Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arki maitojuoma Valiolta - huijausta!

Vierailija
08.01.2014 |

Hei! Katselin kaupassa maitohyllyä ja siellä oli Valion "arki" maitojuomaa. En ole aiemmin huomannut sitä. Hinta ihan kiva halvempi kuin normimaidon mutta kun katsoin ravintosisältöä ja mistä tuote on tehty hämmästyin. Tässä ihmemaidossa on proteiinia vähemmän kuin maidossa normaalisti JA sehän on tärkeää KASVUIKÄISELLE! Sen lisäksi valmistusaineina jokin maitovalmiste. Minä en ainakaan tätä tuotetta perheelleni osta. Haluan että lapseni saavat täysipainoista ravintoa eikä mitään litkumaitoa!

terv. Äiti Järvenpäästä

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan ymmärrä mikä idea tässä Arki maitojuomassa on..  Siinä on siis vähemmän proteiinia ja kalsiumia kuin normi maidossa.. ei vaan mene perille, miksi sinänsä kelpo raaka-aine täytyy prosessoida alkuperäistä ravintoköyhemmäksi.

Vierailija
22/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:02"]

MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

Sama pätee useisiin muihinkin ruokiin: haluan syödä terveellistä ruokaa, sellaista josta tiedän MITÄ siinä on =valmistan ruuan alusta saakka itse, no pakastevihanneksia ym. käytän toisinaan. Mietitään vaikka jotain aspartaami "mustikkakeittoa", noissa on mitä satuu mukana, esim. punajuurenmehua (väriä antamassa) en ymmärrä MIKSI, koska jos itse tekee on mustikkakeitto tumman väristä ihan itsestään ilman väriaineita...

[/quote]

Käsittääkseni proteiinit pilkotaan sen vuoksi ettei maidon pinnalle nousisi kermaa. Mielestäni se olisi hiukan epämiellyttävää. Ja mitä tulee punajuuren mehun käyttöön mustikkasopassa, niin mitä sitten? Kasvis se punajuurikin on. Nykyään kun tuotteet ostetaan kaupoista olisi hävikki ihan hirveä jos ruokiin ei voisi laittaa mitään säilyvyyttä ja koostumusta tai väriä parantavia aineita. Mustikkakeiton voi toki tehdä itsekin, mutta itse kun olen työelämässä ei minulla ole aikaa keitellä ja paistella kaikkea alusta alkaen itse. Tällainen sopi agraariyhteiskuntaan kun äidit olivat hellan ääressä ja navetalla koko päivän. Tämä luomuhypetyskin on joskus vähän epärealistista. 

[/quote]

Proteiineja ei pilkota vaan sen koostumusta pystyy muuttamaan. Rasva on se mikä homogenoidaan (=pilkotaan) jolloin maito on mielyttävämmän näköistä kun rasva ei nouse pintaan tai tartu purkin reunoihin. homogenoiminen ei ole välttämätöntä ja koska sitä tehdään vain kosmeettisista syistä se voisikin lopettaa. Rasvapallerot kuuluvat maitoon kun se on kylmää.

Pastörointi eli iskukuumennus on erittäin tärkeä toimenpide, koska maito kuumennetaan niin nopeaan ja jäähdytetään nopeaan niin mitään tärkeää siinä ei ehdi tuhoutua. D-vitamiini ei siinä tuhoudu mutta sen takia sitä lisätään koska se on sitoutunut maidon rasvaan, rasvattomassa maidossa kun ei ole rasvaa niin D-vitamiinia lisätty siksi. Pelkkä maidon D-vitamiiini ei riitä pimeänä vuodenaikana meille että sitä tarvitaan purkistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valiolla on ihan oma tunnus laktoosittomille tuotteille, niissä on EILA-tunnus. Laktoosittomat ihmiset voi ottaa silmän käteen siellä kaupassa.

Vierailija
24/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:59"]

Hölmöjä olette tekin! Eikö kukaan teistä ymmärrä että tämä on Valion vastaus kilpailuviraston järjettömälle sooville maidon hinnasta. Valio ei saa myydä perusmaitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Siksi Valio on nyt tehnyt erittäin viisaasti ja kehittänyt arkimaitojuoman joka on käytännössä perusmaitoa jota on ihan vähän muutettu jotta sitä voidaan kutsua muulla nimellä kuin maito ja tällöin kilpailuvirasto ei voi tähän puuttua. Tämä palvelee lähes kaikkien etuja, varsinkin kuluttajien. Valio voi tarjota maitojuomaa halvalla kuluttajille. Ja ne hölmöt selittää että sitä on vedellä jatkettu niin älkää nyt olko tyhmiä ja katsokaa ravintosisältöä; normaalimaidossa on protskua 2,7-4g/100ml ja maitojuomassa nyt 3g/100ml. Jos siinä jälkikasvun kasvaminen tyssää niin jo on ihme juttu! Ei kuitenkaan maito ole se lapsen tärkein proteiininlähde. Minä ainakin ostan tätä perheelleni ja olen onnellinen että säästän vuodessa mittavan summan tämän takia ja saan vielä laadukasta maitoa!

[/quote]

Kannattaa muistaa, että se Valio-debatti tuli raakamaidon hinnasta, ei kaupassa (tai kauppaan) myytävän tölkitetyn maidon hinnasta. Kilpailuvirastoa ei kiinnosta se, myykö Valio kuluttajille maitoa vai maitojuomaa vaan se, millä hinnalla raakamaito vaihtaa omistajaa. Tuottajille maksettava hinta onn vielä erikseen.

Maitojuoma on nimensä mukaisesti juoma, ei maito. Perusperiaatteeltaan se on kuin mikä tahansa juoma eli tiiviste + vesi. Tässä tapauksessa maito on pilkottu osiin, poistettu rasva (+rasvaliukoiset vitamiinit), laktoosi ja osa proteiineista ja lisätty vesi. Jokainen voi miettiä, juoko sitä vai valitseeko maidon. Halvempaa on valita maito ja lisätä siihen itse vettä.

[/quote]

Nyt täytyy korjata, sillä olet tuossa hakoteillä. kilapiluvirasto puuttui maidon tukkuhintaan eli sen hinta millä meijeri myy kaupalle maitoa, se hinta millä kauppa myy kuluttajille sisältää vielä kaupan oman katteen. Kilpailuvirasto ei puuttunut millään tavalla tuottajahintaan muuta kun että Valio voi korjata tilanteen kahdella tapaa; vähentää tuottajahintaa tai nostamalla tukkuhintaa. Valiossa päätettiin että tuottajahintaan ei kajota ja päätti nostaa tukkuhintaa. Se miksi maito on niin kallista kaupassa niin siinä on tukkuhinnan lisäksi vielä kaupan oma voitto.

[/quote]

Ei kuluttajavirasto noin todennut. Siellä todettiin, että maitoa ei saa myydä alle tuottajahinnan eli tappiolla. Valiolla oli vuonna 2011 noin 8600 maidontuottajaa ja vuonna 2013 noin 7500 maidontuottajaa, myös kerätty maitomäärä on vähentynyt, vaikka tilakoot kasvavat. Kertoisiko se tyytymättömyydestä osuuskuntaan?

Vierailija
25/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Valion meijereissähän ei ole ketään töissä, joten kaikki tulot menee suoraan tuottajien "palkkoihin"... Juuri näin :D

Vierailija
26/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa koko maidon kittaaminen. Halvempaa ja vatsakin kiittää. Maidon protskut voi kuitata vaikkapa raejuustolla maidon sijaan.

Meidän perhe lopetti viime keväänä maidon käytön kokonaan kun ei mikään hyla ja laktoositonkaan maito enää sopinut ja nyt voidaan kaikki paljon paremmin. Ei enää jatkuvaa huonoa oloa eikä vatsavaivoja.

Vierailija
27/163 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.valio.fi/tuotteet/artikkeli/valio-hyva-suomalainen-arki-maitojuoma-on-kuluttajien-toivoma-raikas-uutuus/

Jo on taas uusi purkki kuluttajia sotkemaan! Kuinkahan moni menee vipuun ja ostaa tätä muka laktoosittomana maitojuomana...

Vierailija
28/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöä puuhaa koko maidon kittaaminen!

Vierailija
29/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:53"]

Ja Valion meijereissähän ei ole ketään töissä, joten kaikki tulot menee suoraan tuottajien "palkkoihin"... Juuri näin :D

[/quote]

Voi hyvä isä, ootkö sä ihan yksinkertainen? Mietipä nyt, että mikä se "tulo" (parempi sana olisi tuotto) oikein on. 

Vierailija
30/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 16:00"]

Lopettakaa koko maidon kittaaminen. Halvempaa ja vatsakin kiittää. Maidon protskut voi kuitata vaikkapa raejuustolla maidon sijaan.

Meidän perhe lopetti viime keväänä maidon käytön kokonaan kun ei mikään hyla ja laktoositonkaan maito enää sopinut ja nyt voidaan kaikki paljon paremmin. Ei enää jatkuvaa huonoa oloa eikä vatsavaivoja.

[/quote]

Miksi pitäisi? Ei minulla ole ollut huonoa oloa eikä vatsavaivoja. Jotain minä kuitenkin juon ruoan kanssa ja välillä syön mysliä tai juon kaakaotakin.

Vierailija
31/163 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis vedellä jatkettua maitoa, kaikkea paskaa sitä markkinoille laitetaankin!

Vierailija
32/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:37"]

Miksi ihmiset edes juovat maitoa? Siis tuolla tavalla litroittain, kuten suomalaiset. Ei missään muualla maailmassa! Suomalaisille on jo alakoulussa iskostettu päähän se, että maito se on parasta terveysjuomaa! Myöskään lukuiset tutkimukset maidon lopullisista terveysvaikutuksista (tai siis niiden vähyydestä) kaikuu kuuroille korville.

Rasvaton maito on kaikkein pahinta, prosessoitua litkua. Kun maito pästöroidaan eli kuumennetaan erittäin kuumaksi, kaikki hyvät ravintoaineet katoavat. D-vitamiinia ja kalsiumia saa muualtakin, ei tarvitse kitata päivässä sitä litraa maitoa. Jos sitä maitoa on pakko juoda, menkää hakemaan suoraan navetasta, jos mahdollisuus on.

[/quote]

Paitsi Intiassa. Katoin syksyllä dokumenttisarjan "Mitä maailma juo", siinä ei kyllä "Maito" -osassa edes mainittu Suomea. Mutta Intiasta oli pitkä pätkä.. ja juohan ihmiset tamman maitoa, jakin maitoa ja vuohen maitoakin...

Vierailija
33/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 09:37"]

Miksi ihmiset edes juovat maitoa? Siis tuolla tavalla litroittain, kuten suomalaiset. Ei missään muualla maailmassa! Suomalaisille on jo alakoulussa iskostettu päähän se, että maito se on parasta terveysjuomaa! Myöskään lukuiset tutkimukset maidon lopullisista terveysvaikutuksista (tai siis niiden vähyydestä) kaikuu kuuroille korville.

Rasvaton maito on kaikkein pahinta, prosessoitua litkua. Kun maito pästöroidaan eli kuumennetaan erittäin kuumaksi, kaikki hyvät ravintoaineet katoavat. D-vitamiinia ja kalsiumia saa muualtakin, ei tarvitse kitata päivässä sitä litraa maitoa. Jos sitä maitoa on pakko juoda, menkää hakemaan suoraan navetasta, jos mahdollisuus on.

[/quote]

Minä juon sitä, koska se sopii minulle. Yleensä menee noin 2-5 dl päivässä, joten kaltaiselleni melko pienikoikoiselle henkilölle se on jo aika merkittävä proteiinilähde. En kylläkään rasvatonta, vaan täysmaitoa. Kun minulla kerran sattuu olemaan tämä maailaman mittakaavassa harvinainen perinnöllinen oikku, että pystyn käyttämään maitoa ravintona ongelmitta myös imeväisiän jälkeen, en tiedä miksi en käyttäisi sitä hyödyksi.

Vierailija
34/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia ihmetellyt kuinka ihmiset antavat k*settaa itseään maitojen kanssa!

Ihan oikeasti, MIKSI pitää olla sitä sun tätä maitovalmistetta? Ymmärrän pari vaihtoehtoa (laktoositon, rasvaton, tmv.) mutta nykyinen maitokaapin määrä on järjetön.

Itse käytän vain ja ainoastaan luomumaitoa (tavallista, en rasvatonta) koska se on luonnonmukaisinta. Voisin hakea maidon tilalta suoraankin jos se olisi mahdollista, asun kaupungissa, en omista autoa.

En koskaan ole ymmärtänyt miksi pitää ottaa luonnollisia ainesosia ja tehdä niistä "luonnotonta" mössöä? Ajatellaan vaikka maitoa: kirjaimellisesti lehmän utareesta tulevaa maitoa voi juoda sellaisenaan, MIKSI sitä raakamaitoa pitää käsitellä ties miten?! Iskukuumennuksen vielä ymmärrän (hygienia) mutta en kaiken maailman "proteiinien pilkkomisia" sun muita.

Sama pätee useisiin muihinkin ruokiin: haluan syödä terveellistä ruokaa, sellaista josta tiedän MITÄ siinä on =valmistan ruuan alusta saakka itse, no pakastevihanneksia ym. käytän toisinaan. Mietitään vaikka jotain aspartaami "mustikkakeittoa", noissa on mitä satuu mukana, esim. punajuurenmehua (väriä antamassa) en ymmärrä MIKSI, koska jos itse tekee on mustikkakeitto tumman väristä ihan itsestään ilman väriaineita...

Vierailija
35/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:00"]

http://www.valio.fi/tuotteet/artikkeli/valio-hyva-suomalainen-arki-maitojuoma-on-kuluttajien-toivoma-raikas-uutuus/

Jo on taas uusi purkki kuluttajia sotkemaan! Kuinkahan moni menee vipuun ja ostaa tätä muka laktoosittomana maitojuomana...

[/quote]

Kuinka moni muka ostaa laktoositonta maitojuomaa huvikseen? Laktoosi-intolerantikkona katson aika tarkkaan tuoteselosteen ennen kuin ostan jotain uutta tuotetta.

Vierailija
36/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaupasta tuotteen tajuamatta mikä se on. Luettuani tuoteselosteen, tajusin etten ollut tajunnut tätä asiaa. Tästä vedin loogisen johtopäätöksen että ainoa järjellinen mahdollisuus on että kyseessä on huijaus.

Vierailija
37/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjä olette tekin! Eikö kukaan teistä ymmärrä että tämä on Valion vastaus kilpailuviraston järjettömälle sooville maidon hinnasta. Valio ei saa myydä perusmaitoa yhtä halvalla kuin kilpailijat. Siksi Valio on nyt tehnyt erittäin viisaasti ja kehittänyt arkimaitojuoman joka on käytännössä perusmaitoa jota on ihan vähän muutettu jotta sitä voidaan kutsua muulla nimellä kuin maito ja tällöin kilpailuvirasto ei voi tähän puuttua. Tämä palvelee lähes kaikkien etuja, varsinkin kuluttajien. Valio voi tarjota maitojuomaa halvalla kuluttajille. Ja ne hölmöt selittää että sitä on vedellä jatkettu niin älkää nyt olko tyhmiä ja katsokaa ravintosisältöä; normaalimaidossa on protskua 2,7-4g/100ml ja maitojuomassa nyt 3g/100ml. Jos siinä jälkikasvun kasvaminen tyssää niin jo on ihme juttu! Ei kuitenkaan maito ole se lapsen tärkein proteiininlähde. Minä ainakin ostan tätä perheelleni ja olen onnellinen että säästän vuodessa mittavan summan tämän takia ja saan vielä laadukasta maitoa!

Vierailija
38/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valiolla töissä ↑

Vierailija
39/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla keskustelun aloittanut Arlan leivissä tai muussa pikkutehtaassa jossa maitoa tehdään ja huolissaan kun Valio ottaa markkinat haltuun. :) Ja eikä tänä päivänä suomalaisilla ole sen verran lukutaitoa, että jos purkissa ei lue laktoositon maitojuoma, niin se ei silloin ole laktoositonta maitojuomaa. Laktoosittomat tuotteet on erikseen. Arkimaitojuoma on kuin Valion arkijogurtti; hinta tehty kuluttajille houkuttelevaksi ja hyvä maku ja ainesosat pyritty pitämään tallessa.

Vierailija
40/163 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin on arkijogurttien laita; niistä on siirretty protskuja "proteiinirahkoihin". Onneksi voi valita luomumaidon.

Yhteiskunnan eriarvoistuminen näkyy kyllä hyvin ruokakaupassa. Siellä äiti valitsee pulskalle pojalleen ison paketin Euroshopperin kalapuikkoja välipalaksi (kun on halpaa) ja tulee syöttäneeksi samalla ties mitä kovetetuista kasvirasvoista natriumglutamaattiin. Valveutunut ja parempituloinen valitsee sitten vähän viisaammin ja erot sen kuin kasvavat.