Mitäs ruokia teillä syödään tällä viikolla?
Itse ajattelin tänään makaroonilaatikkoa josta syö pari päivää ja keskiviikkona jotain kiusausta. Perjantaina vois panostaa johonkin hyvään liharuokaan viikonlopun kunniaksi.
Kommentit (83)
Makkaran pätkiä ja punajuuri salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myskikurpitsakeittoa ja pekonisilppua
Broilerin rintafileitä ras el hanout ja sitruunarisottoa
Savulohta ja jotain
Sorsapataa tai karitsan entrecote ja juuresmuusia (vapaapäivän homma)
Stroganoff? Paahtopaisti? Piparjuurikin pitäisi käyttää pois.Kappas, joku muukin tykästynyt ras el hanoutiin. Mä bongasin sen joskus toistakymmentä vuotta sitten Glorian munakoisoreseptistä, siihen aikaan sitä ei vielä saanut Suomessa mistään ja ronttasin sitä aina Etelä-Euroopasta lomareissuilta Suomeen. Nyt sitä saa kiitettävästi, jopa Lidlissä myydään ainakin ajoittain. Loistava mauste moneen!
Hyvä tietää! Mä olen vielä vähän vieras sen kanssa, enkä tiedä toimiiko tuo yhdistelmä, mutta viimeinen suolasitruuna on käytettävä pois, jotta tulee jääkappiin tilaa. Ikuisuusongelma tällaiselle hamsterille/säilöjälle. Olen allergia- ja hävikkikokki, koko ajan on joku projekti eli raaka-aine odottamassa käyttöä. Harrastus tämäkin. 🙂
Lihakeitto runsailla juureksilla, kanakastike, lihmakaroonilaatikko, hernekeitto, lohi vihanneksilla, soija/broileri lihamureke jne ,lisukkeena ruisleipää, raejuustoa, avokadoa, basilikaa, kananmunia. Juomaksi vettä ja piimää. Pakasteesta mustikoita,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savulohta ja jotain
Stroganoff? Paahtopaisti? Piparjuurikin pitäisi käyttää pois.Kappas, joku muukin tykästynyt ras el hanoutiin. Mä bongasin sen joskus toistakymmentä vuotta sitten Glorian munakoisoreseptistä, siihen aikaan sitä ei vielä saanut Suomessa mistään ja ronttasin sitä aina Etelä-Euroopasta lomareissuilta Suomeen. Nyt sitä saa kiitettävästi, jopa Lidlissä myydään ainakin ajoittain. Loistava mauste moneen!
Meillä käytetään paljon kana ja kasvisruuissa ras el hanoutia. Meillä on sekä jauheena että öljyyn tehtynä tahnana. Ostan halal- kaupoista, maksaa pari euroa iso pussillinen
Lounaat: Ma: pekonipasta, Ti: lohikeitto Ke: bataattikeitto To: nakkimunakas Pe: makaroonipata
Päivälliset: Ma: paistetut muikut Ti: broilerin nuijat uunissa Ke: silakkapihvit To: haukipullat/mureke Pe: pizza
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savulohta ja jotain
Hyvä tietää! Mä olen vielä vähän vieras sen kanssa, enkä tiedä toimiiko tuo yhdistelmä, mutta viimeinen suolasitruuna on käytettävä pois, jotta tulee jääkappiin tilaa. Ikuisuusongelma tällaiselle hamsterille/säilöjälle. Olen allergia- ja hävikkikokki, koko ajan on joku projekti eli raaka-aine odottamassa käyttöä. Harrastus tämäkin. 🙂
Erinomainen harrastus! Ras el hanout sopii kaikkeen, mihin currykin, on aika samankaltainen mausteseos. Kanalle aivan helsketin hyvää! Lisäksi se on hyvää mm. tosiaan paistetulle munakoisolle, johon laita lisäksi tuoretta rosmariinia, sitruunamehua ja hitusen ruokosokeria.
Antaa hauskaa särmää myös makeisiin leivonnaisiin, joihin pistät vaikkapa kanelia ja neilikkaa (molempia saattaa olla myös ras el hanoutissa - koska se on arabialainen versio currysta eli mausteseos, siitä on yhtä monta versiota kuin on sekoittajaakin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savulohta ja jotain
Meillä käytetään paljon kana ja kasvisruuissa ras el hanoutia. Meillä on sekä jauheena että öljyyn tehtynä tahnana. Ostan halal- kaupoista, maksaa pari euroa iso pussillinen
Jep, etnokaupoissa on muutenkin mausteet, teet ja esimerkiksi riisi todella halpoja ja hyvälaatuisia.
Meillä vaan lähin sellainen meni valitettavasti konkurssiin, joten pahimpaan puutteeseen olen ostanut Lidlistä, jonka versio on aivan käypää myös. Ja halpaa.
S-ketjun -60 pinnasia, niinku on tehty koko vuoden.
Alkaa aika kattava pakastinarkku olla jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savulohta ja jotain
Ja piti sanomanikin, että hehehe, suolasitruuna joo... tein sitä useampi vuosi sitten marokkolaisesta ruuasta intoutuneena ison satsin. Siis ISON. Ja sitten jostain syystä en tullut millään tehneeksi ruokaa, mihin upottaisin sitä. Juu, kaikkiin patoihin sitä pistin ja hyvää oli, mutta silti kävi niin, että viimeinen purkillinen tuli heitettyä pois, kun se alkoi olla pinnasta vähän epäilyttävän näköistä. Ei luulisi suolasitruunan menevän huonoksi, mutta niin vain kävi. Mittavirhe, sano!
😂
(Tuo ras el hanout -fani)
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu. Muistathan syödä ajoissa, rasvainen kala sekä liha eivät säily pakkasessakaan pitkään. Esimerkiksi yli kymmenen prosenttia rasvaa sisältävä jauheliha ei säily kuin max 3 kk, ja juuri vanhenemassa pakastettaessa ollut selvästi sitäkin vähemmän. Rasvaton jauheliha 6 kk.
Ettei tule hillottua pohjalle lihaa liian pitkäksi aikaa, hyvä kierrättää aika nopealla tahdilla ruuaksi niitä.
Ja sori, jos tämä on sinulle selvä asia, olen vaan työn kautta turhan usein törmännyt ihmisiin, joilla on vuosiakin vanhaa lihaa pakastimessa eika mitään tajua siitä, mikä on vielä turvallista syödä. Varsinkin jauheliha on ongelmallista, koska vaikka se onkin pakattu suojakaasuun, jauhatuksen takia siinä on paljon pintaa, jolla bakteerit pääsevät lisääntymään, siksi sitä ei kannata montaa viikkoa pitää pakkasessa, jos se on ostettaessa ollut jo viimeistä käyttöpvm.
Kutusammmakoita polskimaan tonne vesistöön. Pierasen pihallle koko katraaan kun aikuistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu. Muistathan syödä ajoissa, rasvainen kala sekä liha eivät säily pakkasessakaan pitkään. Esimerkiksi yli kymmenen prosenttia rasvaa sisältävä jauheliha ei säily kuin max 3 kk, ja juuri vanhenemassa pakastettaessa ollut selvästi sitäkin vähemmän. Rasvaton jauheliha 6 kk.
Ettei tule hillottua pohjalle lihaa liian pitkäksi aikaa, hyvä kierrättää aika nopealla tahdilla ruuaksi niitä.
Ja sori, jos tämä on sinulle selvä asia, olen vaan työn kautta turhan usein törmännyt ihmisiin, joilla on vuosiakin vanhaa lihaa pakastimessa eika mitään tajua siitä, mikä on vielä turvallista syödä. Varsinkin jauheliha on ongelmallista, koska vaikka se onkin pakattu suojakaasuun, jauhatuksen takia siinä on paljon pintaa, jolla bakteerit pääsevät lisääntymään, siksi sitä ei kannata montaa viikkoa pitää pakkasessa, jos se on ostettaessa ollut jo viimeistä käyttöpvm.
4 yli 14v hlöä, max 6 viikon kierto.
Säästyy 300-500e kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 yli 14v hlöä, max 6 viikon kierto.
Säästyy 300-500e kuukausi.
Lihoista ja kaloista valmiita ruokia, jotka vasta pakastetaan.
Kiva kun riensit ex-köksänopea opastamaan.
Muisk!
Teen helppoja ja nopeita ruokia kotona, tässä viime viikon lista:
ma: tomaattinen lihasoppa chilillä, valkosipulilla ja inkiväärillä höystettynä
ti: ruskea jauhelihakastike, spagetti
ke: valkosipulikermaperunat ja entrecotepihvi
to: äyriäispasta
pe: kinkkukiusaus
la: paistettua kuhaa ja perunoita
su: paistettuja kananfileitä, ruusukaalia ja paistettu vihanneshöyste
Suhteellisen halpaa, kun tekee itse, mutta silti monipuolista ja helposti ravintolatasoista apetta.
Ateroilla aina lisäksi leipä, simppeli salaatti ja lasi tai pari viiniä.
Itse juuri ostin viikon ruoat ja meillä syödään seuraavasti:
- Tonnikalapastaa
- Kanaa ja uunibataattia
- kalakeittoa
- "Tonnikalalautanen" (sekoitan punaista pestoa ja tonnikalaa lautasella. Lisäksi pilkon kurkkua ja tomaattia sekä 1 keitetyn kananmunan, kastikkeena suolalla ja pippurilla maustettua creme fraichea). Kuulostaa oudolta mutta minusta on aika hyvää :D
- lindströmin pihvejä ja perunapyreetä
- Vegotortilloja (vegofileepaloja, paprikaa, guacamolea, kermaviiliä)
Me ollaan opiskelijabudjetilla joten siihen nähden syödään mielestäni ihan hyvin :)
Tänään syötiin lasagnea,ostin valmista kaupan tuoretiskistä, eilen syötiin kanakastiketta,salaattia,pottuja ja tein illemmalla ruisleipäpitsoja. Huomenna teen perunamuusia ja broilerpyöryköitä/nakkeja... pinaattikeittoa- tai lettuja tulee joku päivä ,koska ostin pakastepinaattia. Kasvissosekeittoa jonain päivänä ja possun sisäfileepötkyn ostin tänään..
Kävin tänään tekee isot ostokset ja uskoisin et selvitään aika pitkälle. Ruokaa tosiaan kuluu nyt kun loma.
Muroja ostin,banaania, tuoremehua,lihapiirakoita, omenoita, salaattitarpeita, tortillapohjia. Lettuja paistan joku päivä kun lapset toivoi.. huhhuh tätä ruokahuoltoa 🙈
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisen halpaa, kun tekee itse, mutta silti monipuolista ja helposti ravintolatasoista apetta.
Joka päivä viiniä? Mene muualle tarinoimaan 😅 Kuhaa,äyriäisiä.. hohhoijjaa
Perunavelliä, grahampiirakoita
Kanaviillokkia, mustaherukkahillo, riisi
Vanhanajanmureke, perunoita
Hernekeitto, pannukakku, mansikkahillo
Uuniohrapuuro, mehukeitto
Makkarakeitto, ruisleipä
Jauhelihakastike, perunoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä viiniä? Mene muualle tarinoimaan 😅 Kuhaa,äyriäisiä.. hohhoijjaa
Mitä ihmeellistä siinä on? Olen yrittäjä, joka tekee töitä lähinnä kotona, lapsiakaan ei onneksi ole. Miksi siis en nauttisi iltaisin aterialla viiniä, jos niin haluan? Äyräiset eivät pakasteena paljoa maksa ja ne on nopea valmistaa vaikkapa juuri pastaksi. Pannulle vaan valkoviiniä, valkosipulia, kirsikkatomaatteja ja äyriäismix pussista, sinisimpukkaa, katkarapua, mustekalaa ja mitä niitä nyt siellä on. Vähän suolaa ja pippuria perään. Parin minuutin päästä keitetyt spagetit perään ja sekoitus. Valmis. Aikaa meni alle 15 min.
Kuha taas on ihan järkevän hintaista herkkua, kun ostaa kalan tiskiltä kokonaisena ja joko halstraa sellaisenaan tai fileoi itse. Valmiit kuhafileet ovat toki riistohintaisia, mutta fileerausveitsi maksaa itsensä takaisin alta aikayksikön.
En ymmärrä oikein viestiäsi.
Ja välipalat olikin vain mainintana viestin lopussa, kun kaikki lämpimät ruuat oli jo selostettu.