Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ole aika absurdia, että vain muutama vuosikymmen sitten Suomessakin oli tavanomaista, että lapsia lyötiin vyöllä takapuolelle?

Vierailija
12.10.2020 |

En vaan käsitä, miten vanhemmat ovat voineet tehdä noin!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadistit antoi piiskaa nokkosella, se vasta hullua oli.

Vierailija
2/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapset silloin kiltimpiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään taas on tavanomaista ettei lapset kiinnosta vanhempia ollenkaan mikä näkyy kaikenlaisina ongelmakäytöksinä. Eli Suomessa ollaan siirrytty väkivaltaisuudesta suoraan välinpitämättömyyteen.

Vierailija
4/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdia on lähinnä se, että nykyiset nuoret vanhemmat eivät ymmärrä, että se oli silloin laillisesti sallittua ja normaali kasvatuskeino. Jos lasta on piiskattu 60-luvulla, ei se jälkikäteen muutu rikokseksi.

Muutama vuosi sitten supernannyn mukaisesti monet pistivät lapsiaan jäähylle. Katsotaan 50-vuoden kuluttua, mitä mieltä nykyiset jäähdytetyt ovat kyseisestä metodista. Kasvatustyylit vaihtelevat ja nykyistä voidaan pitää täysin vääränä tulevaisuudessa.

Vierailija
5/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida Akukaan enää antaa siskonpojille mattopiiskasta?

Vierailija
6/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä äiti piiskasi vielä ja 2000-luvun alussa. Ei ole tänäkään päivänä suostunut pyytämään tekojaan anteeksi.

Vierailija
7/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdia on lähinnä se, että nykyiset nuoret vanhemmat eivät ymmärrä, että se oli silloin laillisesti sallittua ja normaali kasvatuskeino. Jos lasta on piiskattu 60-luvulla, ei se jälkikäteen muutu rikokseksi.

Muutama vuosi sitten supernannyn mukaisesti monet pistivät lapsiaan jäähylle. Katsotaan 50-vuoden kuluttua, mitä mieltä nykyiset jäähdytetyt ovat kyseisestä metodista. Kasvatustyylit vaihtelevat ja nykyistä voidaan pitää täysin vääränä tulevaisuudessa.

Jos olisi edelleen laillista, pystyisitkö muka kurittamaan omaa lastasi vyöllä? Itse en varmasti pystyisi, vaikka kuinka olisi tottelematon ollut.

Vierailija
8/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän vanhempia pitäisi ruo skia oikeen urakalla. Todella surkeata kasvatusta.

Vierailija
9/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pamppua ja kaasua kirjoitti:

veikkaan että 5,v sisällä suomeen tulee luotettavia katu partioita jotka pistävät lapset kuriin. ei tästä tule mitään jos lapsi jengit voivat terrosisoida  muiden liikkumista . huudella ja käymällä käsiksi. kun viher punikki hallitus kaatuu meno muuttuu silloin ei tiellä istuvia väistellä eikä paapota

Mitäpä jos menisit kouluun, oppisit sinäkin kirjoittamaan.

Vierailija
10/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän vanhempia pitäisi ruo skia oikeen urakalla. Todella surkeata kasvatusta.

Ne on juuri niitä jotka sai vitsaa lapsena.

Vierailija
11/31 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lspsia lyötiin ennen joka paikassa kuten koulu, koti jne

Vierailija
12/31 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle isä antoi selkään usein 80-luvulla. En ymmärrä mitä kaikkea pahaa ujona hiljaisena tyttönä olen oikeasti voinut muka tehdä, että piti antaa niin usein piiskaa. Sadisti onneksi lopetti siinä vaiheessa kun tulin murrosikään. Sitten tyytyi enää huutamaan ja haukkumaan.

Vierailija
13/31 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi edelleen laillista, pystyisitkö muka kurittamaan omaa lastasi vyöllä? Itse en varmasti pystyisi, vaikka kuinka olisi tottelematon ollut.

Sehän siinä on, kun jotkut sitten hakkaa mielivaltaisesti lapsiaan, jos ei ole kieltoa.

Toisaalta taitavat kutittaa fyysisesti nytkin.

Ehkä pitäisi opettaa vanhemmille sitä toista tapaa kasvattaa, kun fyysinen on kielletty.

jos on itseä kasvatettu lyömällä, niin se on se malli. Jos ei ole muuta tapaa opetellut, niin lapset jää heitteille.

Pitäis opetella uusi tapa. Siihen kaikki ei pysty.

Vierailija
14/31 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä lapsista tuli hyväkäyöksisiä aikuisia. Vanhat konstit käyttöön.

Siitä yhdestä jonka tiedän olleen ’kovassa kurissa’ kotona tuli elämänhallinnan menettänyt alkoholisti. Mopo lähti teini-iässä käsistä pahasti enkä tiedä onko enää edes elossa.

Vierailija
15/31 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä lapsista tuli hyväkäyöksisiä aikuisia. Vanhat konstit käyttöön.

Tuliko? Väkivaltarikosten määrä on kuitenkin laskenut huomattavasti samalla kun kuritus on vähentynyt.

Vierailija
16/31 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä alkoi tässä mietityttää ja inhottaa ehkä jopa itse väkivaltaakin enemmän se, että mikä on ajanut kohdistamaan pahoinpitelyn juuri lapsen yksityisalueelle. Ei tulisi mieleenkään mennä kiskomaan kenenkään housuja alas ja alkaa lyödä. Jälkien piilottaminenkaan ei kuulosta ihan järkevältä kun on ihan hyväksyttävää ollut kuitenkin, ja jos väkivaltaa on päätynyt käyttämään miksei vain ihan rehellisesti lyöty turpaan. Onneksi Suomessa jo päästy tästä lähes kokonaan.

Vierailija
17/31 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vähän yli 20 ikäinen nuori aikuinen ja mun kotona on aina ollut tiukat säännöt ja kuri. Olen ollut aina ihan hyväkäytöksinen ja kiltti, etenkin nuorempana, mutta pari kertaa tuli saatua nahkavyöstä tai risusta pepulle pahimmista ja toistuvista hölmöilyistä ala-asteen lopulla ja yläasteella. Ihan pikkupoikana en muista että olis koskaan annettu selkään, joskus tukistus tms pieni muistutus tietty ehkä tuli jos ei muuten menny perille.

Itse en kokenut tätä kasvatusta mitenkään huonona ja olen todella hyvissä väleissä vanhempieni kanssa ja työskentelen vastuullisessa ammatissa. Ollaan juteltu jälkeen päin että miten koen sen ja naureskeltu asialle että menipähän ainakin perille ja en tosiaan kanna mitään kaunaa siitä, päin vastoin. Tapoja on monia, mutta pelkään että ilman kunnollista kuria olisin, jos en täysin hunnigolla, niin ainakin paljon huonommassa tilanteessa kuin nyt.

Vanhempien tehtävä on taata turvallinen ja hyvä lapsuus, opettaa elämän perustaidot ja tehdä lapsesta yhteiskuntakelpoinen nuori aikuinen sekä kannustaa ja ohjata lasta/nuorta pyrkimään omiin tavoitteisiin ja unelmiin. Mielestäni tarvittaessa vanhempien on uskallettava lukea tilannetta ja ohjattava mukulaa kohti näitä niillä keinoilla, mitkä kyseisen lapsen kohdalla ovat parhaita. Omalla kohdalla rajojen kokeilut tuli vasta murrosiässä ja onneksi vanhemmat olivat hereillä. Voin sanoa että heidän ansiostaan olen menestynyt niin koulussa kuin harrastuksissa ja nyt saan toimia unelma-ammatissani, joka minulla on ollut 3 vuotiaasta asti. Tärkeintä on kuitenkin aina se, että tavoitteet ja unelmat ovat aidosti lapsen omia eikä vanhempien tavoitteita ja unelmia!

Mun mielestä näistä kasvatusmenetelmistä tehdään ihan älytön numero nykyään, kuten kaikesta muustakin. Joillekkin kakaroille vaan toimii parhaiten pieni fyysinen muistutus kunhan siinä ei mennä liian pitkälle. Ihan sama kuin joku oppii asioita lukemalla ja joku toinen taas tekemällä, kuulemalla tai kuvista. En mä ainakaan kakarana ymmärtänyt vielä olla harmissani jostain viikkorahan menetyksistä tai aresteista tms. Niiden riskin koin vielä sellaiseksi, että saattoi kokeilla venyttää rajoja. Ensimmäisen selkäsaunan jälkeen tiesi, että siinä on totiset paikat ja sitä haluaa välttää jatkossa viimeiseen asti, jolloin aloin ajattelemaan enemmän syy-seuraussuhteita. Toki se nyt oli max 5 kertaa kun sain selkääni, ja aina sitä ennen oli asiasta varoitettu ja/tai rangaistu lievemmin. Esimerkkeinä selkäsaunaan johtavista jutuista oli mm. Valehtelu vanhemmille, varastaminen, toisen ihmisen lyöminen tai tappelu, viina/tupakka/yms. kokeilut ja toistuvat rikkomukset tai haistattelut/huonotapaisuudet useiden varoitusten jälkeen. Vastaavasti onnistumisista ja hyvistä asioista muistettiin aina kehua ja niihin kannustaa eri tavoin. Myös vapauksia sai jo melko nuorena mikäli sovituista jutuista pidettiin kiinni. Jos esimerkiksi halusi maistaa olutta tms. niin vanhemmat saattoivat antaa maistaa heidän valvonnassaan muutaman oluen tai lasin viiniä ruoan kanssa kun oli se 16-17v ikää.

Jokainen yksilö on yksilö, eikä mitään valmista toimivaa sapluunaa ole varmasti olemassakaan. Kunnioitetaan jokaista vanhempaa ja hänen kykyään nähdä parhaiten oma lapsensa ja ohjata lasta oikeaan suuntaan, ääritapauksissa vaikka pienellä fyysisellä rangaistuksella. Ylilyönneissä, oli sitten kyse henkisestä tai fyysisestä, on tietysti turvauduttava sosiaali-, terveys- sekä poliisiviranomaisten apuun tiukoin ja määrätietoisin ottein. Nämä ylilyönnit ovat niitä, mitkä kyllä näkyy muutenkin lapsen käytöksessä eikä pelkästään pahoinpitelyn fyysisinä jälkinä.

Vierailija
18/31 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lyödään vain vaimoa ja tyttöystävää vyöllä takamukselle.

Vierailija
19/31 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ongelmaa. Paitsi tietysti siinä, että kyseiset lapset ovat yli 20-vuotiaita ja yli 190-senttisiä. En jaksa ymmärtää tuota nykyajan pillitystä kivun tuottamisesta. Itse olen sitä mieltä että kipua täytyy oppia sietämään. Inhoan kaikkia pillittäjiä, jotka vaativat itselleen sitä sun tätä höyhenellä hivelyä. Aikuisillekin voisi ruveta jakamaan raipparangaistuksia. No kyllä ne tuleekin käyttöön, kunhan is lam pääsee valtaan Suomessa. Loppuu ainakin turhat märinät. Vaikka sinänsä en ko. uskontoa kannatakaan.

Vierailija
20/31 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vyöstä perseelle tai luunapin otsaan. Mutta tätä tapahtui ainostaan silloin kun olin tehnyt jotain todella tyhmää. En muista, että siskoa olisi kuritettu ollenkaan, olihan hän kiltti tyttö. Minä olin se tuhoa tekevä pojankloppi. Eli kuritus meni ainakin oikeaan osoitteen. Ilman syytä lapsia hakkaavia sikoja en ymmärrä.

-M29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi