Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vaikeaa vauvan pulloruokinnassa?

Vierailija
02.01.2014 |

Mulle on jäänyt epäselväksi miksi monet sanoo että onneksi sain imetettyä ettei tarvinnut siihen pullorumbaan lähteä.

Minun mielestäni ei meillä ollut kaksosten kanssakaan mitään rumbaa. Kaksi pulloa oli käytössä per lapsi, isompi ja pienenpi, kun alkoivat syödä velliä, vaihdettiin tuttiosa vellitutiksi.

Pulloja ei keitelty kuin ehkä kerran viikossa kun tutit keitin, kun ne tutit aina pyöri lattioilla. 

Kun maitomäärät ole ensin pieniä, tutteli tai äidinmaito lämmitettiin niin että pulloa pidettiin hetken kuumassa vedessä, vellejä pidettiin hetki mikrossa.

Lämmityksen kanssakin kaksosten ruokkiminen oli paljon nopeampaa kuin tissistä, ja pullosta pystyi helposti antamaan molemmille yhtäaikaa, lapsilla tuli nopeasti mahat kunnolla täyteen, ja taas uni maittoi koko perheelle. Ja kun mahat oli täynnä, ei tarvinnut syödä kovin montaa kertaa päivässä.

Ennenvanhaan tehtiin korvikemaito jostain jauheesta, ja keiteltiin pulloja ties miten paljon joka päivä, silloin olikin varmaan hankalampaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tullut kaksosten kanssa koskaan mieleenkään lähteä niitä yöllä raahaamaan alakertaan keittiöön syöttämisen takia, viereisessä huoneessa nukkuva isosisko ei herännyt koskaan vauvan itkuun, myöskään kaksoset eivät herää toistensa itkuun, mies heräsi yleensä, ja tuli tarvittaessa auttamaan, mutta hän oli silloin vielä isyyslomalla, joten ei siitä mitään haittaa ollut. Kun ensimmäinen vauva alkoi heräillä, hain alakerrasta maitopullon, ja yläkerrassa, yleensä pimeässä, annoin sen vauvalle, sitten hain toisen pullon toista vauvaa varten, yleensä heräili siinä pian toisen jälkeen. Röyhtäytykset ja takaisin nukkumaan. Ja ei näitä keskosiakaan syötetty kuin neljän tunnin välein aluksi, ja 2kk ikäisestä nukkuivat koko ajan pidempiä yöunia. 

Mitä tulee autossa syöttämiseen, ei meillä ollut ikinä tarvetta syöttää autossa, ei kesällä eikä talvella. Jos lähdettiin pidemmälle automatkalle, syötettiin ennen lähtöä, ja jos ajomatka oli monta tuntia pitkä, kyllä siinä jo muutkin tarvitsivat kahvitaukoa, joten vauvatkin saivat syötävää aina bensa-aseman ravintolassa, joissa aina on mikro.

Ja pullosta eroon pääseminen ei ollut mikään ongelma, se jätettiin samalla pois kun siirryttiin vuoden vanhana lehmänmaitoon. Luulen että siihen vaikutti se, että maitopullon kanssa ei laitettu lapsia sänkyyn nukkumaan, vaan tutin kanssa. Tuttia imivät aika isoiksi, mutta kun tutit "hävisivät" sekin meni aika kivuttomasti.

Ihemettelen toisilla isojenkin lasten "yöpulloja" jos lapsi syö esim. velliä kunnon annoksen illalla, ei todellakaan tarvi yöllä mitään ruokaa/juomaa.

Vierailija
2/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä kun lapset heränneet syömään, niin mä olen pimeässä nostanut viereeni sänkyyn ja sen jälkeen nostanut vauvan takaisin omaan sänkyyn ja itse nukahtanut omaan sänkyyn.

Jos olisin pulloruokkinut, niin olisin joutunut nousemaan ylös, hakemaan maidon jääkaapista tai kenties pullon astiakaapista, hakemaan jostain sen maidon, kaatamaan pulloon, lämmittänyt sen ja vasta sitten vienyt vauvalle. Johan tuossa ajassa herää itsekin ihan täysin.

Saati sitten se peseminen. Aika harva kuitenkaan keittänyt pulloja vain kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista.

Vierailija
4/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:47"]

Yöllä kun lapset heränneet syömään, niin mä olen pimeässä nostanut viereeni sänkyyn ja sen jälkeen nostanut vauvan takaisin omaan sänkyyn ja itse nukahtanut omaan sänkyyn.

Jos olisin pulloruokkinut, niin olisin joutunut nousemaan ylös, hakemaan maidon jääkaapista tai kenties pullon astiakaapista, hakemaan jostain sen maidon, kaatamaan pulloon, lämmittänyt sen ja vasta sitten vienyt vauvalle. Johan tuossa ajassa herää itsekin ihan täysin.

Saati sitten se peseminen. Aika harva kuitenkaan keittänyt pulloja vain kerran viikossa.

[/quote]

Niin aivan. Sullehan olisi tullut joka ikinen yö täytenä yllätyksenä se, että vauva syö, eikös?  Älä nyt viitsi aliarvioida itseäsi. Jos olisit ruokkinut pullosta, olisit varannut sen pullon ja maitotetran siihen sängyn viereen valmiiksi. Uskon vilpittömästi että olisit selvinnyt siitä että tetran repäisee auki ja kaataa siitä maitoa pulloon. 

Pullot voi muuten pestä myös astianpesukoneessa. Ei nämä asiat ole hankalia aikuiselle ihmiselle. Oikeasti.

Vierailija
5/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä imetin lasta osittain kaksi kuukautta syntymästä, kunnes alkoi juomaan pelkästä tuttipullosta. Mielestäni pulloruokinta oli meidän lapselle helpompi. Ja meillä vain yksi lapsi, joten sain keskittyä vainl apseen ja kodinhoitoon sekä pullojen pesuun : ). Lapsi oli helppo ja nukkui yöt hyvin...vaikka korvikkeella eleli. Lisäksi söi velliä, sitten kun sitä sai antaa. Mulle aivan sama imettääkö vai antaako pullosta maidon. Multa imetys ei onnistunut. Lapseni ei ole ollut elämässään juurikaan sairaana vaikka 5 vuotias jo onkin. Joku joskus minulle sanoi, että imetys parempi, ettei lapsi sairasta...

Vierailija
6/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:53"]

Mä imetin lasta osittain kaksi kuukautta syntymästä, kunnes alkoi juomaan pelkästä tuttipullosta. Mielestäni pulloruokinta oli meidän lapselle helpompi. Ja meillä vain yksi lapsi, joten sain keskittyä vainl apseen ja kodinhoitoon sekä pullojen pesuun : ). Lapsi oli helppo ja nukkui yöt hyvin...vaikka korvikkeella eleli. Lisäksi söi velliä, sitten kun sitä sai antaa. Mulle aivan sama imettääkö vai antaako pullosta maidon. Multa imetys ei onnistunut. Lapseni ei ole ollut elämässään juurikaan sairaana vaikka 5 vuotias jo onkin. Joku joskus minulle sanoi, että imetys parempi, ettei lapsi sairasta...

[/quote]

Ja lapseni nukkui illasta aamuviiteen eli se oli ainoa kerta, jolloin tarvitsi antaa maitoa yöllä..

Vierailija
7/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat, että joka ilta muistaa laittaa sen pullon sinne jääkaappiin. Täytyy se kuitenkin lämmittää ja hakea sieltä jääkaapista. Kaikilla ei edes ole samassa kerroksessa jääkaappia kuin missä makkarit on. 

Itse olen täysin sitä mieltä, että helpoin tapa ruokkia lapsi, on imettäminen. Ruoka aina valmiina ja sopivan lämpöistä.

Toisaalta, jos äiti laittaakin isän syöttämään lapsen aina öisin, niin silloinhan se on se helpoin tapa, mutta jos pulloruokintaa ja imetystä vertaa, niin sanoohan sen nyt maalaisjärkikin kumpi käy nopeammin ja helpommin.

Vierailija
8/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:58"]

Meinaat, että joka ilta muistaa laittaa sen pullon sinne jääkaappiin. Täytyy se kuitenkin lämmittää ja hakea sieltä jääkaapista. Kaikilla ei edes ole samassa kerroksessa jääkaappia kuin missä makkarit on. 

Itse olen täysin sitä mieltä, että helpoin tapa ruokkia lapsi, on imettäminen. Ruoka aina valmiina ja sopivan lämpöistä.

Toisaalta, jos äiti laittaakin isän syöttämään lapsen aina öisin, niin silloinhan se on se helpoin tapa, mutta jos pulloruokintaa ja imetystä vertaa, niin sanoohan sen nyt maalaisjärkikin kumpi käy nopeammin ja helpommin.

[/quote]

No kun ei sitä tarvitse laittaa valmiiksi jääkaappiin. Ottaa kahden desin tetran ja puhtaan pullon. Kaataa maidon pulloon. Lapsi voi ensiviikkojen jälkeen juoda huoneenlämpöistä maitoa.

Imetys on hieno juttu, eihän tässä ole siitä kyse että mitätöitäisiin imetystä. Tässä on kyse siitä että pulloruokinta on helppoa, eikä vaikeaa, eikä siitä saa vaikeaa vaikka kuinka yrittäisi. Ja vaikka imetys olisi helpompaa, niin pulloruokinta on edelleen helppoa. 

Vierailija
9/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 02:34"]No, minä en pystyisi nukkumaan vauva vieressä ja tississä kiinni. 

Enkä käsitä miten kesäkuumalla on mitenkään erilaista antaa pullosta kuin kylmällä kelillä, sisällähän on aina lämminm ja jos nyt on sitten viikkotolkulla jossain teltassa, niin sehän on oma valinta, lapsi on kuitenkin pulloikäinen niin lyhyen ajan, että ehkä sen yhden kesän voi sitten olla telttailematta. Voisin kuvitella, että jos on vedenkeittomahdollisuus ja kattila käytettävissä, ei pullojen kanssa tarvi kovin kummoisesti venkslata.

ap

[/quote]

Siis itse asiassa tarkoitus oli ylipäätänsä reissussa/autossa minne nyt menikin niin helpompi imettäen kuin pullomaidon kanssa alkaa kikailla kun pullot pitää olla pestynä ja maito lämmitettynä jne. No en itde tiedä , näin oma äiti mulle sanoi omasta kokemuksestaan. Kai sitä laspsen kansss saa reissata ? Musta imettäminen nyt vaan on helppoa, kun ei tarvii maitoa ostaa , laittaa tms , miettiä sen kummempia. Sit kun imettäessä saa sitä levähdysaikaa sen puolisen tuntia aina kerrallaan niin kelpaa mulle :)

Vierailija
10/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen lisätäkseni: automatkat yms, en mä mistään telttailusta puhu.

Vierailija
11/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta molemmista. Esikoista osittaisimetin 4 kuukautta ja sen jälkeen sai pelkkää pulloa. Yöllä en millään oisi jaksanut lähteä hakemaan pulloa imetyksen päälle, mutta eipä ollut tietenkään vaihtoehtoja, kun vauvalla oli nälkä. Kun vierottui rinnasta, oli helpompaa. Pelkän pullon kanssa en kokenut syöttämistä raskaaksi. Päivisin oli jopa helppoa.

Toista olen imettänyt pian 9kk ja minulle yöt on paljon helpompia näin. Päivälläkin ainakin tietyissä tilanteissa.

Esikoista en tosiaan pystynyt imettämään ja monet paasasivat siitä, kuinka on sitten paljon kipeä jne. Mutta ainakin toistaiseksi meillä on käynyt niin, että tissilapsi on ollut suhteessa enemmän sairaana kuin korviketta alkuitaipaleensa saanut.

Eli mikä nyt kenellekkin on helppoa. Suurimmalle osalle varmasti se, mihin tottuu ja muodostuu omat rutiinit jne. Minusta molemmissa on hyvät ja huonot puolet.

Vierailija
12/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tietää, ettei anna lapselle parasta mahdollista evästä alkutaipaleelle. ) :

Vierailija
13/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai se tieto ole mikään rumba? Ja jos aluksi on imettänyt, niin kyllä se "paras alku" on sillä hoidettu.

ap

Vierailija
14/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kuvittelen sen niin, että yöllä on helpompi imettää kuin että joutuu nousta sängystä ja mennä lämmittää maitoa. Imettäessä pystyy parhaassa tapauksessa nukkumaan samalla.

Sit oma äiti sano, että kesäkuumalla oli inhottava venksalata pullojen kanssa jos oli reissussa.

Noh, oma vauva ei pulloa edes huoli, että enpä pääse edes kokeilemaan x)

Vierailija
15/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en pystyisi nukkumaan vauva vieressä ja tississä kiinni. 

Enkä käsitä miten kesäkuumalla on mitenkään erilaista antaa pullosta kuin kylmällä kelillä, sisällähän on aina lämminm ja jos nyt on sitten viikkotolkulla jossain teltassa, niin sehän on oma valinta, lapsi on kuitenkin pulloikäinen niin lyhyen ajan, että ehkä sen yhden kesän voi sitten olla telttailematta. Voisin kuvitella, että jos on vedenkeittomahdollisuus ja kattila käytettävissä, ei pullojen kanssa tarvi kovin kummoisesti venkslata.

ap

Vierailija
16/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulloruokinta oli helppoa. Ja ei tarvinut olla ainoa ruokkija. Kaikki 4 lastani ovat alusta alkaen pulloruokittuja. Kaikki nukkui paremmin,

Vierailija
17/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää se pullo kuitenkin pestä. Ja korvikepurkki avata. Ja kaataa pulloon. Ehkä lämmittääkin. Kun lähtee johonkin, niin pakata ne pullot ja maidot. Itse olen pelkästään imettänyt, öisin nostan vauvan tissille ja nukahdan saman tien. Ja liikkuessa on oikea määrä evästä aina matkassa. Mutta turha kai vertailla ruokintatapojen helppoutta tai vaikeutta. Joka imettää kai asennoituu niin, että sillä mennään. Joka pulloilee, varmasti löytää toimivat rutiinit siihen hommaan. 

Vierailija
18/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ei 2 kk:n syönyt kunnolla tissistä ja vaikka pulloruokinnassa oli puolensa (mm. tuo, että isäkin osallistui ruokkimiseen), niin onhan imettämlnen helpompaa. Varsinkin näin yöllä vauva on tissillä 15 sekunnissa, vaikka nukkuukin omassa sängyssä. Eikä herää koko talo enää, kuten silloin kun kuskasin ensin vauvan keittiöön, asettelin sitteriin, lämmitin korvikkeen, testailin sopivaa lämpötilaa, syötin, hyssytin nukkumaan uudelleen. Näin imetettynä yösyöttö on tehty 10-15 min, pullosyötössä saattoi kestää tunninkin ennen kuin vauva oli taas unessa. Vauva siis ehti herätä tuon pullon kanssa ihan kunnolla hereille, tissillä on puoliunessa. Päälle vielä se, että lypsin maitoa, koska halusin kuitenkin tähdätä imettämiseen.

Minusta on myös helpompi lähteä kyläilemään tai kaupungille kahville, kun ruoka on vauvalle tarjolla tuossa 15 sekunnissa. Minusta ne minuutit, kun vauva karjuu nälkäänsä ja kaivetaan pulloja, lämmitellään mikrossa yms. ovat olleet aivan hirveitä. Imetys julkisesti saattaa herättää paheksuntaa, mutta enpä usko että ne samat ihmiset nauttisivat siitäkään, että korviketta odotellessa kuuntelisivat sitä vauvan kiljuntaa.

Ja lisäksi niiden pullojen ja tuttien pesu on ylimääräistä, vaikka meilläkin oli/on sellainen mikrossa käytettävä pesukupu, niin onhan sekin pientä ylimääräistä puuhaa. Meillä oli/on 4-5 pulloa vauvalle ja pullo meni aina pesuun käytön jälkeen.

Vierailija
19/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaakin tehneenä, imetys on helpompaa jos se sujuu. Jos vauva ei saa otetta tai häslää rinnalla, se saattaa olla työläämpää kuin pulloruokinta. Tälläisinä aikoina lypsin pulloon ja syötin siitä. Sitten palasin kuitenkin imetykseen koska maidon säilytys ja syöttö on työläämpää. Kotioloissa päivällä eroa ei ole. Yöllä imetys sujuu niin että vauva ei herää joten nukumme enemmän imettämällä, eikä itse tarvitse nousta sängystä. Esim autossa pullosta syöttö vaatisi maidonlämmittimen koska talvella maito on kylmää. Kesällä huolena taas on valmiin maidon säilyminen jos vauva ei juo kaikkea kerralla. Talvi on isompi ongelma, ainakaan tämä vauva ei suostu juomaan jääkaappilämpöistä maitoa joten aina saa olla mikroa kyselemässä.

Vierailija
20/28 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan se ollut hankalaa. Itse asiassa sain nukkua kunnon yöt heti alusta alkaen kun mies hoiti keskiyön ruokinnan ennen kun tuli nukkumaan. Ainut miinus oli että sulatin kolme tuttipulloa kattilaan kun unohdin että olin pesemässä niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan