Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivätyö vs 3-vuorotyö/ 2-vuorotyö

Vierailija
08.11.2013 |

Kokemuksia? Kumpi mieleisempi lapsiperheessä? Lapset alle kouluikäisiä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itse olen päivätyössä ja mies 3-vuorotyössä. On aivan peestä. Mies vuosia yrittänyt saada päivätyön, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Ensinnäkin yövuorojen jälkeen miehen nukkumapäivinä täytyy minunkin vapaapäivinä lähteä jonnekin evakkoon, koska mies ei saa nukuttua korvatulppien kanssakaan, jos lapset on kotona (en ihmettele). Välillä olemme pakon sanelemana olleet kotosalla (esim. lapset sairaana), ja mies kömpii iltasella makkarista harmaana kuin haamu, kun ei ole saanut nukuttua. Siksi evakkoon aina jos voidaan. Se tarkoittaa silloin, että viikonloppuöinä en itse saa pitää varsinaista vapaapäivää kotosalla, vaan olen lasten kanssa kaupoilla, puistossa, kylässä, mummoloissa jne, joka ainakin itseltä vie puhtia. Ihan peestä.

Toisena perheen yhteiset vapaat: Koska itse olen aina viikonloput vapaalla ja miehella vapaata on keskimäärin vain joka neljäs viikonloppu, ei koko perheen yhteisiä vapaita juuri ole. KAIKKI kertyy sitten noihin muutamiin viikonloppuihin ja ne ovat yhtä menoa, eikä ehditä nauttia vain vapaa-ajasta. Ihan peestä.

Kolmantena illat: kun miehellä on monta iltaa peräkkäin, lähden aamulla aikaisin töihin = vaihdamme pusun ilman sanaakaan ja mies jatkaa unia. Kun hän tulee illalla töistä = vaihdamme pusun ja kömmin nukkumaan. On varsin yksinhuoltajamainen fiilis. Ihan peestä.

Neljäntenä vuorojen saanti: Mies saa vuoroja max 3 vko kerrallaan, mitään ei voi suunnitella parin kuukauden päähän, koska ei tiedä miten vuorot menevät. Ihan peestä.

Viidentenä hoitopäivät: Lapset hoidossa 15pv/kk, ovat kotona isin vapaapäivinä ja minun kanssa viikonloppuisin. Ihan jees ja ainut hyvä puoli.

Vierailija
2/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisten äitinä oli kiva tehdä vuorotyötä. Mies teki säännöllistä päivätyötä.

Sain arkivapaiden aikana viettää aikaa lasten kanssa ja kaikki lasten neuvola, lääkäri yms. menot hoituivat ongelmitta.

Koululaisten kanssa hyödyt ei ole niin suuret. Väsyttää iltavuoron jälkeen herätä aamulla laittamaan lapsia kouluun ja en saa nukuttua enää herättyäni. Ja vaikka mies hoitaisi lasten lähdöt aamulla, herään siihen kuitenkin.

Voin helpottaa muun perheen elämää laittamalla ruuan valmiiksi kun menen yövuoroon, siinä oikeastaan hyödyt jääkin. Miehen vastulle jää kaikki vkl:sin tapahtuvat harrastuksiin kuskaamiset yms.

Olemme myös tehneet välillä kumpikin säännöllistä päivätyötä. Minulle se ei vaan sovi. Yöunet jäävät lyhyiksi ja olen työpäivän jälkeen lähes toimintakyvytön uupumuksesta. 8-16 työaika on tappotylsää. Ja la-su vapaat tuntuvat paljon lyhyemmiltä kuin arkivapaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päivätyö ja mies tekee 3-vuorotyötä. Tykkään tilanteesta, koska mies pystyy arkivapaina/iltavuoropäivinä hoitamaan päiväkoti-ikäisten lasten neuvolat, hammashoidot, puheterapautit jne. Minä hoidan taas enemmän päivävuorolaisena lasten harrastusmenot jne. virka-ajan jälkeen tapahtuvan toiminnan. Kiva on myös se, että aina ei itse tarvitse vielä lapsia hoitoon tai hakea hoidosta, koska miehen päivävuoro olisi 7-19. Ja kunhan koulutiekin alkaa, niin on joku ainakin aamuisin lähettämässä kouluun.

Yhteisiä vapaaviikonloppuja tulee yleensä n. 3 vko:n jaksoissa, eli 3 vapaata viikonloppua ja 3 töissä, mutta se helpottaa että tiedämmä työvuorot melko tarkkaan koko vuoden osalta, niin menoja voi suunnitella helposti.

Vierailija
4/10 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla päivätyö. Kaikki hammaslääkärit, lääkärit, neuvolat ym. on hankala hoitaa koska se tietää aina miinustunteja töissä. Kahden tunnin poissaolo tietää neljä päivää puoli viiteen töissä. Minä haen aina lapset, koska miehen työpäivä päättyy vasta viiden jälkeen, ja vaikka olen yleensä puoli viideltä hakemassa, lapsi on viimeisten joukossa hoidossa. En ymmärrä miten kaikki ehtivät hakea niin aikaisin.

Minä nimenomaan halusin päivätyön ja siksi opiskelin terveydenhoitajaksi. Nyt tuntuu, ettei se vuorotyö pöllömpää olisikaan.

Vierailija
5/10 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö on paras. Vuorotyössä on mukavaa kun ei ole aina sitä puuduttavaa päivävuoroa. Itse voisin tehdä tosin pelkkää yötäkin.. :)

Vierailija
6/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta molemmista? Puolusta/ hauku omaasi, miksi juuri se on parempi tai huonompi?

Vierailija
7/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen päivätyössä, toinen kolmivuorossa on loistavaa, jos tykkää kolmivuoroa muuten tehdä. Lapsilla on paljon kotipäiviä, jos ovat päivähoitoikäisiä, ja hoitopäivät usein lyhyitä (iltavuoro-iltoina). Koululaisella on usein joku aamulla laittamassa kouluun. Miinusta yhteisen perheajan vähäisyys, mutta ainakin meillä tuo on vähentänyt riitelyä ja pitää liiton tuoreena ;)

Vierailija
8/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa molemmilla 3vuorotyö, ei ole tarvinnut viedä lasta hoitoon kun hoidetaan vuorotellen. Vaatii kyllä vähän joustoa työnantajalta että vuorot järjestyy näin. Olen tyytyväinen. Jos edes toisella on päivätyö niin sitten on ok kun   

Ei tarvi viedä vuoropäiväkotiin. Päivätyö on parempi juhlapyhien kannalta.

Vierailija
9/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi just niin että toisella päivätyö toisella kenties se vuorotyö. Kokemusta vuorotyöstä ei aiemmin ole... Tosin sillon kun aamuvuoro niin hoitoon pitäisi mennä jo kuudelta, tai viim. 6.30.

Ap

Vierailija
10/10 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yh ja ollut aina vuorotyössä. Lapsen ollessa n. 7-10v oli ihan paskaa, muuten olen kyllä tykännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä