Pk-tutustumisesta jäi pelko ulkoilun turvallisuudesta
Kävin tänään taaperon kanssa tutustumassa päiväkotiin. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes menimme muiden luokse ulkoilemaan: Lapseni käveli rakennuksen vieressä olevaa vapaata lelua kohti, jolloin toinen, arviolta 2-3-vuotias, lapsi juoksi kauempaa tönäisemään lapseni selälleen. Rakennuksen vieressä on pari metriä kivilaatoitusta.
Olin onneksi lähettyvillä ja ehdin napata lapseni juuri ennen suorin jaloin laatoille iskeytymistä. Tälli olisi ollut niin kova, että päivä olisi jatkunut varmasti lääkärireissulla.
Nappasin siis lapseni kiinni ja vilkaisin heti muutaman metrin päässä olevia työntekijöitä. Molemmat olivat kääntyneenä meihin päin ja katsoin toista odottavasti suoraan silmiin. Hän mutisi paikalta poistuvalle toiselle työntekijälle, että tapahtuikohan tuossa jotain.
Olin yksinkertaisesti niin säikähtänyt, etten saanut sanaa suustani, enkä kokenut olevani oikeutettu komentamaan vierasta, päivähoidossa olevaa lasta.
Kumpikaan työntekijöistä ei reagoinut tapahtuneeseen millään tavalla. Minulta ei kysytty mitään, tönäisseeltä lapselta ei kysytty mitään (vaikkakin olen aivan varma, että ainakin toinen työntekijä näki tapahtuneen), saatika että tönijää olisi jotenkin toruttu aiheesta.
Myös mieheni oli mukana (ja jatkuvasti vieressäni), olimme tavallisissa vaatteissa ja selvästi seurasimme vain omaa lastamme. Meitä siis tuskin pystyi luulemaan esim. tuuraaviksi työntekijöiksi.
Jatkoimme ulkoilusta suoraan kotiin, joten emme päässeet mainitsemaan asiasta vielä kenellekään. Luullakseni nämä työntekijät ja tönäissyt lapsi olivat toisesta päiväkotiryhmästä.
Jäi aivan kamala olo.
Kommentit (45)
Älkää nyt hyvänen aika viekö niitä alle 3-vuotiaita päiväkotiin. Perhepäivähoito tai kotihoito noin pienille!
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 14:21"]
... enkä kokenut olevani oikeutettu komentamaan vierasta, päivähoidossa olevaa lasta.
[/quote]
Niin. Näin ne asiat tuppaavat menemään. Se mikä tapahtuu, tapahtuu. Nyt tapahtui, eikä kukaan tehnyt mitään.
Kuulostatpa hysteeriseltä. Pikku muksis sinne tänne. Kolhut kuuluu lasten elämään.
Olitte siis tutustumassa pihaan? Teillä ei ole vielä hoitosopimusta? Silloin lapsi on teidän vastuullanne, ei päiväkodin. Ja oikeasti, noita kolhuja tulee vaikka joku hoitaja taluttaisi lastanne kädestä koko ajan. Milloin olette muuten kuulleet että joku lapsi olisi pahasti loukkaantunut ollessaan hoidossa, jos unohdetaan se lautakasan alle jäänyt? Tosi vähän noille mitään tapahtuu, hysteerinen äiti vain näkee vaaroja kaikkialla.
Ainakin Helsingissä vammoja tulee usein. Ei vakavia kovin usein, mutta kyllä vaan useammalle tutulle on tullut puhelu, että lapsenne on Lastenklinikalla.
Onhan lapseni kaatunut ennenkin, en minä sitä. Ei tosiaan ollut sievästi kellahtamassa pepulleen, vaan otin kiinni juuri, ennen kuin iski päänsä laatoitukseen.
Järkytyin nimenomaan lastenhoitajien välinpitämättömyydestä.
7: Kiitos kommentistasi. Minä nyt tällä kertaa aikuisena ihmisenä jatkoin sitä oman lapseni hengissä pitämistä ammattilaisten keskuudessa ja yritin antaa hänelle iloisen ja turvallisen kuvan päiväkodista. Lapsi kun kuitenkin tarkkailee koko ajan, kuinka vanhemmat suhtautuvat uusiin hoitajiin. Reaktiotani tai päätöstäni odottaa lastenhoitajien puuttumista tönijän toimintaan en voi enää muuttaa, mutta otan mielellän vastaan vinkkejä siitä, mitä minun olisi kannattanut sanoa tai miten otan asian jatkossa esille päiväkodissa.
Tietysti joskus syynä voi olla hoitajien huono motivaatio tai resurssipula, mutta yleisesti uskon että hoitajat tekevät parhaansa. Kaikkia kolhuja ei vaan voidavarsinkaan päiväkodeissa ehkäistä. Taaperot kompuroivat yksinkin talvivaatteissaan.
Mutta päiväkodin vilinä mahdollistaa helposti myös huonon käytöksen niin ettei tönimisiin puututa aina kun pitäisi.... Ikäväähän sellainen on ja joskus jopa vaarallista. Jopa alle 2-v voi olla "väkivaltainen", olen huomannut että yksi tuttu alle 2v lapsi osaa kohdistaa tekonsa itseään heikompaan ja pienempään.....sellainen pitäisi vain kitkeä pois koska se ei ole hyväksyttävää käytöstä pieneltäkään!
Itse en ole enää toisen lapsen kanssa niin hysteerinen, mutta puutun kyllä aina vieraidenkin lasten käytökseen, jos oma vanhempi ei ole paikalla tai ei reagoi.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:10"]
Ainakin Helsingissä vammoja tulee usein. Ei vakavia kovin usein, mutta kyllä vaan useammalle tutulle on tullut puhelu, että lapsenne on Lastenklinikalla.
[/quote] Jaa ihan lastenklinikalla :D. Se ei taida olla päivystävä terveyskeskus. Minulla on ollut viisi lasta päivähoidossa, parilla mustelmalla ollaan selvitty. Menivät hoitoon 3-5 vuoden iässä.
Sijaistan eri paikoissa, päiväkodeissa ja ryhmäkodeissa yms.
En useimmiten edes tiedä nimiä, kun heitän keikkaa. Eikä oikeastaan kauhean paljon haluta edes sekaantua vakituisen jengin touhuihin.
Näitä sitten saattaa tapahtua, että kun näen jonkun lapsen runttaavan toisen seinää kohti, en reagoi, ellei vakituinen reagoi. Koska ikinä ei voi tietää, mitkä lapsen taustat on. Ja joskus jopa sekin, kun on sekaantunut, on syytetty siitä, että olen ylimielinen, kun astun vanhempien hoitajien varpaille sekaantumalla asioihin, jotka ei minulle kuulu.
Eli jos pihalla olikin kaksi sijaista, jotka ei uskalla sekaantua tällaisiin asioihin
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 14:21"]
... enkä kokenut olevani oikeutettu komentamaan vierasta, päivähoidossa olevaa lasta.
[/quote]
Niin. Näin ne asiat tuppaavat menemään. Se mikä tapahtuu, tapahtuu. Nyt tapahtui, eikä kukaan tehnyt mitään.
[/quote]
Tä? Oiskohan tässä nyt ollu alkup. pointti, että ne tönijästä vastuussa olleet ei tehneet mitään? Mä olen ainakin opettanut meidän 3-v. kaksoset olemaan tönimättä. Itseään saavat töniä, jos oikein ärsyttää, mutta ei nyt hitto vie muita ihmisiä. Miten jengillä voi olla tollanen asenne.
Et voi sijaistaa tuolla meiningillä. Minä puutun muiden lasten käytökseen vaikka leikkipuistossa, jos aihetta, vaikka en ole TÖISSÄ. Mistä sulle maksetaan?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:42"]
Sijaistan eri paikoissa, päiväkodeissa ja ryhmäkodeissa yms.
En useimmiten edes tiedä nimiä, kun heitän keikkaa. Eikä oikeastaan kauhean paljon haluta edes sekaantua vakituisen jengin touhuihin.
Näitä sitten saattaa tapahtua, että kun näen jonkun lapsen runttaavan toisen seinää kohti, en reagoi, ellei vakituinen reagoi. Koska ikinä ei voi tietää, mitkä lapsen taustat on. Ja joskus jopa sekin, kun on sekaantunut, on syytetty siitä, että olen ylimielinen, kun astun vanhempien hoitajien varpaille sekaantumalla asioihin, jotka ei minulle kuulu.
Eli jos pihalla olikin kaksi sijaista, jotka ei uskalla sekaantua tällaisiin asioihin
[/quote]
Kyllä me päiväkodin muut työntekijät oletamme, että kaikki pihavalvonnassa olevat aikuiset puuttuvat tilanteisiin, joissa on lapsen turvallisuus kyseessä. Täytyy voida luottaa siihen, että myös sijaiset tekevät niin.
Ap:lle: Ota rohkeasti asia esiin, kun menette seuraavan kerran tutustumaan. Kerrot, että tilanne jäi sinua ihmetyttämään/vaivaamaan. Sinua varmasti helpottaa, kun saat keskustella asiasta. Ainakin itse toivon, että vanhemmat uskaltaisivat kysyä kaikista asioista, joita on mielessä. Luottamus ja avoimuus ovat hyvä pohja ns. kasvatuskumppanuuden syntymiselle.
Olen töissä päiväkodissa, mutta omat lapseni eivät ole luojan kiitos olleet koskaan päiväkodissa hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:49"]
Et voi sijaistaa tuolla meiningillä. Minä puutun muiden lasten käytökseen vaikka leikkipuistossa, jos aihetta, vaikka en ole TÖISSÄ. Mistä sulle maksetaan?
[/quote]
siitä maksetaan, että teen tunnit täyteen. Eli puen, riisun, annan ruokaa, leikin, nukutan yms.
Mutta on niin paljon sanomattomia sääntöjä, joita ei voi tietää ja joiden takia ei uskalla sekaantua asioihin. Yhden päivän keikkalainen ei voi paljon mitään tehdä, kun ei edes lasten nimiä tiedä. Tekee perushommat ja seuraavana päivänä on jo toisessa paikassa.
Lukematta muiden kommentteja:
Itse olisin tilanteen nähneenä työntekijänä rientänyt tilanteeseen, ottanut tönijän kiinni, pistänyt pyytämään anteeksi lapseltasi ja vaihtanut kanssanne muutaman sanan. Ja todnäk todennut teille, että olipa tuuri kun hlökuntaan kuuluva näki tilanteen, aina ei niin ole mm resurssien ja monien vahdittavien vuoksi, selässä kun ei silmiä ole.
-Pk-täti-
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:49"]
[/quote]
siitä maksetaan, että teen tunnit täyteen. Eli puen, riisun, annan ruokaa, leikin, nukutan yms.
Mutta on niin paljon sanomattomia sääntöjä, joita ei voi tietää ja joiden takia ei uskalla sekaantua asioihin. Yhden päivän keikkalainen ei voi paljon mitään tehdä, kun ei edes lasten nimiä tiedä. Tekee perushommat ja seuraavana päivänä on jo toisessa paikassa.
[/quote]
Niin ja jos vakituinen ei ringistä liikahda mihinkään, kun joku lapsi tönäisee toista, en sijaisena myöskään uskalla asiaan puuttua. Niin monta kertaa on tullut nokille siitä, että ei tuota kannata, kun se on sellainen ja tällainen. Ja mikä luulet olevas, kun tyhjää juokset tuolla tavalla, anna olla.
'Joten nykyään seuraan, että jos vakituinen ei liikahda, en liikahda minäkään, koska en voi tietää lasten taustoja, onko joku erityislapsi esimerkiksi ja hänellä on tapana toimia niin, että tönii ja juoksee päin yms.
Eräs äiti oli eritäin tuohtunut kun hänen lapsensa oli hiekkalaatikossa leikkimässä, eikä lapsen seurana ollut aikuista. Jos suuri lapsimäärä hirvittää niin laittaa lapsen perhepäivähoitoon, palkkaa oma hoitajan tai hoitaa itse.
Mä luulin että pk:lla tarkoitettiin pääkaupunkia... olikin vähän hämmentävä aloitus. Heh.
eihän missään päiväkodissa voida tukea lapsen väkivaltaista käytöstä sanomalla, että se on nyt vaan on tuollainen, aina se tönii toisia? Itse olen myös töissä päiväkodissa (noin 50 lapsen) ja kyllä meillä puututaan tilanteisiin joissa toista tönitään tms, vaikka samalle lapselle asiasta saisi ulkoilun aikana sanoa sen sata kertaa. Mutta vahinkoja silti sattuu, vaikka aikuiset olisi kuinka valppaina.
mitä sijaisina tulee, ymmärrän tavallaan että sijaisen on vaikea tietää millaisia sääntöjä ja sopimuksia juuri tässä päiväkodissa on, mutta oletan kyllä että jokainen tajuaa, että jos joku tönii tai lyö asiaan puututaan. Vakkarit kyllä kertovat, jos tietyn lapsen kanssa on normaalista poikkeavia toimintatapoja (esim jäähyjä tms).
Tuo kertoo mitä on odotettavissa.