Tein siivoojalle testin, entäs nyt?
Laitoin 2e kolikon lattialle paikkaan, josta oma perhe ei sitä löydä, yöpöydän taakse. Tarkoitus oli testata, että siivooja siivoaa perusteellisesti ja toiseksi rehellisyystesti. Tein mustalla tussilla kolikkoon pienen merkinnän.
Perjantaina sitten kun siivooja oli käynyt, tarkistin ja kolikko oli kadonnut. EI ollut yöpöydällä, eikä lipaston päällä olevalla vadilla jossa on pikkuhelyjä ja kolikoita. Tuloksena siis, että siivoaa myös yöpöydän takaa ja on epärehellinen. Miten mun kannattais nyt toimia??
Kommentit (92)
Itse kyllä raivaisin lattiat tyhjäksi ennen siivoojan tuloa. Varsinkin toimistosiivouksessa siivotaan mistä pystytään,eikä siirretä mitään. Sitten kotisiivouksessa menee turhaa aikaa,kun siivooja joutuu 2 tuntia nostelemaan leluja ja vaateita pois tieltä. Mutta asiakas maksaa,ei se minua haittaisi siivoojana. Alkavasta tunnista otetaan veloitus. Enkä haluaisi ulkopuolisen lääppivän jokaista henkilökohtaista tavaraani. Jokainen tyylillään.
Minä laitoin asiakkaan teddykarhut joka kerta nussimisasentoon, en tiedä huomasiko että olin siivonnut samalla hyllyn.
Siivotessa oli kyllä niin kiire aina ettei niitä kolikoita huomannut. Hyvä että jollain on aikaa viritellä testejä siivoamisen sijaan.
Tyyppi teki tahallaan näin, valehteli ottaneensa satasen kassasta sillä aikaa kun kassaneiti kurkotti ottamaan jotain, testatakseen soittaako kaveri poliisille vai onko lojaali. Ei mennyt vipuun.
Tosin tuosta taskuunlaitosta... kun itse siivoan omaa kotia ja sitten esim. imuiroidessa löydän vielä jonkun legopalikan jostain nurkasta, saatan sen ajatuksissani työntää taskuuni kun en just sillä hetkellä jaksa lähteä viemään sitä legolaatikkoon. Ja siellähän se sitten iloisesti pesukoneessa pyörii mun siivouspöksyjen kanssa muutamaa päivää myöhemmin... että onhan siinä noinkin voinut käydä?
Mun asuinmaassa saa siivojan kotiin firman kautta 5€/tunti. En tiedä paljon tästä saa itse siivoja..
Meillä käy aivan ihana siivooja kerran viikossa. Hänen tehtävä on lähinnä siivota lattiat ja ikkunat. Siivoamme itse pölyt , vessat jne.
Varaamme ja maksamme 2 tunnista, vaikka yleensä menee tunti. Loppuaika juorutaan ja keitetään pulla kahvit :)
Ei tulisi mieleenkään teistailla !
Mietin kyllä kanssa noita testejä, että aika omituista tavaraa sitä löytyy ihan ilman mitään testaustarkoitusta. Itse löysin siivotessa kerran vaatekaapista jauhelihaa. Sen oli sinne kuljettanut lemmikkini. No, onneksi löytyi ennenkuin homehtui. Lapset ja lemmikit kuskaa tavaroita kyllä välillä todella omituisiin paikkoihin. Viemärin vetämisongelmia ihmetellessä ritilän alta löytyi leluhiiri. :D
En oikein ymmärrä kolikkotestin pointtia.. Jos haluat testata, siivooko siivooja niin neuroottisen tarkkaan kuin haluat, mikset piilota jotakin langanpätkää tai muuta pikkuroskaa nurkkiin?
Miksi kolikko? Meillä ei ainakaan loju rahat ja pienet arvoesineet ylt'ympäriinsä kenenkään näpisteltävissä, joten ei tarvitsisi siivoojia siinä suhteessa jännittää. Lompakot ovat mukana, jos olemme poissa. Kotona esillä ja helposti saatavilla olevat arvoesineet taas ovat sellaisia, että häviäminen tulee ilmi suht nopeasti ja olisi silkkaa typeryyttä kenenkään kähveltää sellaista, kun kiinnijääminen on aika ilmeistä (iPad ja muu tekniikka, merkkivaatteet, arvokkaammat huonekalut ja valaisimet, polkupyörät, kalliimmat merkkivaatteet).
Itse pelkäisin vähän isompia tekijöitä eli niitä jotka bongaavat tilapäisessä pestissään hulppeita arvokoteja, joista viestivät eteenpäin rikollisille ystävilleen, että tuonne kannattaa tehdä keikka ja avaimet ja turvalaitteiden sijainnit ja tunnuskoodit ja asukkaiden poissaoloajat tulevat tässä, olkaa hyvä! Ja näiden oikeasti isojen tekijöiden ei tarvitse mitään kolikoita jostakin yöpöytien takaa keräillä taskuunsa ;)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:30"]
Olen itse tehnyt muutaman kotisiivouskeikan henkilöstövuokrausfirman kautta, autoin yrittäjää.
Osa teki tosissaan ihan oikeasti noita temppuja. Jätettiin vaikka tosi pieni lapsen/lemmikin lelu jonkun tyynyn tai sohvan alle. Tuo yrittäjä tiesi nuo kodit jo etukäteen joissa noita temppuja tehtiin ja naurettiin aina ennen sinne menoa, että mitähän aarteita löytyy. Ei tietysti ikinä otettu niitä itsellemme, vaan nostimme keskelle pöytää, näkyvälle paikalle.
Osassa paikoista tuntui että olikohan sen siivoojan pointti vaan pelkkä rehellisyystesti, kun näytti melkein että koti oli siivottu jo ennen käyntiä.
Uskoisin että se 2e on mennyt imuriin. Tuskin ainakaan kukaan yrittäjä on niin rahan perään että sen taskuunsa nappaa asiakkaan kodista. Jos on joku isompi firma missä paljon siivoojia niin silloin ehkä, mutta uskoisin silti että on mennyt imuriin ennemmin :D
[/quote]
Meillä kyllä on noita kamoja sohvatyynyjen välissä ja sohvien ja sänkyjen alla ihan itsestään. Siksihän sitä siivoamista tarvitaankin.. eli ei ne välttämättä ole sielä tarkoituksellisesti piilotettuna. Ja jos kuuntelee musiikkia nappulat kaakossa ei välttämättä kuule minkään kolinaa imurissa. Ja meilä kolisee legioja sitä tahtia imuriin aina, että en edes suuremmin hätkähdä mitään enää..
Ei ole yhdenkään siivoojan homma alkaa siirtelee mitään pöytiä,kaappeja,lipastoja,vitriinejä,kirjahyllyjä.Imuroidaan sieltä mistä pystyy.Veikkaan,ettei siivooja ole edes kurkannut yöpöydän taakse,kun suuttimen sinne lykkäsi.Asiakas on ystävällinen ja itse siirtää kaapistonsa,jos sielä takaa pitää myös putsata.Itse olet vastuussa kaappien takana lojuvista tavaroista.Ja olisi sinulta ap erittäin noloa mennä kysymään kaapin takana lojuvasta kolikosta,minne se meni,kun olet itse niin laiska,ettet nosta kun tiputat.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:28"]
Suosittelisin että siivoat itse.
[/quote]Siivoa itse. Olin myös siivoamassa hyvän hyvyyttäni, en palkollisena yhdelle lapsiperheelle ja annas olla, lapset olivat siivouksen jälkeen leikkineet ja sitten korjattiin lelut pois, mutta, mutta sohvan alle oli jäänyt 1 LEGO-palikka.
Sain heti nuhteita huonosta työstä.
enpä ole tyrkyllä enää ollut.
Enpä ole nauranut yhtä makeasti aikoihin. Eräät piilottavat kolikoita saadakseen siivojaan kiinni huolimattomuudesta ja varkaudesta ja kehtaavat tunnustaa! Siivoojat taas pitävät lapsiperheen sohvatyynyjen alle joutuneita leluja aikuisten tahallaan piitottamina muka testeinä! Jos asiakkaalla on kilokaupalla kolikoita maljassa, ne ovat siellä taatusti SIIVOOJAN takia ja niitä lasketaan koko perheen voimin iltapuhteena kun siivooja on mennyt kotiinsa. Isokin kiusa heittää mukaan viisisenttinen :D Varsinaisia maailman napoja sekä siivoojissa että asiakkaissa.
Kun on tiennyt tuskin on ottanut rahaa^