Minua raivostuttaa se HS:n yhteiskuntaluokkatestin tulos! Vanhempien ammateista
Typerää että asia häiritsee, mutta häiritsee. Tulokseni keikkuivat asiantuntijan ja eliitin välillä painottuen asiantuntijaan, jota pidän oikeana jo ammattinimikkeenikin perusteella, mutta kun syötin vanhempieni (jo eläkkeellä) ammatit, putosin kipuajiin!! Mitä, miksi? Ymmärrän, että olen "menestynyt" paremmin kuin vanhempani, mutta silti ammateiksini veikattiin tuloksissa vaikkapa insinööriä tai lastentarhanopettajaa, kun ennen vanhempien ikivanhojen ammattien mainintaa jopa ammattinimike täsmäsi.
Ja mitä se minusta kertoo, että asia ärsyttää? Haluaisin kai ajatella, että olen mitä olen omilla ansioillani ja on väärin, että edes joku typerä testi väittää, että olen vähemmän siksi mitä vanhempani ovat tai eivät ole. Näinkö todella se menee vielä nyky-Suomessa, että ihmisen vanhempien ammattinimike määrittää ihmisen statuksen eikä se, mitä itse tekee??
Kommentit (59)
No huh huh, relaa vähän. Ei toi oo niin vakavaa.
Juu ei sitä testiä kannata ottaa tosissaan. Olen omasta tahdosta osa-aikaisesti töissä pienten lasten vuoksi vaikka vakipaikka ja kokoaikatyösuhde onkin. Tein testin ja olen kuulemma sitä pohjasakkaa(en muista oikeaa nimikettä). Tein testin uudelleen, mutta muutin palkaksi sen mitä saisin kokoaikatyöstä, niin nousin kipuajaksi. Ihan pösilö testi. Oon akateemisen tutkinnon suorittanu ja oman alan töissä, mies käyny amiksen, mutta valtiolla hyvissä töissä. Vanhemmat perusduunareita. Tykkään/harrastan musiikin kuuntelua, luonto on lähellä, lenkkeilen, teen käsitöitä, rämpyttelen kitaraa, luen iltapäivälehtiä netistä, töissä sanomalehden, kirjahyllystä löytyy dekkareita, omaelämäkertoja, ammattikirjallisuutta, tietokirjoja, historiakirjoja, luen aku ankkaakin :) Pohjasakkia siis..
Jos olet sitä mitä olet omilla ansioillasi, kuten kerroit, etkö silloin ole juuri kipuaja? Siis olet kivunnut luokka-asteikossa korkeammalle kuin vanhempasi? Ei kai siinä ole mitään hävettävää! Ole ylpeästi kipuaja!
No mutta sinähän olet kivunnut verrattuna vanhempiisi. Sitähän se kipuaminen tuossa tarkoitti. Ei sitä että olet kiipijä tmv.
Huokaus.
Se on vaan nettitesti! :D Ja kipuajahan sinä olet; olet noussut duunarperheestä (?) koulutettuun keskiluokkaan. Mä olen myös kipuaja enkä näe siinä mitään huonoa, väärää tai pahaa. Miksi sua häiritsee olla kipuaja? Jos sinä et sellainen ole, millainen ihminen sitten on? Ei noita yhteiskuntaluokkia ole tarkoitus laittaa mihinkään arvojärjestykseen.
Lue kirja Luokkaretki hyvinvointiyhteiskuntaan. Lapsuudenkoti seuraa sinua koko elämäsi. Ei se ole huono juttu.
Näitä testejä ei kannata ottaa kovin vakavasti. Muuttujia on liian paljon, jotta testit oikeasti toimisivat.
Minäkin huomasin että isän ammattina yrittäjä pudotti minut yhdellä pykälällä siitä arviosta, jonka sain kun laitoin samaan kohtaan poliisi. Eli jopa poliisi on kulttuurisesti ylempänä kuin yrittäjä ;)
Mun isä on maanviljelijä, äiti emäntä ja silti minä olen testin mukaan eliittiä.
Minua ärsytti ihan sama asia. Vanhempieni ammatit tekivät minusta ensin nousijan ja kulttuurisesti duunarin. Kun vanhempieni ammatteja muuttaa paljon, nousenkin sitten asiantuntijaksi ja kulttuurisesti eliittiin. Heh siinä testi. Mutta mielestänikin surkeaa jos nykyajassa vanhemmilla tuollainen vaikutus. Testi on mielestäni monessa muussakin aika kehno. Mutta tulipa tehtyä :)
No minä taas merkkasin siihen käyneeni amk:n, mutta silti tuloksissa oli jotain siitä, miten on pelkkä toisen asteen tutkinto jne. Eli ihan turha testi kun ei edes suoria vastauksia osaa tulkita.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:48"]
Minua ärsytti ihan sama asia. Vanhempieni ammatit tekivät minusta ensin nousijan ja kulttuurisesti duunarin. Kun vanhempieni ammatteja muuttaa paljon, nousenkin sitten asiantuntijaksi ja kulttuurisesti eliittiin. Heh siinä testi. Mutta mielestänikin surkeaa jos nykyajassa vanhemmilla tuollainen vaikutus. Testi on mielestäni monessa muussakin aika kehno. Mutta tulipa tehtyä :)
[/quote]
Nykyajassa vanhemmilla tuollainen vaikutus? MItähän tuokin tarkoittaa? Tässä yksittäisessä testissä nostetaan esiin se, että meillä nykyisillä aikuisilla on ollut hyvä mahdollisuus kouluttautua pidemmälle kuin vanhempamme ja/tai saada parempipalkkainen työ kuin mitä heillä on. Kuten kk-liitteen alkuperäisestä jutustakin huomasi, edes yksilöt, jotka oli valittu luokkia edustamaan, eivät testin mukaan välttämättä menneet valittuun lokeroon. Testi on siis hyvin suuntaa antava, kuten tämän palstan mielensäpahoittajat ovat havainneet...
Näistä reaktioista huomaa kyllä, että Suomi ei ole samassa määrin luokkayhteiskunta kuin esimerkiksi Britannia. Luokkajakoon kuuluu olennaisesti syntyperän vaikutus. Useimmissa yhteiskunnissa on mahdollista kuitenkin siirtyä luokasta toiseen, mutta esimerkiksi Britanniassa ylimpään eliittiin on todella vaikea tulla sen ulkopuolelta. Syntyperä määrittää niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:53"]
No minä taas merkkasin siihen käyneeni amk:n, mutta silti tuloksissa oli jotain siitä, miten on pelkkä toisen asteen tutkinto jne. Eli ihan turha testi kun ei edes suoria vastauksia osaa tulkita.
[/quo
ei, testi tulkitsi niknkuin asia oikeasti on: amk=amis.
[/quo
[/quo
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:17"]
Saako linkin kyseiseen testiin?
[/quote]
Hesarin testiin löytyy linkki Hesarin etusivulta, here you are: