Arvostele mun salitreeni
Käyn 1-3 x viikossa salilla ja teen yleensä aina saman ohjelman. Tavoitteita ei oikein ole, paitsi kuluttaa vähän energiaa ja ylipäätään liikkua. Olen normipainoinen. Ohjelman olen keksinyt ihan omasta päästä.
Alkuverryttelyn jälkeen teen aina jalkoja, eli
-askelkyykkyjä ja tavallisia kyykkyjä, yleensä ilman mitään painoja
-16 kg kahvakuulalla perusheilautusta
-jalkaprässiä
-pakaroita laitteessa
sitten teen selkää ja vatsaa niille tarkoitetuissa laitteissa
Sitten nostelen 6 kilon käsipainoja, erilaisia pystysoutuliikkeitä ja hauiksia, yritän saada hartioissa veren kiertämään... "Allit" teen laitteessa.
Lopuksi menen venyttelyhuoneeseen, teen vähän vatsalihaksia, lankkua, punnerruksia (naisten ja miesten) ja venyttelen. Siinä se. Mitä parannettavaa tässä olisi? Kiitos jos joku jaksaa lukea ja vastata!
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 08:53"]
Joo, no okei okei.. mut miks sitten kysellä jos on "vaan" tavotteena kuluttaa energiaa. Onko noilla liikkeillä sit mitään väliä? Jos tavotteena on pelkkä energian kulutus, niin sehän on sit yks hailee mitä sä teet, vaikka sit heiluttelisit sitä kahvakuulaa tunnin putkeen tai hyppisit haara-perushyppyjä. En nyt oikein tajua ap:n kysymystä..? Vähän niinkun turhaa kysyä mielipidettä ohjelmasta, jos sillä ei oo muuta tarkoitusta kun se energiankulutus. Eli siis toisaalta ihan sama mitä sä teet, se energia kuluu anyway.. Mutta, jos sä haluut kroppaa muokata, niin monipuolista treeniä ja painoja kunnolla kehiin. Ja ota se ohjelma, vaikka netistä ja pyydä joku tsekkaan, että teet ne liikkeet myös oikein.
[/quote]
niinku hei niinku!
Enkä tee todellakaan liian pienillä painoilla, kuten joku epäili! Pännii, kun suurin osa naisista treenaa just niin, ei niiden varmaan tule edes hiki.
ap
No se on ihan normaalia että kun sulla on uus ohjelma, niin sä painelet meneen sen ohjelappusen kanssa. Mulla esim. on käytössä treenivihko, missä on liikkeet valmiiks laitettuna, sit vaan kirjaan toistot/painot sinne. Ja älä niitä muita kattele, kaikilla on ihan omat kuviot, et voi tietää mikä niitten tavoite on. Meet nyt vaan ihan omaan tahtiin ja just kannattaa suunnitella se treeni niin että kaikki lihasryhmät on huomoitu eli esim. toi ylläoleva oli oikein pätevä treeni, raskaita koko vartaloon kohdistuvia liikkeitä.
t.3
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 09:27"]
Ja mitä ne tavoitteet vois olla, joita joku peräänkuulutti? Olen 35 ja täysin sinut kroppani kanssa, painan alle 60 kiloa... Toki mulla nyt periaatteessa on tavoitteena lisätä aina painojen määrää pikkuhiljaa jne. Mut en sanoisi että mulla olis mitään ulkonäköön liittyvää tavoitetta, ehkä ne on parikymppisten juttuja...
[/quote]
Minulla sama "ongelma". Aina hoetaan, että pitää olla tavoite, mutta en keksi itselleni sellaista. Olen hoikka ja erittäin tyytyväinen kroppani ulkonäköön, en siis halua muuttaa tai muokata sitä mitenkään. Juoksussa minulla on tavoitteita, mutta salitreenissäni ei. Salilla haluan vain ap:n tavoin liikkua ja saada siitä hyvää oloa.
ap, en ymmärrä miksi sinulla ei ole kyykyssä painoa, kun sehän on juuri yksi parhaimmista liikkeistä alakropalle. Leuanveto ja penkkipunnerrus ylävartalolle.
Eikö ole mahdollisuutta käyttää painoa vai miksi?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 09:03"]
Missä selkäliikkeet ja rinta?
[/quote]
Olihan siellä selkää laitteessa. Ja punnerruksia.
Leuanveto on täysin epärealistinen liike useimmille naisille.
12 laittoi hyvän ohjelman MIEHELLE. Norminainen joutuu treenaamaan todella paljon, että saa edes yhden leuan. Naiselle tuo ohjelma on epärealistinen.
Hauiskääntökään ei välttämättä ole eka liike jollekin tavisnaiskuntoilijalle, joka haluaa vain itsensä liikkeelle. Jollekin aloittelijamiehelle, joka haluaa lihasmassaa, se on paljon tärkeämpi liike.
Omasta mielestäni istumaannousu ei ole paras vatsaliike. Siinä tulee monen tehtyä huonolla tekniikalla ja treenattua lonkakoukistajia. On paljon tehokkaampia vatsoja ja varsinkin sellaisia, joita aloittelijan on helpompi tehdä hyvällä tekniikalla. Eipä siis ihme, että tuo ohjelma on alun perin 70-luvulta(??).
Ei ole leuanveto epärealistista, jos osaa tekniikan. Ja jos ei ole suhteessa älyttömän painava alakerta.
Ensin lämmittely pyörällä tai soutaen 10-15 min.
Tee monipuolisesti joka lihasryhmää 12-15 kerran sarjoja kolme peräkkäin, sellaisilla painoilla että viimeiset joka sarjassa tuntuvat vähän tuskaisilta.
Venyttele.
Yhteensä aikaa kuluu max tunti.
Mitä tarkoitit sinä, joka neuvoit ap:tä muistamaan myös takareidet? Kun omasta mielestäni treenaan reisiä ihan kauheesti: askelkyykyt, jalkaprässi, kahvakuula. Eikö noista mikään auta takareisiin? Pakarat teen lisäksi "pakaralaitteessa", mikä se sitten onkin nimeltään.
Moni nyt inttää siitä, etten käytä painoja askelkyykyissä. Tavallista kyykkyä en juuri tee, kun mielestäni sitä vastaava liike tulee tuossa kahvakuulan perusheilautuksessa. Miten askelkyykyn kanssa kannattaisi painoja käyttää? En tykkää painotangoista, tuntuu niin kurjalta niskassa, ja salilla on ahdasta painotangon kanssa. Joskus olen käsipainoja käyttänyt, ja aina kyykkyyn astuessa nostanut painot ylös suorille käsille. Sitä varmaan täytyisi tehdä useammin.
Mulle 6 kg on hyvä käsipaino, sillä jaksan tehdä kaikki liikkeet, eli ne suorille käsille nostot, pystysoudut ja muut, ei tarvi vaihtaa painoja välillä. Jos teen esim. istualtaan vain yhtä hauista kerrallaan, menee isompikin paino.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:08"]
Oletko teini kun käytät hauiskäännössä teineille sopivia 6 kg. pikkupainoja?
[/quote]
Minua aktiivikuntoilijana ärsyttää pahasti tällaiset toisten painojen dissaajat. Juuri tuollaisten ääliöiden vuoksi monet eivät uskalla aloittaa kunnon saliharjoittelua, kun voimat eivät vielä riitä isoihin painoihin. Suurimmalla osalle naisista 6 kg on aluksi liian iso paino hauiskääntöihin (tarkoitan siis sitä, että kummassakin kädessä on 6 kg:n käsipaino), ja useimmat saavat harjoitella säännöllisesti monta kuukautta ennen kuin 6 kg käy turhan pieneksi.
Tietysti aina kannattaa lisätä painoja sitä mukaa, kun voimat kehittyvät.
[/quote]
Et ole tosissasi, ethän sinä ole? Ai että 2 x 6 kg. on liian iso paino? :D :D :D
Kannattaa ap pyytää vaikka saliltasi joku näyttämään, mihin kohtaan tanko tulee, kun laitat selkään. Yksi tuttava oli ainakin kokenut ahaa-elämyksen, kun sai tietää, mikä se hyvä kohta on, kun oli aiemmin laittanut huonoon kohtaan ja oli ollut epämukavaa.
Ei kuitenkaan ole pakko tehdä tanko harteilla vaan voit ottaa myös kahvakuulat tai käsipainot molempiin käsiin.
Tässä ketjussa on ilmeisesti joku provoilija joka jankkaa noista 6 kg hauispainoista.:)
32
Joo, rupesin tekemään nyt tavallista ja askelkyykkyä niin, että roikotan käsipainoja käsissäni lisäpainoina. Hyvinhän se toimii niin. Askelkyykkyjen kanssa alkoi olla sellaista, ettei ne enää tuntuneet missään, vaikka niitä teki paljon putkeen.
ap
Minusta tärkemmät korjaukset ap:n salitreeniin olisivat seuraavat:
- paino mukaan kyykkyihin, ainakin "tavalliseen kyykkyyn" (oletan ap:n tarkoittavan takakyykkyä)
- korvaa punnerrukset penkkipunnerruksella. Näin saat liikkeestä selvästi tehokkaamman.
12:n ohjelma on muuten hyvä, mutta kuten joku toinen jo sanoi, se ei oikein toimi sellaisella naisella, joka ei saa vedettyä edes yhtä leukaa tai korkeintaan yhden. (Epäilen 99 %:n naisista kuuluvan tähän ryhmään.) Lisäksi istumaannousu ei ole paras mahdollinen vatsaliike. Suosittelisin korvaamaan leuanvedon joko ylätaljalla tai soutuliikkeellä. Istumaannousun tilalle sopisi esimerkiksi vatsarutistus laitteessa.
Toki niitä leukojakin voi sisällyttää ohjelmaan sitten myöhemmin, kun on ensin saanut yläselän lihaksiin voimaa muilla liikkeillä.
Ja mitä ne tavoitteet vois olla, joita joku peräänkuulutti? Olen 35 ja täysin sinut kroppani kanssa, painan alle 60 kiloa... Toki mulla nyt periaatteessa on tavoitteena lisätä aina painojen määrää pikkuhiljaa jne. Mut en sanoisi että mulla olis mitään ulkonäköön liittyvää tavoitetta, ehkä ne on parikymppisten juttuja...