Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko nähneet koskaan oikeasti todella köyhää ihmistä Suomessa?

Vierailija
04.01.2014 |

Näin tänään bussissa venäläisen äidin ja pojan. Äiti oli ihan siististi puettu, ei mitenkään kalliisti, kun tarkemmin katsoi. Mutta poika! Vaunut olivat todella "rötisköt", pojalla oli äitiyspakkauksen haalari niiltä ajoilta, kun minä olin vauva (joskus 80-luvulla) ja todella kulahtanut hattu, ei hanskoja.

Kuulostaa ehkä, että tiirailen liikaa mutta miehenikin oli kiinnittänyt asiaan huomiota ja hän ei huomaa yleensä mitään. En tiennyt, että Suomessa on tällaista ns. todellista köyhyyttä ja mietin, miksei heillä ollut varaa ostaa kunnon talvikamppeita. Lahjoittaisin mielelläni tuollaisille ihmisille meidän lapsen vanhat vaatteet, jos tietäisin minne lahjoittaa.

Oletteko te törmänneet oikeasti köyhiin ihmisiin? En tarkoita mitään, että "ei ole varaa ostaa poppia", vaan siis niin köyhiin että lapsen paras talvihaalarikin on jokin parin euron kirpparilöytö :'(

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 03:05"]

Mites minun tilanteeni? Olen keski-ikäinen. Joudun elämään miinuksella tai lopettamaan viimeisen vuoden opinnot. Olin työttömänä, opiskelin ansiosidonnaisella ja työttömyystuella, sitten oli valittava opiskelun keskeyttäminen tai opintotuki. Vuosi meni säästöillä. Nyt viimeisenä vuotena otan opintolainaa ja tiukkaa on lainallakin. Mutta varmaan minunkin tilanteestani keksitään, ettei se ole oikeaa köyhyyttä, vaikka laina kasvaa joka kuukausi, jotta vaan voisi syödä ja asua...

[/quote]

Minusta sinä elät täysin normaalia opiskelijaelämää. :) Opiskelijana voi valita nuukan taloudenpidon tai tehdä kuten suurin osa opiskelijoista eli käydä samalla töissä. Opiskelijoilla on piitkä kesäloma, josta voi pari kuukautta käydä kesätöissä. Siltikin on vuodessa enemmän lomapäiviä kuin tavan työssäkäyvällä. :) Sinulla on myös aikamoista luksustakin ollut, kun säästöillä olet voinut edellä!

Kyllä minusta joku koditon on köyhä. Taatusti se köyhyys on itseaiheutettua, mutta kyllä koditon, jonka maallinen omaisuus kulkee mukana parissa nyssäkässä, on köyhä.

Kuten yllä (ja monessa tutkimuksessakin) kirjoitetaan, suomalainen köyhyys on elämänhallinnan puutetta tai sitten sitä, että käytössä oleva raha mieluummin laitetaan johonkin muuhun kuin siihen välttämättömään. Sairaus kuten pahat mielenterveysongelmat tai rappioalkoholismi saa monen nk. köyhän tärväämään rahansa. 

Pienituloiselta myös vaaditaan jonkin verran tulevan suunnittelukykyä. Toisaalta jos ihmisellä olisi suunnittelukykyä ja kykyä ennakoida tulevaa, hän todennäköisimmin ei olisi nk. köyhä. Pienet tulot riittävät paremmin, jos osaa hyödyntää kohdalle tulevat alet ja tarjoukset ja ostaa jemmaan tulevaan tarpeeseen silloin kun edullisesti saa. Elämänhallinnallisesti köyhä taas ostaa vasta sitten kun akuutti tarve kohdalle tulee, ja vielä yllättyy siitä, että talvivaatteet tarvitaan tänäkin vuonna. Nk. köyhistä moni myös ostaa tavaraa yli tarpeen. Veikkaan, että yllättävän usean nk. köyhän rahoista isohko osa käytetään jääkaappiin pilaantuviin elintarvikkeisiin ja neljänteenkymmenenteen kaapissa lojuvaan huulipunaan / bilemekkoon / samaa kokoa olevaan vauvanbodyyn.

Vierailija
22/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut äidin joka puki lapsensa ap:n kuvailemalla tavalla. Lapsi oli jo vuoden vanha kun hänellä oli päällään liian pieni, paskainen äitiyspakkauksen haalari. Istui kierrätyskeskuksesta ostetuissa vanhaakin vanhemmissa rattaissa.

ko. Äiti oli ammatiltaan opettaja, miehensä todella koulutettu ja hyväpalkkaisessa duunissa. Samaan aikaan rakensivat uutta omakotitaloa.

Mukava ihminen mut säälitti lapsi :/ Ei kaikille nuo vaatteet ole niin tärkeitä, ilmeisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 08:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 03:05"]

Mites minun tilanteeni? Olen keski-ikäinen. Joudun elämään miinuksella tai lopettamaan viimeisen vuoden opinnot. Olin työttömänä, opiskelin ansiosidonnaisella ja työttömyystuella, sitten oli valittava opiskelun keskeyttäminen tai opintotuki. Vuosi meni säästöillä. Nyt viimeisenä vuotena otan opintolainaa ja tiukkaa on lainallakin. Mutta varmaan minunkin tilanteestani keksitään, ettei se ole oikeaa köyhyyttä, vaikka laina kasvaa joka kuukausi, jotta vaan voisi syödä ja asua...

[/quote]

Minusta sinä elät täysin normaalia opiskelijaelämää. :) Opiskelijana voi valita nuukan taloudenpidon tai tehdä kuten suurin osa opiskelijoista eli käydä samalla töissä. Opiskelijoilla on piitkä kesäloma, josta voi pari kuukautta käydä kesätöissä. Siltikin on vuodessa enemmän lomapäiviä kuin tavan työssäkäyvällä. :) Sinulla on myös aikamoista luksustakin ollut, kun säästöillä olet voinut edellä!

[/quote]

Arvasinkin, että rikkiviisaat paskiaiset tulevat selittämään köyhyyteni pois.

Tiedoksesi:

- Olen jo elänyt "normaalia opiskelijaelämää" ainakin 7 vuotta lukion jälkeen yliopistossa. Tämän pitäisi jo riittää kenelle tahansa.

- Haen jatkuvasti töitä. En ole saanut. Tätä on kestänyt jo viisi vuotta.

- Onhan se hyvä, että on piitkä loma, mutta kun silloin ei saa lähtökohtaisesti mitään (opinto)tukea. Viime kesän pelasti romahdukselta se, että sain suorittaa kesän aikana opintoja. Yksi kuukausi meni siltikin omasta taskusta. Ja mikä taistelu sekin oli, kun vastaava opettaja oli asian suhteen hyvin apaattinen!

- Säästöt luksusta? Ne säästöt olivat tulosta yli 5 vuoden työstä. Se ei ole luksusta, vaan jokaikisen työssäkäyvän minimaalinen perusoikeus. On se kummaa, että säästöt normaalista työssäkäynnistä ovat jo luksusta, kun niitä on pakko opiskeluun käyttää.

Vierailija
24/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 07:41"]

Noniin, hauskaa että kysyit sillä satun olemaan "asiantuntija".

Ensinnäkin asun itse harmaassa betonilähiössä jossa kukaan nk. normaali ihminen ei halua asua. Tätä kirjoittaessani naapurini huutaa rappukäytävässä kännissä toiselle naapurilleni joka on vähintäänkin lääkkeissä jos ei rahat ole huumeisiin riittäneet. pihalla tehdään huumekauppoja päivittäin, huumekauppias kulkee puukko taskussa valtavan koiran kanssa, hännystelijöiden seuratessa häntä kuin jumalaa.

Asuinpaikkani lisäksi satun olemaan töissä valtavalla kirpputorilla. Työpaikkani naapurissa on leipäjono, olen monesti ollut seuraamassa meininkiä siellä ja työpaikkani ikkunasta näen kiemurtelevan jonon.

Olen itse entinen pitkäaikaistyötön ja useamman lapsen yh. Ja nyt varmaan ymmärrätte että olen melko oikeutettu vastaamaan kysymykseen?

Jep. Suomessa EI ole köyhyyttä. Sossun tuet yms. Ovat melkoisia, ja niillä elää kevyesti jos ei käytä alkoholia, tupakkaa, huumeita, merkkivaatteita tai sisäfilettä.

Näillä nk. köyhillä joita ap näki ongelma EI OLE liian pienet tulot vaan ELÄMÄNHALLINTA. Ts. Tämä äiti ei ole halunnut ostaa lapselleen parempia vaatteita, hänen miehensä on ostanut kossua haalarirahoilla. Tai sitten äiti otti itse ripsipidennyksen, tatuoinnin tai kävi kampaajalla. Osalle lapset on pelkkiä roskia.

Voin kertoa leipäjonon asiakkaista sen verran että lähes jokainen heistä haisee viinalle tai on huumeissa. Yhtään siistiä "normi"ihmistä en ole jonossa nähnyt (huom. En asu Hesassa jossa tilanne saattaa olla eri asumiskustannusten vuoksi). Minkäs kokoisen palkan nk. normaali ihminen tarvitsisi ollakseen kännissä joka päivä? tai huumeissa?

Yksi leipäjonossa vieraileva mies on ihan suosikkini. Joka kerta jonossa vierailtuaan hän tulee kassalleni rikkomaan 50€ setelin (tämä ei olevitsi). Sen jälkeen hän pelaa koko summan RAY:n hedelmäpeliin ja poistuu vihaisena hävittyään.

Osa myös kaivaa kassistaan ne herkut joista tykkää ja loput tungetaan työpaikkani roskikseen. He myös usein "shoppailevat" meillä jonon jälkeen ja silloin ei tunnu rahasta olevan puutetta. Tämä touhu oksettaa minua.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että työttömyystuki tulisi olla edes jotenkin vastikkeellinen (puhallus- ja huumekokeet joka viikko, käryät niin tuet menee heti). Sossu voitaisi lakkauttaa kokonaan, samoin leipäjonot.

Sen sijaan työkkäri voisi tarjota elämänhallintakursseja (kerrotaan että jos ostat tupakkaa joka päivä, ei sitten rahat riitä ruokaan).

oikeat köyhät ovat Afrikassa, Intiassa yms. Missä lapset kuolee nälkään. Meillä täällä Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan typeriä, laiskoja, hyväksikäyttäviä ihmisiä.

[/quote]

Eikö edes yhtä ainoaa löydy? Edes yhtä? Minulla on kyllä toisenlaiset käsitykset. Noita kuvaileviasi ihmisiä en köyhiksi lue, mutta kyllä oikeita köyhiä on. Tässäkin ketjussa on heitä mainittu.

Vierailija
25/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani köyhyyttä valittavat ihmiset eivät kyllä ole kansainvälisesti ajatellen köyhiä. Yksi tuttu itke Facebookissa, miten köyhän lapset eivät saa edes lahjoja, mutta kun toiset tarkemmin kyselivät, lapset olivat saaneet vaikka mitä, mutta kunnon lahjat olisivat olleet kuulemma satasen vaatteita ja tavaroita. Se on sitä suomalaista köyhyyttä.

Vierailija
26/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 08:26"]

Olen tavannut äidin joka puki lapsensa ap:n kuvailemalla tavalla. Lapsi oli jo vuoden vanha kun hänellä oli päällään liian pieni, paskainen äitiyspakkauksen haalari. Istui kierrätyskeskuksesta ostetuissa vanhaakin vanhemmissa rattaissa.

ko. Äiti oli ammatiltaan opettaja, miehensä todella koulutettu ja hyväpalkkaisessa duunissa. Samaan aikaan rakensivat uutta omakotitaloa.

Mukava ihminen mut säälitti lapsi :/ Ei kaikille nuo vaatteet ole niin tärkeitä, ilmeisesti.

[/quote]

En ole tuo tuttusi, mutta puin kyllä lapseni kierrätysvaatteisiin (30 vuotta vanha äitiyspakkaushaalarihan on nostalgisen ihana!) ja työnsin perusteellisesti monella lapsella aiemmin käytettyjä rattaita joita te varmaan kuvailisitte "rötisköiksi".Vauvani eivät joutuneet palelemaan, kyllä niillä ihan riittävän paljon oli vaatetta säähän nähden. Se hanskojen puuttuminenhan oli ainoa aloitusviestissä mainittu asia joka ehkä kertoi ko. äidin jollain lailla huonosta varustelusta.

Minusta tuskin kukaan olisi tällaista aloitusta tehnyt, kun en puhu venäjää - minut olisi aivan oikein tunnistettu kerskakulutusta vierastavaksi keskiluokkaiseksi kierrättäjä-äidiksi. Saattoiko nyt olla ennakkoasenne venäläisiä kohtaan tämän aloituksen takana?

Mitä tulee otsikon kysymykseen niin kyllä oikeasti köyhiä, syrjäytyneitä ihmisiä näkee Helsingin keskustassa koko ajan. Niitä nukkuu sporapysäkeillä ja hengaa Alkojen ympärillä. Myös opiskelijat ovat oikeasti köyhiä, onneksi useimmat kuitenkin suht tilapäisesti.

Vierailija
27/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 02:25"]

Enoni. On tehnyt töitä kasvihuoneessa koko ikänsä, polkee töihin ja saa palkkaa 8 euroa tunti. Maksaa siitä vuokran kaupungin vuokratalossa ja on aina peruspäivärahalla pimeimmät talvikuukaudet. EI eläisi ellei äitini tekisi hänelle ruokaa, sillä päivää kohden jää pari euroa ruokaan laskujen ja vuokran ja sähkön jne jälkeen. Onhan se aika koomista, että sitten näen kaupungilla esim nyt somaleja, joilla on kaikki uutta, lapset kulkee ipadit kädessä ja ajattelen aina tuolloin enoani, joka on tehnyt koko ikänsä töitä eikä olisi mitään mahdollisuutta ostaa esim ipadia.

[/quote]

Miksi enosi ei saa ansiosidonnaista?

Vierailija
28/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 08:26"]

[/quote]

En ole tuo tuttusi, mutta puin kyllä lapseni kierrätysvaatteisiin (30 vuotta vanha äitiyspakkaushaalarihan on nostalgisen ihana!) ja työnsin perusteellisesti monella lapsella aiemmin käytettyjä rattaita joita te varmaan kuvailisitte "rötisköiksi".Vauvani eivät joutuneet palelemaan, kyllä niillä ihan riittävän paljon oli vaatetta säähän nähden. Se hanskojen puuttuminenhan oli ainoa aloitusviestissä mainittu asia joka ehkä kertoi ko. äidin jollain lailla huonosta varustelusta.

Minusta tuskin kukaan olisi tällaista aloitusta tehnyt, kun en puhu venäjää - minut olisi aivan oikein tunnistettu kerskakulutusta vierastavaksi keskiluokkaiseksi kierrättäjä-äidiksi. Saattoiko nyt olla ennakkoasenne venäläisiä kohtaan tämän aloituksen takana?

Mitä tulee otsikon kysymykseen niin kyllä oikeasti köyhiä, syrjäytyneitä ihmisiä näkee Helsingin keskustassa koko ajan. Niitä nukkuu sporapysäkeillä ja hengaa Alkojen ympärillä. Myös opiskelijat ovat oikeasti köyhiä, onneksi useimmat kuitenkin suht tilapäisesti.

Tämä ei nyt liity tähän mitenkään, mutta miksi sinä olet halunnut käyttää rötisköjä vaunuja tai toimia niin ettet ole ostanut lapselle uusia vaatteita? En sano että siinä on mitään pahaa, mutta mikä on syysi? Rahan säästö? Kierrätys? Ostatko omat vaatteet uusina?

Vierailija
29/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni lainaus vähän pieleen, mutta lue viimeinen kappale.

Vierailija
30/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikeasti köyhä on esimerkiksi kaverini: kolme lasta, asuvat todella huonokuntoisessa kaupungin vuokra-asunnossa, kotona ei ole pyykkikonetta, ei astianpesukonetta, ei mikroa, ei kaikissa huoneissa valaisimia. Voitte kuvitella, miten hankala hänen on lähteä raahaamaan pyykkejä toisessa talossa olevaan pesutupaan monta kertaa viikossa. Kaverillani ei ole yhtään rahaa. Muutamankympin ostos voi viedä hänet perikatoon. Lapset on aina kuivissa ja lämpimissä, mutta aina resuisia.

Mutta tilanne on sellainen, että hänellä on täysin luonnevikainen puoliso, jolla on hienot pelit ja vehkeet. Ja kaverini ei halua erota, vaikka kärsii tilanteesta. Köyhä hän olisi joka tapauksessa (kunnes lasten kasvaessa menee joku päivä töihin), mutta tässä tilanteessa osa kurjuudesta tulee kuitenkin siitä, että perheen isä ostaa ja matkustaa ja vaimo ja lapset eivät saa mitään. Eli ei se ole yhteiskunnan vika, vaan näiden ihmisten oma valinta kuitenkin loppupeleissä.

Toinen ystäväni on erittäin hyvin koulutettu ja fiksu, mutta terveys petti siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa maksaa opintolainoja ja alkaa tienaamaan. Hän on aidosti ja täysin syyttään erittän köyhä. Sellaisessa tilanteessa kukaan ei voi sanoa, että olisit tehnyt toisin. Hän on tehnyt kaiken täsmälleen niin kuin piti, mutta aina se ei auta. Hän tulee luultavasti elämään köyhyydessä koko ikänsä, jollei saa puolisoa, joka auttaisi elättämisessä.

Vierailija
31/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet vanhempani köyhiä, vaikka jouduin pienenä ryysyissä kulkemaankin. Jotkut nyt vaan arvostaa enemmän rahaa kuin lapsiaan.

Vierailija
32/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden 50-vuotiaan, mt-ongelmia ja siitä seurauksena alkoholismi. Asuu yksikseen vuokratussa mummonmökissä, sähköt on ja kaivo pihalla. 

Ei ole ostanut vaatteita varmaan ikinä...kulkee veljiensä vanhoissa ja kalsarit saa siskoiltaan joululahjaksi.

Syö lauantaimakkaraa ja punaista maitoa, metsästä mustikoita ja pihalta herukoita. Ei ole tainnut ostaa tomaattia ikinä :)

En ole ihan varma saako eläkettä vai tt-tukea. Raha riittää vuokraan, tupakkaan, kaljaan ja ruokaan noin viikon, toinen viikko ennen tilipäivää ollaan sitten ilman ruokaa ja juodaan kiljua.

Joutui myymään ainoan perintönsä, palan metsää, saadakseen perintöverot maksettua. Loppurahalla sitten juhlittiin hetki paikallisessa ravitsemusliikkeessä.

Osin itseaiheutettua, osin sattumusten summa... mutta köyhä ainakin on.

Vierailija
33/71 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, yksi tuttu nainen oli joutunut sellaiseen jamaan että oli raskaana, ja oli menettänyt työpaikkansa ja samalla asuntonsa, Hän asui välillä toisten nurkissa, ja hänet oli jopa nähty varastavan jonkun naapurin kissanruokapurkin ja syöneen sitä. Hän pääsi sieltä jamasta kyllä vielä ylös, sai asunnon ja seurustelikin sitten kun näin hänet muutaman vuoden päästä, en kehdannut sitten kysyä että miten hän joutui silloin raskausaikana sellaiseen pulaan, ja että miksi hän ei tullut minulta kysymään apua, olin itsekin köyhä, mutta olisin kyllä jakanut ruokani hänen kanssaan. Luulen että suurin syy siihen tilanteeseen oli lapsen ulkomaalainen isä, joka vei aikaisemminkin naiselta kaikki rahat tililtä, nainen otti miehestä eron, mutta varmasti mies jotenkin sai naisen asiat sekaisin.

Vierailija
34/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan suhteellisen köyhiä, mieluumin käytän sanaa vähävarainen..

Emme asu emmekä kulje paskassa mutta suurin osa kaikesta omistamastamme on kirpparilta/ ostettu käytettynä tai saatu. Auto on kauhea paska romu, sitä mies korjaa, sillä täällä ei ole julkisia joten lasten takia pakko se auto olla. Vauvan vaunut maksoi kokonaista 15e ja sadesuoja siihen 1,50e ja eivät ole kauniit mutta tarvitseeko niiden aina ollakaan..?

Meillä leivotaan, kerätään marjoja ja kasvatetaan kunnan rivarin takapihalla kaikkea mahdollista mitä voi kasvattaa, ikävä kyllä se ei riitä ja tiukkaa on.

Isompi lapsi harrastaa tanssia ja haluaisi harrastaa ratsastusta mutta harvoin pääsee koska on kallista..

Emme todellakaan ole ainoita köyhiä ja kyllä Afrikassa ihmisillä on nälkä mutta ei se vie suomalaisten ongelmia mihinkään, en ole velkaa afrikkalisille mitään eikä kehitysapu auta sillä sen turvin, jos perille tarvitsijoille menee edes, syntyy vaan lisää lapsia jotka kärsivät nälkää, puutetta ja myös taudeista.

Minullakin on vain 2 lasta koska minulla ei ole varaa elättää 12, hyvä että näitäkään..

Meillä ei ole mikroa (en tarvitse) eikä pyykinpesukonetta, entinen hajosi eikä ole varaa ostaa uutta, mutta talo yhtiössämme on pyykkihuone jossa saa ilmaiseksi pestä pyykkiä joten sekin säästää rahaa, sähkön muodossa ja tietenkin koneen jota ei tarvinnut ostaakaan..

Perheessämme on allergioita, ruoka ja muita jotka köyhdyttävät kukkaroa entisestään, erityisruokien, ja lääkkeiden muodossa.

Tv on ostettu niin että piti säästää useita kuukausia, entinen kuvaputki töllö veteli viimeisiään, toinen tv, vanhemmalle lapselle (esiteini siis) ostettiin sukulaiselta osamaksulla käytettynä, lähes käyttämätön oli.

Diakoniasta joudumme hakemaan ostolappua ja eu- ruokaa joskus, jouluna ollaan saatu järjestöiltä lahjakortti ja lapsille paketit.

Usein pitää siirtää laskunmaksuja viikolla parilla, joskus kuukaudellakin, ruokaahan pitäisi olla. Pahinta on aina viikko ennen kuin rahat tulevat, sillä vuokra täytyy maksaa ja sähkö ja muut tärkeät ostot (ruoka, lääkkeet) joihin ei aina paljoa jää. Maksamme myös opintolainoja pois kuukausittain.

Toimeentulotukea emme saa sillä meillä on yleensä noin satasen tai pikkuisen ennemmän liian isot tulot.

Yleensä tingin kaikesta mahdollisesta mikä liittyy itseeni, vaatteet, ruoka, lääkkeet, parhaassakin tapauksessa otan astmalääkettä, hoitavaa vain kerran päivässä, pisin aika kun olin ilman sitä kokonaan oli puoli vuotta, yskä oli jo aika hurjaa) Yritän piilottaa perheeltä nämä asiat, siis että jätän ostamatta tarpeellisia juttuja itselleni, silmälasit ovat esim hajoamispisteessä ja tarvitsisin vahvemmat linssit, mutta nyt ei vaan ole varaa niihin.

Maksoin vanhimman lapseni kesäleirin (urheilu) mieluumin, haluan että on jotain mitä muistella talvella ja kertoa kesäloman tapahtumat koulussa. Itselle on tärkeää että saa tehdä edes joskus ns normijuttuja muiden mukana, esim käydä kerran vuodessa leffateatterissa( joka siis on kaupungissa..)

Tietokone on lainassa vain ja siihen prepaid nettiyhteys, puhelimet eivät ole uusia ja niihin myös prepaid liittymät joihin noin kerran- joka toinen kuukausi laitan 10e per luuri puheaikaa..

Pelikoneita ei ole, ei mitään ns turhaa, dvd vehkeet sentäs löytyy ;)

Lapsilla on pyörä, pikkuisella potkumopo, leluja jotain lego friends, nalleja, nukkeja.

Vierailija
35/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ton jolla ei oo varaa hammaslankaan

Vierailija
36/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut, elää miniimillä ja se on taidetta.

Vierailija
37/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 04:00"]

Todellisia köyhiä ovat Suomessa myös opintotuella sinnittelevät opiskelijat! Amk-, amis-tai lukio-opiskelijat eivät monesti käy töissä, opintotuki on 400-500€/kk. Pk-seudulla ainakin siitä menee vähintään puolet asumiseen - satanen pari kuussa on melkoista selviytymistä, vaan eipä tästäkään Suomessa puhuta.

[/quote]

Ei tätä varmaan köyhyydeksi lasketa kun ite läksin ja en tekisi toisin, mutta mä sain lukioaikoina opintotukea 20€/kk. Menin erikoislukioon ja muutin pois kotoa. Asumistukea tuli 190€/kk. Ne kolme vuotta tuli elettyä tosi niukasti, vaikka vanhemmat vuokrassa ja laskuissa avustivatkin ja sain kotona käydessä ottaa ruokaa mukaan. Söin kämpillä harvoin, koska lähes kaikki meni vuokraan. Yleensä vedin koulussa napaani ruokaa niin paljon, kun vain pystyin ja sillä mentiin seuraavan päivän ruokailuun. Painoin lukion alussa 54kg (olen 155cm pitkä) ja lukion lopussa 45kg.

Vierailija
38/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pultsareitahan näkee tämän tästä.

Vierailija
39/71 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt.

Vierailija
40/71 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen köyhä on se, joka elää yltäkylläisesti, mutta Jeesus ei asu hänen sydämessään.