Pk-tutustumisesta jäi pelko ulkoilun turvallisuudesta
Kävin tänään taaperon kanssa tutustumassa päiväkotiin. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes menimme muiden luokse ulkoilemaan: Lapseni käveli rakennuksen vieressä olevaa vapaata lelua kohti, jolloin toinen, arviolta 2-3-vuotias, lapsi juoksi kauempaa tönäisemään lapseni selälleen. Rakennuksen vieressä on pari metriä kivilaatoitusta.
Olin onneksi lähettyvillä ja ehdin napata lapseni juuri ennen suorin jaloin laatoille iskeytymistä. Tälli olisi ollut niin kova, että päivä olisi jatkunut varmasti lääkärireissulla.
Nappasin siis lapseni kiinni ja vilkaisin heti muutaman metrin päässä olevia työntekijöitä. Molemmat olivat kääntyneenä meihin päin ja katsoin toista odottavasti suoraan silmiin. Hän mutisi paikalta poistuvalle toiselle työntekijälle, että tapahtuikohan tuossa jotain.
Olin yksinkertaisesti niin säikähtänyt, etten saanut sanaa suustani, enkä kokenut olevani oikeutettu komentamaan vierasta, päivähoidossa olevaa lasta.
Kumpikaan työntekijöistä ei reagoinut tapahtuneeseen millään tavalla. Minulta ei kysytty mitään, tönäisseeltä lapselta ei kysytty mitään (vaikkakin olen aivan varma, että ainakin toinen työntekijä näki tapahtuneen), saatika että tönijää olisi jotenkin toruttu aiheesta.
Myös mieheni oli mukana (ja jatkuvasti vieressäni), olimme tavallisissa vaatteissa ja selvästi seurasimme vain omaa lastamme. Meitä siis tuskin pystyi luulemaan esim. tuuraaviksi työntekijöiksi.
Jatkoimme ulkoilusta suoraan kotiin, joten emme päässeet mainitsemaan asiasta vielä kenellekään. Luullakseni nämä työntekijät ja tönäissyt lapsi olivat toisesta päiväkotiryhmästä.
Jäi aivan kamala olo.
Kommentit (45)
Voi hyvä luoja tuota "sijaista"!
En usko, että olet pk:ssa töissä!
Itsekkin olen sijaisena ja AINA puutun kun näen kiusaamista, tönimistä tai mitä vain. Kun menen uuteen tarhaan, ensimmäisenä kysyn onko ryhmässä lapsia, joista on erityistä mainintaa tai jotain mikä pitää ottaa huomioon.
Jos olen jostakin asiasta/tilanteesta erpävarma, KYSYN vakkareilta. Toki tuollaiseen tönimiseen olisin puuttunut HETI ja vasta sen jälkeen mahdollisesti kysynyt vakkarilta onko lapsi yleensä tönivää sorttia, tarvitseeko tiukempaa valvontaa/huomiota jne.
Mulle yks hailee mitä kirjottamattomia sääntöjä tarhoissa on! Pääasia on lasten hyvä hoito ja turvallisuus! Osaan myös avata suuni ja KYSYÄ asioista!
Toivon todella, että sinä sijainen vaihdat alaa ja vikkelään!
Eikö muka sun aikana ole koskaan ollut tilannetta, ett olet sijaisena ensimmäisenä päivänä iltavuorossa ja vastuussa lapsista YKSIN? etkö sillonkaan puutu mihinkään kun et voi tietää jos tuo lapsi on sellainen tälläinen ja tollainen...
Kannattasko se kullannuppu pitää vaan kotona? Tuota se päiväkoti elämä on... sattuu ja tapahtuu... pieniä kopsuja tulee ja menee.
Joskus jopa kaadetaan, potkitaan ja hakataan lasta
Ookkei. Mitäs jos tätä kaatamista, potkimista ja hakkamista tai valvojan piittaamattomuutta tapahtuisi peruskoulussa?
Niin. Ihan oikeasti tuollaista se on. Ehkä he näkivät tilanteen mutta jos teitä jo oli 2 aikuista niin eivät jaksaneet puuttua?
Kyllä ne pienet ovat säälittäviä siellä päiväkodeissa :/
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 16:25"]
Olen töissä päiväkodissa, mutta omat lapseni eivät ole luojan kiitos olleet koskaan päiväkodissa hoidossa.
[/quote]
Kiva jos sä et usko että homma voi toimia niin kuka sitten, vähän motivaatiota!.Luojan kiitos et hoida minun lapsiani