Tein siivoojalle testin, entäs nyt?
Laitoin 2e kolikon lattialle paikkaan, josta oma perhe ei sitä löydä, yöpöydän taakse. Tarkoitus oli testata, että siivooja siivoaa perusteellisesti ja toiseksi rehellisyystesti. Tein mustalla tussilla kolikkoon pienen merkinnän.
Perjantaina sitten kun siivooja oli käynyt, tarkistin ja kolikko oli kadonnut. EI ollut yöpöydällä, eikä lipaston päällä olevalla vadilla jossa on pikkuhelyjä ja kolikoita. Tuloksena siis, että siivoaa myös yöpöydän takaa ja on epärehellinen. Miten mun kannattais nyt toimia??
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:28"]
Suosittelisin että siivoat itse.
[/quote]
juuri näin. ei kannata käyttää rahoja työllistämään muita jotta ehtisit itse olla muualla joko tienaamassa tai jopa tuhlaamassa lisää rahaa. tämä ei sovi kateellis-luterilaissuomeen ollenkaan. parempi yksi työtön lisää kuin yksi kansalainen joka on laiska ja kuvittelee olevansa jotain kaiken lisäksi!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 21:27"]
Siivoojana kyllä naurattaa moiset testit. Testaillaanko muita ammatteja yhtä kovasti? Vai mikä siinä on,että kaikki luulee siivoojien olevan entisiä rikollisia kärsimässä rangaistusta siivoamalla? Ei tulisi ikinä mieleenkään ottaa omaan kotiin ulkopuolista siivoamaan,kun tiedän miten se todellisuudessa tuossa työssä tehdään. Kotonani siivoan hygienisesti ja töissä yökkis yrjö tavalla kiireen takia.
[/quote]
Samalla tavalla "testaan" katsastusviranomaisia. Siis nauran niille jotka ovat tyytyväisiä siihen, että löytävät yhden palaneen polttimon ja löysän nivelen ja yhden merkkauksen korroosiosta kun sokea näkee otsallaankin, että kone vuotaa öljyä, pohjaan ja runkoon pitäisi laittaa kolme neliötä peltiä jne. Näistä huonoille ainoa motiivi on saada se tarkastuskäynti helpoimmalla millä sen saa.
Laiskottelijoita on ihan varmasti joka ammatissa. Huvittavaksi se muuttuu kun olevinaan lupaavat tehdä tarkkaa työtä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:06"]
author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:33"]
Kunnon paskasakkia täälläkin toivottavasti siivoojanne tuikkaa talonne tuleen seuraavalla kerralla
Onko sun mielestä siis ok pölliä kolikoita?
Siivoojan palkalla on.
Miten niin siivoojalla on huono palkka? No ehkä jos on jossakin toisella töissä, mutta yrittäjä tekee juuri sillä palkalla kun itse haluaa. Ja jos asiakkaita on liikaa, on liian matala hinta, joten hintaa ylöspäin vaan kunnes tulee sopivan verran asiakkaita. Ne asiakkaat ovatkin sitten oikeasti mukavia ja ihania ihmisiä, joilla käy mielellään ja joilla tekee enemmän kuin on sovittu hymyssä suin. Yksi iso juttu on myös se, puhuvatko asiakkaat siivoojastaan siivoojana vai etunimellä, siitä huomaa jo aika paljon.
Yksikään asiakas ei ole minulle antanut "potkuja" näiden vuosien aikana, mutta minä olen kyllä pistänyt muutaman sopimuksen poikki. Syynä on ollut mm. maksujen jatkuva myöhästely, asiakkaan asiaton käytös ja asiakkaan suoranainen häirintä myös viikonloppuisin ja lomalla ollessani.
Typerää tehdä testejä. Jos kotona kerran asuu, niin näkee ja haistaa onko siivottu hyvin. Jos ei yöpöydän takaa tms. ole imuroitu, niin silloinhan siellä on pölyä...
Mutta kuinka niin moni tietää varmasti tulevansa testatuksi, jos maton alla on pelikortti tai muu roska? Tai sukkia yms. siellä sun täällä. Löydän niitä itsekin siivotessani, en kai ole silloin itseäni testaamassa. Rahaakin voi pudota ihan vahingossa johonkin ja erityisesti sohvatyynyjen alta sitä löytää.
Meillä löytyy aina siivotessa sohvatyynyjen ja mattojen alta jotain. Itse siivotaan. Aika ammattitaidotonta siivojalta pitää näitä testeinä. Ehkä se siivooja on palkattu just sen takia että siivoaa ne vähemmänkin siivotut paikat
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 20:45"]
Olen tehnyt kotisiivouksia monta vuotta ja olen törmännyt pari kertaa vastaavanlaisiin testaajiin. Jos tällaiset testit toistuvat, olen pistänyt työsuhteen poikki, siivotkoon itse. Testeissä on ollut mm. karkkipapereita mitä ihmeellisimmissä paikoissa, myös pelikortteja on löytynyt milloin sohvien pehmusteiden välistä, milloin mattojen alta jne. Joskus teki mieli laittaa tällaisen testin paikalle liimalappu, johon olen kirjoittanut "löysinpäs!" ja hymynaama. :)Työkavereiltani olen kuullut vastaavia juttuja myös, yhdelle oli laitettu pakastinherneitä erilaisiin jemmoihin. Enää näitä ei ole tullut pitkiin aikoihin ja se on onneksi, sillä nämä testit saavat asiakkaan näyttämään täydelliselle typerykselle ja testit eivät missään nimessä saa ainakaan tekemään enemmän, saati paremmin, muille kyllä teen mielelläni.
Ap:n tapaukseen sanoisin, että siivoa itse.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:54"]
Typerää tehdä testejä. Jos kotona kerran asuu, niin näkee ja haistaa onko siivottu hyvin. Jos ei yöpöydän takaa tms. ole imuroitu, niin silloinhan siellä on pölyä...
Mutta kuinka niin moni tietää varmasti tulevansa testatuksi, jos maton alla on pelikortti tai muu roska? Tai sukkia yms. siellä sun täällä. Löydän niitä itsekin siivotessani, en kai ole silloin itseäni testaamassa. Rahaakin voi pudota ihan vahingossa johonkin ja erityisesti sohvatyynyjen alta sitä löytää.
[/quote] En puhunutkaan mistään satunnaisista roskista ja sukista, vaan kerta toisensa jälkeen löytyvistä jutuista, ne kyllä tunnistaa ihan selkeästi. Oikeastaan jo asiakkaasta tietää, onko tämä testaaja vai ei.
Olen tehnyt kotisiivouksia aika kauan ja minulla on asiakkaita, joilla olen käynyt vuosia säännöllisesti. Suuresta osasta asiakkaistani on tullut minulle jo lähes ystäviä, tiedämme ja tunnemme toistemme perheet, elämäntilanteet ja paljon muutakin. Olen monelle yksin asuvalle senioriasiakkaalle ystävä, tuki ja turva ja asiakkaan luona saattaa mennä tuntikin enemmän aikaa kun mitä laskutan - ja saa mennäkin, niin kiirettä minulla harvoin on, että en ehtisi jutustelemaan. Myös lapsiperheissä teinit saattavat uskoutua minulle ja tulevat juttelemaan kodin ulkopuolellakin nähdessään. Tällaista tämän työn kuuluukin olla, eikä mitään testaaja-asiakkaiden oikkujen miettimistä, ne asiakkaat etsiköön siis siivoojansa muualta.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:07"]
Meillä löytyy aina siivotessa sohvatyynyjen ja mattojen alta jotain. Itse siivotaan. Aika ammattitaidotonta siivojalta pitää näitä testeinä. Ehkä se siivooja on palkattu just sen takia että siivoaa ne vähemmänkin siivotut paikat
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 20:45"]
Olen tehnyt kotisiivouksia monta vuotta ja olen törmännyt pari kertaa vastaavanlaisiin testaajiin. Jos tällaiset testit toistuvat, olen pistänyt työsuhteen poikki, siivotkoon itse. Testeissä on ollut mm. karkkipapereita mitä ihmeellisimmissä paikoissa, myös pelikortteja on löytynyt milloin sohvien pehmusteiden välistä, milloin mattojen alta jne. Joskus teki mieli laittaa tällaisen testin paikalle liimalappu, johon olen kirjoittanut "löysinpäs!" ja hymynaama. :)Työkavereiltani olen kuullut vastaavia juttuja myös, yhdelle oli laitettu pakastinherneitä erilaisiin jemmoihin. Enää näitä ei ole tullut pitkiin aikoihin ja se on onneksi, sillä nämä testit saavat asiakkaan näyttämään täydelliselle typerykselle ja testit eivät missään nimessä saa ainakaan tekemään enemmän, saati paremmin, muille kyllä teen mielelläni.
Ap:n tapaukseen sanoisin, että siivoa itse.
[/quote]
[/quote] Minkälaisesta siivouksesta maksat ja kuinka paljon aikaa on käytettävissä? Jos olet tilannut ylläpidon, ei siihen kuulukaan mikään mattojen tamppaus ilman erillistä pyyntöä ja silloin siivooja katsoo, onko tämä yleensäkään mahdollista, eli kuinka painava matto on, onko sen päällä liian painavaa pöytää tms., missä on lähin mattojen tuuletuspaikka ja myös säävaraus. Jos mattosi siis ulos välttämättä haluat, menee siinä aikaa ja siitä ajasta sinun tulee maksaa. Muussa tapauksessa ammattitaitoinen siivooja imuroi tehokkaalla ja asiallisella imurilla (ei millään kurjalla ja huonotehoisella imurilla ja huonoilla suulakkeilla) matto molemmilta puolilta.
Jos taas olet tilannut perussiivouksen, on se nimensä mukaan perusteelisempaa siivousta ja siihen kuuluvista tehtävistä sovitaan aina erikseen. Tämä on myös kalliimpaa kuin ylläpito. Ylläpidossa ei nostella ja siirrellä tavaroita, vaan otetaan tyhjät pinnat ja tasot. Jos siis sinulla on tavaroita pöytätasoilla, niin siitä pöydältä otetaan sen verran kuin pystyy ottamaan, sama juttu mm. jääkaapin ovessa, jos ovi on täynnä magneetteja ja muuta, pyyhitään siitä vain mihin selkeästi pääse tiputtamatta lattialle puolet tavaroista.
On siis paljon kodista ja sen asukkaista kiinni, mitä jälkeä tulee. Minun puolesta asiakas voi olla kotona kun siivoan, monet seniorit ovatkin ja joskus myös muissa kodeissa ollaan kotona. Pystyn perustelemaan joka ikisen työtehtävän mitä teen ja miksi sen teen niin kuin teen. Pystytkö sinä olemaan yhtä ammattitaitoinen omassa työssäsi? :)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 22:54"]
[/quote] En puhunutkaan mistään satunnaisista roskista ja sukista, vaan kerta toisensa jälkeen löytyvistä jutuista, ne kyllä tunnistaa ihan selkeästi. Oikeastaan jo asiakkaasta tietää, onko tämä testaaja vai ei.
Olen tehnyt kotisiivouksia aika kauan ja minulla on asiakkaita, joilla olen käynyt vuosia säännöllisesti. Suuresta osasta asiakkaistani on tullut minulle jo lähes ystäviä, tiedämme ja tunnemme toistemme perheet, elämäntilanteet ja paljon muutakin. Olen monelle yksin asuvalle senioriasiakkaalle ystävä, tuki ja turva ja asiakkaan luona saattaa mennä tuntikin enemmän aikaa kun mitä laskutan - ja saa mennäkin, niin kiirettä minulla harvoin on, että en ehtisi jutustelemaan. Myös lapsiperheissä teinit saattavat uskoutua minulle ja tulevat juttelemaan kodin ulkopuolellakin nähdessään. Tällaista tämän työn kuuluukin olla, eikä mitään testaaja-asiakkaiden oikkujen miettimistä, ne asiakkaat etsiköön siis siivoojansa muualta.
[/quote]
Ymmärrän ja uskon sinua. Mutta mistä tuollaiset tietää ettei ole vahinko? Lapsiperheessä olisi pikemminkin kummallista, ettei omituisista paikoista löytyisi omituisia tavaroita. en pidä täällä mainittuja piilotettuja herneitä outoina, sillä omassa kodissa on löytynyt piilotettuja banaaneita ja voileipiä yms. ruokaa. Ja todella niin ovelasti kätkettyinä, etten ole niitä löytänyt ihan normisiivouksessa.
Olen ajatellut teettää suursiivouksen keväällä, täytynee varmaan siivota itse ensin, etten jää "kiinni" muumioituneesta luumusta jossain patterin takana ;)
Kaverini ovat kotoisin maaseudulta. Heillä käy muutaman viikon välein siivooja. He halusivat siivoussopimukseensa merkinnän, jonka mukaan heidän kodistaan ei saa varastaa mitään... Kommentti oli mielestäni täysin naurettava. Jos antaa kotiavaimensa siivousliikkelle ja päästää liikkeen edustajan luokseen käymään, niin tietenkin täytyy luottaa siivoajan rehellisyyteen.
Valtaosa ihmisistä on rehellisiä.
Ap:n testi on koominen. Voin mielelläni postittaa sinulle pari euroa ns. varastettua - ts. imurissa olevaa - rahaa. Yksikään täysjärkinen siivooja ei vie paria surkeaa euroa ja menetä työsopimustaan.
Huvittavaa lukea näistä. Jos epäilisin jotain kolikkoa tahallaan piilotetuksi, jättäisin sille varmaan toisen kaveriksi.
Hmp.. Pitäisi olla itsestäänselvyys, että jos siivoojana löydän jonkun kotoa kolikon jostakin, niin nostan sen lähimmälle pöydälle. Vaikka kyseessä olisi pienikin raha, niin se on toisen oma, joten omaan taskuun sitä ei saa laittaa. Mutta kyllä siivoojan roolissa kokisin varsin nöyryyttäväksi tällaisen testailun.
Asutaan miehen kanssa kaksiossa, jossa neliöitä on himpun vajaa 50. Siivotessani "raskain" homma on aina laittaa kaikki tavarat paikoilleen, poimia pudonneet kolikot, pakasteherneet (!) yms sieltä sun täältä ja vasta tämän jälkeen imuroida ja pyyhkiä lattia. En siis oikein ymmärrä, miksi kotisiivoojan palkanneet rienaavat työntekijäänsä piilottelemalla vaikka ja mitä sinne sun tänne, jolloin siivoojalla menee ylimääräistä aikaa niiden poimimiseen. Kiusaa se on pienikin kiusa!
Ja siitä kolikosta... Mulla on kotona ihan tavallinen "koti-imuri", pölypussiton ja ihan tehokas vehje, joka kerran imaisi sisäänsä miehen vinyylin puhdistusharjan. Eikä muuten mennyt edes tukkoon, joten kahden euron kolikko ei varmasti tunnu missään :)
itse imuroin komerosta hammasharjan suojakotelon puolikkaan ihan vastaikään, sellaisella pienellä pöytäimurilla, mikä on paljon vähemmän tehokas kuin joku keskuspölynimuri. Kuulin vaan, että jotain kolahti. Jos olisi ollut musiikit soimassa, kuten usein on, en välttämättä olisi edes kuullut.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:30"]
Osa teki tosissaan ihan oikeasti noita temppuja. Jätettiin vaikka tosi pieni lapsen/lemmikin lelu jonkun tyynyn tai sohvan alle. Tuo yrittäjä tiesi nuo kodit jo etukäteen joissa noita temppuja tehtiin ja naurettiin aina ennen sinne menoa, että mitähän aarteita löytyy. Ei tietysti ikinä otettu niitä itsellemme, vaan nostimme keskelle pöytää, näkyvälle paikalle.
[/quote]
Mitäs hyötyä tommoisesta testistä on? Samalla vaivalla lelut voi pölliä vaikka lastenhuoneesta tms?
[/quote]
Hahhaahhhaa :D
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:38"]
Ei ole yhdenkään siivoojan homma alkaa siirtelee mitään pöytiä,kaappeja,lipastoja,vitriinejä,kirjahyllyjä.Imuroidaan sieltä mistä pystyy.Veikkaan,ettei siivooja ole edes kurkannut yöpöydän taakse,kun suuttimen sinne lykkäsi.Asiakas on ystävällinen ja itse siirtää kaapistonsa,jos sielä takaa pitää myös putsata.Itse olet vastuussa kaappien takana lojuvista tavaroista.Ja olisi sinulta ap erittäin noloa mennä kysymään kaapin takana lojuvasta kolikosta,minne se meni,kun olet itse niin laiska,ettet nosta kun tiputat.
[/quote]
Jos asiakas on vaikka vanhus ja siivous on ulkoistettu, niin kyllä sen siivoojan kuuluu hommansa tehdä kunnolla eikä vain pintapuolisesti.
Meillä siivoojalla on oma imuri mukana, paha sitä pussia on mennä kyseleen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:27"]Mun asiakkaalla lojuu aina rahoja ympäri asuntoa, tosin ihan näkyvissä. Isoja seteleitä, kolikkoja milloin missäkin, ihan siinä, mihin ovat ne käsistään laskeneet. Samoin koruja ja muuta kallista. Ei tulis mieleenkään, että epäilisivät mua jostakin ja jos epäilevät, niin, so what? Imuriin kolahtelee aina jotakin ja olenkin sanonut, että tsekkaavat pussia, jos jotakin häviksessä.
En ala ketään nöyristelemään, ovat mun asiakkaita ja teen työni hyvin. Olen myös sanonut, että jos jotakin unohdan tai olen huomaamattani jättänyt kokonaan tekemättä, niin niistä voi ja pitääkin sanoa suoraan. Reilu palaute on paras keino, ei tuollaiset naurettavat ansat.
[/quote]
Käyt varmaan meillä siivoamassa.... Ei mulla ole tullut mieleenkään epäillä siivoajaa varastamisesta, saati sitten järjestää mitään testejä. Ei kai semmoista ihmistä voi päästää omasn kotiin yksin touhuileen johon ei luota? Ihme porukkaa....
..tuota noin...oletkos itse kovin rehellinen, kun valmiiksi epäilet ja valmiin työn arvosteleminen ei sinulle riitä? näethän kotiin tullessasi, onko teillä siivottu, myös jemman kohdalta vai ei. Antaisit mieluummin tehdä työn rauhassa ja jättäisit työajan itse siivoukseen, etkä jemmakuurupiiloleikille. Tuolloin teiltä molemmilta säästyy aikaa johonkin rakentavampaan asiaan. Ihminen tekee siivouksen, ei kone. Aina voisi siivota vaikka kunka paljon tarkemmin ja paremmin, mutta yleisin " oma toive on normaalia kotisiivousta, paljonko maksaa ..." . Kuinka moni haluaa maksaa rauhallisesti tehdystä, harkitsevasta ja aikaa vievästä kotinsa siivouksesta sen ajan jonka se todella veisi? Kun siivous muuttuu maksulliseksi palveluksi, nousevat odotukset usein jopa kohtuuttomiksi, vaikka jo valmiiksi ollaan sitä mieltä, että " eihän se kuitenkaan siihen pysty" tai " ite tekisin paremmin jos mulla olisi aikaa, tai mua kiinnostas..." Maalaisjärjellä tämäkin asia varmasti ratkeaa paremmin, kuin kikkailemalla molemmat osapuolet epäedulliseen tilanteeseen. Sopimusasiat pitäisi pitää molemmin puolin, omatunto kirkkaana.
Siivojan homma on raskasta, pienipalkkaista ja aliarvostettua. Kaiken lisäksi pitää kestää joidenkin nyrjähtäneiden pikku kiusantekoa, testaamista ym.
Luettuani tämän ketjun pakko sanoa, että arvostan siivoojia vieläkin enemmän. Todellisia arjen sankareita, jotka työnsä puolesta joutuvat kestämään samaan pieneen hintaan vielä kaikenlaista kusipäisyyttä ennemmän kuin laki sallii.
Kaisse on tiennyt ton tempun? Kun on tiennyt, tuskin. on ottanut rahaa. Miksi se siivoais niin, että ottaa sen lipaston seinästä irti? Eli ei ole siirtänyt lipastoa, ei nähnyt koko kolikkoa edes vaan on imurilla vetänyt sen lipaston alta.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:28"]
Suosittelisin että siivoat itse.
[/quote]
juuri näin. ei kannata käyttää rahoja työllistämään muita jotta ehtisit itse olla muualla joko tienaamassa tai jopa tuhlaamassa lisää rahaa. tämä ei sovi kateellis-luterilaissuomeen ollenkaan. parempi yksi työtön lisää kuin yksi kansalainen joka on laiska ja kuvittelee olevansa jotain kaiken lisäksi!