Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Ystäväni ja tämän lapsi asuvat kammottavan perheväkivallan keskellä!

Vierailija
01.01.2014 |

Pahoittelen, että tekstistäni tulee todella pitkä. Tärkeä ystäväni ja kummipoikani äiti kertoi minulle joulunaikaan järkyttäviä asioita.

Tapasimme kauppakeskuksessa ja kävimme kahvilla, jossa vaihdoimme kuulumiset joulunajasta. Ystäväni kertoi että hänen joulunsa oli kamala ja että oli ollut riitoja miehen kanssa. Kun kyselin enemmän, ystäväni alkoi kertoa asioita...hän kertoi, että mies on lyönyt häntä jouluna useaan otteseen, myös niin että pieni kummipoikani (2-vuotta) on ollut todistamassa lyöntejä ja huutanut kauhuisssaan äitiään. Ystäväni myös kertoi, että jouluna tapahtuneet pahoinpitelyt eivät ole ensimmäisiä. Mies on kuulemma pahoinpidellyt ystävääni koko heidän suhteensa ajan, eli lähes 10 vuotta!

Hän on mm. pahoinpidellyt ystäväni useaan otteeseen lyömällä ja kuristamalla, heittänyt tämän alusvaatteisillaan rappukäytävään tunneiksi, lyönyt tätä, kun hänellä on ollut heidän lapsensa sylissään, uhkaillut hakkaavansa ystäväni kuoliaaksi, saanut raivokohtauksen autoa ajaessaan (ystäväni ja heidän lapsensa ollessa kyydissä) ja alkanut kaahaamaan tiellä ja uhkaillut tappavansa heidät kaikki, estänyt ystävääni antamasta ruokaa heidän nälkäiselle lapselleen tämän ruoka-aikana, koska "hän päättää milloin syödään" ja toisaalta myös pakottanut pienen lapsen syömään puuronsa tunkemalla sitä väkisin suuhun ja ystäväni mukaan lähes lyömällä poikaa.

Väkivalta on tapahtunut miehen ollessa selvinpäin, tämä ei myöskään ole pahoinpitelyiden jälkeen kertaakaan pyytänyt anteeksi vaan todennut kylmästi, että ystäväni ansaitsee jokaisen lyönnin ja että tähän on hyvä purkaa "kasautuneita paineita"! Mies siis suorastaan nauttii saadessaan lyödä! Kun olin kuullut nämä asiat olin aivan shokissa, ystäväni mies, jota olen aina pitänyt mukavana ja normaalina ihmisenä on osoittautunut suorastaan psykopaattiseksi.

Kuuntelin ystäväni kertomusta järkyttyneenä ja silti niin moni asia vuosien saatossa ihmettelemistäni asioista alkoi käydä järkeen: Se miksi ystäväni aina kysyi minulta vinkkejä hyvän, PEITTÄVÄN meikkivoiteen löytämisessä (olen kosmetologi), se miksi hän aina pitää pitkähihaisia paitoja, eikä koskaan, edes kesän kuumilla helteillä pidä T-paitaa yllään, se miksi hän on niin kovin epävarma itsestään ja vähättelee itseään….

Voitte arvata, että nämä asiat kuultuani olin melkoisessa shokissa, en osannut sanoa juurikaan mitään. Olin todella järkyttynyt ja olen sitä edelleen. Seuraavana päivänä pyysin, vaadin ja jopa rukoilin, että ystäväni hakisi apua ja lähtisi pois tuosta tilanteesta, jos ei itsensä niin ainakin pienen lapsensa vuoksi (jopa ystäväni oli myöntänyt, että pelkää milloin lyönnit kohdistuvat poikaan). Ystäväni ei suostunut pyyntöihini, vaan ilmoitti että oli kertonut miehelleen, että hän tietää nyt minun tietävän. Mies oli kuulemma raivostunut (voin kuvitella). Ystäväni kuitenkin sanoi, että jouluiset riidat on nyt mennyttä ja miehen kanssa on "sopu" ja kaikki TOISTAISEKSI hyvin. Ilmoitin ystävälleni, etten voi katsoa vierestä kun hän ja kummipoikani, jotka ovat minulle rakkaita joutuvat hengenvaaraan ja että jos hän ei itse tee asialle mitään, minun on tehtävä.

Ystäväni meni tästä asiasta paniikkiin ja alkoi kyselemään mitä aion tehdä. Olin soittanut edellisiltana kriisipäivystykseen, jossa oltiin suositeltu lastensuojeluilmoituksen tekoa ja kerroin sen ystävälleni…tästä ei seurannut mitään kovin hyvää…ystäväni oli ilmeisesti sanonut miehelleen tästä ja seuraava puhelu, jonka sain ystävältäni pyörsi kaikki tämän aiemmin kertomat asiat täysin, hän kertoi ensin, että miehellä on vain "temperamenttinen" ja kiivas luonne ja että kyllä hän nuo huitaisut kestää, kuitenkin puhelun aikana ääni muuttui täysin, hän toisteli mantranomaisesti että olen ymmärtänyt tilanteen väärin ja että mitään vakavaa ei ole tapahtunut ja että he vain riitelevät normaalisti, minulla ei ole todisteita….puhelu kuulosti valmiiksi harjoitellulta, oli jopa suoraan paperista luetun kuuloinen ja tiedän tai ainakin vahvasti epäilen, että mies on uhkaillut ystävääni ja ehkäpä pelotellut, että jos lastensuojelu puuttuu asiaan lapsi viedään heiltä molemmilta.

En tietenkään voinut jättää asiaa tähän vaan tein lastensuojeluilmoituksen eilen. Tein sen omalla nimelläni ja kerroin mahdollisimman tarkasti kaiken, mitä ystäväni minulle kertoi. Kerroin myös, että he (ystäväni ja tämän mies) tulevat mitä luultavimmin kieltämään kaiken…olen nyt todella peloissani, pelkään ystäväni puolesta, pelkään kummipoikani puolesta, pelkään jopa oman perheeni puolesta. Mieshän on väkivaltainen ja vaarallinen. Oletteko koskaan joutuneet tällaiseen tilanteeseen? Onko enää mitään mitä voin tehdä?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit oikein. Pidä pintasi ja lastensuojelun puututtava asiaan 3kk:n kuluessa. Pelastit ehä ystäväsi hengen. Hänen olisi syytä poistua lapsen kanssa kotoa turvaan. Sosiaalityöntekijä.

Vierailija
42/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt ap tehnyt voitavasi, paljon tehdään turhia ls-ilmoja, myös kiusaamistarkoituksessa, mutta tuota kertomaasi tuskin kukaan epäilee tapahtumattomaksi. Väkivaltaisessa suhteessa elävälle on tyypillistä tämä välillä tapahtumien kieltäminen, ei näe sitä että on lähdettävä tai ei yksinkertaisesti uskalla.

Sosiaalityöntekijät kyllä ovat ammattilaisia näkemään ja kuulemaan mitä perheessä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Teit ihan oikein. Kerrothan miten tilanne etenee, kun saat jotain tietää. Tuollainen mies pitää laittaa telkien taakse.

Vierailija
44/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh, opettele uusi kirjoitustyyli ennen kuin keksit ja kirjoitat uusia provoja. Käy vähön tylsäksi kun muutaman virkkeen jälkeen huomaa, että sama provotehtailija taas asialla.

Toisekseen on tyhmää provoilla vakavalla asialla.

Vierailija
45/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Mahtavaa, että uskalsit tarttua asiaan! En vain ymmärrä miksi ystäväsi sekoitti sinut asiaan kertomalla miehelleen, että sinä tiedät! Hieman kohtuutonta?!

Vierailija
46/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, teki niin pahaa pienen pojan puolesta lukea tuota :(. Kannatan tuota poliisille ilmoittamista, heillä on omalta osaltaan paremmat mahdollisuudet tutkia asiaa ja puuttua siihen kuin lastensuojelulla.

Vierailija
47/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkea ja viisas teko. Onpahan asiaan nyt puututtu, toivottavasti ystäväsi alkaa nähdä asiat uudessa valossa ja ymmärtää lähteä sairaasta suhteesta ja puolustamaan itseään ja lastaan. Vaikka helppoa se ei tule olemaan, tuskin rauhaa saavat psykopaattiselta mieheltä. Onneksi teot eivät ole enää salaisuus.

Vierailija
48/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkähän perheväkivallan puolustajat kehtasivat tätäkin aloitusta alapeukuttaa?! 

Ihan oikein teit ap, toivottavasti ystäväsi lapsineen saa apua mahdollisimman pian.

Vierailija
49/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti.pitikö sun tänne kertoa tuo? Olisit edes muuttanut jotain.nyt kaikki tietää :(

Vierailija
50/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uskottavalta vaikka olisi provo. Minun kokemukseni mukaan yksi täyspäinen ja sinnikäs ystävä voi pelastaa koko elämän eli älä peräänny. Ja tuollaiset miehet lyövät vain naisia ja lapsia. Jos joku mies on vastassa, uikuttaa kuin koira. En usko että hänestä on vaaraa ulkopuolisille. Perhe on kyllä tosi vaarassa nyt.

Vierailija
51/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei todellakaan ole provo, melkein itken, kun ihmiset kuvittelevat, että tällaista ei todellisuudessa tapahdu. Missä pumpulissa te jotkut ihmiset elätte?? Myönnetään, että itsekin elin, kunnes tästä asiasta kuulin! Ap

Vierailija
52/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikean teon. Minulle yksi kaveri uskoutui vastaavista asioista parisen vuotta sitten, heillä ei onneksi ollut lasta. Ero tuli vasta kun mies löysi uuden naisen...

Vierailija
53/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ystäväsi puhuikin totta, kun perui kertomuksensa?

Asiat harvoin ovat näin mustavalkoisia. Ei olisi ensimmäinen kerta kun nainen kehittelee tälläisiä säälitarinoita ystävättärelleen.

Kenties hänellä on eroaikeita, mutta pelko huoltajuuden suhteen.

Naiset tuntuvat kehittelevän mitä tahansa kun on tälläisiä juttuja vireillä.

Mikä olisikaan "vilpittömämpi" tapa saada mies huonoon valoon, kun kertoa hänestä ystävättärelle niin hirviömäinen tarina, että jokainen voi olla varma, ettei lastensuojelu jää tästä jutusta tietämättömäksi.

Jos kuitenkin hommassa kävisi vesiperä, voi ystäväsi vetäytyä täysin vastuustaan tarinan sepittämisen osalta.

No kyllä tarina kieltämättä uskottavalta kuulosti, mutta silti pitäisi aina näissä joukko"teloituksissa" huomioida se, ettei toinen osapuoli ole saanut tähän näkökulmaansa tuoda esiin.

Vierailija
54/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustuskurssille! Ei siksi, että olet välittömässä vaarassa, vaan että tuntisit olisi turvalliseksi...

Vierailija
55/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, aion tuoda asian myös poliisin tietoon. ap

Vierailija
56/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan myös rikosilmoituksen tekemistä.

Vierailija
57/100 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viidennessä parisuhteessa on väkivaltaa... Uskon joka sanan ja ihmettelen, että av-mammat harvoin puhuu aiheesta.

Vierailija
58/100 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa lapsuudenperheeni perheväkivaltaan joku osannut puuttua! Tekosi voi pelastaa paljon ja se pieni kummipoika olla myöhemmin rohkeudestasi erittäin kitollinen. Kiitos kun uskalsit ja olet varmaan jatkossakin tukena.

Vierailija
59/100 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ epäilen provoksi sen takia että kukaan joka elää väkivaltaisessa suhteessa ei ikinä kerro puolisolle että on mennyt kertomaan väkivallasta. Ei ikinä. Väkivaltaisessa parisuhteessa elävä oppii elämään varpaillaan. He tarkkailevat omia sanomisiaan, toisen sanomisia ja mielialan vaihteluita. Ja ennen kaikkea he oppivat peittelemään omia tekemisiään. Esim. poistavat puhelimen lokin ja tekstiviestit.

Jos tämä nyt oli totta, niin ap:lta äärimmäisen typerää mennä linkittämään tätä ketjua ystävälleen. Siinäpä taas yksi asia minkä vuoksi ystävä saa turpaan. Ja lujasti muuten saakin. Olet tyhmä jos kuvittelet että väkivaltainen ja kontrolloiva puoliso ei usein tarkista puhelinta, sähköpostia, facebookia jne.

Vierailija
60/100 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n ystävälle, jos luet tämän, valitse: Mies vai lapsi. Mikäli et äitinä kykene edes itseäsi puolustamaan, niin miten sitten lasta johon miehesi myöhemmin kohdistaa väkivaltaa? Lasten ei edes kuuluisi nähdä perheväkivaltaa missään muodossa, saati olla sen uhan alla, jo se on riittävän hyvä syy huostaanottoon tänä päivänä. Pätevä lastensuojelutyöntekijä kyllä näkee, jos perheessä esiintyy väkivaltaa.