NELIAPILAT
Ajattelin, että jos uutta ketjua värkkäis, kun on tuo edellinen jo niiin pitkä. Paljon on tullu uusia ketjuilijoita, mikä on tosi mukavaa. Yhtään plussia ei vaan taida vieläkään kuulua...
Omassa mahassa on nyt kovaa jännitystä, kun on menossa kp 27/27-30. Kävin uimahallissa puntarissa ja painokin oli yht äkkiä kolme kiloa laskenut. Se on aina ennenkin ollut mulla raskauden merkki. Jänskättää... Oon kun kuumilla hiilillä, mutten taida uskaltaa vielä testata. On semmonen olo, että jos testaan ja on nega niin sitte oon tosi allapäin. Nyt voi rauhassa haaveilla, kun tätiä ei vielä näy.
Tätä on varmaan kysytty tuhat kertaa, mutta kuinka pian apteekin testeillä voi testata? Pitääkö odottaa viikko vai muutama päivä?
Viileitä kesäsäitä ja lempeitä sateita sekä niitä tuttuja plussatuulia toivoo marinoX
Kommentit (87)
Hyvä juttu, että uusi pino on aloitettu....edellinen oli jo pitkä. Marinoxilla onkin jännät paikat, toivottavasti saamme pian plussaa tähänkin pinoon. Yleensähän niitä on sitten tullut heti perään useampikin. Nyt on mennyt pidempään, ettei kukaan ole plussannut ja kesä aika vielä;) Kyllä sulla saattaisi jo vähintään haamu näkyä, mutta ehkä on parempi mennä sen pdemmän kierron mukaan(parempikin sanoja).....siis jos sulla vaan on pitkä pinna ja maltat odottaa. Itse kyllä saattaisin sinuna jo testata(yllyttää).
Oltiin tänään kummitytön 2v synttäreillä ja kivat kemut oli:) Äkkiä tuo aika menee, tuntuu et vastahan hänkin syntyi. Katselin kumitytön äitiä, että ihan kuin masu olisi hänelläkin pullotellut siihen malliin. Niin mun siskontyttö sai tiistaina tytön, kuvaviestin tytöstä oon jo nähnyt voi että.........tahtoo kans! Miten ne onkaan niin suloisia, pelkkä kuvakin vie jo jalat alta.
Mullakin alkaa tää kuumeilu olla sillä mallilla, että en peittele enään asiaa yhtään, möläyttelen myös niitä vitsailuja vieraidenkin kuullen. Piinailuuni on kuitenkin vielä jonkin aikaa, joten parempi etten edes vielä päiviä ala laskemaan. Tässä kierrossa se onkin aika vaikeaa sen viime kierron venähtämisen vuoksi, mut oletan että mulla toissapäivänä oli ovis, sen mukaan mennään lyhyemmällä kierrolla noh, sen näkee sit;)
Plussatuulia toivotellen Lalla
Huhuu....Missäs kaikki on, hiljaista on......
Täällä oli äsken kova ukonilma, kolisti aika kovastikin! Täytyi porukka hätyytellä sisään, vettäkin tuli kaatamalla. Tuli kyllä tarpeeseen, maa oli niin rutikuivaa että kävellessä rouskui vaan jalan alla.
Ihanaa kun nyt näkee miestäkin enemmän, on ainakin jonkin aikaa töissä muutaman sadan metrin päässä. Hänellä kun aika liikkuvat työmaat, niin tosi kiva juttu nyt :)
Marinox; Mikäs sinulla on tilanne???? Jännään täällä puolestasi;) Vahvat plussatuulet ukkosten mukana lähettelen ~~~~~~~Ja tietysti kaikille muillekkin:)
No ilmoitelkaas nyt itsestänne, kun koneelle kerkiätte, uudetkin rohkeasti vaan! Täällä oli viime viikolla mukavasti keskustelua eri aiheista, tosi mukava juttu!
Nyt meen paimentamaan vilivilpereitä.
Lalla
Äsken sitten vihdoin lankesin testin tekemään, kun on tänään jo kp 30 eikä tätiä vielä näy. Vain yksi viiva ilmestyi... en osaa antaa vielä periksi ennenkuin täti saapuu. Toivottavasti pääsen vielä muutaman päivän päästä uudelleen testailemaan.
Kiitos Lalla terveisistä! Mulla oli eilen ja tänään kone jumissa, en päässyt tänne kertomaan kuulumisia. Onneksi nyt taas toimii, jotta voin edes jollekin purkaa...
No ei auta kun toivoa parasta ja lohduttautua syömällä PALJON salmiakkia.
marinoX
Pitkästä aikaa minäkin täällä. Tämä lomailu on mennyt niin, ettei kauheasti ole ehtinyt kirjoitella. Pitäisi varmaan jostain kaivaa edellinen pino esiin niin tietäisin vähän mitä täällä on meneillään. Ilmeisesti täällä ei ainakaan ole plussailtu viime aikoina. Marinoxille kyllä lähetän plussaterveisiä. Voipi olla, että se nega muuttuu vielä plussaksi. bd
Omaa napaa vuodatus. Viime kierto oli eka yrityskierto ja nyt olen hiukan ihmeissäni oman tilani suhteen... Nimittäin kp 26/28-32 alkoi ihan yhtäkkiä runsasa vuoto. Vuodan aina tosi paljon, mutta yleensä alkuun tulee niukempaa vuotoa ja vasta tokana päivänä alkaa runsas vuoto jota jatkuukin sitten monta päivää. Kokonaisuutena menkat kestää 6-7pv. Nyt sitten vuosi päivän runsaasti, väheni toisena ja kolmantena ja aloin jo miettimään valemenkkojakin. Sitten vuoto kumminkin taas tuli runsaammaksi ja ajattelin, että kaipa nämä nyt on kuukautiset ihan oikeesti.=( Nyt menossa kp8 (?) ja edelleen tuhruttelee. Testiä en ole tehnyt vaikka mielessä kävi sekin. En tiedä mitä tässä pitäisi ajatella... En sitten ole kauheasti ajatellut mitään, kun on ollut lomatouhuja ja kaikenlaista. ;) Tälle palstalle päästyäni alkoi asia kyllä vaivata. Pieni toivo raskaudesta tietysti voisi olla, mutta toisaalta noinkin runsas vuoto ei kyllä hyvää välttämättä tiedä. Jos nyt tekisin testin ja saisin plussan niin en kyllä kauheasti osaisi iloita ennen kuin saisin varmuuden että asiat on kunnossa. Eikös testi näytä plussaa, vaikka olisi ollut varhainen keskenmenokin? Toisaalta vuoto alkoi jo ennen kuin menkkojen piti edes alkaa... Mikä lie hormonihäiriö tämäkin. Mieluiten olisin nyt jo uutta ovista odottelemassa, mutta kun vieläkin tiputtelee...
Epämääräistä pähkäilyä. Jos tuhruilu huomennakin jatkuu taidan hommata testin. Melkein kyllä toivoisin, että se näyttäisi negaa, kun pelottaa ettei kaikki voi olla kunnossa kumminkaan... Vaan jospa tämä tästä nyt selkiää. En nyt oikein osaa muuta näköjään kirjoittaakaan.
Kesäisiä päiviä kaikille!
Marinoxille; Älä vielä luovuta, ei sitä koskaan tiedä;) Mut toi on just masentavaa, kun menkat on jo myöhäs ja on jo melko varma, että raskaana on......sit viimein kun uskaltaa tehdä testin niin nega!! Mut se että ne menkat ei vieläkään ala ja taas herättelee toiveita, että jospa.....sekin näyttää negaa Graazzzz. Sit on jo siinä vaiheessa ihan hajoamispisteessä, näin mulla viime kierrossa. Siksi olen seuraavaa piinaa kohti nyt varuillaan. Mut Marinox toivon, että sun ei tartte piinata kauaa ja nega muuttuisi plussaksi!
Mukelot; Mun yhdellä ystävälläni on ollut valemenkat molemmissa raskauksissa ja joinain päivinä runsastakin vuotoa oli. Silti kaksi tervettä tyttöä sieltä tuli ja raskaudetkin sujuivat ongelmitta. Minulla oli kans esikkoa odottaessa ekassa lääkärintarkastuksessa vuotoa sen verran, että lääkäri sanoi kesken sisätutkimuksen" turhaa hän enempää tutkii, kesken tulee." Tuolla tuo pian 10v poika pikkusiskoaan nyt kiusaa;) Mukelot toivon sulle nyt halin kera parasta. Mikähän hormoonihäiriö aalto meitä nyt kiusaa, pois se meistä!!!
Kanssasisaret koittakaa jaksella, vaikka tosi piinaavaa ja lannistavaa onkin. Eiköhän sitä onnea meitilekkin vielä suoda:)
Nyt täytynee lähtä sapuskan tekoon....
Palaillaan Lalla
Täällä on menossa elämän inventaario...liian paljon käsittelemättömiä asioita ,vanhoja sekä uusia. Liitto natisee liitoksistaan...mihin se päätyy ,aika kait sen näyttää.
Täten vauvahaaveet eivät nyt ole päällimmisenä mielessä...kp on jotain, loppukierto menossa ja toivon todella ,että nyt ei olisi tärpännyt.
Luen kuulumisianne ja varmaan välillä kirjoitankin ,mutta nyt ei vois vähempää kiinnostaa jatkuva ketjuilu.
Plussatuulia kaikille lähettelen ja jos yhteiselämä asettuu vielä raiteilleen...ehkä palaan anelemaan niitä plussatuulia itsellenikin.
Nyt se on kuitenkin pois työnnetty ja kaukainen ajatus.
Näihin sanoihin päätän hetkeksi palstailun ja poistun takavasemmalle...
Sydän joka antaa anteeksi vääryyden ,
on kuin lävistetty simpukka ,joka peittää haavansa helmellä.
mijora
Saako liittyä seuraanne!?
Minäkin neljättä kovasti toiveissa elätän, tällainen tapaus:
perheeseeni kuuluu oman itseni (29-v.) lisäksi mies, 33 tänä vuonna, kaksoset 8- vuotta ja pikkumies, kohta puoli vuotta. Asustellaan Pohjanmaalla. Siinäpä se tiivistettynä
Kaksosillahan on aina ollut seuraa toisistaan ja olisi kyllä harmi, jos tämä kolmas jäisi " ilman omaa" sisarusta. Ikäeroa on siis isoihin se kahdeksan vuotta ja jotenki myös tuntuu sille, ettei tämä perhe olis vielä kokonainen.
Kuume on kova, se on vaivannut masunikäväna jo synnäriltä lähtien ja voimistu vaan, ku pikkuselta jäi ekat vaatteet pieniksi! Ja vauvalle on annettu lupa tulla eli ehkäistä ei! Paitsi nukkumalla;)
Toki mahdollisuus raskautua on kai melkosen olematon, koska imetän vielä nuorimmaista, eikä menkatkaan oo synnytyksen jälkeen alkanu.
Mutta toivoo antaa nämä oireet!
Vähän kuvottaa; riippumatta siitä, onko syöty vai ei..
Huimaa. Ja alamahasta jomottelee välillä. Ja kaikkee muutaki, mitä vois raskausoireeksi kuvitella!
Luulenpa silti, että menee kuumeilun ja mielikuvituksen piikkiin, Voihan nuo johtua näistä kuumista keleistäkin!
Kiva on ollu lukee muitten juttuja, jotka samoja asioita pohtii, itse en oo vaan aikasemmin saanu kirjotettua mitään. Mutta jos oukkoon huolitaan, niin ehkäpä sitte vois turinoida enemmänki, nyt kutsuu tuo ihana pieni ukkeli!
Auringon säteitä ja onnea vauvaprojektiin kaikille!
Hemppa
Toivottavasti saatte selvitettyä asianne ja elämä kääntyy paremmalle mallille.
Meillä toisen lapsen jälkeen tuli kriisivaihe, jota kesti vuoden päivät. Rankkaa oli ja välillä tuli mieleen, että parasta olis lähteä eri teille. Mutta hammasta purren kestin miehen " kadonneen nuoruuden etsinnän" . Onneksi kestin, sillä nyt ei vois paremmin mennä. Kolmas lapsi on tullut sen jälkeen ja lisääkin haaveillaan. Yhteisiä juttuja etsittiin ja niitä löydettiin. Nyt niitä toteutetaan ja nautitaan koko perheen yhteisistä, pienistä asioista.
Muikkis kera kolmen hulivilin
Täti ei vieläkään ole suvainnut saapua. Kp on jo 31! Onneksi mulla ei ole täällä kotona testejä, olisin varmaan tän aamun aikana tehny jo viis. Mitään oireita ei mihinkään suuntaan ja ajatukset vaan kiertää kehää. Lalla, toi Graatz on tosi hyvä ilmaisu just nyt.
Kiva, kun tänne tulee mukaan muitakin... En edes eilen viittiny miehelle mitään sanoa negasta, kun ei tuo muistanu kysellä. Ajattelin, että katon koska tuo mokoma muistaa kysellä. Ei oo oikein koskaan ollu kauheen huolissaan näistä vauvajutuista. Antoi toki luvan, että ruvetaan yrittämään. Niin.. siis siksi on mukava että voi tänne vähän purkaa paineita.
Hirvee helle... On ihan vetämätön olo. Tällä viikolla pitäis siivota meidän vaatehuone ja " vierashuone" , jonka parempi nimi olis kyllä romukammari. Vanhimmat mukelot on vielä yhteisessä huoneessa ja nuorin nukkuu meidän kanssa, joten yksi huone on pyhitetty tietokoneelle ja kuten sanottu kaikelle romulle. Ennen lasten synttäreitä on niin kätevää kantaa kaikkialle kertyneet romuläjät tänne ja sulkea ovi vierailta. Kun asuttiin rivarissa, käytin saunaa samaan tarkoitukseen. Siinä oli vaan huonona puolena se, että olemme kovia saunomaan, joten romut piti siivota heti juhlien jälkeen pois.
Katkonaisin ajatuksin, pää täynnä vauvahaaveita ja pikkusen nestehukastakin kärsien marinoX
Pää on sekasin, sori:
mijoralle voimia, muista halata lapsia aina kun tuntuu pahalta. (Ei välttämäti auta, mutta meillä ainakin lapset tykkää)
marinox
Pitkästä aikaa kerkeän muutaman sanan näppäillä... Lukemassa olen kyllä liki päivittäin käynyt teidän kuulumisia, mutta kolmen pienen kanssa tämä oma aika on niin rajallinen ettei aikaa tahdo jäädä kirjotella. Ja sit kun illasta olis aikaa niin kyllä tuo sänky houkuttelee enemmän.
Marinox; Toivottavasti nega muutuisi plussaksi, sillä olis kyll kiva jos joku alottaisi plussaamisen pienen tauon jälkeen tässäkin pinossa! Peukut on pystyssä!
Mijora; Voi, toivon että asianne selviää pikaisesti parhain päin! Voima hali!
Mutta jatketaan....
Hemppa77: tervetuloa mukaan kuumeilemaan! Mulla kanssa vauvakuume nosti päätään melki heti kun nuorimmainen oli syntynyt. Nyt on " jo" liki 9 kk ja kovasti neljättä toivotaan!
Oma napa; nyt olis kp 27 ja vielä ei ainakaan ole tuntunut siltä että menkat olis tulossa.. Mutta ei se tarvitse kun yhden oikeantyylisen mahasta kouraisun ja menkkojen alkuun ei mene kauan. Mutta vielä ollaan varovaisen toiveekkaana ja kovin suuria en ala (mukamas) toivomaan, niin ei sit niin valtavasti pety. Viime kierron pituus oli 29 ja kovasti ne on synnytyksen jälkeen vaihdellu, joten parempi odotella kaikessa rauhassa.
Nyt on mentävä kun lapset kutsuu mutta palaillaan!
Isukki lähti muksujen kanssa pihalle edeltä, joten ajattelin pistäytyä pika pikaa täällä taas.
Ensinnäkin hemppa77 tervetuloa joukkoon mukaan rohkeasti vaan:)
Marinoxilla piina sen kun jatkuu, mut jos tää on sitä, niin kyllähän se sit on sen arvoista.
Ja Mijoralle suuren suuri lohtuhali......en oikeen tiedä mitä sanoa. Toivottavasti kaikki kääntyy pian parhain päin ja siitä kun selviää, on taas entistäkin vahvempi. Vaikea varmaan uskoa ja ajatella juuri tällä hetkellä, mut voimia.
Niin ja wagneristakin oli kiva kuulla, alkaa se piina sielläkin, myönnä pois vaan ;)
Toivottavasti niitä plussia alkaisi pika pikaa tännekin pinoon tulemaan.
+~~+++++~~+++++~~~tuulia lähetellen Lalla
mijora: toivottavasti saatte asiat setvittyä kuntoon, kovasti voimia toivotan sinne!!!!!!!
marinoX: No jospa se vielä plussaksi muuttuisi, kun menkatkaan ei vielä ole alkaneet....
Eilen kävin itse gynekologilla, kun alavatsakipujen takia olen pelännyt, että munasarjoissa on kystaa tai muuta häikkää, mutta kaikki näytti hyvältä. Lääkäri oli tosi mukava ja uskaltauduin kysymään jopa mahdollista 4. raskautta. Hän suositteli ennen ehkäisyn poisjättöä äitipkl käyntiä raskauden suunnittelua varten. Miehellekin kerroin, eikä tuo nyt ainakaan ihan teilannut, että mitä sä tollasta kyselet enää, joten pientä toivoa sopii elätellä, että pää olisi vielä käännettävissä.
Itsellä kp 20/27 ja aina sitä pientä raskauden toivetta tulee eläteltyä, kun ehkäisykään(kondomi/keskeytetty) ei ole 100%. Tosin meillä se on 2. ja kolmannen jälkeen kyllä ihan tehokkaasti toiminut. Kyllähän mieskin tietää, että ehkäisy ei nyt ole luotettavimmasta päästä, ja aika rauhallisesti se on suhtautunut kun on menkat ollut vähän myöhässä ja on tullut " vahinko" raskaus puheeksi.
No mutta teille, joilla yritys on tosissaan päässyt vauhtiin, toivottelen oikein kunnon plussapuhureita, että pääsisi neliapilatkin oikein kunnon vauhtiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!
On ollut kyllä harvinaisen lämmin kesä. Tänä vuonna on hellevaatteita ja sandaaleita tullut käytettyä ihan kunnolla. Joinain vuosina tuntuu, että on ollut aika turha hankkiakaan moisia, kun ei niitä ole muutamaa kertaa enempää käytetty. Kiva se on kun on kesällä kesäistä...
Tervetuloa vaan uusi joukkoomme ja kaikille jännittäjille tsemppiä ja plussaonnea. Itselläni ei tänään enää ole ollut vuotoa. Tulkitsen nyt niin, että olivat menkat ja nyt sitten uutta yritystä alkuun. Tietysti tulee omaa oloa tarkkailtua vähän suurennuslasilla, että jos vaikka kumminkin jotain raskausoiretta löytyisi. Ei vaan ole oireita näkynyt, joten en ole sitten testaamaankaan ruvennut. Kyllä tässä vaiheessa jo pitäisi " tuntea" olevansa raskaana, jos näin olisi. Jostain syystä nuo menkat nyt olivat vaan tavallisesta poikkeavat. Toivottavasti ei enteile mitään ongelmia jatkoa ajatellen. Olen tullut niin uskomattoman helposti aiemmin raskaaksi, joten pitkä odotus olisi ihan uutta. Toisaalta toisena päivän tuo kuumekin on ihan unholassa ja joskus tuntuu, ettei muuta voi ajatellakaan. Ei siis toistaiseksi paineita...
Nyt pitää ruveta tainnuttamaan noita lapsosia unille. On nyt lomalla rytmi venähtänyt pahemman kerran, mutta eipä tuo haittaa. Ensi viikolla loppuu miehen loma ja sitten pitäisi ruveta vähitellen muuttamaan lastenkin rytmiä. Parin viikon päästä kun on suoriuduttava eskariin aamuisin klo 8.30 ja koko porukalla lähtö+matkat tarkoittaa sitä, että viimeistään seitsemältä pitäisi päästä ylös. Huh, huh. Onneksi on vielä loma.
Näyttäisi olevan pieni rauhallinen hetki, kun pikku ukko nukkuu ja kaksi isompaa leikkii.. Kokeilen taas muutaman sanan raapustaa..
Marinox; Mikä on tilanne? Ootko jo testannut uudelleen? Mulla kans ei mitään raskausoireita ole, mutta toisaalta ainakaan vielä ei ole ollut merkkiäkään menkoistakaan! Hmmm.. Sama tuli mulla mieleen, että jos vaan testejä olisi kaapissa, niin tuskin malttaisin olla testaamatta! Mutta kun ei ole, niin täytyy vielä " kaikessa rauhassa" odotella menkkoja ja jos ei viikonloppuun mennessä kuulu niin sit kyll taidan kipittää apteekkiin.. Mutta sinne on vielä matkaa, joten menkkoja odotellessa..
Lalla; Mikäs sulla on nyt tilanne, kun en muista näin äkkiseltään? Joko kohta pääset piinailemaan? Olis se vaan niin mukavaa saada neliapiloille oma pino tuonne odotus puolelle. :-) Tehtäisiin oikein joukkohyökkäys!
Olen täällä lueskellut haikeana, kuinka teillä muilla on miehet ollu lomalla.. Meillä olis vielä tämä ja ensi viikko ennen miehen lomaa. Mutta sitten koittaakin neljän viikon ihanuus, kun on mieskin arkea jakamassa! Vanhin poika on jo kovasti kysellyt miksi kavereiden isit on kotona lomalla, mutta meidän isin on oltava töissä?! No, kohta on tilanne toisin päin! :-)
Taidan mennä lasten kanssa leikkimään, kun alvariinsa käyvät tuossa pyytämässä.. Puhkun ja puhallan kaikille oikeen runsaasti plussasäteitä ja aurinkoista keskiviikon jatkoa!
wagner
...mitä tässä ajattelis. Mies veivaa vauva-ajatuksia puoleen ja toiseen. Alun niukanpuoleinen into on laskenut totaalisen miinuksen puolelle. Hän on sitä mieltä, ettei neljännen lapsen yritys ole ajankohtaista. Kuulemma sitten, kun tämä meidän nuorimmainen on eskarilainen. Se tarkoittaa sitä, että silloin ole yli 40 ja enpä usko, että haluan silloin enää vastasyntynyttä hoidella (niinpä niin - vauvakuume on minulle ikuinen seuralainen). Muutenkin, avioliittomme nitisee ja natisee. E
Jatkuu siis - Saattaa siis olla, ettei raskaus ja uusi vauva olisi edes hyvä ratkaisu tähän meidän tilanteeseemme. Mutta, kun kuume on kova. Ja olen jo tehnyt hankintoja uutta raskautta ja vauvaa ajatellen ... :) . Kyllähän ne kaapissa säilyvät vaikka tuleville lastenlapsille, eihän tuo haittaa.
Sinihelmi (kp6/30)
Nyt mielimaassa....esikon 10v kanssa oli äsken kamala riita. En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota hänen uhmaa! Hän on ollut pienestä pitäen tuollainen uhmakas ja kun sanomista tulee, hän jatkaa jatkamistaan eikä älyä lopettaa. Yrittää olla kaikenaikaa vanhempiensa yläpuolella. Niin kauan hän jatkaa, et mie alan itkemään....vaikka kuinka lasken kymmeneen tai sataan. Nää kaks lapsosta on ihan toista maata, vaikka on heilläkin uhma päällä, mut kumpikaan ei ole läheskään yhtä tuittu päitä. Kohta hänellä on murkkikä, joten ei toivoakaan hänen luonteensa rauhoittumisesta. huh huh !
Sinihelmillekin voimia, toivottavasti asiat järjestyy teilläkin.
Wagner; Mulla on nyt kp 19/ 26/30???? jouduin ihan laskemaan, koska yritän olla, huom! yritän olla piinaamatta tässä kuussa;) Mutta toivottavasti nyt tulisi edes jollekkin plussa tai rytistään sitten joukolla.
Jotain muutakin piti vielä ...... no tuun takas jos muistuu mieleen.
(esikkokin tuli kerjäämään anteeksi antoa;) hyvä merkki, ehkä tämä tästä ;)
Jaksuja, voimia ja suuria plussia tarvitseville!
Lalla
nyt alakaa tällä mammalla pää olla niin täynnä vauva haaveita etten jostain syystä osaa pitää turpaani kiinni, vaan lauon joka välissä ja kaikkien kuullen vauvvan-teko " vitsejä" . mies yrittää hienotunteisesti intoa vähän hillitä. koskaan ennen en ole kesän loppua odotellu, mutta nyt toivon että ois jo syyskuu ja pääsis haaveista tekoihin.
itse olen testannut aina sinä päivänä kun olisi pitänyt kuukautiset alkaa. ja paikkansa on testit pitäneet. en sitten tiiä millon se oikee oppisesti tulis tehä. (kun kysyttiin testintekohetkestä)