuttaneet tai edes kytänneet oviksia, kun ajattelimme, että saa pieni tulla jos on tullakseen. Nyt on pakko, jotta saisin edes vähän kiinni tuosta kierrostani.
Tänään jo tein yhden ovistestin, jossa viiva oli vielä haalea, mutta melkein näkyvissä, joten tikuttelen huomenna ja ylihuomenna vielä uudestaan. Vatsassa on ollut pitkin viikkoa sellasta nippailua ja kipua, joten toivon, että kierto olisi vihdoin tasoittumassa. Otin sellasen pitkän tähtäimen tavoitteen, että jos jouluun mennessä on tärpännyt niin olen ikionnellinen. Extraplussaonnea on, mikäli raskaudun aikaisemmin. <3
Weebee: onneksi sulla ei ollut mitään vakavaa. Kamalaa, miten luonto koettelee hermoja, jotka ovat jo riekaleina entisistäkin kokemuksista. Nyt voit taas hetken hengähtää.
Ihanaa viikonloppua kaikille! :)
Voi WEEBEE... <3 Voin todellakin kuvitella miten hajalla oot noista vuodoista. Mua pelottaa kans vuoto joka kerta kun käy pissalla (mikä on usein :D) huomaan tarkkailevani aina pyyhkiessä tarkasti paperia onko siellä yhtään punaista, tai edes vaaleanpunaista. Ei oo näkyny mitään. Pahoinvointi pahenee päivä päivältä. Onneks tänään ei oo tarvinnu mennä töihin. En tiiä miten selviin ens viikosta tän pahoinvoinnin kans. :/
Mulla on kans niitä menkkakipumaisia oireita. Tänään enemmän ku parina edellisenä päivänä, mut yritän olla huolestumatta, koska kyllähän ne kuuluu asiaan ku kohtu kasvaa. Toivotaan, että siellä on myös joku pikkunen, joka kasvaa myös.
Voimia kaikille oviksen odottajille! Grazymay, siitä se viiva alkaa vahvenemaan! :)
Hiiiih! Testasin tänään CB:n digillä ovisplussan kp17 (eli mulla on hieman myöhäsempi se ovis niinkuin viimeekskin kun tulin raskaaksi, aivan kuten ounastelinkin) ja nyt on tänään ja pari päivää aiemmin jo oltu aktiivisia +huomenna voimme vielä hyödyntää oviksen ennen kuin mies lähtee duunireissulle. Jännää!!! Sit pitää malttaa pari viikkoa odotella, olisko tämä nyt vihdoin meidän kierto! Nyt sormet ja varpaat ristiin! <3
Kiitos, kun saan jakaa ajatuksiani täällä!
GRAZYMAY: Mahtavaa, jes! :)
Crazymay: Toivotaan parasta! :) Kannattaa muuten vielä testata huomennaki ja ehkä ylihuomennakin. Mä oon aina ite saanut positiivisia ovisplussia 2-3 päivää putkeen. Sekin on ihan normaalia. :)
Jonsteri: Juu, niin mä teinkin! Tänäänkin testasin ja hymynaama sieltäkin! :) Vatsa ollu tosi kipee tänään. Vähän niin kuin menkkakivut. Mulla ei oo koskaan ollu näin kipeet ovulaatio-oireet. Tarkoittaako se jotain? Tietääkö joku? Jouduin ihan särkylääkettä ottamaan. Mikä Jonsteri on vointi? Mitkä sulla oli suunnitelmat ultran suhteen? Jaksatko odottaa sinne 9-10 viikolle? Tsemppiä!! Mä niin odotan, että pääsisin tulemaan perästä teidän odottajien mukaan.
Kukkaistyttö88: miten sulla sujuu? Millanen mieli? :)
GRAZYMAY: Mun mielestä ei ainakaan huono asia pitäisi olla, että oviksesta tulee kunnon oireet! Kai siellä todella sillon tapahtuu jotain :) Viisaammat saa toki korjata :) Otitko mitä särkylääkettä? Buranaa ei suositella, ainakin se voi siirtää ovista, mutta toisaalta sulla se on jo, niin en tiedä onko sitten mitään haittaa. Ja tuskin yksi silloin tällöin haittaa :)
Kiitos kysymästä, täällä ihan ok fiilikset, odottavat, tänään kp20, eilen todella hailukka viiva ovistestiin, mutta olin juonut kyllä aika reilusti vettä ennen sitä. Jos samanpituinen kierto tulossa kuin edellinen, niin ovistestin pitäisi hymyillä huomenna, katsotaan. Ei kyllä mitään ovisoireita, viime kierrossa oli alavatsa kipeä, tai sitten kuvittelin oireet viimeksi...
Kukkaistyttö88 kp20/32(?) yk7, km jk yk3
Grazymay: Mä uskon kanssa, että noi oviskivut on hyvä oire! Niinkuin Kukkaistyttö88 sanoi, niin ainakin tiedät, että siellä nyt varmasti tapahtuu jotain. Sulla on nyt jännät paikat. Toivottavasti nyt onnistuis! :) Mulle tuli aina ovispäivänä tissit tosi kipeeks ja oli kipeenä menkkoihin asti. Kun tissikipu lähti pois, niin menkat alkoi aina seuraavana päivänä. Raskautumiskierrossa oli muuten sama, mutta tissikipu ei vaan koskaan lähtenyt. On siis vieläkin läsnä. Kipeytyykö sulla rinnat oviksessa?
Mulla on edelleen ihan kauhea olo. Oon yrittäny kaikkia eri niksejä pahoinvoinnin hillitsemiseksi, esim. tänään heräsin klo 6.00, menin keittiöön ja join ison lasin mustikkakeittoa. Sitten takas nukkumaan 45 minuutiksi ja sit ylös kun piti lähteä töihin. No, kun vessaan pääsin ja sain hammasharjan käteen, niin laattahan mulla heti tuli. Eli ei toiminu toi mustikkakeitto+makuulepo -juttu. Mitähän sit vielä keksis? Töihin kun pääsi, niin laatta tuli uudelleen. Nyt tässä työkoneella nieleskelen ja yritän olla zen, ettei tarvis juosta taas kohta naistenvessaan. Mutta toisaalta, niinkuin yks kaverini sanoi, mä voin pahoin maailman parhaasta syystä, joten ei sitä kai voi kun kestää ja jollain sairaalla tavalla "nauttia" tästä olotilasta. Heh. :D
Meinasin joo odottaa sinne terveyskeskusultraan. Meillä tokassa raskaudessa keskenmeno todettiiin varhaisultrassa, josta maksoimme itsemme kipeeksi (muistaakseni 170€ Femedassa), joten jos se uutinen mennään taas ultraan kuulemaan, niin mieluummin odotan pari viikkoa ja säästän ton summan. Yhtä paska uutinenhan se silloinkin on. Ei voi kun kestää... Neuvolan ajattelin varata viikon lopussa, kun tulee rv 7+0 täyteen. Se aika menee kuitenkin jonnekin 3-4 viikon päähän, joten se on ihan hyvä niin. Mun eka keskenmeno keskeytyi itsestään rv 6+5, joten haluan päästä "pidemmälle" kuin se eka raskaus, ennenkuin varaan ajan. Silloin mulla kylläkin oli se, että oireet lähti kokonaan pois n. 4-5 päiväksi, ennen kuin vuoto alkoi. Nyt tuosta oireiden pois lähtemisestä ei näytä olevan pelkoa.
Jonsteri rv 6+4
Kukkaistyttö88: Toivottovasti, olen jotenkin tosi hyvällä fiiliksellä suhtautunut tähän kiertoon. Mä otin Disperiniä, kun sekin kuulemma auttaa kiinnittymisessä. Ja ehkä lasillisen punaviiniä viikonloppuna, sillä sekin kai auttaa kiinnittymisessä, mikäli tuolla jotakin tapahtuu. Mullakaan ei oo ollut joka ovulaatiossa oireita keskenmenon jälkeen. Oviskipujakaan en tuntenut kahessa ekassa kierrossa oikein ollenkaan. Nyt oli kyllä ihan superkipee vatsa, joka on helpottamaan päin.
Jonsteri:Mulla saattoi kipeytyä rinnat ennen raskautta oviksen yhteydessä. Siksi en osannut epäillä heti raskautta, kun viimeksi olin raskaana. Sitten tajusin, että rinnat on olleet n. 2 viikkoa yhteen soittoon kipeät ja tein testin. Nyt km:n jälkeen rinnat ei oo olleet niin kipeet, ehkä ihan vähän arat, mutta ei mitenkään merkittävästi.
Ihan järkevältä kuulostaa tuo sun suunnitelma siitä ultrasta. Mäkin edellisessä raskaudessa soitin tosi ajoissa neuvolaan, kävin siellä, ja kokeissa ja ultrat jne...silti kaikki meni päin persettä. Jos raskaudun uudestaan, en osaa sanoa, miten itse toimisin. Osa minusta varmaan haluais tietää, onko siellä ketään ja taas osa minusta varmaan haluaisi olla menemättä ja olla raskaana, sillä niin kuin sanoit, saahan sen tuomion silloinkin ihan samalla tavalla, jos niin on käydäkseen.
Mä muuten käyn nyt sellasessa psykologisessä vyöhyketerapiassa. Uskon enemmän vaihtoehtohoitoihin mielen ja kehon eheyttäjänä. Se on auttanut tosi paljon noissa peloissa uutta raskautta kohtaan sekä auttanut mua käsittelemään tapahtunutta. Joten paljon valoisammilla fiiliksillä mennään kuin mitä silloin, kun aloin tänne ketjuun kirjoitella. Kiitos myös teille, jotka jaksatte innostua ovulaatioistanikin!!! ;) Moni hyvä ystäväkään ei niistä niin paljon innostu kuin te kuumeilijaystävät täällä!
Hei,
saisinko liittyä keskusteluun mukaan? Olen 31 vuotias vauvakuumeilija. Raskaaksi tulin 3/14 ja keskeytynyt keskenmeno todettiin toukokuun lopulla. Odotimme lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen kiltisti ohjeen kertomat yhdet menkat ja heinäkuusta lähtien oltu taas ilman ehkäisyä. Vieläkin painaa vain itsellä niin kovasti tuo KM ja kovasti kaipaa saada kuulla muiden ajatuksia (ja myös ihania uutisia). Tällä hetkellä kierto ihan alussa (kp7)/27. Kovasti jo toivoisi pientä nyyttiä meidän perheeseen. Airi
AIRI: Totta kai, tervetuloa! Täällä myös km painaa vielä, kuume on kova. Mulla kierto ollut outo km:n jälkeen, lyhyt luteaalivaihe ja tiputtelua ennen menkkoja. Tämä kierron katson vielä, ja jos edelleen "outo" kierto, niin menen gynen juttusille.
Kannattaa liittyä myös tuonne YRITYS PÄÄLLÄ 2014 -ketjuun, siellä paljon kohtalotovereita ja kiivasta keskustelua :)
Kukkaistyttö88 kp 24/32(?) yk7, km jk yk3
kiitos Kukkaistyttö88, taidan tulla mukaan keskusteluun myös "yritys päällä 2014 " -ketjuun :)
Airi kp 8/27, km jk yk 3
Niin ja Kukkaistyttö88: minullakin kierto ollut "outo", heti alusta lähtien ollut kyllä itselleni "normaalin" mittainen (27 päivää) ja selvästi tunnen ovulaation, mutta mitään menkkaoireita ei ole :) Ei rintojen turvotuksia, ei mahakipuja ei mitään... aivan kuin olisin rikkinäinen, tyhjä kone :(
Mutta muuten aika paljon nippailee molempia munasarjoja, varsinkin oikeaa puolta. Tiedä sitten mistä johtuu? Ehken keho vain tarvitsee sen toipumisaikansa? Tsemppiä tähän keirtoon, sinulla alkaakin olla piinaviikko parhaimmillaan/pahimmillaan edessä. Ja paljon plussatuulia <3
Airi kp 8/27, km jk yk 3
Kiitos AIRI tsempeistä, samaa sinne :) :)
Keskenmeno varmistui ultrassa tänään. Laitoin suoraan liittymispyynnön suljettuun ryhmään, vaikka en ole tässä palvelussa missään aiemmin keskustellut. Toivottavasti onnistuu näin. Huomasin tämän ketjun hyvät keskustelut googlaillessani tietoa keskenmenosta.
Tuliko sulla Annhaa niiden lääkkeiden oton jälkeen yhtään ulos kiinteämpää tavaraa vai vain verta? Minä tunsin, että kolmesti olisi tullut ulos "klöntti" ja sitten vain verta. Ja jälkivuoto sen lääkkeidenlaittoillan jälkeen ollut samanlaista kuin kuukautisissa, ei aianakaan runsaampaa. Kipuja oli vain pari tuntia jomotusta ja tunti sellaista todella kipeän kuukautiskivun tuntuista. Ja sitten kivut lakkasivat ja verenvuotokin rauhoittui. Täytyy varmaan vaan tässä toivoa, että kaikki olisi ensi viikon ultrassa ok. Kamalaa, jos keskenmenon jälkeen voi joutua vielä noin monesti sairaalaan ennenkuin saa kohdun taas kuntoon :(
Voi ei mitä tarinoita, tsempit teille kaikille <3
Naiset: Mä sain testiin kaksi viivaa, toinen on kovin ohut haamu, mutta on se edes HAAMU! En voi uskoa tätä todeksi! Plussaksi en tuota vielä laske, testaan uudestaan torstaina, nyt jännittää ja pelottaa uusi keskenmeno, ja että vahvistuuko tuo tuosta plussaksi <3
Kukkaistyttö88 kp 34/32(?) yk7, km jk yk3 (DPO 12, tuhrua, haamu 23.9. --> uusi testi 24.9.)
Grazymay: Suosittelen lämpimästi oviksen tikuttamista! Me yritettiin tosi pitkään ennen tikuttamista, kun oletin tietäväni milloin se ovis on (n. 14 päivää ennen menkkojen alkamista). Kun aloin tikuttamaan, mulle ilmeni, että mulla on tosi myöhäinen ovis ja luteaaliaika on lyhyt (10-11 päivää). Se voi selittää, miks raskauden onnistumisessakin on mennyt tosi pitkään. Myös, jos sulla on epäsäännöllinen kierto, niin oviksen tikkuttamisesta on oikeesti tosi paljon apua. Kannattaa aloittaa se jo heti ja tehdä joka päivä samaan aikaan. Mä tein aina iltasin n. klo 20 aikaan ja oon aina saanut selkeän ovisplussan 24-48h ennen ovispäivää. Me ei oltais ikinä onnistuttu ilman tota testailua, kun mun kiertokin on aina ollut epäsäännöllinen (26-40 päivää). :)