Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teittekö hesarin testin: mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?

Vierailija
03.01.2014 |

Minä tein, huumorillahan tuo varmasti tulisi ottaa, mutta sen sijaan ottaa päähän :D Lähdin tekemään testiä ajatellen, että tuloksena on, tottakai, duunari.

Kuinkas kävikään, olen siis vähäosainen. Ei siinä, ehkäpä tuolla muutaman säälipisteen joltakulta ostaa, tai syytäisiköhän kela tai sosiaalihuolto minulle jokusen lantin tuolla perusteella.

Näiden aatosten jälkeen alkoi ohimo sykkiä. Hitto vie, minulla on ammatti, sitä vastaava vakituinen, kokoaikainen työpaikka, josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja silti olen "vähäosainen" ? 

Ensin mielessäni tuomitsin hesarin elitistiroskaksi, pian kiukkuni kimposikin muualle. Miksi ihmeessä tässä maassa ihmisiä oikein kouluttamalla koulutetaan aliarvostetuiksi?

Itse olen ammatissa, josta nautin suunnattomasti. Olen kokki ja saan valtavasti iloa onnistuneista makuyhdistelmistä ja uusista ruokalajeista tai lisäkkeistä, jotka saavat hymyn ja sanan "kiitos" asiakkaiden huulille. Olen naivisti uskonut, että myös minun työtäni arvostetaan, sillä itse tiedän mitä fyysisiä ja henkisiä kykyjä työni vaatii.

Lopulta tuo ärsyttävä testi sai minut palaamaan monen vuoden jälkeen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opetustarjontaa selailemaan, pakkohan se on hankkia korkeakoulututkinto tai mielellään akateeminen koulutus, jotta tulee arvotetuksi edes duunariksi. Nyt täytyisi vielä keksiä jokin muu työ, mistä nauttisin. En nimittäin haluaisi olla henkisesti vähäosainen, toimistorotaksi pakotettuna, luovuus sammutettuna.

Heh, tämä oli tällainen pieni avautuminen, mutta sieppasi niin maan vimmatusti. Olisi kiva kuulla myös teidän muiden mielipiteitä aiheesta, yhteiskuntaluokasta riippumatta :)

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö naurattaa, olin vähäosainen ja syrjäytynyt yms.. :D Joo, ehkä toki sen perusteella että minulla on "vain" ammatillinenkoulutus ja tienaan bruttona vain ~2300€/kk. Mutta harvalla vähäosaisella kait kuitenkaan on 32 vuotiaana uutta, velatonta autoa, n. 160 neliön omakotitaloa, hehtaarin tontilla (josta alle 80000€ velkaa), yli 100000€ edestä rahastoja, mökkiä omassa saaressa (velaton), useita harrasteautoja jne.. ;)

Vierailija
22/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vahaosainen, vaikka ollaankin aika rikkaita oikeesti. luulen etta vaha-osaisuus tuli osa-aikatyosta johtuvan pienen palkkani takia. liian yksipuolisesti paasi lopputulokseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kipuaja ja kulttuuriselta puolelta eliittiä. AMK tutkinto ja monenlaisia kulttuuriharrastuksia.

Vierailija
24/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin leipätyöläinen ja duunari. Olen terveydenhoitaja koulutukseltani, mutta mieheni ja vanhempani ovat ihan perinteisissä duunariammateissa. Ja palkka ei tietysti paljon ole. Lopussa minulle kerrottiin, että luen Seiskaa ja katson tv:n maksukanavia, vaikka niitä nimenomaan en ruksinut kyselyssä :D

Vierailija
25/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asiantuntija niin kauan kunnes syötin kenttiin vanhempieni ammatit, sen jälkeen tipahdin leipätyöläiseksi.Not fair! ;D

Vierailija
26/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testistä on jo ainakin kaksi ketjua täällä. 

Vierailija
27/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaltani olin vähäosainen ja kulttuuriselta luokalta eliittiä. Yliopistokoulutustausta ja tällä hetkellä työttömänä.

Vierailija
28/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko linkin testiin?

Vierailija
29/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin myös leipätyöläinen ja duunari. Itse AMKn käynyt, mies esimies ja omat tulot 2500 e/kk.Vanhemmilla samanlainen tausta. En lue seiskaa enkä katso maksukanavia. Se nyt on ihan sama mitä joku testi sanoo, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää mistä vastauksesta mut tähän kategoriaan asetettiin :)

Vierailija
30/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eliittiä, kuten olen oikeassa elämässäkin.

Vierailija
31/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittiä, ilmeisesti tulojen ja koulutustason ansiosta. Oikeasti vahvasti asiantuntija. Eliitin raja on ainakin Helsingissä asuville aivan liian matalalla.

Vierailija
32/47 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Luokkasi on leipätyöläinen

Peruskoulun tai lukion käyneitä henkilöitä, joilla ei ole vahvaa ammatti-identtiteettiä vaan työ on heille ennen kaikkea keino rahoittaa elämistä. Siksi työpaikat ja ammatitkin voivat vaihtua tiheään. Ystävinä esimerkiksi vanhoja koulukavereita tai harrastuksista. Ammatteina esimerkiksi kaupan myyjä, tarjoilija, puhelinmyyjä, taksikuski. Miesleipätyöläiset harrastavat esimerkiksi sarjakuvia ja luonnossa liikkumista. Medioista käytössä Suomi24, Seiska ja television maksukanavat.

Kulttuurinen luokkasi on duunari

Tälle ryhmälle tärkeitä asioita koti, turvallinen elämä, perhe ja ystävät. Eivät kovin ahkeria harrastajia, medioista käytössä esim. Seiska."

Juu ei. Työ ei ole minulle vain keino rahoittaa elämää. Teen hoitotyötä sydämellä. Eikä ammatti ole vaihtunut- olen ollut hoitajan yli 15 vuotta.

Ja ei, en lue seiskaa, yök. Eikä kavereina ole ainoaakaan luokkakaveria, jotka jääneet taa jo yli 20 vuotta sitten.

"Ammattina myyjä, tarjoilija, puhelinmyyjä..." No kun ei ole, vaan AMK- tutkinto ja erikoistumisopinnot päälle.

Ei oikein pidä testi paikkaansa. Vähän niin kuin horoskoopit- puppua täynnä.

Vierailija
33/47 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi näyttää painottavan tuloja voimakkaasti. Minäkin olin vähäosainen, tienaan varmaan saman verran kuin ap - tosin teen 50 % työaikaa. Taidan alkaa itsekin selata opintotarjontaa, korkeakoulututkinto täytynee hankkia :)

Vierailija
34/47 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 10:14"]

Testi näyttää painottavan tuloja voimakkaasti. Minäkin olin vähäosainen, tienaan varmaan saman verran kuin ap - tosin teen 50 % työaikaa. Taidan alkaa itsekin selata opintotarjontaa, korkeakoulututkinto täytynee hankkia :)

[/quote]

Ei auta. Vaikka on yliopistosta valmistunut ja tienaa yli 2000 euroa kuukaudessa, on silti vähäosainen. :(

http://www.hs.fi/datajournalismi/a1305759784361

Vierailija
35/47 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojeni ja asemani perusteella vähäosainen, toiseksi ylimmässä luokassa taas muuten.

Vierailija
36/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:36"]

Minulla on ylin mahdollinen koulutus ja sain tulokseksi vähäosainen kipuaja. Kun vaihdoin vanhempien ammatit kokeeksi akateemisiin, olinkin vähäosainen eliitin edustaja, simsalabim!

Testi ei ole vain naurettava, vaan myös törkeä. Luokat määräytyvät kuukausitulojen suuruuden ja vanhempien yhteiskuntaluokan perusteella.

[/quote]

Tulotasosi määrää luokan johon kuulut jos sulla ei ole omaisuutta. Sain kulttuuriseksi luokakseni eliitti mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että olen pienituloinen vähäosainen.

Vierailija
37/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäosainen. Olen lääketieteen opiskelija, mies on duunari (hienomekaanikko). Itse arvioin perheemme tulojen puolesta alemmaksi keskiluokaksi tällä hetkellä kun en vielä ole kunnolla töissä. En kyllä ihan vähäosaiseksi itseäni tunne, tietysti asia voisi olla eri jos olisin esim. yh ja pitäisi opintotuen ja satunnaisten sijaisuuksien turvin selvitä.

Vierailija
38/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kipuaja ja kulttuuripuolen eliittiä. Jaa-a.

Vierailija
39/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuaja, ei mikään yllätys. Tämän oikeastaan sementoi se, että vanhemmat ovat duunareita, paras kaveri on duunari, mutta itse ja aviomies akateemisesti koulutettuja. Kulttuurinen luokkani on eliittiä, mikä oli hienoinen yllätys. Tykkään tosin teatterista, ruokakulttuurista, lukemisesta, jne, mutta meiltä löytyy myös maksukanavat.

Vierailija
40/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin asiantuntija ja kulttuurisesti "eliittiä". Mulla on amk-tutkinto, olen kahden th:n tytär ja mieheni on liiketoimintayksikön johtaja. Paras ystävä on johdon assarina. Oma työni on aika pilipalia ja heikosti palkattu.

Seuraan aika monipuolisesti eri medioita ja harrastamme miehen kanssa jonkin verran teatterissa/elokuvissa käyntiä, joskus käymme taidenäyttelyissä.

Suurimmaksi osaksi arki on aika tavallista ja elintasomme ei ole päätä huimaava. Käymme puistossa kersojen kanssa, pyöräilemme ja käymme uimahallilla. Ostamme ruoat Lidlistä. Matkustamme harvoin omalla rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi