Mitäs ruokia teillä syödään tällä viikolla?
Itse ajattelin tänään makaroonilaatikkoa josta syö pari päivää ja keskiviikkona jotain kiusausta. Perjantaina vois panostaa johonkin hyvään liharuokaan viikonlopun kunniaksi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melanzane alla parmigiana ainakin ja ahven cannelonit jonain muuna päivänä.
Melanzane on hyvää, teen sitä itsekin aika usein, lapsieniin lemppareita. Ahventa ei kyllä panna canneloneihin, niihin laitetaan liha-, vege tai juustokastiketta. Tonnikala toimii myös, mutta sille on ihan syynsä, miksi ahvenet on paras syödä paistettuna, ei kastikkeena.
Ja siitä päästäänkin siihen, miksi sinusta on hauskaa tai itsetuntoa pönkittävää trollata tällaisissa ketjuissa. Koetko, että ruuanlaiton harrastaminen on brassailua ja sinulta pois? Miksi ihmeessä?
Minä en osaa esimerkiksi ommella, mutta kunnioitan ja arvostan niitä, jotka osaavat. Ei se mitään rakettitiedettä ole sen kummemmin kuin ruuanlaittokaan, joten JOS siitä on kiinnostunut, se olisi opeteltavissa. Siksi sen suhteen on myöskään tyhmää potea huonoa itsetuntoa.
...mikähän tuossa viestissä mahtoi olla trollausta...
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
Sellaista ruokalajia ei ole ja syy siihen selitettiin jo saamassasi kommentissa.
Millä tavalla sellaista ruokalajia ei ole? Siis ajatteletko sä, että ihmiset eivät ihan itse kykene keksimään uusia ruokalajeja erilaisista raaka-aineista? Se viestisi ei selittänyt ollenkaan sitä, miksei joku voi tehdä sellaista ruokaa kuin ahvencannelonit. Siinä kerrottiin vain se, mihin sinä olet tottunut.
Mä teen useinkin sellaista uunikalaa, jossa on ahvenia, ja joka käytännössä on kastiketta. Ihan hyvin onnistuu sekä laittaminen että syöminen, eikä ole tullut vastaan mitään syytä, miksei noin olisi voinut tehdä.
Kannattaa ihan rohkeasti vain itsekin kokeilla uusia juttuja sen sijaan, että tuijottaa vain nitä reseptejä.
Tietenkin voit pilata hyvät ainekset ja tehdä jotain, johon se ei sovi, tee vaikkapa pasta bolognesea jauhamalla sisäfilettä. Ei se tee siitä parempaa bolognesea. Tai sinusta hyvää kokkia.
Osaisitko jollain tavalla perustella, miten joku raaka-aine menee pilalle, jos sitä valmistaa tavalla, johon sinä et ole tottunut? Mulla on aina ahventa pakastimessa, koska ostan sitä naapurilta (maksan alle puolet siitä, mitä kaupassa) ja käytän sitä ihan kaikenlaisiin kalaruokiin.
Ottamatta teidän kahden kinaan mitään kantaa, niin on ihan ruuanlaiton perusasioita, että kaikki ainekset ei sovi kaikkeen, eikä hinnalla ole siinä roolia. Sisäfileestä ei kannata tehdä liharuokaa, johon tarvitaan rasvaisempaa lihaa tai kuivasta pikkukalasta kalaruokaa, johon tarvitaan rasvaisempaa ja isompaa filettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melanzane on hyvää, teen sitä itsekin aika usein, lapsieniin lemppareita. Ahventa ei kyllä panna canneloneihin, niihin laitetaan liha-, vege tai juustokastiketta. Tonnikala toimii myös, mutta sille on ihan syynsä, miksi ahvenet on paras syödä paistettuna, ei kastikkeena.
Ja siitä päästäänkin siihen, miksi sinusta on hauskaa tai itsetuntoa pönkittävää trollata tällaisissa ketjuissa. Koetko, että ruuanlaiton harrastaminen on brassailua ja sinulta pois? Miksi ihmeessä?
Minä en osaa esimerkiksi ommella, mutta kunnioitan ja arvostan niitä, jotka osaavat. Ei se mitään rakettitiedettä ole sen kummemmin kuin ruuanlaittokaan, joten JOS siitä on kiinnostunut, se olisi opeteltavissa. Siksi sen suhteen on myöskään tyhmää potea huonoa itsetuntoa.
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
Sellaista ruokalajia ei ole ja syy siihen selitettiin jo saamassasi kommentissa.
Millä tavalla sellaista ruokalajia ei ole? Siis ajatteletko sä, että ihmiset eivät ihan itse kykene keksimään uusia ruokalajeja erilaisista raaka-aineista? Se viestisi ei selittänyt ollenkaan sitä, miksei joku voi tehdä sellaista ruokaa kuin ahvencannelonit. Siinä kerrottiin vain se, mihin sinä olet tottunut.
Mä teen useinkin sellaista uunikalaa, jossa on ahvenia, ja joka käytännössä on kastiketta. Ihan hyvin onnistuu sekä laittaminen että syöminen, eikä ole tullut vastaan mitään syytä, miksei noin olisi voinut tehdä.
Kannattaa ihan rohkeasti vain itsekin kokeilla uusia juttuja sen sijaan, että tuijottaa vain nitä reseptejä.
Tietenkin voit pilata hyvät ainekset ja tehdä jotain, johon se ei sovi, tee vaikkapa pasta bolognesea jauhamalla sisäfilettä. Ei se tee siitä parempaa bolognesea. Tai sinusta hyvää kokkia.
Osaisitko jollain tavalla perustella, miten joku raaka-aine menee pilalle, jos sitä valmistaa tavalla, johon sinä et ole tottunut? Mulla on aina ahventa pakastimessa, koska ostan sitä naapurilta (maksan alle puolet siitä, mitä kaupassa) ja käytän sitä ihan kaikenlaisiin kalaruokiin.
Ottamatta teidän kahden kinaan mitään kantaa, niin on ihan ruuanlaiton perusasioita, että kaikki ainekset ei sovi kaikkeen, eikä hinnalla ole siinä roolia. Sisäfileestä ei kannata tehdä liharuokaa, johon tarvitaan rasvaisempaa lihaa tai kuivasta pikkukalasta kalaruokaa, johon tarvitaan rasvaisempaa ja isompaa filettä.
Joo, mutta tuossa oli kyse canneloneista, joissa ei tarvita rasvaisempaa ja isompaa filettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
Mereneläviä kyllä käytetään cannelonien täytteenä, ja nimenomaan valkoista kalaa, mutta ihan totta on, että ahven on aika kuiva kala kastikkeeseen, itse pistäisin jotain mehevämpää, vaikkapa kuhaa. Mutta kyllä kalatäytteisiäkin canneloneja on.
Jos itse tekisin, paistaisin ahvenet erikseen ja tekisin cannelonit lisukkeeksi pinaatti-juustotäytteellä.
11
Mitallista kuha tulee huomattavasti harvemmin. Tämä resepti on hyvä juuri koska siihen sopii pienetkin ahvenet(fileet) ja ahvenen koostumus on voissa paistamisen jälkeen rapea päältä mutta lihaisa sisältä, mehukkuus tulee kuitenkin ricotasta tomaatista ja sipulista. Toki jos haluaisin mehevyyttä marinoisin ahvenet valkuaisella ennen paistoa.
Riippuu kalavesistä, kyllä kuhaa saa, kun tietää mistä kalastaa. Mutta toki ahven on oiva kala, cannelonessa ei vaan kuulu rouskua ja tuntua sattumat suuhun kovinkaan. Millä tavalla ajattelet valkuaisen mehevöivän rasvatonta kalaa? Nyt en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
Joo, mutta tuossa oli kyse canneloneista, joissa ei tarvita rasvaisempaa ja isompaa filettä.
Niin, paitsi että ainakin italialaiset juurikin tekevät sen isommasta valkoisesta kalasta. Sinun versiotasi en ole maistanut, en usko rapsakaksi paistetun ahvenen sopivan pastan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee viikon kasvisruoat tarvikkeineen ja resepteineen paikalliselta luomutoimittajalta. Näkyi korissa olevan ainakin falafeleja, joku juutalaisten peruna-latkas (mikähän se on?) ja kurpitsa-gnochetteja, samosat yms.
Helppoa, kun ei tarvitse itse miettiä ja tutustuu uusiin mielenkiintoisiin ruokiin. Ruokahävikki tulee näin myös minimoitua.
Latkat ovatkin hyviä! Pitääkin tehdä. Hyvin lähellä röstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on syysloma, on aika panostaa ruokiin huolella! Meillä on tänään lounaaksi omatekemää peltilihapiirakkaa salaatilla ja päivälliseksi nokkoskeittoa ja sämpylöitä
Huomenna syödään kookoskermakanaa ja jasmiiniriisiä sekä salaattia lounaaksi ja päivälliseksi teen täytettyjä lettuja (jauheliha/sienitäyte), ( käytän taikinaan nokkoskeiton jämät)
Keskiviikkona laitan uuniin lanttu-punajuurikuutioita mausteissa paahtumaan ja teen uunilohen lounaaksi kastikkeen kera. Päivälliseksi olen suunnitellut kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta.
Torstaina hapanimelävihanneswokkia ja nuudelia lounaaksi, päivälliseksi käytän loput edellisen päivän lohesta ja teen lohi-katkarapu voileipäkakun ja kurpitsakeittoa.
Perjantaina lounaalla teemme perunamuussia ja lihapullia ( lasten toive) ja päivälliseksi jauheliha/tonnikala/mozzarella pizzoja.
Lauantaina syömme ulkona, lounasravintolassa, en tiedä mitä, itse kuitenkin keittolounaan, kuten yleensä ja lapset jotain kiinteämpää. Päivällisellä karjalanpaistia ja perunoita.
Sunnuntaina varmaankin syömme lounaalla kreikkalaista salaattia ja täytettyjä patonkeja, päivällisellä parsakaalia,porkkanaa ja palsternakkaa, kuharullia ja jälkkäriksi joku hyvä juusto ja punkkua. Lapset saavat mokkapaloja ja jäätelöä.
Aamupalalla on appelsiinimehua, kaurapuuroa, jugurttia, kaakaota, teetä, leipää ja leivänpäällisiä sekä kananmunia
Välipaloiksi ja iltapaloiksi on hedelmiä, leipäjuustoa, leipää päällisillä ja mysliä.
Kerrottakoon että laitan ruokaa myös vanhalle, kotihoidossa olevalle isälleni, joka ei enää kykene itse laittamaan ruokaa ja joka menettää ruokahalunsa ateriapalvelun ollessa ruokalistalla (samaa ruokaa kuin kouluruoka).
Isä ja äiti pitivät minut hyvässä lihassa lapsena ja nuorena, nyt teen tämän oikein mielelläni. Täytyykin tehdä jossain kohtaa viikkoa tuotetta pullaa, isä pitää siitä niin kovasti.Voi hyvänen aika, miten huomaavaista! Olisipa kaikilla kaltaisesi tytär(?)!
No eipä tämä nyt suurikaan vaiva ole. Ja on meilläkin ollut omat erimielisyyteni, enkä tod ole sina ollut niin huomaavainen, mutta nyt kun isä alkaa olemaan vanhus, eikä enää pärjää omillaan, vähintä mitä voin tehdä on laittaa hänelle ruokaa, josta tiedän hänen pitävän.
Kaikki me vanhenemme ja tulemme riippuvaisiksi muista. Kun ruokaa pitää lapsille laittaa, miksen tekisi samalla isälleni? Ei siihen mitään kruunuja tarvitse sovitella kulmilleen, ihan käytännön pieni teko joka ei vaadi vaivaa, muttaa ilahduttaa paljon.
No ei toki, sähän vaan teet ruokaa vähän isomman annoksen. Kotipalvelun ruuat maksaa noin kympin annos, joten sillä rahalla ruokkii jo isommankin sakin kun itse tekee. Helppoa, jos isä asuu lähellä, kuskaaminenhan tuossa on ainoa lisävaiva.
Tänään kalakeittoa, huomenna lihapullia, torstaina kanaa ja perjantaina kasvispihvit.
Eilen tein itse kananugetteja, oheen pippurilohkopottuja ja salaattia sekä verso/itusalaattia. Tytär rakastaa oliiviöljyssä paistettua ja sitruunalla sekä paahdetuilla pinjansiemenillä maustettua pinaattia, joten tein sitäkin, vaikkei se nyt varsinaisesti olekaan kovin osuva lisuke nugeille ja lohkoperunoille.
Tuo em. pinaattia lukuunottamatta halpaa muonaa kaikille vähävaraisillekin, kanan rintaleikkeet ovat nugeihin parasta lihaa ja halpaa. Kolmen ihmisen annos maksaa viitisen euroa, jos mausteita on entuudestaan kotona.
Tämän päivän ruokaa en ole vielä päättänyt.
Perusruoka ei ole kallista, mutta hiukan suunnitelmallisuutta ja vaivaa se vaatii kyllä. Kahden euron annoshinnalla saa hyväö ja maittavaa ruokaa, ei tarvitse syödä pelkkää einestä tai kaurapuuroa. Rahaa menee sen sijaan yllättävät määrät naposteltaviin ja vaikkapa nyt juuri lisukkeisiin, niissä kannattaa olla tarkka, jos on tiukka budjetti. Jos joku haluaa ehdotuksia, voin laatia kahden euron annosluetteloa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on syysloma, on aika panostaa ruokiin huolella! Meillä on tänään lounaaksi omatekemää peltilihapiirakkaa salaatilla ja päivälliseksi nokkoskeittoa ja sämpylöitä
Huomenna syödään kookoskermakanaa ja jasmiiniriisiä sekä salaattia lounaaksi ja päivälliseksi teen täytettyjä lettuja (jauheliha/sienitäyte), ( käytän taikinaan nokkoskeiton jämät)
Keskiviikkona laitan uuniin lanttu-punajuurikuutioita mausteissa paahtumaan ja teen uunilohen lounaaksi kastikkeen kera. Päivälliseksi olen suunnitellut kaalilaatikkoa ja puolukkasurvosta.
Torstaina hapanimelävihanneswokkia ja nuudelia lounaaksi, päivälliseksi käytän loput edellisen päivän lohesta ja teen lohi-katkarapu voileipäkakun ja kurpitsakeittoa.
Perjantaina lounaalla teemme perunamuussia ja lihapullia ( lasten toive) ja päivälliseksi jauheliha/tonnikala/mozzarella pizzoja.
Lauantaina syömme ulkona, lounasravintolassa, en tiedä mitä, itse kuitenkin keittolounaan, kuten yleensä ja lapset jotain kiinteämpää. Päivällisellä karjalanpaistia ja perunoita.
Sunnuntaina varmaankin syömme lounaalla kreikkalaista salaattia ja täytettyjä patonkeja, päivällisellä parsakaalia,porkkanaa ja palsternakkaa, kuharullia ja jälkkäriksi joku hyvä juusto ja punkkua. Lapset saavat mokkapaloja ja jäätelöä.
Aamupalalla on appelsiinimehua, kaurapuuroa, jugurttia, kaakaota, teetä, leipää ja leivänpäällisiä sekä kananmunia
Välipaloiksi ja iltapaloiksi on hedelmiä, leipäjuustoa, leipää päällisillä ja mysliä.
Vaikea tajuta miksi tätä viestiä on alapeukutettu! Olisi mielenkiintoista kuulla mitä alapeukuttajien mielissä pyörii..
A) Ei voi olla totta, kellään ei ole tuollaiseen aikaa tai rahaa vai
B) Yök mitä ruokia, ettäs kehtaa tuollaista jaskaa syöttää lapsilleen vai
C) kuulostaa hyvältä, vituttaa etten itse jaksa/osaa tehdä tuollaisia ruokia, joten pakko alapeukuttaa
Olen tällä hetkellä lasten kanssa kotona (äitiyslomalla odotetaan nuorimmaisen syntymää), joten tehdään joka ilta uusi ruoka ja syödään sitä sitten seuraavana päivänä vielä lounaaksi.
Eilen tehtiin uunilohta, perunoita, parsakaalia, sitruunaa ja kermaviilikastiketta.
Tänään illalla teen kasvissosekeittoa (porkkana, bataatti, purjo, kerma) ja pinnalle saksanpähkinöitä.
Muuten vielä tälle viikolle suunnitteilla lihamureketta (+perunat, salaatti, mustaherukkahyytelö), pinaattiletut (+ perunamuusi, vihannesraaste, puolukkahillo), seitiä (+ perunaa, kananmunakastiketta, salaattia).
Viikonlopun ruoista en ole vielä ihan varma. Katsotaan, jos lapsilla on jotain toiveita tai sitten meilläkin tehdään vaikka sitä perínteistä makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
Mereneläviä kyllä käytetään cannelonien täytteenä, ja nimenomaan valkoista kalaa, mutta ihan totta on, että ahven on aika kuiva kala kastikkeeseen, itse pistäisin jotain mehevämpää, vaikkapa kuhaa. Mutta kyllä kalatäytteisiäkin canneloneja on.
Jos itse tekisin, paistaisin ahvenet erikseen ja tekisin cannelonit lisukkeeksi pinaatti-juustotäytteellä.
11
Mitallista kuha tulee huomattavasti harvemmin. Tämä resepti on hyvä juuri koska siihen sopii pienetkin ahvenet(fileet) ja ahvenen koostumus on voissa paistamisen jälkeen rapea päältä mutta lihaisa sisältä, mehukkuus tulee kuitenkin ricotasta tomaatista ja sipulista. Toki jos haluaisin mehevyyttä marinoisin ahvenet valkuaisella ennen paistoa.
Riippuu kalavesistä, kyllä kuhaa saa, kun tietää mistä kalastaa. Mutta toki ahven on oiva kala, cannelonessa ei vaan kuulu rouskua ja tuntua sattumat suuhun kovinkaan. Millä tavalla ajattelet valkuaisen mehevöivän rasvatonta kalaa? Nyt en ymmärrä.
Enpä ole kuullut minäkään munanvalkuaisen käytöstä tuollaiseen. Ananas ja liha on vanha tuttu, mutta miten munavalkuainen mehevöittää kalaa? Lähinnä se paistaessa hyytyy kalanlihan pintaan ja tekee siitå kovemman.
Eilen oli pastaa ja tonnikalakastiketta, tänään siskonmakkarakeittoa.
Ke muusia ja lihapullia tai mureke
To broilerikastiketta ja riisiä
Loppuviikko selviää perjantai aamun kauppareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvencannelonit.
Millä tavalla?
11
Enpä ole kuullut minäkään munanvalkuaisen käytöstä tuollaiseen. Ananas ja liha on vanha tuttu, mutta miten munavalkuainen mehevöittää kalaa? Lähinnä se paistaessa hyytyy kalanlihan pintaan ja tekee siitå kovemman.
Joo ei. Kiinalaiset marinoi lihaa munanvalkuaisessa ja maissitärkkelyksessä ja dippaa nopeasti kiehuvaan öljyyn ja vasta sen jälkeen paistaa, mutta se on eri juttu se. Valkuainen ei sinänsä pehmennä kalaa mihinkään.
Myskikurpitsakeittoa ja pekonisilppua
Broilerin rintafileitä ras el hanout ja sitruunarisottoa
Savulohta ja jotain
Sorsapataa tai karitsan entrecote ja juuresmuusia (vapaapäivän homma)
Stroganoff? Paahtopaisti? Piparjuurikin pitäisi käyttää pois.
Tänään kananmunakastike ja perunoita
Huomenna maanantain lasagnen loput
Torstaina kalapuikkoja, kermaviilikastike, perunoita
Perjantaina itse tehtyjä hampurilaisia
Viikonloppuna syödään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tajuta miksi tätä viestiä on alapeukutettu! Olisi mielenkiintoista kuulla mitä alapeukuttajien mielissä pyörii..
A) Ei voi olla totta, kellään ei ole tuollaiseen aikaa tai rahaa vai
B) Yök mitä ruokia, ettäs kehtaa tuollaista jaskaa syöttää lapsilleen vai
C) kuulostaa hyvältä, vituttaa etten itse jaksa/osaa tehdä tuollaisia ruokia, joten pakko alapeukuttaa
Oiskohan se, että tässä ei kysytty kaikkia välipalojakin, vaan lämpimiä ruokia?
Ihan tavallisia ruokiahan nuo on sinänsä, ei minua ainakaan karmi tai kadehdituta mikään noista, teen itse hyvää ruokaa ja juuri sellaista, mitä perhe toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Syyslomaviikko, eli lapset on kotona. Jonain päivänä tehdään ainakin hot dogeja. Valmiina on kasvisborssia, mutta lapset ei tykkää siitä, joten se on aikuisille. Tänään teen lounaalle perunamuusia, höyrytettyä porkkanaa tai porkkanaraastetta ja valniita kasvispyöryköitä ja kalapullia pakastimesta. Muutoin en oo suunnitellut. Huomenba varmasti pitää käydä kaupassa.
Alapeukku siitä, että lapset eivät syö borssia, siihenhän voisi lisätä vaikka nakkeja tms.
Kaalikääryleitä, hernekeittoa, uunikalaa, pyttipannua, kinkkukiusausta.
Vierailija kirjoitti:
Myskikurpitsakeittoa ja pekonisilppua
Broilerin rintafileitä ras el hanout ja sitruunarisottoa
Savulohta ja jotain
Sorsapataa tai karitsan entrecote ja juuresmuusia (vapaapäivän homma)
Stroganoff? Paahtopaisti? Piparjuurikin pitäisi käyttää pois.
Kappas, joku muukin tykästynyt ras el hanoutiin. Mä bongasin sen joskus toistakymmentä vuotta sitten Glorian munakoisoreseptistä, siihen aikaan sitä ei vielä saanut Suomessa mistään ja ronttasin sitä aina Etelä-Euroopasta lomareissuilta Suomeen. Nyt sitä saa kiitettävästi, jopa Lidlissä myydään ainakin ajoittain. Loistava mauste moneen!
Ma - kaalilaatikko
Ti - nakkikastike
Ke - pasta bolognese
To - suppilovahverorisotto
Pe - ulos syömään
La - grillipihvit, lohkoperunoita ja maustevoi
Su - paneroidut kanafileet ja salaattia