Miksi joillain ihmisillä ei ole voimassaolevaa henkkaria?
En nyt tarkoita sellaista, että on passi mennyt viikko sitten vanhaksi vaan näitä, joilla ei ole aikomustakaan hankkia henkkareita. Miten pystyy todistamaan henkilöllisyytensä ollenkaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Esim. poliisilla on oikeus tarvittaessa kysyä henkilöllisyyspaperit, toki eivät niitä huvikseen kysele, mutta eikös keväällä kun uusimaa suljettu pitänyt maakunnan rajalla olla henkkarit mukana...
Tuolla aiemmin joku kirjoitti mahdollisesta kriisistä tmv. mikä voi tulla ja pakottaa todistamaan jossain kohtaa henkilöllisyyden, tuo ei ole mikään mahdottomuus, maailma on muuttunut (monella tavalla, mutta sanotaan esim. tuon koronan takia) joskus saattaa tulla tiukennuksia/sääntelyjä tm. jolloin on hyvä että pystyy todistamaan kuka on.
Ymmärrän että ihmisillä ei aina ole rahaa, mutta esim. passi/henkilökortti maksaa n.50e ja on voimassa 5 vuotta, eli käytännössä hintaa tulee alle 1e/kk. Lisäksi voi säästää esim. bussimatkan hinnan tm. jos menee johonkin (vaikka pankkiin) ja pitää sitten tulla uudestaan koska henkkaria ei ole.
Suomessa pitäisi lakia, jotta passista tulisi pakollinen ja maailmalla tapahtuvat asiat eivät minua kiinnosta, koska en halua poistua Suomesta.
Ei ole välttämättä halusta kiinni, jos tulee esim. vakava ympäristö- tai ydinvoimalaonnettomuus voi olla fiksua poistua maasta vaikka ei haluaisi.
Kuolen mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Esim. poliisilla on oikeus tarvittaessa kysyä henkilöllisyyspaperit, toki eivät niitä huvikseen kysele, mutta eikös keväällä kun uusimaa suljettu pitänyt maakunnan rajalla olla henkkarit mukana...
Tuolla aiemmin joku kirjoitti mahdollisesta kriisistä tmv. mikä voi tulla ja pakottaa todistamaan jossain kohtaa henkilöllisyyden, tuo ei ole mikään mahdottomuus, maailma on muuttunut (monella tavalla, mutta sanotaan esim. tuon koronan takia) joskus saattaa tulla tiukennuksia/sääntelyjä tm. jolloin on hyvä että pystyy todistamaan kuka on.
Ymmärrän että ihmisillä ei aina ole rahaa, mutta esim. passi/henkilökortti maksaa n.50e ja on voimassa 5 vuotta, eli käytännössä hintaa tulee alle 1e/kk. Lisäksi voi säästää esim. bussimatkan hinnan tm. jos menee johonkin (vaikka pankkiin) ja pitää sitten tulla uudestaan koska henkkaria ei ole.
Suomessa pitäisi lakia, jotta passista tulisi pakollinen ja maailmalla tapahtuvat asiat eivät minua kiinnosta, koska en halua poistua Suomesta.
Ei ole välttämättä halusta kiinni, jos tulee esim. vakava ympäristö- tai ydinvoimalaonnettomuus voi olla fiksua poistua maasta vaikka ei haluaisi.
Tuollaisessa tilanteessa olisit pako lainen siis ihan oikea sellainen, vaikka sinulla ei olisi passia.
Onko ajokortittomat ja henkilötunnuksettomat sekä passittomat kansalaiset siis tosiasiassa pape rittomia?
Hyvin ne "paperinsakin hukanneet" täällä pärjää.
Mulla on vaan ajokortti, sillä mennään.
Voiko asuntovuokrasopimuksen tehdä ilman henkkaria ja ilman ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole henkkareita tarvinnut missään joten ei tullut uusittua. Eikä kyllä olisi rahaakaan siihen.
Juuri tuo lienee aika hauskaa. Miksi ihmeessä henkkari pitää uusia? Voiko poliisi sanoa jollekkin et ei, en uusi tuota -)))? Jotenka miksi se "vanhenee"?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä henkkari pitää uusia?
Koska vanha ei ole validi vanhenemisajankohdan jälkeen.
Tarvitaanko henkkari tai ajokortti hotelliyötä varten Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
DDR:ssä piti aina olla henkkarit mukana.
Olin siellä työkomennuksella 80-luvulla puolisen vuotta, kun erästä jätevedenpuhdistamoa uusittiin. Sillä aina peloteltiin, että jos unohtaa henkkarin niin voi joutua pidätetyksi pitkäksikin aikaa kun henkilöllisyyttä selvitellään. Kertaakaan vapaa-ajalla sitä ei kyllä kysytty, työmaalle mentäessä piti todistaa henkilöllisyys.
Heh, sama kuin joillain työmailla täällä kotosuomessa viime vuosina. Sanoivat että pitää olla aina joku valttikortti että voi mennä työmaalle. Niin ja työturvallisuusperehdytys. Joo, henkilöstön portti aukes sillä mutta jos unohtui niin kymmenen metrin päässä oli aukko aidassa josta koneet kulki ja siitä sitten. Ikinä ei kukaan mitään kysellyt. On jotkut kortit olleet vanhoinakin jonkun aikaa, ei ne ole työntekoa estäneet. Turhan tiuhaa on aikuisella viiden vuoden välein mitään korttia uusia. Tai passia. Henkilökortti on toki yleensä aina voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko henkkari tai ajokortti hotelliyötä varten Suomessa?
Ei minulta ainakaan ole kysytty
Mun lompakko hävisi viime kesänä ja ehdin kuolettaa kaikki kortit, myös henkilökortin ja sitten se lompakko yks kaks löytyi ja en ole vaan yksinkertaisesti ehtinyt uusimaan henkkareita. Iän todistamiseen se vielä kelpaa ja muuhun en sitä tarvitse.
Henkilökortti pitää uusia törkeän usein
Eivät ole saaneet aikaiseksi hankkia sitä. Henkilöllisyystodistusta tarvitaan lähinnä pankissa, ajokorttihan ei siellä käy.
Ei ole ollut rahaa ostaa. Ensi kuussa pääsen toimeentulotuelle niin hankin sen sitten yhteiskunnan laskuun.
Mä olen henkkareita tarvinnut viimeksi 11 vuotta sitten, kun nuorimmalle avattiin tili.
En ole pitänyt tärkeänä uusia. Tosin kuulin vasta kaksi vuotta sitten, että henkkarit ovat voimassa 5 vuotta. Tuohon pelleilyyn en sitten suostu.
Poliisille kelpaa vanhentuneetkin henkkarit. He saavat tarvitsemansa tiedon niistä.
En matkustele, joten passiakaan en tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykskaks pankissa voidaan vaatia ja sitten heitetään tili lukkoon jos ei ole henkkareita.
No eikä voida! Itse käytin pitkään vanhentunutta, eikä kukaan kysellyt.
Mulle kyllä nimenomaan pankissa käydessäni huomautettiin, että henkkarit menneet vanhaksi. Eivät tietenkään lukinneet tiliä ja suostuivat sillä kertaa vielä hoitamaan asiani, mutta kehottivat hommaamaan uuden.
Voitko tarjota esimerkin tällaisesta kriisistä?