Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs ruokia teillä syödään tällä viikolla?

Vierailija
12.10.2020 |

Itse ajattelin tänään makaroonilaatikkoa josta syö pari päivää ja keskiviikkona jotain kiusausta. Perjantaina vois panostaa johonkin hyvään liharuokaan viikonlopun kunniaksi.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melanzane alla parmigiana ainakin ja ahven cannelonit jonain muuna päivänä.

Melanzane on hyvää, teen sitä itsekin aika usein, lapsieniin lemppareita. Ahventa ei kyllä panna canneloneihin, niihin laitetaan liha-, vege tai juustokastiketta. Tonnikala toimii myös, mutta sille on ihan syynsä, miksi ahvenet on paras syödä paistettuna, ei kastikkeena.

Ja siitä päästäänkin siihen, miksi sinusta on hauskaa tai itsetuntoa pönkittävää trollata tällaisissa ketjuissa. Koetko, että ruuanlaiton harrastaminen on brassailua ja sinulta pois? Miksi ihmeessä?

Minä en osaa esimerkiksi ommella, mutta kunnioitan ja arvostan niitä, jotka osaavat. Ei se mitään rakettitiedettä ole sen kummemmin kuin ruuanlaittokaan, joten JOS siitä on kiinnostunut, se olisi opeteltavissa. Siksi sen suhteen on myöskään tyhmää potea huonoa itsetuntoa.

...mikähän tuossa viestissä mahtoi olla trollausta...

Ahvencannelonit.

Millä tavalla?

Sellaista ruokalajia ei ole ja syy siihen selitettiin jo saamassasi kommentissa.

Mereneläviä kyllä käytetään cannelonien täytteenä, ja nimenomaan valkoista kalaa, mutta ihan totta on, että ahven on aika kuiva kala kastikkeeseen, itse pistäisin jotain mehevämpää, vaikkapa kuhaa. Mutta kyllä kalatäytteisiäkin canneloneja on.

Jos itse tekisin, paistaisin ahvenet erikseen ja tekisin cannelonit lisukkeeksi pinaatti-juustotäytteellä.

11

Vierailija
22/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melanzane on hyvää, teen sitä itsekin aika usein, lapsieniin lemppareita. Ahventa ei kyllä panna canneloneihin, niihin laitetaan liha-, vege tai juustokastiketta. Tonnikala toimii myös, mutta sille on ihan syynsä, miksi ahvenet on paras syödä paistettuna, ei kastikkeena.

Ja siitä päästäänkin siihen, miksi sinusta on hauskaa tai itsetuntoa pönkittävää trollata tällaisissa ketjuissa. Koetko, että ruuanlaiton harrastaminen on brassailua ja sinulta pois? Miksi ihmeessä?

Minä en osaa esimerkiksi ommella, mutta kunnioitan ja arvostan niitä, jotka osaavat. Ei se mitään rakettitiedettä ole sen kummemmin kuin ruuanlaittokaan, joten JOS siitä on kiinnostunut, se olisi opeteltavissa. Siksi sen suhteen on myöskään tyhmää potea huonoa itsetuntoa.

Ahvencannelonit.

Millä tavalla?

Sellaista ruokalajia ei ole ja syy siihen selitettiin jo saamassasi kommentissa.

Millä tavalla sellaista ruokalajia ei ole? Siis ajatteletko sä, että ihmiset eivät ihan itse kykene keksimään uusia ruokalajeja erilaisista raaka-aineista? Se viestisi ei selittänyt ollenkaan sitä, miksei joku voi tehdä sellaista ruokaa kuin ahvencannelonit. Siinä kerrottiin vain se, mihin sinä olet tottunut.

Mä teen useinkin sellaista uunikalaa, jossa on ahvenia, ja joka käytännössä on kastiketta. Ihan hyvin onnistuu sekä laittaminen että syöminen, eikä ole tullut vastaan mitään syytä, miksei noin olisi voinut tehdä.

Kannattaa ihan rohkeasti vain itsekin kokeilla uusia juttuja sen sijaan, että tuijottaa vain nitä reseptejä.

Tietenkin voit pilata hyvät ainekset ja tehdä jotain, johon se ei sovi, tee vaikkapa pasta bolognesea jauhamalla sisäfilettä. Ei se tee siitä parempaa bolognesea. Tai sinusta hyvää kokkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee viikon kasvisruoat tarvikkeineen ja resepteineen paikalliselta luomutoimittajalta. Näkyi korissa olevan ainakin falafeleja, joku juutalaisten peruna-latkas (mikähän se on?) ja kurpitsa-gnochetteja, samosat yms.

Helppoa, kun ei tarvitse itse miettiä ja tutustuu uusiin mielenkiintoisiin ruokiin. Ruokahävikki tulee näin myös minimoitua.

Vierailija
24/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kaupassa ja kasvisten poistokorissa oli tosi hyvän näköisiä vihanneksia. Ostin pakkauksen wokkivihanneksia, ne wokattiin nuudelien seuraksi. Olivat tosi hyviä ja maksoi 18 senttiä.

Huomenna pitää syödä sunnuntainen kanakastike pois ja loppuviikkoa en ole suunnitellut. Pakastimessa on runsaasti ruokaa kotivarana. Jotain keittoa ehkä tekisi mieli.

Vierailija
25/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suunnittele aterioita päiväkaupalla eteen päin. Ennen kauppareissua mietin muutaman päivän päivällisen, ostan ainekset kaupasta ja kokkaan sitten kun on aika. Tänään ja huomenna syömme jotain mitä anoppi kokkaa. Hän sanoi tuovansa tänään ruokaa. Mikäs siinä. Kiva kun ei tarvitse itse laittaa ruokaa. Keskiviikkona onkin sitten kauppapäivä.

Vierailija
26/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvencannelonit.

Millä tavalla?

Millä tavalla sellaista ruokalajia ei ole? Siis ajatteletko sä, että ihmiset eivät ihan itse kykene keksimään uusia ruokalajeja erilaisista raaka-aineista? Se viestisi ei selittänyt ollenkaan sitä, miksei joku voi tehdä sellaista ruokaa kuin ahvencannelonit. Siinä kerrottiin vain se, mihin sinä olet tottunut.

Mä teen useinkin sellaista uunikalaa, jossa on ahvenia, ja joka käytännössä on kastiketta. Ihan hyvin onnistuu sekä laittaminen että syöminen, eikä ole tullut vastaan mitään syytä, miksei noin olisi voinut tehdä.

Kannattaa ihan rohkeasti vain itsekin kokeilla uusia juttuja sen sijaan, että tuijottaa vain nitä reseptejä.

Tietenkin voit pilata hyvät ainekset ja tehdä jotain, johon se ei sovi, tee vaikkapa pasta bolognesea jauhamalla sisäfilettä. Ei se tee siitä parempaa bolognesea. Tai sinusta hyvää kokkia.

Osaisitko jollain tavalla perustella, miten joku raaka-aine menee pilalle, jos sitä valmistaa tavalla, johon sinä et ole tottunut? Mulla on aina ahventa pakastimessa, koska ostan sitä naapurilta (maksan alle puolet siitä, mitä kaupassa) ja käytän sitä ihan kaikenlaisiin kalaruokiin.

Vierailija
27/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvencannelonit.

Millä tavalla?

Mereneläviä kyllä käytetään cannelonien täytteenä, ja nimenomaan valkoista kalaa, mutta ihan totta on, että ahven on aika kuiva kala kastikkeeseen, itse pistäisin jotain mehevämpää, vaikkapa kuhaa. Mutta kyllä kalatäytteisiäkin canneloneja on.

Jos itse tekisin, paistaisin ahvenet erikseen ja tekisin cannelonit lisukkeeksi pinaatti-juustotäytteellä.

11

Mitallista kuha tulee huomattavasti harvemmin. Tämä resepti on hyvä juuri koska siihen sopii pienetkin ahvenet(fileet) ja ahvenen koostumus on voissa paistamisen jälkeen rapea päältä mutta lihaisa sisältä, mehukkuus tulee kuitenkin ricotasta tomaatista ja sipulista. Toki jos haluaisin mehevyyttä marinoisin ahvenet valkuaisella ennen paistoa. 

Vierailija
28/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin aina muutenkin:

Tummaa makaronia ja papuja

Tummaa makaronia ja linssejä

Tummaa makaronia ja kananmunia

Tummaa makaronia ja broilerin koipi-reisipala

Tummaa makaronia ja jauhelihaa

Olen köyhä ja laiska laittamaan ruokaa.

Vierailija
29/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään eilistä osso bucoa paistetun polentan kanssa. 

Huomenna ja keskiviikkona kermaista lohikeittoa, to ja pe rosmariinipossua ja uunijuureksia. Lauantaina tortellonit salviavoilla ja sunnuntaina teen gruusialaista kaalilaatikkoa kun tulee ruokavieraita. 

Jälkkäriksi jäi tälle päivälle sitruunamurumuffinseja ja viikonloppuna teen omenatoscakakkua. Muuten viikolla lähinnä hedelmiä

Lounaina pakkasesta kasviskeittoja tai paistan munakkaita. 

Meillä pyritään aina tekemään 2 päivän ruokia, säästää aikaa ja energiaa. Normaalielämässä teen usein sunnuntaisin 4 päivän (su/ti ja ma/ke) ruuat valmiiksi, ei tarvitse hosua nälkäisenä töiden jälkeen tai tyytyä eineksiin.

Vierailija
30/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa ja nötköttiä. Elän EU:n ruoka-avun varassa.

Vierailija
31/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on syysloma, on aika panostaa ruokiin huolella! Meillä on tänään lounaaksi omatekemää peltilihapiirakkaa salaatilla ja päivälliseksi nokkoskeittoa ja sämpylöitä

Huomenna syödään kookoskermakanaa ja jasmiiniriisiä sekä salaattia lounaaksi ja päivälliseksi teen täytettyjä lettuja (jauheliha/sienitäyte), ( käytän taikinaan nokkoskeiton jämät)

Keskiviikkona laitan uuniin lanttu-punajuurikuutioita mausteissa paahtumaan ja teen uunilohen lounaaksi kastikkeen kera. Päivälliseksi olen suunnitellut kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta.

Torstaina hapanimelävihanneswokkia ja nuudelia lounaaksi, päivälliseksi käytän loput edellisen päivän lohesta ja teen lohi-katkarapu voileipäkakun ja kurpitsakeittoa.

Perjantaina lounaalla teemme perunamuussia ja lihapullia ( lasten toive) ja päivälliseksi jauheliha/tonnikala/mozzarella pizzoja.

Lauantaina syömme ulkona, lounasravintolassa, en tiedä mitä, itse kuitenkin keittolounaan, kuten yleensä ja lapset jotain kiinteämpää. Päivällisellä karjalanpaistia ja perunoita.

Sunnuntaina varmaankin syömme lounaalla kreikkalaista salaattia ja täytettyjä patonkeja, päivällisellä parsakaalia,porkkanaa ja palsternakkaa, kuharullia ja jälkkäriksi joku hyvä juusto ja punkkua. Lapset saavat mokkapaloja ja jäätelöä.

Aamupalalla on appelsiinimehua, kaurapuuroa, jugurttia, kaakaota, teetä, leipää ja leivänpäällisiä sekä kananmunia

Välipaloiksi ja iltapaloiksi on hedelmiä, leipäjuustoa, leipää päällisillä ja mysliä.

Kerrottakoon että laitan ruokaa myös vanhalle, kotihoidossa olevalle isälleni, joka ei enää kykene itse laittamaan ruokaa ja joka menettää ruokahalunsa ateriapalvelun ollessa ruokalistalla (samaa ruokaa kuin kouluruoka).

Isä ja äiti pitivät minut hyvässä lihassa lapsena ja nuorena, nyt teen tämän oikein mielelläni. Täytyykin tehdä jossain kohtaa viikkoa tuotetta pullaa, isä pitää siitä niin kovasti.

Voi hyvänen aika, miten huomaavaista! Olisipa kaikilla kaltaisesi tytär(?)!

32/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä ja kanakastiketta vielä seuraavat kaks päivää, siitä eteenpäin ei tietoo.

Vierailija
33/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään eilen päivälliseksi tekemääni lihapataa+pottuja ja salaatti ja lounaalle jätin teineille lohipihvejä.

Huominen lounas heillä pekonipastaa ja päivälliseksi teen kukkakaalisosekeittoa leipäjuustokuutioilla ja sämpylöillä.

Ke+to lounas kanafileitä+riisi+currykastike ja perus tomaattikurkkulisuke, päivälliseksi teen juustoista uunikalaa+voi uusi ja salaatti. Sitä myös to päivällinen. Pe lounas ? mutta päivällinen tilataan ulkoa perjantaisen tapaan (useimmiten kiinalaista, italialaista, meksikolaista, intialaista tai BK/Hese tai Kotipizza).

Vierailija
34/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuosta osso-bucosta voi tehdä muuta kuin lihakeittoa?

-Turhapuron vaimo

Vierailija
35/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on syysloma, on aika panostaa ruokiin huolella! Meillä on tänään lounaaksi omatekemää peltilihapiirakkaa salaatilla ja päivälliseksi nokkoskeittoa ja sämpylöitä

Huomenna syödään kookoskermakanaa ja jasmiiniriisiä sekä salaattia lounaaksi ja päivälliseksi teen täytettyjä lettuja (jauheliha/sienitäyte), ( käytän taikinaan nokkoskeiton jämät)

Keskiviikkona laitan uuniin lanttu-punajuurikuutioita mausteissa paahtumaan ja teen uunilohen lounaaksi kastikkeen kera. Päivälliseksi olen suunnitellut kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta.

Torstaina hapanimelävihanneswokkia ja nuudelia lounaaksi, päivälliseksi käytän loput edellisen päivän lohesta ja teen lohi-katkarapu voileipäkakun ja kurpitsakeittoa.

Perjantaina lounaalla teemme perunamuussia ja lihapullia ( lasten toive) ja päivälliseksi jauheliha/tonnikala/mozzarella pizzoja.

Lauantaina syömme ulkona, lounasravintolassa, en tiedä mitä, itse kuitenkin keittolounaan, kuten yleensä ja lapset jotain kiinteämpää. Päivällisellä karjalanpaistia ja perunoita.

Sunnuntaina varmaankin syömme lounaalla kreikkalaista salaattia ja täytettyjä patonkeja, päivällisellä parsakaalia,porkkanaa ja palsternakkaa, kuharullia ja jälkkäriksi joku hyvä juusto ja punkkua. Lapset saavat mokkapaloja ja jäätelöä.

Aamupalalla on appelsiinimehua, kaurapuuroa, jugurttia, kaakaota, teetä, leipää ja leivänpäällisiä sekä kananmunia

Välipaloiksi ja iltapaloiksi on hedelmiä, leipäjuustoa, leipää päällisillä ja mysliä.

Kerrottakoon että laitan ruokaa myös vanhalle, kotihoidossa olevalle isälleni, joka ei enää kykene itse laittamaan ruokaa ja joka menettää ruokahalunsa ateriapalvelun ollessa ruokalistalla (samaa ruokaa kuin kouluruoka).

Isä ja äiti pitivät minut hyvässä lihassa lapsena ja nuorena, nyt teen tämän oikein mielelläni. Täytyykin tehdä jossain kohtaa viikkoa tuotetta pullaa, isä pitää siitä niin kovasti.

Voi hyvänen aika, miten huomaavaista! Olisipa kaikilla kaltaisesi tytär(?)!

No eipä tämä nyt suurikaan vaiva ole. Ja on meilläkin ollut omat erimielisyyteni, enkä tod ole sina ollut niin huomaavainen, mutta nyt kun isä alkaa olemaan vanhus, eikä enää pärjää omillaan, vähintä mitä voin tehdä on laittaa hänelle ruokaa, josta tiedän hänen pitävän.

Kaikki me vanhenemme ja tulemme riippuvaisiksi muista. Kun ruokaa pitää lapsille laittaa, miksen tekisi samalla isälleni? Ei siihen mitään kruunuja tarvitse sovitella kulmilleen, ihan käytännön pieni teko joka ei vaadi vaivaa, muttaa ilahduttaa paljon.

Vierailija
36/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tein janssonin kiusauksen. Ei taida riittää sitä huomiseksi.

Huomisesta en tiedä vielä. 

Vierailija
37/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään: kanakastiketta ja perunoita/tonnikalalämppäreitä

Huomenna: kasvissosekeittoa+raejuusto/ karjalanpiirakoita munavoilla+salaatti

Keskiviikkona: kanakastikkeen loput riisin kanssa/ kasvisosekeiton loput

Torstaina: makaronilaatikkoa/ pinaattilettuja+puolukkahillo

Perjantaina: makaronilaatikon loput/ itse tehtyjä pizzaa

Lauantaina: kanakeittoa/ kaalilaatikkoa

Sunnuntaina: edellisen päivän keittoa tai laatikkoa/ karjalanpaistia+ perunamuussia

Vierailija
38/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuosta osso-bucosta voi tehdä muuta kuin lihakeittoa?

-Turhapuron vaimo

Siis osso buco on se ruoka. Potkakiekko on se liha mitä siihen käytetään (ilmeisesti itse teet siitä soppaa).

Varsiselleriä, sipulia, porkkanaa, tomaattia, valkosipulia, yrttejä, tomaattimurskaa. Ensin ruskistetaan jauhotetut potkakiekot ja sitten kuullotetaan kasvikset. Lopuksi tomaatit, yrtit ja mausteet. Haudutus vähintään 3-4 tuntia.

Itse mussaan kastikkeen ja siivoan lihat suupaloiksi siihen.

Vierailija
39/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakeittoa, kanasalaattia, kyljyksiä ja perunoita, kasvispiirakkaa ja itse tehtyä pizzaa ainakin. 

Vierailija
40/83 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamakkara keittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä