Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko pahaa uniapneaa voi pitää hoitamattomana?

Vierailija
07.01.2014 |

Mulla todettiin muutama kk sitten keskivaikea uniapnea, mutta en halunnut heti ottaa CPAP-laitetta käyttööni, ennenkuin tutkitaan rakenteelliset poikkeavuudet, lähinnä kurkun ahtaus. Siellä lääkärijonossa ollaan oltu nyt yli kk....Kauan tätä voi pitää hoitamattomana, väsymys on tietty kova....

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosa uniapnea-potilaista ei saa apua ylipainehengityslaitteesta. Asiasta on suomalainen yliopistotason tutkimustieto. Miksi? Koska se pitää niin sietämätöntä melua. Puhaltimen melu tulee suoraan letkua pitkin pään onteloihin. Jos käytössä on ilmankostutusyksikkö tai muu ääntä vaimentava lisäosa, niin sitten puhaltimen äänen kuulee korvien kautta.

http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/1999_04/osa1.html#Obstruktiivisen%20uniapnean%20hoito

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/76782/gradu06329.pdf

Vierailija
2/10 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosa uniapnea-potilaista ei saa apua ylipainehengityslaitteesta. Asiasta on suomalainen yliopistotason tutkimustieto. Miksi? Koska se pitää niin sietämätöntä melua. Puhaltimen melu tulee suoraan letkua pitkin pään onteloihin. Jos käytössä on ilmankostutusyksikkö tai muu ääntä vaimentava lisäosa, niin sitten puhaltimen äänen kuulee korvien kautta.

http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/1999_04/osa1.html#Obstruktiivisen%20uniapnean%20hoito

https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/76782/gradu06329.pdf

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 18:38"]

kuolemaan asti

[/quote]

Niin totta. Itselläkin ensidiagnoosista 10 vuotta hoitamatta, koska ylipainehengityslaite ei toimi. Aivan sama kumman takia herää jatkuvasti laitteen vai apnean.

Suomessa on hoidon kehittäminen lopetettu. Uusia operatiivisia hoitoja ei saa, kun ketään ei ole koulutettu tekemään niitä. Pehmeään kitalakeen voidaan upottaa sitä jäykistäviä lankoja, mutta ei Suomessa.

Uusia apuvälineisiin perustuvia hoitomuotoja ei käytetä. USA:ssa on käytössä mm. sierainventtiilit ja alipainelaitteet. Alipainelaite imee suun kautta ilmaa estäen pehmeää kitalakea tukkimasta reittiä nielusta nenään. Koska ilman kulkusuunta on potilaasta laitteeseen, niin laitteen ääni ei pääse kulkemaan potilaan päähän kuten ylipainelaitteilla.

Täällä uniapnean kehitysmaassa ihmiset tapetaan hiljaa kärsien.  Onneksi uniapnea sentään lyhentää "elämää".

Vierailija
4/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoille leikkauksesta on mitään hyötyä. Mulla on vaikea uniapnea ja oon nukkunut cpap-laitteen kanssa nyt parisen vuotta. Kokeilisit edes. Alkuun voi olla totuttelemista, mutta se on ainoa oikeasti toimiva apu.

Vierailija
5/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolemaan asti

Vierailija
6/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi et ota cpappia käyttöön heti. Ehtiihän ne rakennepoikkeavuudet selvitellä myöhemminkin. Menisitkö ennemmin johonkin peruuttamattomaan leikkaukseen kuin ottaisit cpapin käyttöön?

Vierailija
7/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 18:42"]

En ymmärrä, miksi et ota cpappia käyttöön heti. Ehtiihän ne rakennepoikkeavuudet selvitellä myöhemminkin. Menisitkö ennemmin johonkin peruuttamattomaan leikkaukseen kuin ottaisit cpapin käyttöön?

[/quote]

juuri näin

Vierailija
8/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota laite käyttöön. Uniapneaan voi ihan todella kuolla. Mun isällä on ollut vuosia.

Vierailija
9/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän se kakkoselta vastaus tulikin. se voi olla mikä yö vaan kun lopettaa hengittämisen kokonaan. Ei se tarvitse kuin sen yhden kerran ja se voi tulla ensi yönä, kahdenkymmenen vuoden kuluttua tai ei koskaan. ja mieti kuinka kovilla esim sydämesi on joka yö.

Vierailija
10/10 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka sairastaa keskivaikeaa uniapneaa. Mitä rakenteellisia poikkeuksia sinulta tutkitaan ja mikä niihin sitten olisi hoito?

Minulle on tehty kurkkuleikkaus (todella kivulias, ei apua) ja olen hankkinut myös apneahammaskiskot lääkäriltä, mutta ne ovat kamalat suussa, eivätkä auta paljoakaan. Itsekään en halua käyttää CPAP-laitetta, joten kärsin vaan:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi