Miksi pienempipalkkainen jää lähes poikkeuksetta kotiin?
Vähän johdatteleva kysymys, mutta ihmettelen silti miksi on niin outoa ja harvinaista että suurempipalkkainen (tai mies) jää hoitovapaalle? Onko olemassa muita syitä jakaa hoitovapaa ja rahan ansaitseminen vanhempien kesken?
Kysyn tätä siksi, että meidän ratkaisumme (mies jää hoitovapaalle) herättää muissa omituisia reaktioita. Usein kysytään, että ansaitseeko mieheni vähemmän kuin minä, koska hän on jäänyt hoitamaan lapsia. Tai että onko hän jäänyt työttömäksi. Tai että en taida olla mikään kotiäiti vaan uraäitityyppi.
Voisin tehdä kuulemani perusteella päätelmän: naisen paikka on kotona tai on uraäiti ja miehen tehtävä on taata perheelle elanto. Jos mies jää kotiin, on hän vaimon tossun alla. Mitä mieltä olet?
Kommentit (82)
Meillä ainakin minä siihen aikaan toimistotyössä, mies it-alalla. Toimistotöihin on helpompi päästä sisään takaisin, it-ala on hetkisempää. Nykyisin olen vaihtanut tekniselle alalle, mutta edelleen olisi niin, että minun alallani muutokset on hitaampia ja helpompi päästä takaisin.
Tottakai se joka tienaa vähemmän jää kotiin. Sitten jos palkka on suht sama, niin sillä ei ole väliä. Elintaso säilyy edes joten kuten hyvänä, kun parempi palkkaisen pallka kolahtaa tilille.
Äärimmäisen tyhmä kysymys. Ja kyllä mä tiedän parikin isää jotka ovat jääneet kotiin ja heidän vaimoillaan oli huomattavasti isompi palkka kuin heillä.
Hmmm... miksihän on näin, ap. Mietin ja mietin. Hyvä kysymys, miksi parempituloinen jatkaa töissä ja pienempituloinen jää kotiin. Tosi outoa kieltämättä, täytyy yrittää selvittää tätä arvoitusta.
Meillä syynä oli se raha. Jos isä olisi jäänyt,oltais pystytty suurinpiirtein maksaa vain vuokra. Parempi se sopia itselle paras ratkaisu,ettei sossun luukulla tarvii pyöriä älyttömien asioiden takia. Jätetään ne tuet niitä tarvitseville.
Meillä minä olin molempien lasten kanssa n. 6 kk hoitovapaalla, vaikka palkkani on parempi kuin miehen (tosin vain noin 500 euron erolla). Mies on hyvä isä, mutta saanut hyvin perinteisen (=sukupuolirooleja korostavan) kasvatuksen, että ei oikein olisi "osannut" jäädä koti-isäksi.
Koska kotihoidontuki on niin älyttömän pieni, oikea vitsi suorastaan, ettei vain pärjätä, jos isompipalkkainen jää kotiin. Siksi.
60, meillä oli lähes täsmälleen tuo tuloero, kun kolmas syntyi, ja mies kyllä jäi yli vuodeksi kotiin. Mies ehdottomasti halusi jäädä, joten hän säästi sitä varten etukäteen ja toisaalta olimme ottaneet sen mukaisen asuntolainan, että tämä onnistuu, ja valinneet asuinpaikan niin, että autoa ei tarvita.
t. 54
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 11:01"]
60, meillä oli lähes täsmälleen tuo tuloero, kun kolmas syntyi, ja mies kyllä jäi yli vuodeksi kotiin. Mies ehdottomasti halusi jäädä, joten hän säästi sitä varten etukäteen ja toisaalta olimme ottaneet sen mukaisen asuntolainan, että tämä onnistuu, ja valinneet asuinpaikan niin, että autoa ei tarvita.
t. 54
[/quote]
En ole 60 mutta meillä on 2 autoa ja asuinpaikka on valittu muilla kriteerein. Joidenkin työ on sellainen että se vaatii auton, asuit sitten missä tahansa.
Paljon on selityksiä sille, ettei isä nyt vaan millään voi jäädä hoitovapaalle. Arvokysymyksiä ne kaikki on, että ottaakko vastaan uusi työpaikka juuri kun perheeseen on syntymässä vauva tai ostetaan asunto, johon hädin tuskin on varaa.
Meillä ollaan säästetty säntillisesti hoitovapaita varten ja molemmat aikovat oman osuutensa pitää. Mun kaveripiirissä on melkein sääntö eikä poikkeus, että mies on suunnilleen sen puoli vuotta kotona. Kukaan ei ole työelämässä niin korvaamaton, etteikö sieltä voisi vaivaiset 6 kk olla poissa. Itse olen ihan yrittäjänäkin pitämässä pitkää vanhempainvapaata. Onhan tässä ollut järjesteltävää ja kysymysmerkkejäkin, että säilyvätkö kaikki asiakkaat, mutta eniten tämä on ihan silkka tahtokysymys.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:38"]
Vähän johdatteleva kysymys, mutta ihmettelen silti miksi on niin outoa ja harvinaista että suurempipalkkainen (tai mies) jää hoitovapaalle? Onko olemassa muita syitä jakaa hoitovapaa ja rahan ansaitseminen vanhempien kesken?
Kysyn tätä siksi, että meidän ratkaisumme (mies jää hoitovapaalle) herättää muissa omituisia reaktioita. Usein kysytään, että ansaitseeko mieheni vähemmän kuin minä, koska hän on jäänyt hoitamaan lapsia. Tai että onko hän jäänyt työttömäksi. Tai että en taida olla mikään kotiäiti vaan uraäitityyppi.
Voisin tehdä kuulemani perusteella päätelmän: naisen paikka on kotona tai on uraäiti ja miehen tehtävä on taata perheelle elanto. Jos mies jää kotiin, on hän vaimon tossun alla. Mitä mieltä olet?
[/quote]
Vastaus on jo otsikossa. Meillä ei ole varaa siihen että yli tuplasti enemmän (netto) tienaava mies jäisi hoitovapaalle. Se on taloudellinen katastrofi. Ei sille muita esteitä ole.
Ap on vissiin vähän yksinkertainen jos ei tavallista matematiikkaa osaa. On eri asia menettää esim. 1500 euron nettotulot ja saada tilalle kotihoidontuki jonka lisäksi kotiin tulee puolison esim. 3000 euron nettotulot, kuin toisinpäin.
Voisko olla ihan vaan se kaikkein yksinkertaisin syy eli raha. Harvalla perheellä on nykään niin paljon ylimääräistä rahaa, että isompipalkkaisella on varaa jäädä kotiin.
Mietitte täällä kyllä joskus, kuten juurikin nyt todella tyhmiä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:18"]
Paljon on selityksiä sille, ettei isä nyt vaan millään voi jäädä hoitovapaalle. Arvokysymyksiä ne kaikki on, että ottaakko vastaan uusi työpaikka juuri kun perheeseen on syntymässä vauva tai ostetaan asunto, johon hädin tuskin on varaa.
Meillä ollaan säästetty säntillisesti hoitovapaita varten ja molemmat aikovat oman osuutensa pitää. Mun kaveripiirissä on melkein sääntö eikä poikkeus, että mies on suunnilleen sen puoli vuotta kotona. Kukaan ei ole työelämässä niin korvaamaton, etteikö sieltä voisi vaivaiset 6 kk olla poissa. Itse olen ihan yrittäjänäkin pitämässä pitkää vanhempainvapaata. Onhan tässä ollut järjesteltävää ja kysymysmerkkejäkin, että säilyvätkö kaikki asiakkaat, mutta eniten tämä on ihan silkka tahtokysymys.
[/quote]
Niin, teillä on teidän elämäntilanne ja et tiedä muiden elämäntilanteista mitään. Minusta on parempi että perheen talous on turvattu kuin että eletään kädestä suuhun sen vuoksi että isänkin on pakko olla kotona.
Miten turvattu se talous muka on, jos ei mitään jää palkoista säästöön ennen vanhempainvapaita?
(ja joo ymmärrän, jos tulee yllättäviä tilanteita, työttömyyttä, sairautta, suuria pakollisia hankintoja tms, mutta ei ne selitä sitä miksi naiset pitävät yli 90% vanhempainvapaista.)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:38"]Vähän johdatteleva kysymys, mutta ihmettelen silti miksi on niin outoa ja harvinaista että suurempipalkkainen (tai mies) jää hoitovapaalle? Onko olemassa muita syitä jakaa hoitovapaa ja rahan ansaitseminen vanhempien kesken?
[/quote]
Ensinnäkin tuo otsikko on hieman tyhmä. Sen pitäisi olla mielummin, että miksi nainen jää aina kotiin, että se vastaisi viestin sisältöä. Tottakai vähemmän ansaitseva jää kotiin, jos tuloissa selvä ero. Monilla on tuskin vaihtoehtoja.
Viestin sisältöön taas sanoisin, että Suomessa tosiaan kummastellaan sitä että mies jää kotiin. Muissa pohjoismaissa näin ei taida olla. Mutta siihen vaikuttaa varmasti moni asia jonka pitäisi muuttua, että isät jäisivät herkemmin kotiin. Mikään hoitovapaan puolittaminen siihen ei todellakaan vaikuta!!
Ja vielä, kummasti ne naisjohtajat saavat äitiysvapaansa pidettyä. Miesjohtaja taitaa vaan joko luulla itsestään ja korvaamattomuudestaan liikoja, tai ovat valinneet tietoisesti sellaisen kunnianhimottoman naisen joka puunaa kodin ja hoitaa arjen ja hän sitten vaan poimii rusinat pullista kivoilla lomilla maapallon toisella puolella.
Kun elämässä sattuu ja tapahtuu, isokin johtaja voi ottaa ja vaihtaa työpaikkaa tai sairastua vakavasti ja kummasti ne hommat firmoissa silti tulee hoidettua. Vanhempainvapaa kun harvemmin tulee eteen niin yllättäen, etteikö siihen ehtisi hyvin valmistautua ja jakaa vastuuta etukäteen, JOS sitä tahtoa olisi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:54"]
Kyselet itsestänselvyyksiä. Eihän siinä ole mitään ideaa, että suurempituloinen jää kotiin.
[/quote]
Paitsi niissä tilanteissa, joissa
A) suurempituloinen onkin nainen
B) palkkaero on niin pieni, että ei ole taloudellista merkitystä, kumpi jää
C) pienempipalkkaisemmankin tulo riittäisi toimeentuloon eikä elintaso putoaisi
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:08"]
Miten turvattu se talous muka on, jos ei mitään jää palkoista säästöön ennen vanhempainvapaita?
(ja joo ymmärrän, jos tulee yllättäviä tilanteita, työttömyyttä, sairautta, suuria pakollisia hankintoja tms, mutta ei ne selitä sitä miksi naiset pitävät yli 90% vanhempainvapaista.)
[/quote]
no jospa on ostettu vaikka se talo ennen lapsen syntymää, moni tarvitsee isomman siinä vaiheessa. Ja kun miehen liksa sitten tulee tilille niin ihan mukavasti sillä 8000€/kk netto elellään. Eri asia jos minä olisin lätkäissyt pöytään 1800€ ja sitten ihmetelty millä eletään kuukausi.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:19"]
Ja vielä, kummasti ne naisjohtajat saavat äitiysvapaansa pidettyä. Miesjohtaja taitaa vaan joko luulla itsestään ja korvaamattomuudestaan liikoja, tai ovat valinneet tietoisesti sellaisen kunnianhimottoman naisen joka puunaa kodin ja hoitaa arjen ja hän sitten vaan poimii rusinat pullista kivoilla lomilla maapallon toisella puolella.
Kun elämässä sattuu ja tapahtuu, isokin johtaja voi ottaa ja vaihtaa työpaikkaa tai sairastua vakavasti ja kummasti ne hommat firmoissa silti tulee hoidettua. Vanhempainvapaa kun harvemmin tulee eteen niin yllättäen, etteikö siihen ehtisi hyvin valmistautua ja jakaa vastuuta etukäteen, JOS sitä tahtoa olisi.
[/quote]
Pidät työpaikan vaihdosta samana kuin vanhempainvapaalle jäämistä? Voi morjens että täällä on yksinkertaista sakkia.
Minä olin isompituloinen kuin mies ja jäin silti kotiin, koska halusin. Mies ei halunnut.