Miksi pienempipalkkainen jää lähes poikkeuksetta kotiin?
Vähän johdatteleva kysymys, mutta ihmettelen silti miksi on niin outoa ja harvinaista että suurempipalkkainen (tai mies) jää hoitovapaalle? Onko olemassa muita syitä jakaa hoitovapaa ja rahan ansaitseminen vanhempien kesken?
Kysyn tätä siksi, että meidän ratkaisumme (mies jää hoitovapaalle) herättää muissa omituisia reaktioita. Usein kysytään, että ansaitseeko mieheni vähemmän kuin minä, koska hän on jäänyt hoitamaan lapsia. Tai että onko hän jäänyt työttömäksi. Tai että en taida olla mikään kotiäiti vaan uraäitityyppi.
Voisin tehdä kuulemani perusteella päätelmän: naisen paikka on kotona tai on uraäiti ja miehen tehtävä on taata perheelle elanto. Jos mies jää kotiin, on hän vaimon tossun alla. Mitä mieltä olet?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:11"]
22: Eli kyse on rahasta teidän kohdallanne. Jos muut arvot painaisivat, pystyisitte varmaankin harkitsemaan asuntolainanne hoitamiseen muitakin vaihtoehtoja?
[/quote]
Mitä ne muut vaihtoehdot sitten ovat? En ole tuo 22, mutta harvempi varmaan haluaa myydä kotinsa ja muuttaa pienempään, jos olisi myös mahdollisuus pitää kotinsa.
Meilläkin asuntolaina määritti kotiinjääjäksi pienempipalkkaisen, eli minut. Pk-seudulla asunnot, ja eläminen muutenkin, ovat törkeän kalliita. Ja jos koko suku ja työpaikat ovat täällä, ei muuttaminen jonnekin Pohjois-Suomeen yksinään halvemman asunnon perässä ole järkevä tai realistinen vaihtoehto.
[/quote]
Oikeestiko ihmiset elää sillä tavalla, että se ajais myymään talon, jos tää parempi palkkainen ei oo puoleen vuoteen tai 3-4kk:tta töissä? Pelottava ajatus. Varsinkin kun hoitovapalla ei jää ihan tyhjän päälle kuitenkaan.
Miks se parempi palkkainen ei voi olla esim 3kk:tta pois työstä? Kaataisko oikeesti se jonkun talouden?
Me ei saataisi mun palkalla edes lainoja ja muita kuluja maksettua jos mies jäisi kotiin. Siksi minä jäin ja mies joka tienaa moninverroin enemmän on töissä.
30 sanoi sen mitä ajattelin. Onko taloustaidot noin heikoissa kantimissa?!
Meillä on suunnilleen sama palkka. Kun keskusteltiin asiasta, kerroin, että kotiin jäävän pakettiin kuuluu lastenhoidon lisäksi myös ruuanlaitto, kaupassakäynti, siivous ja pyykinpesu. Mies totesi, että sinähän tekisit ne kumminkin kun tulet töistä. Tästä syystä minä jäin kotiin, että sain tehdä ne päivällä lastenhoidon ohessa enkä vasta töistä tultuani.
Joo, on oikeasti todella pelottavaa, jos jengi vetää asuntolainat ja muut menot ihan tappiin, niin että se parempituloinen ei voi edes suunnitelmallisesti säästäen jäädä vähäksi aikaa hoitovapaalle. Tuollaista jättilainalle rakennettua korttitaloa voi horjuttaa hirveän helposti. Mitä jos se parempipalkkaisempi jää vaikka työttömäksi, kestääkö talous edes puolen vuoden työttömyyttä?
Suunnitelkaa talouttanne pitkäjännitteisesti, säästäkää ja kerätkää puskurirahastoa. Pitäkää huolta molempien vanhempien työmarkkina-asemasta, älkää vain parempituloisen.
Jos kyse on kolmesta tai vaikkapa kuudesta kuukaudesta niin eiköhän lähes minkä tahansa perheen talous sen kestä. Jos taas tehdään ratkaisu että sama vanhempi on pitkään kotona niin asia jo haastavampi. 5 vuotta sitten kun nuorimmainen syntyi oli vielä tilanne että miehen työnantaja suostuu pakon edessä juuri isyyslomaan kun ei muuta voinut. Niinäkin päivinä sitten soitteli välillä miehelleni kotiin ja yritti saada kesken palaamaan töihin. Onneksi jatkuvasti tilanne helpottuu ja uudet isät voivat jäädä lapsen kanssa kotiin jos perhe niin päättää.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:14"]
22: Eli kyse on rahasta teidän kohdallanne. Jos muut arvot painaisivat, pystyisitte varmaankin harkitsemaan asuntolainanne hoitamiseen muitakin vaihtoehtoja?
[/quote]
Mitä ne muut vaihtoehdot sitten ovat? En ole tuo 22, mutta harvempi varmaan haluaa myydä kotinsa ja muuttaa pienempään, jos olisi myös mahdollisuus pitää kotinsa.
Meilläkin asuntolaina määritti kotiinjääjäksi pienempipalkkaisen, eli minut. Pk-seudulla asunnot, ja eläminen muutenkin, ovat törkeän kalliita. Ja jos koko suku ja työpaikat ovat täällä, ei muuttaminen jonnekin Pohjois-Suomeen yksinään halvemman asunnon perässä ole järkevä tai realistinen vaihtoehto.
[/quote]
Oikeestiko ihmiset elää sillä tavalla, että se ajais myymään talon, jos tää parempi palkkainen ei oo puoleen vuoteen tai 3-4kk:tta töissä? Pelottava ajatus. Varsinkin kun hoitovapalla ei jää ihan tyhjän päälle kuitenkaan.
[/quote]
Ei kysymys ole jostain yksittäisestä 3-4 kuukaudesta. Vaan yleensä lapsia hoidetaan kotona hoitovapaalla pidempään kuin puoli vuotta. Olisi meilläkin ollut varaa siihen, että mies olisi ollut kotona 3kk ja sitten lapsi olisi n. 1v 2kk iässä laitettu päiväkotiin. Mutta kun tuohon parempipalkkaisen muutaman kuukauden poissaoloon lisätään pienempipalkkaisen kahden vuoden hoitovapaalla olo, rahatilanne muuttuu äkkiä kovin hankalaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:42"]
Hyvä kysyms ap! Jotkut on niin rahan perään. Ihan kun joku puol vuotta olis niin suuri menetys, jos parempipalkkainen (isä) on kotona. Me haluttiin panostaa siihen et lapsilla olis mielummin yhtä äläheiset välit molempiin vanhempiinsa. Ei kaduta! Puol vuotta tai vuoden voi ihan hyvin elää niukemmin jos haluaa panostaa muihin asioihin ja priorisoida.
[/quote] Oletko täysin aivoton vai muuten vaan pihalla elämän realiteeteista..? :D :D Monella sen toisen (yleensä äidin) palkka on niin paljon pienempi, jopa niin pieni ettei sillä makseta edes laskuja vaikka kuinka priorisoisi..??
[/quote]
No esimerkiksi meillä on juuri niin:
Minun palkkani on 2500€/kk. Miehen palkka on 7000€/kk. Lapsilisät 2 lasta.
Pakolliset menot:
Asuminen: 1000€/kk
Sähkö: 120-400€/kk
Elarit 2 lasta: 400€/kk
Ruoka: 500-800€ (4 hlöä + 2 joka toinen viikonloppu + puolet lomista)
Muut:
Vakuutukset
Jätehuolto + auraukset/kunnossapito
Puhelin, netti
Vaatteet
Auton kulut
Satunnaiset sairaskulut
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:02"]Kyllä se onnistuu kun päättää. Uravalintoja, ei muuta.
[/quote]
Mä en osaa tehdä mitään sellaista, mistä saa hyvän palkan.
Mies meillä kotona 5- ja 3-v kanssa ja hoitaa kaikki kotityöt ja lastenhoidon. Minä olen töissä ja kun tulen kotiin, osallistun kotitöihin kuten tekisin muutenkin. Ikinä ei ole tarvinut miettiä, onko ruoka tehtynä tai koti siivottu kun tulen kotiin! Nyt alkaa valjeta miksi meitä kadehditaan..
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:36"]Joo, on oikeasti todella pelottavaa, jos jengi vetää asuntolainat ja muut menot ihan tappiin, niin että se parempituloinen ei voi edes suunnitelmallisesti säästäen jäädä vähäksi aikaa hoitovapaalle. Tuollaista jättilainalle rakennettua korttitaloa voi horjuttaa hirveän helposti. Mitä jos se parempipalkkaisempi jää vaikka työttömäksi, kestääkö talous edes puolen vuoden työttömyyttä?
Suunnitelkaa talouttanne pitkäjännitteisesti, säästäkää ja kerätkää puskurirahastoa. Pitäkää huolta molempien vanhempien työmarkkina-asemasta, älkää vain parempituloisen.
[/quote]
No mun mies jäikin, mutta hän saa 6kk palkkaa, sitten sen jälkeen käteen bonuksen + 4kk palkan. Sen jälkeen on ansiosidonnainen.
Tämä on huomattavasti enemmän kuin kotihoidontuki. Työttömänä ansiotaso on enemmän kuin kht:lla.
Miksiköhän jää OMG! En viitsinyt edes lukea, niin turhanpäiväinen aloitus.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:42"]
Hyvä kysyms ap! Jotkut on niin rahan perään. Ihan kun joku puol vuotta olis niin suuri menetys, jos parempipalkkainen (isä) on kotona. Me haluttiin panostaa siihen et lapsilla olis mielummin yhtä äläheiset välit molempiin vanhempiinsa. Ei kaduta! Puol vuotta tai vuoden voi ihan hyvin elää niukemmin jos haluaa panostaa muihin asioihin ja priorisoida.
[/quote] Oletko täysin aivoton vai muuten vaan pihalla elämän realiteeteista..? :D :D Monella sen toisen (yleensä äidin) palkka on niin paljon pienempi, jopa niin pieni ettei sillä makseta edes laskuja vaikka kuinka priorisoisi..??
[/quote]
Pakolliset menot:
Muut:
Vakuutukset
Puhelin, netti
Vaatteet
Auton kulut
Satunnaiset sairaskulut
[/quote]
En oikein tiedä mitä sanoisi.?
Olen n. 50-vuotias viikonloppuisä palkka nettona n. 1600 €/kk. Mutta, mutta, näin se vaan menee, tiedän itsekin.
Mun mieheni jäi kotiin kun nuorin oli vielä 2,5v. Hän oli ensin puoli vuotta hoitovapaalla ja sen jälkeen vielä hieman vajaat puoli vuotta virkavapaalla töistä jona aikana minä palailin työelämään. Vuosi meni niin, että olimme taloudellisesti todella tiukilla, mutta se kannatti! Näin jälkikäteen sen on vasta ymmärtänyt, kuinka miehen arvostus on kasvanut kotitöitä kohtaan. Hän innostui ruuanlaitosta ja on todella hyvä siinä, samoin siivoaminen, pyykkääminen ja pienet kunnostustyöt sujuvat oma-aloitteisesti. Ei ole ikinä tarvinut nalkuttaa tekemättömistä töistä! Minä puolestani ymmärrän miksi töistä kotiin palaava haluaa mielellään ruuan kun tulee kotiin ja jos joskus aamulla nukuttaisi makeasti niin siitä ei tarvitse hermostua.
Minun kokemukseni hoitovapaan jakamisesta on se, että olemme oppineet arvostamaan ja kunnioittamaan toisiamme vanhempina ja puolisoina enemmän kuin aikaisemmin. Olemme myös selvemmin perhe, meillä on yhteiset päämäärät ja taavoitteet sekä osaamme ottaa paremmin toisemme huomioon toisen tarpeet ja toisaalta myös yksityisyyden.
Toisaalta, oma isäni onkin ollut aika poikkeuksellisen aktiivinen isä aikoinaan ja mallin olen ehkä saanut juuri häneltä.
[/quote]
Pakolliset menot:
Muut:
Vakuutukset
Puhelin, netti
Vaatteet
Auton kulut
Satunnaiset sairaskulut
[/quote] No mutta kun näiden ap:n ja muiden mielestä me ei vaan osata hoitaa raha-asioita ja priorisoida.. Ollaan vedetty lainat tappiin ja sitä rataa.. :D :D Ne kun ei näytä ymmärtävän muunlaista elämää kuin omansa, jossa hyvin pärjää vaikka kuka jäis kotiin kuinka pitkäks aikaa hyvänsä.. :(
Kyllä meilläkin on tulevaisuudessa sellainen tilanne jos lapsia saadaan vielä, että mies jää kotiin äitiysloman jälkeen. Ihan vaan siksi että kunhan piakkoin valmistun niin minun palkkani tulee olemaan n. kolminkertainen miehen palkkaan verrattuna.
Nykyisten lasten kanssa minä olen jäänyt kotiin koska miehellä on tähän asti ollut parempi palkka ja ihan hyvä ja läheinen suhde heillä on isäänsä. Hän nimittäin ehtii kyllä useita tunteja päivässä viettää lasten kanssa kun työaika on säännöllinen 7-15:30 eikä lainkaan viikonloppuja tai iltoja.
Ihan yhtä lailla isän jäädessä kotiin voisi kysyä että eikö äidilläkin pitäisi olla mahdollisuus luoda hyvät ja läheiset välit lapsiinsa. Kun ei tee niitä töitä 24/7 niin ehtii kyllä myös työssä käyvä vanhempi ne välit lapsiinsa luoda :)
[/quote]
Pakolliset menot:
Muut:
Vakuutukset
Puhelin, netti
Vaatteet
Auton kulut
Satunnaiset sairaskulut
[/quote]
Ohis vastaa: mikäli teillä on omistusasutno, maksatte vain vastikkeen ja korot, elarit varmasti tippuvat jos mies jää hoitovapaalle, toinen auto pois kun kotona oleva ei sitä välttämättä tarvitse, vaatteita tarpeen mukaan, ruokaa saa edullisemminkin, järkeistätte sähkön käyttöä. Luulisi 3000 euron kuukausituloilla (2500-verot+lapsilisät+kotihoidontuki) olevan varaa jos on köyhemmilläkin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 22:53"]
[/quote]
Pakolliset menot:
Muut:
Vakuutukset
Puhelin, netti
Vaatteet
Auton kulut
Satunnaiset sairaskulut
[/quote]
Ohis vastaa: mikäli teillä on omistusasutno, maksatte vain vastikkeen ja korot, elarit varmasti tippuvat jos mies jää hoitovapaalle, toinen auto pois kun kotona oleva ei sitä välttämättä tarvitse, vaatteita tarpeen mukaan, ruokaa saa edullisemminkin, järkeistätte sähkön käyttöä. Luulisi 3000 euron kuukausituloilla (2500-verot+lapsilisät+kotihoidontuki) olevan varaa jos on köyhemmilläkin.
[/quote]
Öö, miksi pitää luopua lainanlyhennyksistä, elarit ei laske muutaman hassun kuukauden takia, muutaman kuukauden takia ei kannata myydä autoa ja ostaa taas toista, vaatteita hankitaan muutenkin vain tarpeeseen ja ruoka on edullista. Sähköä käytetään järkevästi (sähkölämmitteinen talo).
t. toinen ohis joilla samanlaiset palkkaerot ja sen takia MINÄ olin hoitovapailla yhteensä 7 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:42"]
[/quote]
En ole kumpaakaan, tosin sinä annat omalla ulosannilla ehkä tuollaisen kuvan itsestäsi. Olemme eläneet hyvin erilaisia elämäntilanteita pienten lasten kanssa ja tulleet siihen tulokseen, että halutessaan selviää aika vähällä, jos haluaa keskittyä tärkeämpiin asioihin. Myös on mahdollista säästää etukäteen, jos tietää että on tulossa tietynlainen elämäntilanne. Todella monenlaisia ratkaisuja on nykyään olemassa. Tuo "ei ole varaa" on niin suhteellista, että se voi tarkoittaa todellisuudessa ihan mitä vain.