Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teittekö hesarin testin: mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut?

Vierailija
03.01.2014 |

Minä tein, huumorillahan tuo varmasti tulisi ottaa, mutta sen sijaan ottaa päähän :D Lähdin tekemään testiä ajatellen, että tuloksena on, tottakai, duunari.

Kuinkas kävikään, olen siis vähäosainen. Ei siinä, ehkäpä tuolla muutaman säälipisteen joltakulta ostaa, tai syytäisiköhän kela tai sosiaalihuolto minulle jokusen lantin tuolla perusteella.

Näiden aatosten jälkeen alkoi ohimo sykkiä. Hitto vie, minulla on ammatti, sitä vastaava vakituinen, kokoaikainen työpaikka, josta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja silti olen "vähäosainen" ? 

Ensin mielessäni tuomitsin hesarin elitistiroskaksi, pian kiukkuni kimposikin muualle. Miksi ihmeessä tässä maassa ihmisiä oikein kouluttamalla koulutetaan aliarvostetuiksi?

Itse olen ammatissa, josta nautin suunnattomasti. Olen kokki ja saan valtavasti iloa onnistuneista makuyhdistelmistä ja uusista ruokalajeista tai lisäkkeistä, jotka saavat hymyn ja sanan "kiitos" asiakkaiden huulille. Olen naivisti uskonut, että myös minun työtäni arvostetaan, sillä itse tiedän mitä fyysisiä ja henkisiä kykyjä työni vaatii.

Lopulta tuo ärsyttävä testi sai minut palaamaan monen vuoden jälkeen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opetustarjontaa selailemaan, pakkohan se on hankkia korkeakoulututkinto tai mielellään akateeminen koulutus, jotta tulee arvotetuksi edes duunariksi. Nyt täytyisi vielä keksiä jokin muu työ, mistä nauttisin. En nimittäin haluaisi olla henkisesti vähäosainen, toimistorotaksi pakotettuna, luovuus sammutettuna.

Heh, tämä oli tällainen pieni avautuminen, mutta sieppasi niin maan vimmatusti. Olisi kiva kuulla myös teidän muiden mielipiteitä aiheesta, yhteiskuntaluokasta riippumatta :)

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:22"]

Olin asiantuntija niin kauan kunnes syötin kenttiin vanhempieni ammatit, sen jälkeen tipahdin leipätyöläiseksi.Not fair! ;D

[/quote]Minä muutuin asiantuntijasta kipuajaksi kun syötin vanhempien tietoja. Mitenköhän se vaikuttaa asiantuntemukseeni?

Kulttuurisesti olen duunari ja luen kuulema Seiskaa... en ole kyllä lukenut muulloin kuin jossain odotusaulassa, kun ei ole ollu muuta tarjolla.

t. insinööri

Vierailija
42/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen testin mukaan leipätyöläinen, vaikka minulla on ylempi korkeakoulututkinto. Kuvauksessa todetaan ensimmäiseksi, että leipätyöläiset ovat "peruskoulun tai lukion käyneitä henkilöitä". Mielestäni testissä on nyt aika selvästi vähän hiomisen tarvetta :-). Ihan sama miten minua luokitellaan, mutta jos nyt leipätyöläiset kerran ovat testin laatijoiden omasta mielestä peruskoulun tai lukion käyneitä, miksi ihmeessä sitten maisterit ja DI:t laitetaan tähän luokkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä tällaisista luokitteluista on? Miksi ajallemme on tyypillistä, että haluamme tehdä eroja keskuuteemme? Miksi haluamme kuulua johonkin luokkaan?

Vierailija
44/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ylin mahdollinen koulutus ja sain tulokseksi vähäosainen kipuaja. Kun vaihdoin vanhempien ammatit kokeeksi akateemisiin, olinkin vähäosainen eliitin edustaja, simsalabim!

Testi ei ole vain naurettava, vaan myös törkeä. Luokat määräytyvät kuukausitulojen suuruuden ja vanhempien yhteiskuntaluokan perusteella.

Vierailija
45/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:28"]

Minä olen testin mukaan leipätyöläinen, vaikka minulla on ylempi korkeakoulututkinto. Kuvauksessa todetaan ensimmäiseksi, että leipätyöläiset ovat "peruskoulun tai lukion käyneitä henkilöitä". Mielestäni testissä on nyt aika selvästi vähän hiomisen tarvetta :-). Ihan sama miten minua luokitellaan, mutta jos nyt leipätyöläiset kerran ovat testin laatijoiden omasta mielestä peruskoulun tai lukion käyneitä, miksi ihmeessä sitten maisterit ja DI:t laitetaan tähän luokkaan?

[/quote] Kävin tekemässä testin uudestaan siten, että jätin vanhempien ammatit pois. Nyt olen sitten "asiantuntija". Tämä on siitä erikoista, että vanhempani eivät olleet esim. duunareita tai vähäosaisia, minkä voisi jotenkin vielä käsittää alentavan tuota luokitusta. Edelleenkin olen sitä mieltä että testi on hutiloiden suunniteltu.

Vierailija
46/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 19:46"]

Vähänkö naurattaa, olin vähäosainen ja syrjäytynyt yms.. :D Joo, ehkä toki sen perusteella että minulla on "vain" ammatillinenkoulutus ja tienaan bruttona vain ~2300€/kk. Mutta harvalla vähäosaisella kait kuitenkaan on 32 vuotiaana uutta, velatonta autoa, n. 160 neliön omakotitaloa, hehtaarin tontilla (josta alle 80000€ velkaa), yli 100000€ edestä rahastoja, mökkiä omassa saaressa (velaton), useita harrasteautoja jne.. ;)

[/quote]

noniin pappa betalar tuloillasi ei ole mitään tekemistä isäsi rahojen kanssa.

Vierailija
47/47 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tulokseksi asiantuntijan, mikä pitää paikkansa. Eliittipisteet putosivat selvästi ja kiipijäpisteet nousivat, kun laitoin äitini ammatin (sairaanhoitaja).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme