Onko ihan liikaa edellyttää seurustelukumppanilta, että seurustelu johtaisi avioliittoon?
Olen varmaan liian vanhanaikainen, mutta eikö avioliitto ollut aikanaan seurustelun tavoite? Jossain vaiheessa ilmeisesti muuttui ja seurustelu seurustelun vuoksi on nyt ainakin osin normi?
Ollaan nelikymppinen pariskunta ja pari vuotta seurustelua takana. Mies on tyytyväinen ja näin ja sanoo, että tärkeintä on matka eikä päämäärä. Tällä viittaa siis siihen, että ollaan onnellisia näin, ei tarvetta mennä naimisiin. Laittaa sanoja suuhuni, että sitten suhde menisi pilalle, väljähtyisi, arkipäiväistyisi jne. jos mentäisiin naimisiin. Listaa kaikki julkkikset ja henkilökohtaisesti tuntemamme ihmiset, joiden suhde kaatunut avioeroon ja käyttää sitä selityksenä, "ettei avioliitot kestä". Sanoo, että haluaa elää nykyhetkeä eikä miettiä liikaa tulevaisuutta ja tulevaisuudella tarkoitan siis keskustelua meidän yhteisestä tulevaisuudesta, kuten avioliitosta.
Minulla ei ole mitään vanhanaikaista käsitystä siitä, että miehen pitää kosia. Olen itse ottanut puheeksi sen, että haluaisin suhteemme johtavan avioliitoon ja mielellään lähitulevaisuudessa. Senkin olen sanonut, etten halua isoja häitä, pieni siviilivihkiminen ja kakkukahvit läheisten kanssa riittää. Miehen vastaukset ovat kategorioissa A ja B
A= avioliitto ei muuta mitään, miksi emme vain voi elää tyytyväisenä nyt
B=suhde väljähtyisi, arkipäiväistyisi, päättyisi eroon kuitenkin, siitä seuraisi vain kaikkea huonoa
Toisaalta tuo arjessa rakkauttaan monin tavoin esiin ja koen olevani rakastettu. Sitten tulee vielä miehen taholta syytöksiä, että enkö muka tunne hänen rakkauttaan, kun vielä haluan "lisää".
Tuhoontuomittu parisuhde? Olkaa inhorealistisen rehellisiä.
Kommentit (84)
Me olemme menossa naimisiin noin viiden vuoden seurustelun jälkeen. Tehty avioehto. Tuntuu oikealta ja hyvältä että päätös tehty, ja sitoutuminen tuo turvallisuutta. Kuten myös se jonkun mainitsema muille näyttäminen että olemme tosissaan. Muuten oltaisiin oltu vaan irtopariskunta.
Avioliittoa kannattaa ajatella siltä kannalta, että miten se vaikuttaa elämään käytännössä. Esimerkiksi perimysjärjestykseen. Minusta se ei ole niinkään mikään romantiikkajuttu.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme menossa naimisiin noin viiden vuoden seurustelun jälkeen. Tehty avioehto. Tuntuu oikealta ja hyvältä että päätös tehty, ja sitoutuminen tuo turvallisuutta. Kuten myös se jonkun mainitsema muille näyttäminen että olemme tosissaan. Muuten oltaisiin oltu vaan irtopariskunta.
No kun seurustelu on jo sen merkki että ollaan tosissaan.
Mikä sitten on se merkki, joka erottaa sitoutuneen ja ei-sitoutuneen aviopuolison toisistaan? Niinpä.