Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arki maitojuoma Valiolta - huijausta!

Vierailija
08.01.2014 |

Hei! Katselin kaupassa maitohyllyä ja siellä oli Valion "arki" maitojuomaa. En ole aiemmin huomannut sitä. Hinta ihan kiva halvempi kuin normimaidon mutta kun katsoin ravintosisältöä ja mistä tuote on tehty hämmästyin. Tässä ihmemaidossa on proteiinia vähemmän kuin maidossa normaalisti JA sehän on tärkeää KASVUIKÄISELLE! Sen lisäksi valmistusaineina jokin maitovalmiste. Minä en ainakaan tätä tuotetta perheelleni osta. Haluan että lapseni saavat täysipainoista ravintoa eikä mitään litkumaitoa!

terv. Äiti Järvenpäästä

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:59"]

Hölmöjä olette tekin! Eikö kukaan teistä ymmärrä että tämä on Valion vastaus kilpailuviraston järjettömälle sooville maidon hinnasta. Valio ei saa myydä perusmaitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Siksi Valio on nyt tehnyt erittäin viisaasti ja kehittänyt arkimaitojuoman joka on käytännössä perusmaitoa jota on ihan vähän muutettu jotta sitä voidaan kutsua muulla nimellä kuin maito ja tällöin kilpailuvirasto ei voi tähän puuttua. Tämä palvelee lähes kaikkien etuja, varsinkin kuluttajien. Valio voi tarjota maitojuomaa halvalla kuluttajille. Ja ne hölmöt selittää että sitä on vedellä jatkettu niin älkää nyt olko tyhmiä ja katsokaa ravintosisältöä; normaalimaidossa on protskua 2,7-4g/100ml ja maitojuomassa nyt 3g/100ml. Jos siinä jälkikasvun kasvaminen tyssää niin jo on ihme juttu! Ei kuitenkaan maito ole se lapsen tärkein proteiininlähde. Minä ainakin ostan tätä perheelleni ja olen onnellinen että säästän vuodessa mittavan summan tämän takia ja saan vielä laadukasta maitoa!

[/quote]

Tässä palstan järkevin kommentti. Prisma (hok-elanto) ainakin poistaa Arla Ingmannin ruotsalaisen maidon myynnistä tämän alta. Fiksu veto Valiolta markkinaviranomaisten käsittämättömän hölmöilyn jälkeen (Kuluttajien parhaaksi, voi v**u!). Itse ainakin käytämme jatkossa tätä tuotetta järkevän hinnan ansiosta!

Vierailija
42/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä maitojuoma on nimikkeenä vääristävä! Tähän asti maitojuoma-nimike on nimenomaan antanut tarkoittaa laktoositonta versiota, koska maitoa se ei ole! Moni taitaa mennä halpaan! Tässähän on nimenomaan tarkoitus Valion päästä halpamarkkinoille taistelemaan niistä asiakkaista jotka eivät suostu maidosta maksamaan yli euroa. Minua ihmetyttää mitä on maitovalmiste? Tämä tuotehan ei ole maitoa, se pitää muistaa! Siksihän juuri nimikettä maito ei saa käyttää vaan maitojuoma koska tuote on maidon kaltainen. Ostan jatkossakin silloin tällöin sen maidon, aidon tuotteen, jatkossakaan se ei ole Valion tuote!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei käsittääkseni tilat saa myydä enää suoraan, joten ei voisi hakea tilalta vaikka asuisi maalla ja olisi auto. 

Vierailija
44/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 06:43"]

Nykyään ei käsittääkseni tilat saa myydä enää suoraan, joten ei voisi hakea tilalta vaikka asuisi maalla ja olisi auto. 

[/quote]

Kyllä saa, mutta niitä tiloja on nykyään harvassa.

Sitä paitsi navetoissa ei ole olemassa valvontakameroita eikä seurantaa, jos joku maitolitra tankkiin tulleesta määrästä katoaa johonkin.

Vierailija
45/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:02"]

MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

Sama pätee useisiin muihinkin ruokiin: haluan syödä terveellistä ruokaa, sellaista josta tiedän MITÄ siinä on =valmistan ruuan alusta saakka itse, no pakastevihanneksia ym. käytän toisinaan. Mietitään vaikka jotain aspartaami "mustikkakeittoa", noissa on mitä satuu mukana, esim. punajuurenmehua (väriä antamassa) en ymmärrä MIKSI, koska jos itse tekee on mustikkakeitto tumman väristä ihan itsestään ilman väriaineita...

[/quote]

Käsittääkseni proteiinit pilkotaan sen vuoksi ettei maidon pinnalle nousisi kermaa. Mielestäni se olisi hiukan epämiellyttävää. Ja mitä tulee punajuuren mehun käyttöön mustikkasopassa, niin mitä sitten? Kasvis se punajuurikin on. Nykyään kun tuotteet ostetaan kaupoista olisi hävikki ihan hirveä jos ruokiin ei voisi laittaa mitään säilyvyyttä ja koostumusta tai väriä parantavia aineita. Mustikkakeiton voi toki tehdä itsekin, mutta itse kun olen työelämässä ei minulla ole aikaa keitellä ja paistella kaikkea alusta alkaen itse. Tällainen sopi agraariyhteiskuntaan kun äidit olivat hellan ääressä ja navetalla koko päivän. Tämä luomuhypetyskin on joskus vähän epärealistista. 

Vierailija
46/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia ihmetellyt kuinka ihmiset antavat k*settaa itseään maitojen kanssa!

Ihan oikeasti, MIKSI pitää olla sitä sun tätä maitovalmistetta? Ymmärrän pari vaihtoehtoa (laktoositon, rasvaton, tmv.) mutta nykyinen maitokaapin määrä on järjetön.

Itse käytän vain ja ainoastaan luomumaitoa (tavallista, en rasvatonta) koska se on luonnonmukaisinta. Voisin hakea maidon tilalta suoraankin jos se olisi mahdollista, asun kaupungissa, en omista autoa.

En koskaan ole ymmärtänyt miksi pitää ottaa luonnollisia ainesosia ja tehdä niistä "luonnotonta" mössöä? Ajatellaan vaikka maitoa: kirjaimellisesti lehmän utareesta tulevaa maitoa voi juoda sellaisenaan, MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

Sama pätee useisiin muihinkin ruokiin: haluan syödä terveellistä ruokaa, sellaista josta tiedän MITÄ siinä on =valmistan ruuan alusta saakka itse, no pakastevihanneksia ym. käytän toisinaan. Mietitään vaikka jotain aspartaami "mustikkakeittoa", noissa on mitä satuu mukana, esim. punajuurenmehua (väriä antamassa) en ymmärrä MIKSI, koska jos itse tekee on mustikkakeitto tumman väristä ihan itsestään ilman väriaineita...

[/quote]

Jos luonnonmukaisuutta haet kaupanhyllyltä niin kokeile HILJA-maitoa. =)Semmonen rusehtava vaalea purkki.

Vierailija
47/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjä olette tekin! Eikö kukaan teistä ymmärrä että tämä on Valion vastaus kilpailuviraston järjettömälle sooville maidon hinnasta. Valio ei saa myydä perusmaitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Siksi Valio on nyt tehnyt erittäin viisaasti ja kehittänyt arkimaitojuoman joka on käytännössä perusmaitoa jota on ihan vähän muutettu jotta sitä voidaan kutsua muulla nimellä kuin maito ja tällöin kilpailuvirasto ei voi tähän puuttua. Tämä palvelee lähes kaikkien etuja, varsinkin kuluttajien. Valio voi tarjota maitojuomaa halvalla kuluttajille. Ja ne hölmöt selittää että sitä on vedellä jatkettu niin älkää nyt olko tyhmiä ja katsokaa ravintosisältöä; normaalimaidossa on protskua 2,7-4g/100ml ja maitojuomassa nyt 3g/100ml. Jos siinä jälkikasvun kasvaminen tyssää niin jo on ihme juttu! Ei kuitenkaan maito ole se lapsen tärkein proteiininlähde. Minä ainakin ostan tätä perheelleni ja olen onnellinen että säästän vuodessa mittavan summan tämän takia ja saan vielä laadukasta maitoa!

[/quote]

Kannattaa muistaa, että se Valio-debatti tuli raakamaidon hinnasta, ei kaupassa (tai kauppaan) myytävän tölkitetyn maidon hinnasta. Kilpailuvirastoa ei kiinnosta se, myykö Valio kuluttajille maitoa vai maitojuomaa vaan se, millä hinnalla raakamaito vaihtaa omistajaa. Tuottajille maksettava hinta onn vielä erikseen.

Maitojuoma on nimensä mukaisesti juoma, ei maito. Perusperiaatteeltaan se on kuin mikä tahansa juoma eli tiiviste + vesi. Tässä tapauksessa maito on pilkottu osiin, poistettu rasva (+rasvaliukoiset vitamiinit), laktoosi ja osa proteiineista ja lisätty vesi. Jokainen voi miettiä, juoko sitä vai valitseeko maidon. Halvempaa on valita maito ja lisätä siihen itse vettä.

Vierailija
48/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valion saama kate maitojuomasta on huomattavasti korkeampi kuin maidosta saatava kate, joten siihen suuntaan maitojuoman kulutuksen nousu on hyvinkin toivottava. Kannattaa muistaa, että Valion keräämä maitomäärä vähenee joka vuosi: tiloja lopettaa ja sukupolvenvaihdoksessa moni maidontuottaja vaihtaa ei-osuustoiminnalliseen meijeriin, joka ei peri osuusmaksuja (isolla tilalla kymmeniä tuhansia euroja). Pienenevästä maitomäärästä täytyy silti saada kasvavaa tuottoa, joten lantrattu maito eli maitojuoma on hyvä idea.

Vierailija
49/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:08"]

MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

[/quote]

Käsittääkseni proteiinit pilkotaan sen vuoksi ettei maidon pinnalle nousisi kermaa. Mielestäni se olisi hiukan epämiellyttävää. Ja mitä tulee punajuuren mehun käyttöön mustikkasopassa, niin mitä sitten? Kasvis se punajuurikin on. Nykyään kun tuotteet ostetaan kaupoista olisi hävikki ihan hirveä jos ruokiin ei voisi laittaa mitään säilyvyyttä ja koostumusta tai väriä parantavia aineita. Mustikkakeiton voi toki tehdä itsekin, mutta itse kun olen työelämässä ei minulla ole aikaa keitellä ja paistella kaikkea alusta alkaen itse. Tällainen sopi agraariyhteiskuntaan kun äidit olivat hellan ääressä ja navetalla koko päivän. Tämä luomuhypetyskin on joskus vähän epärealistista. 

[/quote]

Eihän proteiinin pilkkominen vaikuta rasvan nousemiseen pinnalle? Mitä höpiset. Maito voidaan homogenisoida jolloin rasva pilkotaan sopiviin osiin jolloin se ei nouse pinnalle. Homogenisoitu maito on kuitenkin maitoa eikä maitojuomaa toisin kuin juomat joissa on muutettu joko maitosokerin (eli laktoosin) tai proteiiinin määrä. Maitojuoma ei myöskään ole sama asia kuin laktoositon maitojuoma eli ketään ei ole johdettu harhaan tässä asiassa. Toki nimi voisi olla proteiinin määrän suhteen vakioitu maitojuoma jottei yksinkertaisinkaan av-mamma nyt vain menisi sekaisin. Näin asian siis käsittää tälläinen yksinkertainen ja kouluttamaton paskaduunari, akateemiset korjatkoot.

Vierailija
50/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:38"]

[/quote]

Tässä palstan järkevin kommentti. Prisma (hok-elanto) ainakin poistaa Arla Ingmannin ruotsalaisen maidon myynnistä tämän alta. Fiksu veto Valiolta markkinaviranomaisten käsittämättömän hölmöilyn jälkeen (Kuluttajien parhaaksi, voi v**u!). Itse ainakin käytämme jatkossa tätä tuotetta järkevän hinnan ansiosta!

[/quote]

Paitsi että markkinaviranomaiset eivät ole puuttuneet lainkaan siihen, millä hinnalla maitoa kaupassa myydään vaan ainoastaan siihen, että Valio ei saa myydä maitoa alle tuotantohinnan eteenpäin, koska Valiolla on 85% maitomarkkinoista hallussaan. Jokainen halpa maitolitra merkitsee sitä, että valiolainen tuottaja joutuu osuusmaksuina ja muina meijerinsä pakollisina maksuina kustantamaan halvan maidon erotuksen meijerille.

Vierailija
51/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:51"]

Hei! Katselin kaupassa maitohyllyä ja siellä oli Valion "arki" maitojuomaa. Tässä ihmemaidossa on proteiinia vähemmän kuin maidossa normaalisti JA sehän on tärkeää KASVUIKÄISELLE! [/quote]

Niin, sitä proteiinia on 100 grammassa 0,2g vähemmän kuin valion tavallisessa kevytmaidossa (arki maitojuoma 3,0g vs. kevytmaito 3,2g), joten ero on käytännössä merkityksetön.

Miksi itkeä näistä valion maidoista ja maitojuomista kun hyvää maitoa saa halvalla Lidlistä.

Vierailija
52/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 06:43"]

[/quote]

Saa myydä, ehtoja vain kiristettiin.  Tilamaito on hyvää ja siitä saa myös kerman.  Hinta 50 senttiä/litra.  Sitä menee meillä 20 litraa viikossa :)

Vierailija
53/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:02"]Olen jo vuosia ihmetellyt kuinka ihmiset antavat k*settaa itseään maitojen kanssa!

Ihan oikeasti, MIKSI pitää olla sitä sun tätä maitovalmistetta? Ymmärrän pari vaihtoehtoa (laktoositon, rasvaton, tmv.) mutta nykyinen maitokaapin määrä on järjetön.

Itse käytän vain ja ainoastaan luomumaitoa (tavallista, en rasvatonta) koska se on luonnonmukaisinta. Voisin hakea maidon tilalta suoraankin jos se olisi mahdollista, asun kaupungissa, en omista autoa.

En koskaan ole ymmärtänyt miksi pitää ottaa luonnollisia ainesosia ja tehdä niistä "luonnotonta" mössöä? Ajatellaan vaikka maitoa: kirjaimellisesti lehmän utareesta tulevaa maitoa voi juoda sellaisenaan, MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

[/quote] ja monimuukin juo tietämättään luomumaitoa koska tarjontaa enempi kuin kysyntää

Vierailija
54/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua teidän kanssanne! Mitä ihmeen huijausta koette sen olevan jos purkissa lukee maitojuoma, se ei silloin ole todellakaan maitoa! Järki käteen! Ja toiseksi, navetoissa on valvontakameroita ja kirjanpito on tarkkaa, että ei sitä maitoa niin vaan sieltä tankista vajuteta. Myydä saa, mutta kirjanpito asiasta pidettävä!

Vierailija
55/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:18"]

Jokainen voi miettiä, juoko sitä vai valitseeko maidon. Halvempaa on valita maito ja lisätä siihen itse vettä.

[/quote]

Juuri näin! Ostetaan reilusti punaista täysmaitoa, lantrataan sitä sopivaksi ja se käy ruuanlaittoonkin parhaiten.

Vierailija
56/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:14"]

Voi apua teidän kanssanne! Mitä ihmeen huijausta koette sen olevan jos purkissa lukee maitojuoma, se ei silloin ole todellakaan maitoa! Järki käteen! Ja toiseksi, navetoissa on valvontakameroita ja kirjanpito on tarkkaa, että ei sitä maitoa niin vaan sieltä tankista vajuteta. Myydä saa, mutta kirjanpito asiasta pidettävä!

[/quote]

Oletkohan sinä nyt ihan tässä ajassa ja maailmassa? Jos olisit joskus navetassa käynyt, tietäisit että kyllä maitoa annetaan vasikoille, kissoille, omille lapsille, mummolle ja mikään ei estä myymästä "pimeänäkin" silloin tällöin tai jonkun litran, eri asia jos sitä katoaa tuhansia litroja vuodessa.

Vierailija
57/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 18:38"]

[/quote]

[/quote]

Kyse on siitä, että Valio dumppaa nyt maitojuomaa kauppoihin niin halvalla, että kauppias saa siitä paremman katteen kuin Arlan maidosta. Kauppa maksaa maitojuomasta noin 28 snt/litra ja myyntihinta on lähellä euroa, eli ainoa, joka tässä oikeasti rikastuu on kauppa!

Vierailija
58/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ihmettelen vain tätä maidon muokkausta ja sen tarpeellisuutta perustuotteessa.

Tässä Valio yrittää saada ihmiset käyttämään ravintoköyhempää tuotetta. Surku, jos on pakko ostaa tätä laimennettua litkua. En ymmärrä miksi maitoa/maitojuomaa pitää proteiinivakioida ja mitä se on mitä tähän lisätään.

Valio ei ole hyväntekijä, sen olemme havainneet vuosien varrella.

Argumentteja tuotteen käyttöön ei ole tarpeeksi ja siksi en edelleenkään osta tätä tuotetta. Onneksi on vaihtoehtoja.

terv. Äiti Järvenpäästä.

Vierailija
59/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, se on maitoa josta on karsittu ainesosia. Toisena, siinä on proteiinia n. 0,2g/100ml vähemmän kuin punaisessa maidossa. Voi hyvää päivää teidän kanssa.

Vierailija
60/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset edes juovat maitoa? Siis tuolla tavalla litroittain, kuten suomalaiset. Ei missään muualla maailmassa! Suomalaisille on jo alakoulussa iskostettu päähän se, että maito se on parasta terveysjuomaa! Myöskään lukuiset tutkimukset maidon lopullisista terveysvaikutuksista (tai siis niiden vähyydestä) kaikuu kuuroille korville.

Rasvaton maito on kaikkein pahinta, prosessoitua litkua. Kun maito pästöroidaan eli kuumennetaan erittäin kuumaksi, kaikki hyvät ravintoaineet katoavat. D-vitamiinia ja kalsiumia saa muualtakin, ei tarvitse kitata päivässä sitä litraa maitoa. Jos sitä maitoa on pakko juoda, menkää hakemaan suoraan navetasta, jos mahdollisuus on.