Olen vastavalmistunut hoitajanainen, ja joutunut joka työpaikassani kiusatuksi
Osaako joku antaa ehdotuksia sille, miksi näin käy ja mikä minussa oikein voisi olla vikana? Ehkä saan jonkin fiksun ehdotuksen, jota voisin itsessäni ryhtyä muuttamaan.
Kommentit (92)
Oletko ärsyttävä ihminen? Jos olet, et välttämättä sitä itse huomaa. Vaikka olisitkin ärsyttävä ihminen niin se ei oikeuta kiusaamista, mutta se voisi osaltaan selittää sitä.
Ei sussa mitään vikaa ole, mutta luultavasti olet heille ns. helppo kiusattava jos olet hiljaisempi ja syrjäänvetäytyvämpi. Kovis-tyyppejä ei yleensä uskalleta kiusata.
Kasvata paksumpi nahka ja olet tosikko.
Olet yliaktiivinen ja motivoitunut? Et kuuntele ohjeita? Yrität keksiä polkupyörän uudelleen?
Kun katsot itseäsi peiliin, mitä näet? Tunnetko itseäsi kuinka hyvin? Osaatko ajatella itsesi ulkopuolelta?
Todennäköisesti osaisit kuitenkin kertoa niitä mahdollisia syitä, miksi joudut jatkuvasti kiusatuksi.
Miten sua kiusataan? Onko mahdollista että tulkiset kiusaamiseksi sellaista mitä ei sellaiseksi ole tarkoitettu?
Olen kyllä epäräväkkä ja syrjäänvetäytyvä, mutta mielestäni myös melko kovanaama. Toisaalta tiedän muitakin epäräväköitä ja syrjäänvetäytyviä, mutta heitä ei tietääkseni kiusata, eli jokin avaintekijä puuttuu vielä... ja kyllä, olen lähihoitaja :D
Hoitsutyöpaikoilla on usein myrkyllinen ilmapiiri, mutta kyllä ihaniakin paikkoja on! Jatka vaan etsimistä. Sitä, miksi juuri sinä joudut kiusaamisen kohteeksi, en osaa arvailla. Joudutko pikemminkin ajojahdin kohteeksi vai syrjään? Tästä voi ehkä yrittää päätellä, oletko muiden mielestä liian hiljainen vai räväkkä ja lähteä haarukoimaan ongelmaa tarkemmin. Mutta joo siis myrkyttyneissä työpaikoissa kyllä aina joku joutuu kohteeksi, usein uusin tulokas.
Vastavalmistunut ja useampi työpaikka? Taidat keikkailla?
Jos näin on, niin kierrä kaukaa tällaiset paikat, tekevät sitten itse. Itse keikkailin juuri ennen eläköitymistä ja sen jälkeenkin. Vattuilua en viitsinyt kuunnella, sanoin vaan ettei kiinnosta enää tulla kun ei ole pakko. Oli myöskin kivoja paikkoja, mihin menin mielellään.
Hoitoalalla on aikamoisia kiusaamisongelmia, mielestäni heikko johtajuus aiheuttaa pitkälti tätä.
Esim. huono itsetunto ja epävarmuus näkyvät päällepäin ja korppikotkat tarttuvat niihin mielellään. On pakko opetella puolustamaan itseään. Täytyy opetella sanomaan vastaan ja osoittamaan kiusaajille kaikin tavoin, että minun ylitseni ei kävellä.
Kokemukseni mukaan tämä on ainoa keino päästä eroon sairaista kiusaajista.
Joskus ilmapiiri on sellainen, että tarvitaan yhteinen kiusattava, omaa yhteishenkeä pönkittämään.
Uudet, sijaiset, opiskelijat ym hyvä kohde josta jupista, jotta huomio olisi pois omista ongelmista. Tälle on sosiologinen käytösselitys, en muista tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä epäräväkkä ja syrjäänvetäytyvä, mutta mielestäni myös melko kovanaama. Toisaalta tiedän muitakin epäräväköitä ja syrjäänvetäytyviä, mutta heitä ei tietääkseni kiusata, eli jokin avaintekijä puuttuu vielä... ja kyllä, olen lähihoitaja :D
Miten kiusaaminen ilmenee? Mua kiusattiin yhdessä paikassa, jonne tein keikkaa, tein vain sitten sen kolme viikkoa, mä en alistu moiseen puuhaan, niiden pomo kyllä ihmetteli, että miksi en jatka, kuten asiakkaatkin olivat jo aiemmin ihmetelleet, että mihin kaikki kivat hoitajat ovat kadonneet, kuspäiset vakkarit siellä vaan oli ja oli...
Sitten tämmöiset työpaikkakiusaajat kauhistelee koulukiusaamista.
Ei ihme että Suomi on vähän semmoinen kakkosluokan maa, kun ihmiset on tämmöisiä.
Hei, tuolle ajalle päätyy ihan hirveästi kiusaajatyyppisiä ihmisiä.
Jos joku tietää olevansa seläntakana puhumisen kohteena ja tulee huonosti toimeen asiakastyössä, saattaa yrittää parantaa asemaansa puhumalla sinusta paskaa. Koska haluaa tuntea yhteenkuuluvuuttaa muun työyhteisön kanssa ja on kohtalaisen mulkku ihminen.
On ihan mahdollista, että ärsytät ihmisiä, vaikka parhaasi teet. Jos olet tullut aiemmin kiusatuksi tai kokenut muuten traumaattisen elämän, niin se väistämättä näkyy käytöksessäsi. Tällaiseen on helppo purkaa ärtymystään ja turhautuneisuuttaan, kun raskaassa työssä vituttaa. Monesti saattavat kadehtia vaikka sinua kuvitellusta työtehtävien helppoudesta, vaikka todellisuudessa tekisit enemmän tai saman verran hommia. Uudesta työntekijästä luodaan nopeasti mielikuva ja eikä käsityksiä muuteta.
Niin.
Niitten kiusaajien motiivejahan ei tarvi ryhtyä penkomaan...
Hoitotyössä kiusaaminen yleistä. Johtuu yleensä johtamisongelmista. Eli osastonhoitaja ei ole tehtäviensä tasolla. Töihin tullaan tekemään töitä ja toisia ihmisiä tulee kunnioittaa. Tästä voisi lähteä. Työpaikka ei saa olla kus..päisten hengailupaikka. Tsemppiä sinulle. Luota itseesi ja etsi itselle työpaikka jossa työskentelee ammattitaitoisia ihmisiä.
Palstalla on hoitajat moneen kertaan puolustelleet opiskelijoiden, nuorten, vastavalmistuneiden ja jopa aikuisiällä ammattia vaihtaneiden kiusaamista. Kuuluu alan luonteeseen.
Sitten ihmetellään, miksi alaa ei arvosteta. Työyhteisötaidot on osa ammattitaitoa, joten siinähän ne mukamas kokeneet ammattilaiset vetävät itsensä alas eikä edes tajua sitä.
Susi on sudelle nainen. Hoitoalalle tarvitaan enemmän miehiä niin loppuu se kanatarhailu nokkimisjärjestyksineen!
Lähihoitaja?