11-kuukautuinen vauva vain ryömii
Olisin kysellyt, onko muilla 11-kuukauden ikäisiä vauvoja, jotka "vain" ryömivät? Meidän vauva ei osaa itse nousta istuma-asentoon, ei nouse myöskään konttausasentoon eikä noin muutenkaan osoita minkäänlaista kiinnostusta ylösnousemiseen. Ryömii ja tutkii ympäristöä aktiivisesti, on hienomotorisesti taitava (tykkää esim. laittaa palkoita lajittelulaatikkoon, hakata hakkaa ja pujotella renkaita). On myös todella sosiaalinen ja hakee kontaktia ja on vuorovaikutuksessa muiden kanssa. En ole huolissanin eikä neuvolassakaan olla huolestuneita, mutta minua kiinnostaisi onko muilla tällaisia hitaasti ylösnousevia lapsia.
Kommentit (8)
Meidän kuopus oppi kävelemään vasta 1 v 7 kk iässä, ei mitään vikaa. Ryömimis-ja konttaamisikiä en enää muista... 1-v neuvolassa sitä katsotaan ja ohjataan fysioterapiaan. Jos tarvitsee sellaista. Meidän tytär oli hyvin taitava esim palapelien kanssa, kokosi sellaisia K3-v palapelejä ennen kahta ikävuottaan. Nyt on 11-v, tanssii jazztanssia ja ratsastaa. Mikään kiipeilijä hän ei ole, ei ole koskaan halunnut kiipeillä leikkipuistojen telineissä.
Älä huoli... Minulla neljä lasta ja kaikki ovat lähteneet liikkeelle suht myöhään. Kävelemään viim 1v5kk iässä. Juoksemaan sitten kävelystä vko:n päästä. Kulkeminen erittäin varmaa ja vakaata. Ensin mietitään pitkään ja hartaasti miten se liikkuminen tapahtuu ja sitten kun lähdetään liikkeelle niin kulkeminen on hyvin varmaa.
Nauti vielä kun lapsi ei ole joka paikassa menossa! ;)
Ei oppinut meillä konttaamaan. Seisomaan nousi n.10kk ikäisenä, kävelemään 1v3kk. Meillä kyllä neuvola oli koko ajan huolestuttamassa minua; eikö kävele, eikö kävele.. oppi siis just niissä normi rajoissa ja kun oppi niin osas sitten kerralla ja juoksemaan samoin tein. Eli ei oo mitään aihetta vielä huoleen, eikäs tuo oppine kävelemään niin kuin muutkin :)
"Yläikäraja" kävelemään oppimiselle on näissä keskusteluissa usein n. 1,5-v. Teidän lapsella on siihen vielä reilu puoli vuotta. En huolestuisi - vaikka itsekin huolestuin kun lapsi ei osoittanut hinkua kävellä ennen muita vaikka muuten olikin kaunis ja lahjakas ja ihana ja viisas ja... ;)
Oppi kävelemään päälle vuotiaana sitten.
Meillä keskimmäinen alkoi konttaamaan 1 vuotiaana ja kaikki lähtivät kävelemään 1v3kk
Siis eikö ketään muuta häiritse tämän ketjun otsikko? Kuukautuinen :D
Kiitos vastauksista! Vaikka itse en osaa olla huolissani, niin välillä muiden ihmisten ihmettely ja äimistelyt saavat itselle epämieluisan olon. Lähipiirissä tuntuu olevan niitä toisen ääripään vauvoja, jotka suunnilleen juoksevat ja puhuvat puolivuotiaina. :)
KAverilla oli mukavuudenhaluinen vauva, ensin se ei olis jaksanut kääntyä, sitten ryömiä jne.... Nyt 2vuotiaana on kyllä ihan yhtä vilkas kuin kuka tahansa muukin =)