Oletteko nähneet koskaan oikeasti todella köyhää ihmistä Suomessa?
Näin tänään bussissa venäläisen äidin ja pojan. Äiti oli ihan siististi puettu, ei mitenkään kalliisti, kun tarkemmin katsoi. Mutta poika! Vaunut olivat todella "rötisköt", pojalla oli äitiyspakkauksen haalari niiltä ajoilta, kun minä olin vauva (joskus 80-luvulla) ja todella kulahtanut hattu, ei hanskoja.
Kuulostaa ehkä, että tiirailen liikaa mutta miehenikin oli kiinnittänyt asiaan huomiota ja hän ei huomaa yleensä mitään. En tiennyt, että Suomessa on tällaista ns. todellista köyhyyttä ja mietin, miksei heillä ollut varaa ostaa kunnon talvikamppeita. Lahjoittaisin mielelläni tuollaisille ihmisille meidän lapsen vanhat vaatteet, jos tietäisin minne lahjoittaa.
Oletteko te törmänneet oikeasti köyhiin ihmisiin? En tarkoita mitään, että "ei ole varaa ostaa poppia", vaan siis niin köyhiin että lapsen paras talvihaalarikin on jokin parin euron kirpparilöytö :'(
Kommentit (71)
Ulkonäön perusteella on turha luokitella ketään köyhäksi. Tunnen kaksi rikasta, jotka pukeutuvat kuin puliukot. Saavat kaikkialla ilmaisia ruokia ja paketteja, koska ulkoinen olemus viestii köyhyyttä ja syrjäytyneisyyttä. Ehkä nuo tavallaan syrjäytyneitä onkin, muttei todellakaan köyhiä. Toinen on perinyt koko sukunsa ja rahaa taatusti 7-numeroinen summa tilillä. Sairaan pihi. Toinen taas sijoittanut ja omistaa kasoittain asuntoja ja pörssiosakkeita, mutta sama piheyssairaus. kumpikaan ei ikinä raskisi juoda alkoholia, kun se on niin kallista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 07:41"]
Noniin, hauskaa että kysyit sillä satun olemaan "asiantuntija".
Ensinnäkin asun itse harmaassa betonilähiössä jossa kukaan nk. normaali ihminen ei halua asua. Tätä kirjoittaessani naapurini huutaa rappukäytävässä kännissä toiselle naapurilleni joka on vähintäänkin lääkkeissä jos ei rahat ole huumeisiin riittäneet. pihalla tehdään huumekauppoja päivittäin, huumekauppias kulkee puukko taskussa valtavan koiran kanssa, hännystelijöiden seuratessa häntä kuin jumalaa.
Asuinpaikkani lisäksi satun olemaan töissä valtavalla kirpputorilla. Työpaikkani naapurissa on leipäjono, olen monesti ollut seuraamassa meininkiä siellä ja työpaikkani ikkunasta näen kiemurtelevan jonon.
Olen itse entinen pitkäaikaistyötön ja useamman lapsen yh. Ja nyt varmaan ymmärrätte että olen melko oikeutettu vastaamaan kysymykseen?
Jep. Suomessa EI ole köyhyyttä. Sossun tuet yms. Ovat melkoisia, ja niillä elää kevyesti jos ei käytä alkoholia, tupakkaa, huumeita, merkkivaatteita tai sisäfilettä.
Näillä nk. köyhillä joita ap näki ongelma EI OLE liian pienet tulot vaan ELÄMÄNHALLINTA. Ts. Tämä äiti ei ole halunnut ostaa lapselleen parempia vaatteita, hänen miehensä on ostanut kossua haalarirahoilla. Tai sitten äiti otti itse ripsipidennyksen, tatuoinnin tai kävi kampaajalla. Osalle lapset on pelkkiä roskia.
Voin kertoa leipäjonon asiakkaista sen verran että lähes jokainen heistä haisee viinalle tai on huumeissa. Yhtään siistiä "normi"ihmistä en ole jonossa nähnyt (huom. En asu Hesassa jossa tilanne saattaa olla eri asumiskustannusten vuoksi). Minkäs kokoisen palkan nk. normaali ihminen tarvitsisi ollakseen kännissä joka päivä? tai huumeissa?
Yksi leipäjonossa vieraileva mies on ihan suosikkini. Joka kerta jonossa vierailtuaan hän tulee kassalleni rikkomaan 50€ setelin (tämä ei olevitsi). Sen jälkeen hän pelaa koko summan RAY:n hedelmäpeliin ja poistuu vihaisena hävittyään.
Osa myös kaivaa kassistaan ne herkut joista tykkää ja loput tungetaan työpaikkani roskikseen. He myös usein "shoppailevat" meillä jonon jälkeen ja silloin ei tunnu rahasta olevan puutetta. Tämä touhu oksettaa minua.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että työttömyystuki tulisi olla edes jotenkin vastikkeellinen (puhallus- ja huumekokeet joka viikko, käryät niin tuet menee heti). Sossu voitaisi lakkauttaa kokonaan, samoin leipäjonot.
Sen sijaan työkkäri voisi tarjota elämänhallintakursseja (kerrotaan että jos ostat tupakkaa joka päivä, ei sitten rahat riitä ruokaan).
oikeat köyhät ovat Afrikassa, Intiassa yms. Missä lapset kuolee nälkään. Meillä täällä Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan typeriä, laiskoja, hyväksikäyttäviä ihmisiä.
[/quote]
Eikö edes yhtä ainoaa löydy? Edes yhtä? Minulla on kyllä toisenlaiset käsitykset. Noita kuvaileviasi ihmisiä en köyhiksi lue, mutta kyllä oikeita köyhiä on. Tässäkin ketjussa on heitä mainittu.
[/quote]
Taas samaa porvarien höpötysty ns. kunniallisista köyhistä ja kunniattomista köyhistä. On koomista että wannabe porvari on katkera jopa siitä rappioalkoholisti saa leipäjossa kassillisen ruokaa:D Wannebe porvareille ja oikeille porvareille on tyypillistä köyhien syyttäminen näiden vaikeuksista vaikka todellinen syy olisi talouden rakenteissa. Sitten aina verrataan suomalaisia kehitysmaa köyhiin mutta miksi ei verrata esim. Ruotsin tilanteeseen joka on Suomelle oikea verrokki ryhmä. Kyse onkin siitä että porvarit haluaisivat viedä köyhiltä sen vähäisenkin sosiaaliturvan. Paras esimerkki on tämä kun luvattiin että työttömyyskorvauksen päälle voi tienata 300 €. Kuitenkin toimittajien laskelmien mukaan pientä työttömyyskorvausta saavalla tulos olisi plus miinus nolla tai jopa rahaa jäisi vähemmän käteen. Mikään ei ole porvarille arvokkaampi kuin lantti joka saadaan riistettyä köyhän toimeentulosta.
[/quote]
Huoh! Olen oikeastaan samaa mieltä kanssasi. Ja minusta köyhä todellakin saa käyttää työttömyysrahaansa ihan suoraan viinaan, en näe tässä edes ongelmaa. Mutta siltä edelliseltä halusinkin kysyä, että eikö Suomessa ole sitten myös noita köyhiä, jotka ei käytä vähiä rahojansa viinaan (tai tee tyhmyyksiä, kuten ota pikavippejä) ja silti ole köyhiä. Heitä on olemassa. Ja ongelma on siinä, että vaikka he tekevät kaikkensa, että heillä olisi asiat hyvin, niin he silti päätyvät köyhiksi. Ja tosiaan se porvari on viemässä heiltä sitä viimeistä lanttia, onhan se jo tässäkin ketjussa nähty, kun taas köyhiä maalataan rikkaiksi...
Jos jätetään pois itseaiheutettu köyhyys, vieläkö löytyy joku? On aika selvää, että kuka tahansa voi saattaa itsensä ahdinkoon, vaikka olisi millainen lähtötilanne. Pitäisikö silloinkin loputtomiin yhteiskunnan paapoa?
ja muuten asunnottomuus ei automaattisesti tarkoita köyhyyttä. Asunnottomalla voi olla rahaa vaikka kuinka paljon. Sekin kun voi olla valinta.
Harvoin tällä palstalla näkee näin järkevää tekstiä.
Kirjoittaja ei ole ainakaan henkisesti köyhä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 07:41"]
Noniin, hauskaa että kysyit sillä satun olemaan "asiantuntija".
Ensinnäkin asun itse harmaassa betonilähiössä jossa kukaan nk. normaali ihminen ei halua asua. Tätä kirjoittaessani naapurini huutaa rappukäytävässä kännissä toiselle naapurilleni joka on vähintäänkin lääkkeissä jos ei rahat ole huumeisiin riittäneet. pihalla tehdään huumekauppoja päivittäin, huumekauppias kulkee puukko taskussa valtavan koiran kanssa, hännystelijöiden seuratessa häntä kuin jumalaa.
Asuinpaikkani lisäksi satun olemaan töissä valtavalla kirpputorilla. Työpaikkani naapurissa on leipäjono, olen monesti ollut seuraamassa meininkiä siellä ja työpaikkani ikkunasta näen kiemurtelevan jonon.
Olen itse entinen pitkäaikaistyötön ja useamman lapsen yh. Ja nyt varmaan ymmärrätte että olen melko oikeutettu vastaamaan kysymykseen?
Jep. Suomessa EI ole köyhyyttä. Sossun tuet yms. Ovat melkoisia, ja niillä elää kevyesti jos ei käytä alkoholia, tupakkaa, huumeita, merkkivaatteita tai sisäfilettä.
Näillä nk. köyhillä joita ap näki ongelma EI OLE liian pienet tulot vaan ELÄMÄNHALLINTA. Ts. Tämä äiti ei ole halunnut ostaa lapselleen parempia vaatteita, hänen miehensä on ostanut kossua haalarirahoilla. Tai sitten äiti otti itse ripsipidennyksen, tatuoinnin tai kävi kampaajalla. Osalle lapset on pelkkiä roskia.
Voin kertoa leipäjonon asiakkaista sen verran että lähes jokainen heistä haisee viinalle tai on huumeissa. Yhtään siistiä "normi"ihmistä en ole jonossa nähnyt (huom. En asu Hesassa jossa tilanne saattaa olla eri asumiskustannusten vuoksi). Minkäs kokoisen palkan nk. normaali ihminen tarvitsisi ollakseen kännissä joka päivä? tai huumeissa?
Yksi leipäjonossa vieraileva mies on ihan suosikkini. Joka kerta jonossa vierailtuaan hän tulee kassalleni rikkomaan 50€ setelin (tämä ei olevitsi). Sen jälkeen hän pelaa koko summan RAY:n hedelmäpeliin ja poistuu vihaisena hävittyään.
Osa myös kaivaa kassistaan ne herkut joista tykkää ja loput tungetaan työpaikkani roskikseen. He myös usein "shoppailevat" meillä jonon jälkeen ja silloin ei tunnu rahasta olevan puutetta. Tämä touhu oksettaa minua.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että työttömyystuki tulisi olla edes jotenkin vastikkeellinen (puhallus- ja huumekokeet joka viikko, käryät niin tuet menee heti). Sossu voitaisi lakkauttaa kokonaan, samoin leipäjonot.
Sen sijaan työkkäri voisi tarjota elämänhallintakursseja (kerrotaan että jos ostat tupakkaa joka päivä, ei sitten rahat riitä ruokaan).
oikeat köyhät ovat Afrikassa, Intiassa yms. Missä lapset kuolee nälkään. Meillä täällä Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan typeriä, laiskoja, hyväksikäyttäviä ihmisiä.
[/quote]
Yhteiskunnan pitää paapoa. Säästyy siwan myyjän juoksulenkiltä.
Tänään klo 15.40 tulee muuten uusintana Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys.
"Pienen Sami-pojan vanhemmat Joni ja Mira ovat kolmannen polven köyhiä. He tulevat toimeen yhteiskunnan tuen ja ruoka-avun varassa. Mutta mitä keinoja heillä on päästä irti köyhyyden perinnöstä?"
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 10:19"]
Arvasinkin, että rikkiviisaat paskiaiset tulevat selittämään köyhyyteni pois.
Tiedoksesi:
- Olen jo elänyt "normaalia opiskelijaelämää" ainakin 7 vuotta lukion jälkeen yliopistossa. Tämän pitäisi jo riittää kenelle tahansa.
- Haen jatkuvasti töitä. En ole saanut. Tätä on kestänyt jo viisi vuotta.
- Onhan se hyvä, että on piitkä loma, mutta kun silloin ei saa lähtökohtaisesti mitään (opinto)tukea. Viime kesän pelasti romahdukselta se, että sain suorittaa kesän aikana opintoja. Yksi kuukausi meni siltikin omasta taskusta. Ja mikä taistelu sekin oli, kun vastaava opettaja oli asian suhteen hyvin apaattinen!
- Säästöt luksusta? Ne säästöt olivat tulosta yli 5 vuoden työstä. Se ei ole luksusta, vaan jokaikisen työssäkäyvän minimaalinen perusoikeus. On se kummaa, että säästöt normaalista työssäkäynnistä ovat jo luksusta, kun niitä on pakko opiskeluun käyttää.
[/quote]
Rikkiviisas paskiainen aka n:o 20 antaa sinulle vastaavan tiedonannon:
-Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa mukana pysyminen vaatii jokaiselta elinikäistä oppimista eli jatkuvaa täydennyskoulutusta. Tämä ei siis ole tarpeen päästäkseen uralla eteenpäin vaan ihan vaan pysyäkseen omien tehtäviensä tasalla. Vuosittaisen täydennyskoulutuksen tarve taitaa olla suurin biotieteissä, noin 500 tuntia vuodessa. IT-alalla vastaava tarve on noin 300 tuntia vuodessa, omalla luppoisasti etenevällä akateemisella alallani vain 100 tuntia vuodessa. Jos yliopistotutkinnon (vain yksi seitsemässä vuodessa?) suorittaminen sinun mielestäsi riittää loppuelämän opiskeluksi, sitä hyvin mahdolllisesti päätyy työttömäksi omien tietojen ja taitojen käydessä vanhentuneiksi.
-Töitähän löytyy. Minäkin olen opiskellut yliopistossa, en tosin yhtä pitkään kuin sinä, ja toiminut useita vuosia moppaustieteen maisterina. Oikeammin varmaan olisi todeta, että sinulle ei ole löytynyt työpaikkaa, jonka kokisit tasoiseksesi. Opiskelijat kuitenkin useimmiten työskentelevät opintojen alkupuoliskolla siivoojina, mäkkärissä, marketin kassamyyjänä jne.
-Yhteiskunnan suurimpiin vääryyksiin ei mielestäni kuulu se, että opintotukea maksetaan vain opintojen ajalta. Ei se sen helpompaa ole töissäkään, palkkaa saa vain työsuhteen ajalta eikä edes ylityökorvauksiakaan saa tekemättömistä ylitöistä. Sen yhden kesäopintotukikuukauden hakeminen muuten vaati sinulta yhden hakemuksen ja yhden liitteen. "Taistelu" on alle kahden tunnin työstä mielestäni hieman liioitteleva ilmaisu, vaikka kuinka pyrinkin olemaan vähättelemättä lukuisia kokemiasi vääryyksiä ja vaikeuksia.
-Minusta kuulostaa ihanalta luksukselta, jos voi säästöjen turvin keskittyä kokoaikaisesti opiskelemiseen ja itsensä kehittämiseen. :) Olisi ollut huippua saada opiskella tuolla tavalla, mutta kun talous pakotti jo lukion alusta mopin varteen. Kovin kiitollinen kyllä olen ilmaisesta lukiosta ja yliopistotutkinnosta. Minulla ei muuten olis niihin kouluihin ollut asiaa. :)
Taloudellisesti onnekas olet varmasti siinäkin, että monen työssäolovuoden jälkeen sinulla oli koti ja elämisen tarpeelliset tavarat hankittuina. Yllättävän pitkälle silloin pärjää ostamalla ainoastaan ruokaa ja muita päivittäistavaroita. Nuorilla kun on samalla koti perustettavana ja hankittavana, pitää hankkia huonekalut, keittiötarvikkeet, liinavaatteet, kodinkoneet... Ja kun itsellä on jo "kaikkea", voi hyvin pärjätä useamman vuoden ostamatta uusia vaatteita, silmälaseja, puhelinta, tietokonetta, polkupyörää - silkkaa säästöä siinäkin.
[/quote]
Kyllä se on hyvä, että olet sisäistänyt mediahelinän ja tiedät, mitä puolitotuuksia tiedotusvälineet sinulle suoltavat. Sitten voitkin puhua ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille henkilöille kuin ala-asteikäisille lapsille. Siihenhän sitä taitoa vaaditaankin.
- Elinikäinen oppiminen on tätä samaa roskaa, jota kansalle työnnetään kurkusta alas, ja jota hymistellen toistellaan. Löytyyköhän jostain arkistojen kätköistä se pätkä 1970-luvun alusta, kun ihan samaa sontaa sanasta sanaan suolsi joku saksalainen ?sosiologi. Ja 70-luvun alussa siis... Oma (toinen) alani on juurikin IT. Ja vastoin yleistä luuloa ei ne perusasiat siitä mitenkään ole radikaalisti muuttunut, samat if-loopit ja rakenteet, kuten oliot, aliohjelmat yms. pyörii "uusissa" ohjelmointikielissä. Minusta näyttää, että paranneltu C keksitään yhä uudelleen ja uudelleen... Ja kuten fiksut ovat sanoneet, niin kunnianhimoisimmat tekevät LISPiä uudelleen. Ja kyllä se on niin, että nämä pikakoulutukset eivät kyllä tuota mainittavia tuloksia. Asia on niin nähty. Kuules, muuten suurimmalle osalle ihmisistä riittää se amistutkinto loppuiäksi, vaikka mitä jauhaisit. Voi olla jopa, että joku osa ihmisistä opiskelee elämänsä aikana uusia asioita (esim. kansanopistojen suosio), mutta työelämässään he eivät koskaan niitä valmiuksia tarvitse. Ja kyllä minun (toisella) alallani se yksi ylempi yliopistotutkinto antoi rautaisen pohjan kuten kaikille alani ihmisille, että kyllä riittää. Se, että lukee tutkimuskirjallisuutta (omalla erityisalallani sitä muuten tulee harvakseltaan), kuuluu tietysti asiaan. Sitä päätyy työttömäksi ei sen takia, että osaaminen on vanhentunutta, vaan siksi, että alalla ei riitä työpaikkoja. Ja tämä on tosi ihan alasta riippumatta.
- Kuule sitä työtä ei löydy. Yliopisto-opiskeluaikana olin joinain kesinä ja muutenkin töissä, mutta joskus sitä työtä ei vaan löytynyt, ja tilanne oli sama opiskelukavereilla, joista osa oli joskus ollut siivoojina esim. laivoilla ja VR:llä. Ja ne mäkkärin työpaikat, joita harvoin on, menee heti nuorille opiskelijoille, samoin kuin siivoojan työt. Asia on niin nähty. Sitä paitsi olet huomannut, että siivoojillakin on koulutus alallaan. Mut yhtä kaikki sitä työtä ei ole hakemisesta huolimatta löytynyt.
- Minusta yhteiskunnan tärkein tehtävä on taata, etteivät sen jäsenet kärsi nälästä, janosta, vilusta, puutoksista, suojattomuudesta. Jos kesälle ei löydy toimeentulotukea, niin sillä on suora yhteys nälkään ja puutoksiin, asunnottomuuteen. Minusta on pöyristyttävää, että joku voi sinun tavallasi kieltää kanssaihmisiltään tällaiset perusihmisoikeudet. Kun vihdoin viimein sain yliopettajalta sähköpostilla vahvistuksen, että olimme sopineet kesäopiskelusta (sen olen byrokratian kanssa oppinut, että aina täytyy olla mustaa valkoisella), niin oli jo kesäkuu, joten kesäkuuksi en voinut tukea hakea. Ei ollut kyse mistään 2 tunnin työstä, vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että minulla on "sopimus".
- Kaikkien säästöjeni käyttö loppuun keski-ikäisenä toisen koulutuksen loppuunsaattamiseksi on luksusta ja ihanaa!?! Ei jumalauta, millainen...
- Minulla mitään kotia ole hankittuna! Tiedoksesi: asun opiskelija-asuntolan 3 hengen solussa. Silkkaa säästöä ja luksusta! Jepjep...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:32"]
Jos jätetään pois itseaiheutettu köyhyys, vieläkö löytyy joku? On aika selvää, että kuka tahansa voi saattaa itsensä ahdinkoon, vaikka olisi millainen lähtötilanne. Pitäisikö silloinkin loputtomiin yhteiskunnan paapoa?
ja muuten asunnottomuus ei automaattisesti tarkoita köyhyyttä. Asunnottomalla voi olla rahaa vaikka kuinka paljon. Sekin kun voi olla valinta.
[/quote]
Ilmeisesti jos joku nyt ei satu olemaan itseaiheutetusti köyhä, niin jollain vippaskonstilla hän kuitenkin on itseaiheutetusti köyhä...
Minä ihan oikeasti annan suuseksiä miehille ja saan siitä ruokaa,tupakkaa,kahvia... Siinä ei kauan mene,kun autossa imasen ja laukeaa. On nöyryyttääväö. Mutta pakko.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 02:25"]
Enoni. On tehnyt töitä kasvihuoneessa koko ikänsä, polkee töihin ja saa palkkaa 8 euroa tunti. Maksaa siitä vuokran kaupungin vuokratalossa ja on aina peruspäivärahalla pimeimmät talvikuukaudet. EI eläisi ellei äitini tekisi hänelle ruokaa, sillä päivää kohden jää pari euroa ruokaan laskujen ja vuokran ja sähkön jne jälkeen. Onhan se aika koomista, että sitten näen kaupungilla esim nyt somaleja, joilla on kaikki uutta, lapset kulkee ipadit kädessä ja ajattelen aina tuolloin enoani, joka on tehnyt koko ikänsä töitä eikä olisi mitään mahdollisuutta ostaa esim ipadia.
[/quote]
miehelläni saman verran palkka ja kuussa tulee yhteensä se 1400 hyvin on pärjätty vaikken itse käy edes töissä vaan olen ollut sairaslomalla vuoden.