Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Migreenin ennakko-oire muistiongelmat ja hajamielisyys

Vierailija
10.10.2020 |

Mulla ollut lapsesta saakka migreeni auraoireilla. Puhevaikeutta, näkökenttäpuutokset, raajojen puutumista, sanasekoilua jne. Huomaan myös, että ennen kohtausta saatan olla useita päiviä huonomuistinen ja ajatus ei kulje johdonmukaisesti. Päätän tehdä jotain, esim nollata matkamittarin työpaikan pihassa parin sekunnin päästä, unohdan sinne päästyäni, siis aivan saman tien. Tuon kaltaisia muitakin pikkujuttuja unohtelen kun kohtaus tekee tuloaan tai on päällä. Onko tämä sittenkin, 35sena, alkavaa muistisairautta? Onko muilla kokemuksia?

- migreeniin ja sen monimuotoisuuteen väsynyt

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni on viheliäinen sairaus. Minulla on ollut kaksi migreenin aiheuttamaa aivoverenvuotoa, jotka selvisivät vasta pään magneettikuvassa. 

Molemmilla vanhemmillani on migreeni, joten sisaruksellani ja minulla on migreeni. 

Käytetäänkö teillä aromisuolaa tai pansuolaa?

Ei. Meillä podetaan migreeniä.

Kyllä se jostakin johtuu, kuten E621 on natriumglutamaattia, joka aiemmin tuli selväksi:

http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanr…

Vierailija
42/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantyyppisiä oireita, mutta tajuan sen aina vasta sitten, kun varsinainen kohtaus on jo päällä. Sit voin miettiä jälkiviisaasti, että niin joo, olenkin ollut hajamielinen eilen. Ja aina kohtausta edeltää jotenkin tahmainen olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin saattaa ennen migreeniä lähtä muisti kunnolla. Olin kassajonossa enkä yhtäkkiä muistanut pankkikortin tunnuslukua. Piti miehelle laittaa viestiä että kerro äkkiä mun tunnusluku. Se oli aika pelottava kokemus

Vierailija
44/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei nuorempana ollut näin pahoja muistioireita kuin nykyään. En muista parin vuoden takaisia asioita enkä oikeasti merkittäviä asioita. Jossain tilanteessa oikein yritän painaa mieleeni jotain tärkeää ja 5 minuutin päästä olen unohtanut sen eikä löydy muistista millään.

Ajan paljon autoa, mutta en muista minne olen sen parkkeerannut. Pahin oli kerran yhdessä kauppakeskuksessa, kun olin autoa hakenut varmaan tunnin ja sitten lähdin jonkun kauppakeskustyypin (nytkään en muista hänen virkansa nimeä) ajelemaan ”golf-kärryllä” pitkin parkkihalleja löytääkseni autoni.

Pankkikortti blackout on hyvin tuttu, pari korttia pitänyt uusia sen takia. Nykyään tunnukset aina jonkun läheisen tiedossa.

Sanoituksessa myös pahoja ongelmia, koska en osaa muodostaa haluamiani lauseita tai oleelliset sanat vain unohtuvat.

Migreeniä usein, vaikka syön kahta estolääkitystä. Yksi triggeri on hajusteet ja kun on pakko olla ihmisten kanssa tekemisissä, ni migreenejä ei voi välttää.

Vierailija
45/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin saattaa ennen migreeniä lähtä muisti kunnolla. Olin kassajonossa enkä yhtäkkiä muistanut pankkikortin tunnuslukua. Piti miehelle laittaa viestiä että kerro äkkiä mun tunnusluku. Se oli aika pelottava kokemus

Ei tunnuslukua saa antaa kenellekään muulle...

Vierailija
46/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni on viheliäinen sairaus. Minulla on ollut kaksi migreenin aiheuttamaa aivoverenvuotoa, jotka selvisivät vasta pään magneettikuvassa. 

Molemmilla vanhemmillani on migreeni, joten sisaruksellani ja minulla on migreeni. 

Näkyykö nuo aivovernevuodot enää kuukausia myöhemmin ja ilman varjoaineita? Mulla on ollut myös migreenin yhteydessä kahdesti halvausoireita, mutta magnettikuva otettiin vasta kuukausia myöhemmin ja ilman varjoainetta. Ei näkynyt mitään.

Onko käytössä estolääkkeitä? Nehän voivat a i h e u t t a a sen aivoverenvuodon!

Ei ole käytössä. Neurologi sanoi ajat sitten että migreenilääkkeet on mun migreeniin vaarallisia ja että burana on ainoa vaihtoehto. Yleensä se ei kyllä auta. Joskus auttaa onneksi.

Kuinka kauan sitten? Ja oliko migreeniin erikoistunut tai edes neurologi? Sun kannattaa ehkä käydä uudestaan, varmuuden vuoksi.

On siitä jo yli kymmenen vuotta. Oli migreenin erikoistunut neurologi. Mulla nuo auraoireet kestää todella pitkään, voi olla pelkästään niitä viikkokausia putkeen. Aluksi oli ihan normaali migreeni ja näköaura. En tiedä miksi muuttui.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…

Vierailija
47/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö nuo aivovernevuodot enää kuukausia myöhemmin ja ilman varjoaineita? Mulla on ollut myös migreenin yhteydessä kahdesti halvausoireita, mutta magnettikuva otettiin vasta kuukausia myöhemmin ja ilman varjoainetta. Ei näkynyt mitään.

Onko käytössä estolääkkeitä? Nehän voivat a i h e u t t a a sen aivoverenvuodon!

Ei ole käytössä. Neurologi sanoi ajat sitten että migreenilääkkeet on mun migreeniin vaarallisia ja että burana on ainoa vaihtoehto. Yleensä se ei kyllä auta. Joskus auttaa onneksi.

Kuinka kauan sitten? Ja oliko migreeniin erikoistunut tai edes neurologi? Sun kannattaa ehkä käydä uudestaan, varmuuden vuoksi.

On siitä jo yli kymmenen vuotta. Oli migreenin erikoistunut neurologi. Mulla nuo auraoireet kestää todella pitkään, voi olla pelkästään niitä viikkokausia putkeen. Aluksi oli ihan normaali migreeni ja näköaura. En tiedä miksi muuttui.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…

"Sidonnaisuudet

Ville Artto:

Luentopalkkiot (Novartis, Pfizer), korvaus koulutusaineiston tuottamisesta (AGA), matka-, majoitus- tai kokouskulut (Roche, Sanofi).

Mikko Kallela:

Asiantuntijalausunto (Allergan), advisory board (Allergan, MSD, Teva), luentopalkkiot (Novartis, Teva, Genzyme, AGA, Allergan, MSD, Bayer, Orion, Boehringer-Ingelheim, Pfizer, Menarini, Leiras, GlaxoSmith­Kline, AstraZeneca, Janssen-Cilag, Sandoz, Meda), korvaus koulutusaineiston tuottamisesta (Allergan, Leiras, Teva), matka-, majoitus- tai kokouskulut (Genzyme, Novartis), pääosakas Helsingin Päänsärky­keskus Oy."

Vierailija
48/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei muuten kysynyt lääkintävinkkejä. Itse olen ainakin aivan väsynyt siihen, että mulle tyrkytetään kaikenmaailkman vinkkejä tyyliin "pureskele vähän heiniä aamuisin niin varmasti auttaa". Uskoisin että moni muukin ainakin pidemmän linjan migreenipotilas on. 

Kyllä, itselläni on ollut viime vuosituhannella, mutta tiedän tarkalleen mistä se tulee, eikä tule, jos en altista niille aineksille. Ootkos lukenut tuon:

"Minulla on joitakin tieteellisiä julkaisuja Paavon kanssa, ja joskus hän on maininnut minunkin nimeni luennossaan. Kävimme usein samoissa kokouksissa ja kongresseissa. Yhteistyö ajautui kriisiin, kun Paavo julisti johtamani työryhmän kirjoittaman "neurologian oppikirjan" pannaan niin pitkäksi ajaksi kuin hän olisi alan professorina yliopistossaan. Tosin yhteistyö kangerteli jo aiemmin kun silloin vielä Turussa työskentelevät Paavo ja Urpo halusivat saada nähtäväkseen laboratorioni uusimpia tieteellisiä tuloksia ja julkaisivat ne saman tien omissa nimissään. Paavo pyysi menettelyään anteeksi barceloonalaisella puistonpenkillä, kun sitä ponnekkaasti vaadin, mutta Urpo vastasi kiukkuisesti: "Samahan se on, kuka ne julkaisee."

- Jorma Palon kirjassa Oravasyndrooma -

Öö, ok? 

https://www.bmj.com/content/328/7447/1083.1.extract

Todellakin:-X

Vierailija
49/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juomissakin on arominvahventeita, ne nollakaloriset, käytätkö? Makuaistimus tapahtuu aivoissa ja sitä voidaan vahvistaa kemiallisesti.

http://plagiointitutkija.blogspot.com/2010/11/rikollista-rahaa-tieteent…

Vierailija
50/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana vaikea aurallinen migreeni, eikä muistioireita, mutta joskus tuli ennen näköhäiriöitä sellaisia tunneheilahduksia. Usein selittämän pettymyksen tunne. Pieni asia saattoi vetää ihan jalat alta, ja sitten jo seuraavaksi puutui kieli tai käsi ja sahanlaidat vilisti silmissä. 

Onneksi nyt 5-kymppisenä kohtaukset loppuneet.

Olet varmasti oppinut karttamaan tiettyjä aineksia, esimeriksi hiivauute ON arominvahvennetta, siitä tulis kans. Ja onhan ainakin E162 käyttö vähentynyt viimeaikoina teilläkinpäin?

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1073961924/Voimakas+keruuvietti+voi+v…

Vierailija
51/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2013 kirjasta "Vaara vaanii kattilassa" siv 183:

"Salmonellaa voivat levittää myös E-koodatut elintarvikelisäaineet ja entsyymit, toteaa teollisuus raportissaan. Mainitaan mm. että

BAKTEEREJA VOIVAT LEVITTÄÄ ERILAISET SAKEUTUSAINEET JA AROMINVAHVENTEET.

Keväällä 2010 tavattiin yhdysvalloissa s a l m o n e l l a a HYDROLYSOIDUSSA KASVIVALKUAISESSA, jota käytetään natriumglutamaatin ja hiivauutteen valmistuksen raaka-aineena, mutta sitä käytetään sellaisenaankin arominvahventeena.

Havainnon seurauksena myynnistä poistettiin valtavat määrät usean merkkisiä sipsejä, dippikastikkeita ja burritoja. Teollisuus ehti tuskin julkistaa raporttinsa, kun jo oli seuraavan suuren epidemian aika. Sillä kertaa lähteenä oli Nestlen pakastettu suklaakakkutaikina"

Eipä tuu syötyä tuollaisiakaan!

Vierailija
52/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samantyyppisiä oireita, mutta tajuan sen aina vasta sitten, kun varsinainen kohtaus on jo päällä. Sit voin miettiä jälkiviisaasti, että niin joo, olenkin ollut hajamielinen eilen. Ja aina kohtausta edeltää jotenkin tahmainen olo.

https://www.everydayhealth.com/epilepsy/0412/could-epilepsy-drugs-drive…

Koska se on myrkytysoire, ei pidä kokeilla kaikkea mahdollista, vaan etsiä se syy vaikkapa ruoka/juomapäiväkirjan avulla. Sitä sitten luetaan takaperin.

Vierailija
53/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
54/74 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei muuten kysynyt lääkintävinkkejä. Itse olen ainakin aivan väsynyt siihen, että mulle tyrkytetään kaikenmaailkman vinkkejä tyyliin "pureskele vähän heiniä aamuisin niin varmasti auttaa". Uskoisin että moni muukin ainakin pidemmän linjan migreenipotilas on. 

Kyllä, itselläni on ollut viime vuosituhannella, mutta tiedän tarkalleen mistä se tulee, eikä tule, jos en altista niille aineksille. Ootkos lukenut tuon:

"Minulla on joitakin tieteellisiä julkaisuja Paavon kanssa, ja joskus hän on maininnut minunkin nimeni luennossaan. Kävimme usein samoissa kokouksissa ja kongresseissa. Yhteistyö ajautui kriisiin, kun Paavo julisti johtamani työryhmän kirjoittaman "neurologian oppikirjan" pannaan niin pitkäksi ajaksi kuin hän olisi alan professorina yliopistossaan. Tosin yhteistyö kangerteli jo aiemmin kun silloin vielä Turussa työskentelevät Paavo ja Urpo halusivat saada nähtäväkseen laboratorioni uusimpia tieteellisiä tuloksia ja julkaisivat ne saman tien omissa nimissään. Paavo pyysi menettelyään anteeksi barceloonalaisella puistonpenkillä, kun sitä ponnekkaasti vaadin, mutta Urpo vastasi kiukkuisesti: "Samahan se on, kuka ne julkaisee."

Öö, ok? 

Tuo kertoo samasta oikeudenkäynnistä, kuin Oravasyndrooma- kirja. Jorma Palon kirjat kannattaa lukea vaikka kaikki, selkeää suomenkieltä meille kaikille:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/12/jorma-palo-ja-sairaat-vallanpi…

Vierailija
55/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, ok? 

Tuo kertoo samasta oikeudenkäynnistä, kuin Oravasyndrooma- kirja. Jorma Palon kirjat kannattaa lukea vaikka kaikki, selkeää suomenkieltä meille kaikille:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/12/jorma-palo-ja-sairaat-vallanpi…

Katsoin tuon pitkästä aikaa uudelleen.

Kiitos Maarit Tastulalle hyvistä ohjelmista!

Vierailija
56/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pään seutu jumittuu ennen migreenikohtausta. Siis kerta kaikkiaan menee hartioista ylöspäin ihan lukkoon kaikki lihakset. Ja niin kauan kun tuo on päällä, ei myöskään muisti toimi ja keskittymiskyky on nolla ja ylipäänsä ajatus ei kulje.

Tuota kestää migreenin jälkeen niin pitkään kunnes saan jumituksen pois. Jumppaan pään seutua, käyn hierojalla tai jopa akupunktiossa. Yleensä en saa itse jumia kokonaan pois.

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kaipaisin ajatuksia migreenin yhteydestä muistiin, onko teillä auraoireena ja kohtauksen aikana huonomuistisuutta, siis pitempään kuin yksittäisten sanojen unohtamista.

Ap

Vierailija
57/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pään seutu jumittuu ennen migreenikohtausta. Siis kerta kaikkiaan menee hartioista ylöspäin ihan lukkoon kaikki lihakset. Ja niin kauan kun tuo on päällä, ei myöskään muisti toimi ja keskittymiskyky on nolla ja ylipäänsä ajatus ei kulje.

Tuota kestää migreenin jälkeen niin pitkään kunnes saan jumituksen pois. Jumppaan pään seutua, käyn hierojalla tai jopa akupunktiossa. Yleensä en saa itse jumia kokonaan pois.

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kaipaisin ajatuksia migreenin yhteydestä muistiin, onko teillä auraoireena ja kohtauksen aikana huonomuistisuutta, siis pitempään kuin yksittäisten sanojen unohtamista.

Ap

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/ihmemies.htm

Naprapaatilla olen käynyt usein. Kuinkahan paha olisi ollut, jos en olisi koskaan käynyt, ei voi tietää.

Koliinia ei saa, jos ei syö kananmunien keltuaisia riittävästi, koska lihassa sitä on vähemmän. Ne kannattaa olla aina luomua, kuten vihanneksetkin, koska malathioni ym. on yhä käytössä.

Vierailija
58/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä on. Itse huomaan yleensä jo päivää ennen, kun kohtaus on tulossa, juurikin tästä ja muista oireista. Olen ihan kujalla kaikesta. En muista mitään, en opi mitään, en ymmärrä, en pysty lukea tai kirjoittaa kunnolla. Tämä jatkuu läpi kohtauksen ja toisinaan seuraavaan päivään.

Mulla krooninen migreeni, jonka hoito nyt tasapainossa. Mutta vuosi sitten oli se tilanne, että elin jatkuvassa sumussa ja uuteen työtehtävään opettelu ihan järkyttävää kidutusta. Kamalaa kun toinen yrittää opettaa ja jo siinä samassa huomaa, että ei edes ymmärrä kaikkia sanoja jota toinen tuottaaa, eikä mikään jää mieleen. Unohtuu samassa sekunnissa.

Vierailija
59/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat oireet. Ensin katoaa puolet näkökentästä, sitten ei tajua lukemaansa. Nuo näköhäiriöt on tosi inhottavia, mutta selvä merkki että lääke on otettava nopeasti.

Mä olen saanut lääkäreiltä ohjeet, että täsmälääkkeen (triptaanin) saa nimenomaan ottaa vasta kun aura on ohi. Muuten se voi pidentää ja pahentaa auraa. Mulla on näkö- , puhe- ja puutumisoireita.

Mulla ei siis ole täsmä- tai estolääkkeitä, ihan Miranaxilla olen pärjännyt. Oireita tulee aika harvoin, yleensä kirkas valo laukaisee migreenin keväällä. Mulla on joka paikassa varalla aurinkolasit.

Vierailija
60/74 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Eiköhän jokainen vaikeasta migreenistä kärsivä, ole kokeillut jo vaikka mitä ja käynyt läpi eri hoitokeinot hoitavan lääkärin kanssa Itselle neurologi sanoi kysyin juurikin näistä konsteista jota netti on pullollaan, että voin kokeilla ihan mitä haluan, eikä siitä ole haittaa. Ja että laukaisevia tekijöitä pystyy tiettyyn pisteeseen asti välttää, mutta mikään luontaistuote tai vitamiini ei migreeniä paranna. Se on NEUROLOGINEN SAIRAUS.

Sama asia, kuin joku yrittäisi parantaa vaikka diabetesta tai reumaa rehumehulla tai muulla.