Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko venäjää osata/opiskella, vaikkei Otto Wille Kuusisesta välittäisi?

Vierailija
05.01.2014 |

Nih, siinä se tuli.

90-luvun puolivälissä opiskelin vajaan vuoden, koska se oli hauskaa. En juurikaan osaa ja se harmittaa. "Smatrit, harasoo, izvinite, na ljeva, na prava, vierh, vnizz, skolka stojat..."

Kertokaas nyt te nuoremmat sukupolvet, ettei enää ole ollenkaan kummallista suomalaisen osata venäjää. Tietävätkö edes Venäjänmaalla kuka Otto Wille Kuusinen oli? Tai miksi Suomessa ei nykyäänkään juurikaan osata venäjää? 

On kumminkin liikkistä, että tulevat tänne kuluttamaan ja pitävät tätä hyvänä turistimaana. Pienet jonotuserheetkin painaa mieluusti villaisella kun tietää miten hyvää tekevät suomalaisille työpaikoille.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät taatusti tunne O.W. Kuusista, tai mieti miksi kukaan ei puhu venäjää. Eikä sillä niin väliäkään monesti. Puhutaan kovempaa, jos vastapuoli ei ymmärrä. Täällä itäpuolella Suomea ei ole lainkaan erikoista osata venäjää, ja suuri osa nuoremmista ja etenkin vanhemmista ihmisistä sitä opiskelee. Usein pienestäkin osaamisesta on hyötyä.

Vierailija
2/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 20:28"]

No eivät taatusti tunne O.W. Kuusista, tai mieti miksi kukaan ei puhu venäjää. Eikä sillä niin väliäkään monesti. Puhutaan kovempaa, jos vastapuoli ei ymmärrä. Täällä itäpuolella Suomea ei ole lainkaan erikoista osata venäjää, ja suuri osa nuoremmista ja etenkin vanhemmista ihmisistä sitä opiskelee. Usein pienestäkin osaamisesta on hyötyä.

[/quote]

No niin, tämä on hyvä alku. Olen venäläisiä kaupungilla havainnoinnut ja ajatellut, ettei heitä suomalaisten kielitaidottomuus haittaa ja että Kuusinen on kovin tuntematon.

Mutta kuinka, ah kuinka itse pääsisin tästä ajattelutavasta eroon? En ole omillani onnistunut, vaikka kuinka haluaisin. Nämä Pavel Astahov ja desantti Bäckman-jutut valitettavasti vaikuttavat tämmöiseen herkempään keski-ikäiseen väestönosaan, jolla on aina ollut kommarikammoinen suku. 80-luvullakin olin vaihto-oppilaana Jenkkilässä ja Neuvostoliitossa tai sen seuraaja-alueilla en ole vieläkään käynyt muualla kuin Baltiassa. Ja nykyäänhän vallitsevan yhteiskuntatilanteen huomioon ottaen Venäjällä ei ole yhtikäs mitään tekemistä kommareiden kanssa. Pikemminkin Suomi on kommarila kuin Venäjä (tasaverotus jne.) 

Vai pedataanko Venäjällä sellaista epäoikeudenmukaista tilannetta että tulisi uusi vallankumous? Ei kai?

Kukas aloittaisi sellaisen samanmoisen klubin kuin Fröken Senja on ruotsin kielelle tehnyt? Lupaan liittyä jos joku tällaiseen ryhtyisi sillä ehdolla ettei missään tapauksessa joudu Otto Wille Kuusis-epäillyksi. Anyone?

Vierailija
4/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin moni (ainakaan nuoremmasta polvesta, ellei oo istunut lukiossa) tiedä O.W. Kuusisesta mitään. Ei mulle nimi ainakaan jäänyt mieleen yläasteen tunneista. Itsekin odottelen tässä milloin tulee se minulle oikea hetki aloittaa venäjän opiskelun. Ihanan kuuloinen kieli, tosin tiedän että aika vaikea. Miehen veli, joka sitä "opisekellut" yli 10v, sen vaimo oli venäläinen, niin veli sanoi, että hänelle puhutaan vieläkin lapsen venäjää, siis kuulemma helpompaa versiota venäjän kielestä. Joskus lapsena eno opetti mulle numerot ja jotain sanoja, mutta unohtunut nekin. Idässä ja miksei jo täällä Etelä-Suomessakin venäjänkielestä olisi hyötyä, kun venäläisiä turisteja jo niin paljon. Milloinkohan venäjänkieli saataisiin kouluihin siten valinnaiseksi, että voisi valita sen ja "pakko"ruotsin- tai "pakko"englanninkielen väliltä? Itä-Suomessa liikkuessani en ole pahemmin ruotsinkielisiin edes törmännyt. Tosin jossain pohjanmaalla niitä venäläisiä tuskin paljoa on.

Vierailija
5/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 22:05"]

Milloinkohan venäjänkieli saataisiin kouluihin siten valinnaiseksi, että voisi valita sen ja "pakko"ruotsin- tai "pakko"englanninkielen väliltä? Itä-Suomessa liikkuessani en ole pahemmin ruotsinkielisiin edes törmännyt. Tosin jossain pohjanmaalla niitä venäläisiä tuskin paljoa on.

[/quote]

Minä kyllä tiedän Otto-Ville Kuusisen, tiedän myös Hertankin.

Englannin kielen tilalla venäjän kyllä voi valita, ei englanti ole pakollinen. Ruotsin pakollisuus tietenkin aiheuttaa sen, ettei sitä kukaan uskalla valita, koska englantia kannattaa kaikkien osata hyvin. Lastenhoitajakaverinikin juuri sanoi, että venäjää tarvitsisi, koska hoidossa on myös (ainoastaan) venäjää puhuvia pieniä lapsia. Ruotsinkielisiä en ole itse tavannut koskaan.

Vierailija
6/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa tutustua maan historiaan ennen Kuusista. Aloita vaikka lukemalla Tšehovin novelleja, niin huomaat, miten turha alaviite Venäjän ja venäläisyyden historiassa mokoma otto-ville on. 

Vierailija
7/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä hyvä jos tietävät että suomi oli osa venäjää. Puhumattakaan mistään terijoen hallituksista tai yöpakkasista jne. sisäpolitiikka oli ulkopolitiikkaa vain suomesta katsoen.

Vierailija
8/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä hyvä jos tietävät että suomi oli osa venäjää. Puhumattakaan mistään terijoen hallituksista tai yöpakkasista jne. sisäpolitiikka oli ulkopolitiikkaa vain suomesta katsoen.

Vierailija
9/9 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuon nimen, mutta en kyllä oikein muista mikä ukko se nyt oli. Mun mies on erittäin isänmaallinen ja on nuorena opetellut venäjää, ja osaa sitä jonkun verran vieläkin, vaikka koko suku on täältä länsirannikolta, ja mies ikänsä täällä asunut. Tytärkin luki lukion ekalla venäjää, mutta ei saanut jatkettua enää myöhemmin. Itsekin voisin opiskella, vaikka olen vihreä.

Mulle kommunismi on aika kuollut systeemi, joidenkin hullujen diktaattorien peiteoperaatio, ja Suomessa kolme pientä muinaisjäännepuoluetta, eivät edes keskenään osaa olla kun pitää olla monta puoluetta, siellähän odottavat vallankumousta ja ihailevat Pohjois-Koreaa.

Tiedän toki Suomen sisällissodan tapahtumat, ja minunkin sukua on varmasti ollut molemmilla puolilla. Isän puolelta on isoisän isä lähtenyt 30-luvun alussa Neuvostoliittoon, ja sen koommin hänestä tai hänen vaimostaan ja nuorimmista lapsista jotka olivat mukana, ei ole kuultu, varmaan heidät ammuttiin jo ennenkuin nimeä kysyttiin kun neukkumaalle jalkansa laskivat veneestä.

Venäjänkieli on hyödyllisempaa suomalaiselle kuin ruotsinkieli, ja mun mielestä se ei kerro mitään muuta ihmisestä jos sitä opiskelee, kuin sen että on kielipäätä opiskella muutakin kuin sitä ruotsia ja englantia.

39v. keski-ikäinen nainen