Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kulkee leuka löysänä suu raollaan niin että ylähampaat näkyy?

Vierailija
06.01.2014 |

En kehtaa kysyä tätä muualla kuin täällä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen välillä suu raollaan, koska minulla on _erittäin_ voimakas yläpurenta yhdistettynä liian pieneen leukaan. Kun laitan suun kiinni, joudun "asettamaan" leuan hieman eteenpäin, etten näyttäisi ihan retardilta. Samalla ylähampaat painavat ikävästi alahuulta. Välillä on vain ihanaa lepuuttaa leukaa suu auki. 

Vierailija
2/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa jokin sääntö, että suu pitää aina olla tiukasti kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelen reippaasi ja haluan hengittää suun kautta, on pakko pitää huulia raollaan.

Vierailija
4/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yleensä aina suu vähän auki. En haluaisi tehdä niin, näyttää tyhmältä, mutta nenäni kautta ilma kulkee todella huonosti. Pakko hengittää jotenkin. Yhdelle tutulleni tehtiin saman syyn takia nenäleikkaus, voi olla minullakin edessä jossain vaiheessa.

Oikeastaan ihmettelen, etteivät vanhempani koskaan kiinnittäneet asiaan huomiota ollessani lapsi.

Vierailija
5/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin bruksismista eli puren hampaitani julmetusti yhteen nukkuessani. Leukani lihakset ovat usein kipeät ja nivelet naksuvat. Rentouttamalla tietoisesti leukani saan vähän lepoa tähän kiristävään oloon.

Vierailija
6/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös paha yläpurenta ja leuan rakennevika. Kun suu pitää laittaa kiinni, se pitää oikeasti laittamalla laittaa koska rentona se on luonnollisesti auki. :)

Vierailija
7/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on ns. "holkki auki"

Ei vainenkaan. Itsekin kuulun tähän joukkoon, samasta syystä kuin 5.

Vierailija
8/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri suositteli tekemään niin. Hampaani ovat kuluneet, ja hammaslääkäri sanoi että yönarskuttelulle ei oikein voi mitään, mutta saatan purra hampaita yhteen myös päivällä huomaamattani. Suositteli siis, että rentoutan alaleuan aina muistaessani.

Vierailija
9/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa joskus olla suu kanssa vähän auki. En tajua sitä sillä hetkellä itse. Pahoittelen jos häiritsee :)

Vierailija
10/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali hengitys on nenän kautta, suun kautta on epäfysiologista. Sen kuuluukin olla vaikeampaa kuin suun kautta. Suun kautta limakalvot kuivuu, hampaatkin olis paremmat jos niin ei tekis.

Vierailija
11/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellaiset pupujussi-hampaat on aivan kauheat. Sellaiset joista väkisinkin tulee jokinsortin jyrsijä mieleen kun ne töröhampaat hönöttää siellä yläleuassa. Kaikenkukkuraksi nämä hönöhampaat usein oikein korostavat niitä kulkemalla leipäläpi raollaan kuin jotkut retardit. YÖK.

Vierailija
12/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama syy kuin viitosella, ilma ei kulje nenän kautta kunnolla. Tarviis tehdä nenäleikkaus, suoristaa kuorikko ja väliseinä ja isontaa toista sierainta

Vierailija
13/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti johtuu purennasta, hampaiden ja leukojen keskinäisistä suhteista ja kasvumallista. Voi olla geneettistä (tietyntyyppiset hampaiden ja leukojen asentovirheet periytyneet), "tavoista"  johtuvaa (kasvuiässä esim. peukun imeminen, suuhengitys, tapa pitää alahuulta hampaiden välissä), laiskoista pehmytkudoksista (kielen tai leukojen lihasten velttous), joistakin yleissairauksista (lapsen reuma vaikuttaa leukojen kehitykseen).

Ihanteellinen rento perusasento ihmisellä, johon poikkeamia verrataan, on sellainen että huulet ovat kevyesti kiinni toisissaan, mutta ylä- ja alahampaiden väliin jää pieni rako eli oikeastaan hampaat purevat yhteen vain syödessä pureskellessa. Tämä on hankalampaa, jos on hampaiden ja leukojen asentovirheitä.

Vierailija
14/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa ongelmia nenähengityksen kanssa. Ikävää, että sinua häiritsee normaalihengittäminen, mutta nenäni on tukossa n. 80%. Olen tästä käynyt erikoislääkärillä tutkimuksissa, allergiatesteissa ja muissa testeissä; ei ole veressä vasta-arvoja, joten ei homeongelmaa, allergiaa tmv. taustalla. Nenäni sisärakenne vain on huono; liian ahtaan tiehyet esim. poskiongelot liian ahtaat, ja limakalvot ärtyneet (helposti turpoavat) ja nenässä polyyppiin taipuvaiset olosuhteen. Joten hengitä usein suun kautta. Leikkaukseen en halua, koska pelkään riskejä, ja tulen toimeen ihan hyvin hengittämällä suullani, ja välillä nenällä (kun tukkoisuus antaa myötä). Että aina takana ei ole ns. tomppelius, vaan ihan rakenteellinen juttu.

Vierailija
15/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 20:15"]

Kyllä sellaiset pupujussi-hampaat on aivan kauheat. Sellaiset joista väkisinkin tulee jokinsortin jyrsijä mieleen kun ne töröhampaat hönöttää siellä yläleuassa. Kaikenkukkuraksi nämä hönöhampaat usein oikein korostavat niitä kulkemalla leipäläpi raollaan kuin jotkut retardit. YÖK.

[/quote]

Kiitos. Minulta on kerran julkisella puolella oiottu hampaita, mutta hoito lopetettiin hieman kesken kaiken ja vuosien saatossa hampaat ovat liikkuneet hieman takaisin sojottavaan yläpurentaan. Säästän tällä hetkellä rahaa, jotta pääsen yksityiselle oikomaan niitä uudelleen. Valitettavasti hoito on kallista köyhälle opiskelijalle, joten minulta menee todennäköisesti tovi, ennen kuin pystyn oikomishoidon jälleen aloittamaan. Toivottavasti hymyni ei kuitenkaan aja sinua aivan oksennuksen partaalle.

Vierailija
16/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tuli monta asiallista vastausta ap:lle, joka kysyi samaa mitä minäkin olin ihmetellyt. Ihmettelyni aihe oli lähinnä anoppini, jolla juurikin isot etuhampaat ja haavi auki kulkee. Usein nostaa vielä ylähuultaan niin, että sieraimet näkyvät edestäpäin. Luulisin kuitenkin, että hänen purentansa ja leukansa on kyllä ihan normaali, mutta eihän sitä tiedä. Olin ajatellut, että anoppini on vaan yksinkertainen retardi XD.

Vierailija
17/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylähuuli on kai jotenkin tiukempi tai lyhyempi kuin tavallisesti, jos pidän suuta rentona, on suu väkisin hieman auki. Hampaani eivät ole isot.

Vierailija
18/23 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko raskauden ajan nenä senverran tukossa, että nenän kautta hengittäminen on epämiellyttävää. Toi on kuulemma ihan normaalia.

Muulloin sitten usein katupölyn/siitepölyn/hajusteiden (joita siis itse en käytä, mutta muut kylläkin) vuoksi. En kärsi mistään pahasta allergiasta, nenä ei ole ihan totaalisen tukossa, mutta kuitenkin senverran, että happea ei saa sitä kautta tarpeeksi etenkään kävellessä. Nenä myös vinkuu usein ärsyttävästi.

Vierailija
19/23 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani aina kun siristän silmiä kirkkaasta aurongonapaisteesta jotuen tai ikävän viiman osuessa silmiini avaan vaistomaisesti suuta rakoselleen. Syytä en osaa kertoa, että miksi. Saattaa myös hampaatkin näkyä.

Aika usein myös höpisen itsekseni jotain.

Vierailija
20/23 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä näitä suu ammollaan kulkevia on suhteellisesti eniten mustaihoisissa. Niillä se koko asento on sellainen tyypillinen, pää takakenossa ja suu raollaan.

Väristä riippumatta suu avoinna kulkeva antaa itsestään melko vajakin vaikutelman. Ihme, ettei tuota tapaa ole vanhemmat jo lapsena opettaneet pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme