Teiniäideistä: huostaanotetetun lapsen tapaamisesta
Mihin perustuu, että Saritan pitää antaa 2 puhdasta näytettä, että saisi tavata poikaansa? Onko tuo joku yhteiskunnan lisärangaistus huumeenkäyttäjä-äidille? ymmärrän, ettei aineissa tai muuten päihtyneenä voi tavata lasta, mutta mistä tuo testikertavaatimus tulee? Eikö lapsen etu olisi, että saisi tavata äitiään, jos äiti on siinä kunnossa, että haluaa ja pystyy?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:42"]
Skitsofrenialle et voi mitään, se on sairaus. Huumeiden käytölle voit.
[/quote]
Mutta se, onko oma sekava tila omissa käsissä vai ei, ei kuitenkaan voi olla peruste tapaamiskielloille!
[/quote]
No onhan. Miksei voisi?
entäs tyhmät äidit ? niitä on miljoonia.ikävä kyllä. en pidä siitäkään että moralistit lisääntyvät ja opettavat ennakkoluuloisia käsityksiään seuraaville polville.
mä näin vuoden ajan lastani joka päivä kannabiksen vaikutuksen alaisena ja minulla on skitsofrenia (nyt tosin oon lopettanu pössyttelyn), ja aina pidin lapsesta hyvää huolta, eikä ikinä tullu mustelman mustelmaa. sanokoon moralistit mitä vaan, ja sorry, elämään ei ole käyttöohjeita, vaikka teidänkaltaiset idiootit niitä toivois!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 19:35"]
entäs tyhmät äidit ? niitä on miljoonia.ikävä kyllä. en pidä siitäkään että moralistit lisääntyvät ja opettavat ennakkoluuloisia käsityksiään seuraaville polville.
mä näin vuoden ajan lastani joka päivä kannabiksen vaikutuksen alaisena ja minulla on skitsofrenia (nyt tosin oon lopettanu pössyttelyn), ja aina pidin lapsesta hyvää huolta, eikä ikinä tullu mustelman mustelmaa. sanokoon moralistit mitä vaan, ja sorry, elämään ei ole käyttöohjeita, vaikka teidänkaltaiset idiootit niitä toivois!
[/quote]
Jos sun mielestä lapsen hyvinvointi näkyy mustelmien määrässä niin onpa se hamppukasvi sunkin aivoja päässyt pehmittämään.
ei se siinä näy, vaikka onhan sekin yksi mitta .
Sarita haki äidilleen OHEISHUOLTAJUUTTA!
"Oheishuoltaja on lapselle läheinen aikuinen henkilö, joka on suostumuksensa perusteella hakemuksesta määrätty käräjäoikeudessa toimimaan lapsen huoltajana hänen varsinaisten huoltajiensa lisäksi. Oheishuoltajalla on huoltajan oikeudet, mutta ei ole elatusvelvollisuutta lapseen."
Eli Saritalla itselläänkin on edelleen huoltajuus
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 20:44"]
Sarita haki äidilleen OHEISHUOLTAJUUTTA!
"Oheishuoltaja on lapselle läheinen aikuinen henkilö, joka on suostumuksensa perusteella hakemuksesta määrätty käräjäoikeudessa toimimaan lapsen huoltajana hänen varsinaisten huoltajiensa lisäksi. Oheishuoltajalla on huoltajan oikeudet, mutta ei ole elatusvelvollisuutta lapseen."
Eli Saritalla itselläänkin on edelleen huoltajuus
[/quote]
Haki aiemmin tätä, kyllä. Mutta tilanne ei tuolloin ollut noin kärjistynyt.
Täällä nyt ei näytä ihmiset tajuavan, että huoltajuuden menetys ei ole sama asia kuin huostaanotto. Lapsi voidaan ottaa huostaan, mutta huoltajuus säilyy silti vanhemmalla / vanhemmilla.
Saritan lapsella on kaksi huoltajaa: äiti ja isoäiti. Lapsen isällä taas ei ole huoltajuutta. Tämä tuli sarjasta ilmi kyllä. Eli lapsen isän huoltajuus "siirrettiin" isoäidille.
On muuten maalaisjärki kaukana noissa tapaamisesteissä. Sarita oli kuitenkin noissa jaksoissa, joissa ei ollut pystynyt antamaan puhtaita seuloja mm. henkkarien puutteen vuoksi, ihan normaalin oloinen. Varmasti lapselle olisi parempi, että häntä tavattaisiin säännöllisesti sen verran kuin voidaan, ja koetettaisiin pehmittää eropettymystä. Mutta suhde kuitenkin säilyisi tiiviimpänä.
Muuten, kyllä menneinä vuosikymmeninä saatettiin aviottomistakin äideistä muotoilla näin, että heistä "on lapsille sosiaalis-psyykkistä haittaa ja on parempi, jos kiintymyssuhde tällaiseen äitiin katkaistaan kokonaan ja lapsi pääsee kasvamaan eheässä perheessä". Kyllä iso osa narkkariäidin lapsen sosiaalisista ongelmista johtuu siitä, miten huumeidenkäyttäjiin suhtaudutaan.
Lisäksi täällä jotkut mainitsivat, että skitsofreniaan ei voi vaikuttaa itse mutta huumeidenkäyttöön voi. Omasta mielestäni olisi parempi pitää huumeidenkäyttöä psyyken sairautena. Koukkuunhan jäävät juuri ne, jotka saavat niistä aineista niin paljon paremman olon, ja kierre on valmis. Toiset taas lääkitsevät päätään laillisilla mielen lääkkeillä. Heitä ei kuitenkaan kutsuta narkkareiksi. Käytännössä ero huumeilla ja mielen lääkkeillä on usein lähinnä siinä, ettei voi tietää, miten puhdasta kama on, saako siitä (esim. suonensisäisistä) tartuntatauteja, ja annostelun ongelmat. Lisäksi koska toiset aineet ovat laittomia, touhuun liittyy helposti muuta rikollisuutta. Tosin kyllä laillisillakin lääkkeillä kuten pameilla ym. käydään kauppaa. Monia nykyisin koviksi huumeiksi luokiteltavia aineita on käytetty aiemmin aivan normaalissa lääketieteessä ja osaa käytetään edelleen.
Noista syistä jyrkkä suhtautuminen huumeiden käyttäjiin jonain kauheina mörköinä on aika teennäinen raja. Aikamoinen tabu onkin sanoa, että oikeasti lievästi aineissakin oleva esim. äiti ei välttämättä ole lapselle niin kaamea asia kuin holhousvaltio haluaa antaa ymmärtää.
(Itse en käytä, tästä puolustuspuheesta huolimatta.)
On kyllä aivan eri asia käyttää huumeita kuin psyykenlääkkeistä. Molempia olen kokeillut (en toki yhtä aikaa), psyykenlääkkeillä hoidetaan aivojen kemiallista tasapainoa normaalimmaksi eikä niistä tule mitenkään euforista tms oloa. Huumeita useimmat taas käyttävät viihdetarkoituksessa, päihtyäkseen, tosinistit sitten saadakseen edes jollain tasolla normaalin olotilan. Toki joitain lääkkeitäkin (esimerkiksi rauhoittavat tai kipulääkkeet) voi käyttää päihtyäkseen.
Mutta on kyllä aikamoista höpönlöpöä rinnastaa lääkkeet ja huumeet.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 01:01"]
On kyllä aivan eri asia käyttää huumeita kuin psyykenlääkkeistä. Molempia olen kokeillut (en toki yhtä aikaa), psyykenlääkkeillä hoidetaan aivojen kemiallista tasapainoa normaalimmaksi eikä niistä tule mitenkään euforista tms oloa. Huumeita useimmat taas käyttävät viihdetarkoituksessa, päihtyäkseen, tosinistit sitten saadakseen edes jollain tasolla normaalin olotilan. Toki joitain lääkkeitäkin (esimerkiksi rauhoittavat tai kipulääkkeet) voi käyttää päihtyäkseen.
Mutta on kyllä aikamoista höpönlöpöä rinnastaa lääkkeet ja huumeet.
[/quote]
Ja sen vuoksi molempia kutsutaan englanniksi nimellä "drugs" ja esimerkiksi heroiinia käytetään reseptilääkkeenä ainakin viidessä länsimaassa.
Heroiinin reseptikäyttö on hieman eri asia kuin huumaukseen käytettäessä.
Medicine on myös englanninkielen sana, käytössä enemmän lääkkeistä kuin huumeista.
Se, joka oikeasti erottaa päihde-äidin ja lapsen on se päihteitä käyttävä äiti, ei viranomaiset.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:42"]
Skitsofrenialle et voi mitään, se on sairaus. Huumeiden käytölle voit.
[/quote]
Mutta se, onko oma sekava tila omissa käsissä vai ei, ei kuitenkaan voi olla peruste tapaamiskielloille!