Te, jotka ette käytä maskia kaupassa. Tajuatteko, että piittaamattomuudellanne voitte aiheuttaa sen että esim. syöpäpotilas ei pääse leikkaukseen
Jos sairaanhoitajia joudutaan siirtämään koronapotilaiden hoitoon ja tehohoitoon, muiden sairauksian hoito siirtyy. Nyt jokaisen pitäisi kantaa vastuunsa ja noudattaa suosituksia, jotta terveydenhuolto ei olisi kuukauden päästä pahassa kriisissä. Sairaalapotilaiden määrän kasvu tulee viiveellä. Vaikka teholla ei vielä ole montaa henkilöä, siihen ei voi vedota.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tuttavalla on sydänsairas lapsi. Tuo perhe on täysin lukkiutunut omaan asuntoonsa, koska korona voisi tappaa sen perheen lapsen. Lapsen sydämen voi leikata ainoastaan Helsingissä ja sen korjaus on edessä kohta. Eli ovat todella peloissaan. Kannattaa tosiaan miettiä muita kuin itseään.
No ei kyllä nyt kosketa ollenkaan. Tuossa tilanteessa lasta pitääkin suojella ihan kaikelta ja se on vanhempien tehtävä. Ei liity minuun eikä koronaan mitenkään. Toivottavasti leikkaus toteutuu, eikä hoitohenkilökunta ole kiinni höpöhöpötesteissä ja päivystämässä tyhjillä teho-osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tuttavalla on sydänsairas lapsi. Tuo perhe on täysin lukkiutunut omaan asuntoonsa, koska korona voisi tappaa sen perheen lapsen. Lapsen sydämen voi leikata ainoastaan Helsingissä ja sen korjaus on edessä kohta. Eli ovat todella peloissaan. Kannattaa tosiaan miettiä muita kuin itseään.
Miten se, että minä käyttäisin maskia kaupassa auttaisi tuota lasta? Vai meinaatko, että ennen korona-aikaa sydänsairaiden lasten vanhemmat eivät olisi olleet peloissaan ja vain korona on se, mikä tuossa tilanteessa pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Tartunnat saatiin keväällä alas, vaikka maskeja ei käytetty ja kaupoissa käytiin. Lopettakaa maskihysterisointi.
Koulut olivat kiinni, harrastukset säpissä ja ravintolat kiinni. Nuo kun otetaan uudelleen käyttöön, niin maskeja ei tarvita. Kalliiksi se kyllä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaahan vain maskittomat: karman laki iskee takasin.
Ei kannata rehvastella maskittomuudella, sillä silloin juuri korona iskee.
Mieti sitä sitten kun makaat letkuissa viikkotolkulla.
Silloin tajuat mitä karman laki on, ja se on ihan oikein!
Joudankin jo täältä pois niin ei haittaa.
M38
Vierailija kirjoitti:
Jos minun on tarkoitus joutua koronan takia teholle, joudun sinne käytinpä maskia tai en. Kohtalolleen ei ihminen juurikaan mitään voi ja siksi ei pidä antaa yhden viruksen määritellä elämäänsä.
Mä käytän maskia ja välillä mua ihan hävettää pidetäänkö mua jonain hysteerikkona. En nimittäin todellakaan ole hysteerinen enkä pelkää koronaa, mutta käytän maskia kun se kerta on suosituksena. Mutta kyllä hävettää nämä hysteerikot.. voi luoja. Ja maskillahan siis suojataan muita itseltä, kaikki eivät tunnu edes sitä ymmärtävän. Minäkin nimenomaan suojaan itseltäni muita. Henkilönsuojaimet ja lääketieteessä käytettävät maskit suojaavat myös henkilöä itseään. Minä en ole törmännyt kaupassa kertaakaan lääketieteelliseen käyttöön soveltuviin maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän maskia ja välillä mua ihan hävettää pidetäänkö mua jonain hysteerikkona. En nimittäin todellakaan ole hysteerinen enkä pelkää koronaa, mutta käytän maskia kun se kerta on suosituksena. Mutta kyllä hävettää nämä hysteerikot.. voi luoja. Ja maskillahan siis suojataan muita itseltä, kaikki eivät tunnu edes sitä ymmärtävän. Minäkin nimenomaan suojaan itseltäni muita. Henkilönsuojaimet ja lääketieteessä käytettävät maskit suojaavat myös henkilöä itseään. Minä en ole törmännyt kaupassa kertaakaan lääketieteelliseen käyttöön soveltuviin maskeihin.
Pidetään
Kai te vatipäät ymmärrätte, että koko maskisuositus on vain teidän heikkomielisten hysteerikkojen turvallisuudentunteen lisäämiseksi. Ei niillä ole mitään todellista vaikutusta, mutta päättäjät olettavat että teillä nyt on vähän parempi mieli ja että edes näyttää siltä, että taudille muka pystyttäisiin tekemään jotain. Samalla rahaa palaa ja roskavuoret kasvaa.
Mikä siinä maskin pitämisessä on niin vaivalloista?
Mä pistin toissapäivänä, eilen ja tänään maskin kaupassa ja kirjastossa päähän, suosituksen vuoksi. Olen ollut tosi varovainen, koska meillä oli syöpäpotilas joka ei välillä kuntonsa puolesta (sai mm keuhkokuumeen useita kertoja) saanut syöpähoitoa ajoissa ja kuoli äskettäin.
Nyt sain tietää, että meidän koulussa on ollut tartunta. Mun naamalle on yskitty, mutta en ole tietääkseni altistunut.
Olisiko mun pitänyt olla ilman maskia teidän mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartunnat saatiin keväällä alas, vaikka maskeja ei käytetty ja kaupoissa käytiin. Lopettakaa maskihysterisointi.
Koulut olivat kiinni, harrastukset säpissä ja ravintolat kiinni. Nuo kun otetaan uudelleen käyttöön, niin maskeja ei tarvita. Kalliiksi se kyllä tulee.
Niin tää on tosiaan valinta. Peruskouluissa maskit oikein käytettynä, max 1 h kertakäyttömaski/oppilas. Otetaan esimerkiit 600 oppilaan koulu, kunnan on pakko ne kustantaa jos ne tulee kouluihin pakollisiksi koska perusopetuksessa niitä ei voi velvoittaa perheille maksettavaksi. Henkilökunta siihen päälle, laske hinta ja ympäristövaikututukset.
Ravintolassa maskin kanssa? Häh, jo se päätös että pidetään raflat auki on yhtä kuin ei maskia.
Urheilu maskin kanssa? no joo....
Ehkä olsi vaan helpompaa olla käymättä hirvesäti missään.
Ja muuten sellainen vielä, että missä huoli näiden maskien kierrätyksestä tai ympäristövaikutuksista. Niin, sitä ei ole. Ei tursua roskikset maskeja. Koska monet käyttää niitä useaan kertaan, siis niitä kertakäyttöisiä. silloin ne on tehottomia mutta näyttää vastuulliselta muka.
Vierailija kirjoitti:
Suksi v ... n pystyyn ..
Harva täällä mitään rehvastellu on maskittomuudellaan, vaan osan on helpompi hoitaa pakolliset asiansa nopeammin, ja vähemmin vaurioin itselleen, vai onko heillä joku hemmetin velvollisuus alistua uhrilampaaks omaa elämäänsä vaikeuttaen .. ? ..
Ainoat, jotka TAAS KERRAN rehvastelee, ovat ne NIIN PALJON MUITA PAREMMAT, JA YLEMPÄNÄ olevat maskihysteerikot kaikessa tekopyhässä hyvesignaloinnissaan ..
Vierailija kirjoitti:
Koronapotilaat on ihan omassa tehohoitoyksikössään eikä liity syöpäpotilaisiin mitenkään. Lisäksi koronatehot ammottaa tyhjyyttään kun varautuminen on monikymmen kertainen suhteessa tarpeeseen.
Täh, miten voi olla noin pihalla? Jo viime keväänä leikkaussaleja suljettiin kun anestesialääkäreitä koulutettiin ja siirrettiin koronahoitoon. Jonot muissa hoidoissa kasvoivat. Nyt jos tulee paha sairaalatilanne koronapotilaiden suhteen niin taas sama edessä.
Itseltäni hoidettiin rintasyöpä viime vuonna, nyt odotan pääsyä kilpirauhasleikkaukseen, sielläkin on kasvain mutta ei tiedetä onko syöpää. Toivon että pääsen mahdollisimman pian ja että tehohoito ei kuormitu koronapotilaista niin että leikkaukseni edelleen viivästyy. Nyt jokaisella on vastuu pitää tehohoito osastot tyhjinä ja olla kuormittamatta koronatartuinnoillaan turhaan sairaanhoitoa. Maskit julkisissa paikoissa, etäisyys ja turhan humputtelun karsiminen.
Noh, tiedän jo kokemuksesta, syöpähoitojeni aikana opin että ihmiset ovat hirvittävän itsekkäitä eivätkä ole valmiita tinkimään yhtään mistään pienestäkään vaikka voisivat sillä auttaa heikompia ihmisiä. Mutta kuka vaan teistä itsekkäistä voi sairastua syöpään, sitten ehkä alkaa kiinnostaa muukin kuin oma nautiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tää on tosiaan valinta. Peruskouluissa maskit oikein käytettynä, max 1 h kertakäyttömaski/oppilas. Otetaan esimerkiit 600 oppilaan koulu, kunnan on pakko ne kustantaa jos ne tulee kouluihin pakollisiksi koska perusopetuksessa niitä ei voi velvoittaa perheille maksettavaksi. Henkilökunta siihen päälle, laske hinta ja ympäristövaikututukset.
Ravintolassa maskin kanssa? Häh, jo se päätös että pidetään raflat auki on yhtä kuin ei maskia.
Urheilu maskin kanssa? no joo....
Ehkä olsi vaan helpompaa olla käymättä hirvesäti missään.
Ja muuten sellainen vielä, että missä huoli näiden maskien kierrätyksestä tai ympäristövaikutuksista. Niin, sitä ei ole. Ei tursua roskikset maskeja. Koska monet käyttää niitä useaan kertaan, siis niitä kertakäyttöisiä. silloin ne on tehottomia mutta näyttää vastuulliselta muka.
Miksi maski pitäisi vaihtaa tunnin välein, kun ihan käyttöohjeessakin lukee, että voi käyttää yhtäjaksoisesti 3-4 tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Maski ei välttämättä anna 100% suojaa, vaan suojaa enemmänkin sitä maskin pitäjää taudinaiheuttajilta. Nuo maskit eivät ole mitään leikkaussaleissa käytettäviä täyden suojan antavia. Etenkin kankaiset maskit eivät ole kaikki täyttä suojaa antavia..
Kangasmaskin suojausteho riippuu suodattimen tehokkuudesta. Itse käytän aktiivihiilisuodatinta ja pesen maskin jokaisen käytön jälkeen.
En käytä maskia kaupassa. Käyn pienessä lähikaupassa, jossa samanaikaisesti on paikalla max 3 asiakasta, turvavälit onnistuu tuplana. Julkisissa kulkuvälineissä käytän (Helsinki), koska turvaväleihin ei aina mahdollisuutta.
En kutsuisi käyttäytymistäni/valintojani pittaamattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se, että minä käyttäisin maskia kaupassa auttaisi tuota lasta? Vai meinaatko, että ennen korona-aikaa sydänsairaiden lasten vanhemmat eivät olisi olleet peloissaan ja vain korona on se, mikä tuossa tilanteessa pelottaa?
Mitä enemmän sinä ja kaltaisesi levitätte koronaa, sitä riskimpää se on riskiryhmälle. Itsekin pelkään leikkaukseen menoa jos siellä olisi joku saanut koronan, toinen potilas tai henkilökunnan jäsen ja saan sieltä tartunnan. Sinn on helppoa olla itsekäs kun et ole koskaan joutunut pelkäämään oman henkesi tai läheisesi puolesta.
Itselleni taudit on lähes aina sairaalareissun ja pitkän sairausloman paikka mutta en jaksa enää valittaa. Jotkut ihmiset ovat sitä mieltä että heidän ei tarvitse jäädä kotiin sairaina eikä se asia muutu osan kohdalla koskaan. Joka kerta kun työkaverit tulevat sairaana töihin mietin vain että toivottavasti tietävät paljonko jokainen sairaala- ja sairauslomapäivä maksavat veronmaksajille. Osaa ei herätä edes se että joutuvat tekemään minunkin työt jos ja kun sijaista ei saada.
Maskilla ei ole kuin psylologinen vaikutus, muuten täysin turhaa.
Maski ei välttämättä anna 100% suojaa, vaan suojaa enemmänkin sitä maskin pitäjää taudinaiheuttajilta. Nuo maskit eivät ole mitään leikkaussaleissa käytettäviä täyden suojan antavia. Etenkin kankaiset maskit eivät ole kaikki täyttä suojaa antavia..