Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen muistisääntö sinulla on planeettojen järjestyksen muistamiseen?

Vierailija
14.02.2014 |

Tuli mieleen tästä jutusta: http://elekieli.blogspot.fi/2010/09/muistitekniikka-aikuisille-ja-lapsille.html

"Ensimmäiseksi kuvittele lämpömittari. Siellä on elohopeaa. Kun lämpö nousee, elohopea laajenee. Elohopea on englanniksi mercury, siitä ensimmäinen planeetta Merkurius. Elohopea räjähtää kuumuudesta ja läiskyy kauneimman naisen päälle, jonka olet koskaan nähnyt. Kuvittele tämä kaunis nainen, nyt meillä on Venus. Venus ottaa osan elohopeasta ja heittää sen puutarhaan, joka saa maan lentämään ympäriinsä. Seuraava planeetta on Maa. Lentävä maa osuu naapurin lauta-aitaan aiheuttaen kovan metelin. Raivosta punainen naapuri tulee aidan luokse. Mikä on punainen planeetta? Mars. Naapurin aiheuttaman metelin johdosta korttelin kookkain kaveri astelee paikalle. Suurin planeetta on Jupiter. Hänellä on yllään kirkkaan valkoinen t-paita, jossa on loistavan auringon kuva, aurinko englanniksi on SUN. Seuraavat planeetat ovat Saturnus, Uranus ja Neptunus. Kookkaan naapurin jaloissa räksyttää pieni koira, Pluto."

Itse muistan että Maa on kolmas ja sen naapurit ovat Venus ja Mars, eli ensimmäiseksi jää Merkurius, koska näitä seuraa Jupiter (eka iso planeetta) + SUN eli Saturnus, Uranus ja Neptunus. Plutoahan ei enää lasketa planeetaksi, mutta se on helppo laittaa joukon jatkoksi.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikea muistisääntö. Onneksi osaan järjestyksen muuten vain,ilman muistikkkoja.

Vierailija
2/47 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 06:36"]

Onpa vaikea muistisääntö. Onneksi osaan järjestyksen muuten vain,ilman muistikkkoja.

[/quote]

Se on minusta hassua, että muistamisen liittyen eri ihmiset kokevat eri konstit toimivina. Mieheni on juuri sitä koulukuntaa, jotka vaan opettelevat asian ja muistavat sen. Mies ei yhtään ymmärrä muistikikkojani. Hänestä niiden muistaminen on vaikeaa ja ne ovat "kaukaa haettuja".  Minä taas käytän muistisääntöjä monessakin asiassa. Luultavasti muistan tuon ap:n kirjoittaman muistisäännön lopun elämäni. Ne tarttuvat minulle hyvin mieleen. Pelkkä listan muistaminen ei minulta onnistu.

Varmaankin tämä erilaisten sääntöjen keksiminen on minulle hyväksi. Jousuin nimittäin (onnettomuuden jälkeen) muistitestiin sairaalaan. Psykologi sanoi, että erittäin harvoin kukaan saa täysiä pisteitä kuullun tarinan muistamisesta ja minulta se onnistui helposti. Itse asiassa nyt vuosienkin jälkeen voin palauttaa sen tarinan aika kivasti mieleen.

Tiedän monenlaisia erilaisia muistitekniinkoita ja käytän niitä vaihdellen. Minulla toimii. On hyödyllistä ja hauskaa. (Piin likiarvoa opettelin juuri vähän aikaa sitten ihan huvikseni.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä aika helvetin paljon muistettavaa tuossa muistisäännössä :D

Vierailija
4/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon helpompi:

Mervemaamars, Jusauraneplu.

Rimssu, joka jää yllättävän hyvin mieleen.

Tosin tuo on siltä ajalta, kun Plutokin oli vielä planeetta.

Vierailija
5/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä tarvitse osata toisin kuin jokaisen suomalaisen tulisi tietää että: Oulun siika on pyhä kala, ja siiten lesti perhe ähtävä lapua kyrö.

Vierailija
6/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin muistan sen laulun mukaan. 

Vierailija
7/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut mitään vaikeutta aikoinaan oppia järjestystä ulkoa ihan vaan normisti oikeilla nimillä. Ei niitä nyt NIIN monta ole, vaikka silloin Plutokin oli vielä planeetta.

Vierailija
8/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:18"]

[/quote]

Mikä ihmeen laulu?

Vierailija
9/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon muistisääntöön tarvisi muistisäännön. Planeetat osaa luetella järjestyksessä tuosta vain, kun on kerran litanian opetellut niin se on siinä.

Tiedättekös milloin on tulossa täysikuu? Silloin kun kuunsirpistä voi piirtää K-kirjaimen (viiva kuunsirpin selkään), kuu "kasvaa". Mutta koska kuu huijaa, se ei kasvakaan vaan pienenee. Jos taas kuunsirpistä voi piirtää P-kirjaimen (viiva kuunsirpin kärjestä alas), kuu "pienenee". Mutta koska kuu huijaa, nyt se kasvaakin ja tulee täysikuu.

Tuollaisen säännön olen oppinut, mutta miksei voisi samantien sanoa että kuu kutistuu tai paisuu? :D Kuulostaa tietenkin hauskemmalta, kun kuu huijaa.

Vierailija
10/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistisääntöjä, planeettoja on niin vähän Aurinkomme ympärillä että muistaa muutenkin. 

Käytän muistisääntöjä juttuihin, joita jokapäiväinen elämä ei tue, esim opiskeluaikana kun pitää opetella ulkoa asioita. 

Vierailija
11/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on lapsesta saakka ärsyttänyt ihan v***sti toi typerä huijausmuistisääntö! Mutta ehkä se on jonkun mielestä vekkuli.

Vierailija
12/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen Kuun vaiheet niin, että se ilmestyy näyttämölle sivuverhon takaa vasemmalta (kasvaa), lipuu pitkin näyttämöä täysikuuna ja katoaa oikeanpuolisen verhon taakse (pienenee).

Vierailija
13/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:20"]

[/quote]

Mikä ihmeen laulu?

[/quote]

"Merkurius Venus Maa ja Mars Jupiter

Saturnus Uranus Neptunus Pluto

Aurinkoa kiertävät ne kaikki radallaan"

Ukko Nooan sävelellä. Eikö kukaan muu tiedä tätä?

Vierailija
14/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta laulusta :)

Vierailija
15/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun muistisääntö:

Merkurius, Venus, Maa, Mars,

Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto

Opettelee vaan rimpsun. Ei mitään hankalia musitisääntöjä, vaan ulkoa rimpsu mieleen. Tauko Marsin jälkeen, niin rytmi säilyy. Ja muistaa jättää ton Pluton pois nykyisin ;)

Vierailija
16/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat selkäytimestä. En ole koskaan tarvinnut mitään muistisääntöjä.

Vierailija
17/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut planeetat ulkoa tarpeeksi pienenä, niin ei ole ongelmia muistamisen kanssa. Nuorna on vitsa väännettävä.

Vierailija
18/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, piti yläpeukuttaa, nakkisormi lipes. Just noin, toi on lyhyt ja selkeä lista eilä mikään jaksolllinen järjestelmä kuitenkaan!

Vierailija
19/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan nuo ihan ilman mitään sääntöjäkin.

Merkurius Venus Maa Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus (Pluto).

Oulu Siika Pyhä Kala Lesti Perho Ähtävä Lapua Kyrö.

Sitten oli jotain kieliin liittyviä, albohado (all, both, half, double + the + adj. + sana, all the best boys) ja whahasuqura (what, half, such, quite, rather + a + adj. sana, what a great idea). Ja durch für gegen ohne um-herum, mutten enää muista, mikä sääntö näihin liittyi.

Vierailija
20/47 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:20"]

[/quote]

Mikä ihmeen laulu?

[/quote]

"Merkurius Venus Maa ja Mars Jupiter

Saturnus Uranus Neptunus Pluto

Aurinkoa kiertävät ne kaikki radallaan"

Ukko Nooan sävelellä. Eikö kukaan muu tiedä tätä?

[/quote]

Mä muistan ton laulun, ala-asteella sitä laulettiin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi