Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raskaudelle haittaa miinuskaloreilla elämisestä?

Vierailija
04.01.2014 |

Tilanne on se, että olen pudottamassa painoa. En ole kovin lihava, ylipainoa on noin 10kg vielä. Tein raskaustestin tuossa pari päivää sitten, tämä on yllätysraskaus, mutta iloinen yllätys kuitenkin. Nyt mietin, että onko siitä mitään haittaa jos jatkan tällä vähän niukemmalla, mutta terveellisellä dieetilläni raskaudesta huolimatta? Kaloreita saan noin 1500 päivässä. Ruokavalioni sisältää kanaa, kalaa, nautaa, hyviä rasvoja, paljon salaatteja, kasviksia, jonkin verran hedelmiä, kaurapuuroa, pähkinöitä sekä maitotuotteita. En syö sokeria, vaaleaa viljaa (enkä mitään muuta viljaa kuin kauraa) tms. lainkaan. 

Tiedän, että raskausaikana ei tarvitse syödä periaatteessa yhtään enempää kuin normaalisti, mutta onko siitä haittaa jos sen "normaalin" noin 2000kilokalorin sijasta syönkin vain noin 1500, eli periaatteessa olen vähän miinuskaloreilla? Tarkoitus ei ole siis pudottaa painoa raskausaikana, vaan hillitä painon kertyminen muuta kuin mitä nyt vauvasta, lapsivedestä jne kertyy. Rasvaahan kroppani ei tarvitse yhtään lisää.

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun pituiselle naiselle 1500 kaloria on ihan ok määrä. Ei kai ylipainoisen tarvitse raskausaikana ylläpitää ylipainoaan raskauden takia...?

Vierailija
22/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 20:25"]

Miten arvelette ihmisrodun ikinä selvinneen tähän päivään asti, kun ei vielä satakaan vuotta sitten kukaan syönyt näin paljon ja näin ravinteikasta ruokaa? Miten köyhissä maissa voidaan ylipäätään lisääntyä, kun kukaan ei syö lähellekään 2000 kaloria päivässä?

Sikiö kyllä saa kutakuinkin kaiken tarvitsemansa vaikka kuinka vähällä eläisit. Tietty laadukas ravinto on sille ja sulle varmaan parempi juttu. Mutta vauvan takia sun ei tartte syödä yhtään enempää kuin nytkään!

[/quote]

Ympäristömyrkkujä ei silloin ollut. Nyt on. Ja tietty myös äiti- ja vauvakuolleisuus oli suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän viesti, ja puf, häipyi jonnekin. 

Edelleen, tavoite ei ole laihduttaa raskausaikana. Aineenvaihdunta kai yleensä silloin hidastuu mikä tarkoittaa sitä, että vaikka tällä hetkellä tällä 1500 kalorilla paino tippuu hitaasti mutta varmasti, raskausaikana tuskin niin kävisi. Minulla on kuitenkin rasvaa  riittävästi, eli kropan tuskin tarvitsee enempää kerätä rasvavarastoja? Kuten sanoin, vauvasta, istukasta jne. tulee automaattisesti sitä painoa. Tavoite ei siis ole se, että raskausaikana ei paino nouse!

Uskon, että hyvin moni odottaja syö paljon kaloreita, mutta ruoka ei ole erityisen terveellistä. Minä syön kaloreita laskien hieman vähemmän, mutta syömässäni ruoassa on suuri ravintoainetiheys. Uskon, että se on sikiölle merkittyksellisempää kuin kalorit sinänsä.

Luin jostakin, että raskausajan lisäenergiaksi riittäisi yksi omena päivässä lisää. Eli paljoa ei kroppa tarvitse, kun ei ole alipainoisesta odottajasta kysymys.

Olin työterveystarkastuksessa kolme viikkoa sitten, ja siellä sanottiin, että mun vyötärönympärys on 20cm suurempi kuin mitä sen on terveellistä olla. Ikävä kyllä, mulla kaikki ylimääräinen kerääntyy mahaan (toki muuallekin vähän), eikä sinne minne sen olisi turvallisempaa kerääntyä (takamus, reidet). 

Teen varmaankin niin, että nostan kalorimäärää 1800 kieppeille, ja juttelen neuvolassa kunhan sinne saakka pääsen. Kuitenkin on vaikea uskoa, että terveellinen 1500 kalorin edestä syöminen olisi sikiölle vahingollista. Vaikea keksiä syitä, miksi näin olisi sillä tuolla kalorimäärällä laihtumista tuskin raskaanaollessa enää tapahtuu. Mutta nostan sitä nyt kuitenkin.

Vierailija
24/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat vaan ihan samalla mallilla, olet aivan oikeassa tossa ravinnon terveellisyys vs. kalorit asiassa. Muista myös liikkua edelleenkin, koska sinulla on kyllä hieman enemmänkin ylipainoa kuin tuo 10kg, sanoisin että 20 on lähempänä totuutta ellet ole todella lihaksikas. Myös imetys pitää painoa hyvin kurissa, joten kannattaa myös sitä suosia. Olet oikeassa myös tuossa, että se vauva ei kaipaa lisää rasvaa kroppaan raskauden aikana vaan sieltä käytetään niitä jo olemassaolevia ylimääräisiä. Tsemppiä hommaan, pidä pääsi vaikka täällä moni kehottaa lisäämään niitä kaloreita, siihen ei ole mitään syytä koska raskaus ei ole mikään tekosyy lihoa entisestään vaikka moni niin näyttää ajattelevan.

Vierailija
25/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä tuolla työterveydessäkin sanottiin, että noin 50-55 olisi ihanteellinen paino, ellen sitten tavoittele hyvin lihaksikasta vartaloa, ja lihashan painaa enemmän kuin läski. Nyt minulla ei ole juurikaan lihaksia, vaikka koko ajan liikuntaa harrastankin. Vauvan synnyttyä katson, että miten se paino lähtee tippumaan, olen lukenut että imettäessä voi olla hankalaa tiputtaa painoa maidontulon kärsimättä, mutta sen näkee sitten :)

Vierailija
26/26 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pieni ja hoikka nainen ja syön reippaasti alle 2000 kaloria päivässä ilman että laihdutan. Minun kropalleni sopii vähempi kalorimäärä ja viihdyn hoikkana. Olen terve ja hyvässä kunnossa. Raskausaikana jatkoin ihan normaalia syömistä enkä todellakaan alkanut tarkkailemaan kalorimääriä ja syömään väkisin enemmän. Terve lapsi syntyi ja ihan normaalipainoinen. 12kg tuli lisää ja ne jäi synnärille. Jokainen on oma yksilönsä ja syö sen mukaan miltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän