Tutkimus: Syrjäytyminen alkaa jo kohdussa
Painavaa asiaa, kannattaa lukea!
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_syrjaytyminen_alkaa_jo_kohdussa/7006778
Todellakin, olen usein miettinyt tätä. Esim. kun katson, millaisen alun tuntemieni varakkaiden ja koulutettujen, eliittivanhempien lapset täällä pääkaupunkiseudulla saavat ja vertaan sitä esim. Keski-Suomessa asuvien, vähemmän koulutettujen ja varakkaiden serkkujeni lapsien saamaan alkuun elämässä... Tasan ei todellakaan käy onnen lahjat! Tästä epätasa-arvosta pitäisi kyllä puhua enemmän!
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 00:11"]
Se että ei ole matkustellut ulkomailla, ei liity syrjäytymiseen mitenkään. Tai käykö teatterissa joka viikko vai pari kertaa kymmenessä vuodessa. Tai edes onko päällä trendimerkkien vaatteita vai sukulaisilta kierrätettyinä saatuja. Sellaiset alkaa jo vaikuttaa pikkulapsen terveyteenkin, että pääseekö ulkoilemaan ja onko säänmukaiset vaatteet, saako pääasiassa terveellistä ruokaa, pidetäänkö vuorokausirytmistä huoli ja tuleeko unta tarpeeksi, viedäänkö lääkäriin ja pestäänkö hampaat, miten lapselle puhutaan, pidetäänkö sylissä ja tarjotaanko virikkeitä (joiden ei tarvitse olla sirkusta ja balettia, vaan vaikka muovailuvahaa ja iltasatuja)... Voisin kuvitella että itseasiassa niissä varakkaissakin perheissä on tapauksia, joissa näistä perusasioista ei pystytä pitämään huolta.
Mutta tässäkin artikkelissa oli siis kyse syntymättömien lasten terveydestä, jolloin äidin terveydentila on se juttu, eikä siinäkään teatterikäynnit, käsilaukut tai kasvohoidot paina...
[/quote]
Aivan varmasti on varakkaissakin perheissä ongelmia, jolloin eivät ehkä nuo yllä kuvatut lapsen perustarpeet tule optimaalisesti täytettyä. Silti on fakta, että sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevissa perheissä näitä ongelmia on huomattavasti enemmän.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 21:28"]
Onneksi en asu Helsingissä, missä on huomattavasti korkeampi työttömyysprosentti kuin kotikaupungissani! Sosioekonominen asemani on - kiitos akateemisen koulutuksen - täysin vastaava Ullanlinnassa asuvan rahasuvun perijän kanssa (Tilastokeskus: Sosioekonomisella asemalla tarkoitetaan henkilön asemaa yhteiskunnan rakenteellis-toiminnallisissa järjestelmissä. Sosioekonomisen aseman muodostaminen henkilölle perustuu tietoihin henkilön pääasiallisesta toiminnasta, ammatista, ammattiasemasta sekä toimialasta.) Paikkakunnallani ei ole suhteessa samaa määrää kouluttamattomia maahanmuuttajia kuin Helsingissä, joten siinäkin suhteessa pystyn tarjoamaan lapsilleni paremman kasvualustan kuin pääkaupunkilaiset.
[/quote]
No, kyllä täällä pk-seudullakin on tarjolla erinomaisia kasvualustoja. Esim. meidän perheemme asuu alueella, jolla tulotaso on koko maan kärkeä. Eipä ole maahanmuuttajien aiheuttamia (kuten ei valtaväestönkään) sosiaalisia ongelmia näillä kulmilla... Ja silti koko pääkaupunkiseudun suuri kulttuuritarjonta ym. käden ulottuvilla. 6-vuotiaani kyselee kummissaan, milloin taas mennään "esitystä katsomaan", jos ei olla pariin viikkoon käyty teatterissa, konsertissa tms.
[/quote] Hm. Minä asun maahanmuuttajalähiössä mutta pystyn tarjoamaan lapsilleni aivan samat älylliset ja kulttuuriset lähtökohdat kuin sinä. Ei kysymys ole siitä, missä asuu vaan siitä, mitä pitää tärkeänä. Minulle on tärkeää että lapsilleni on koko mailma auki. Heidän ei tarvitse esimerkiksi mennä "tuottaviin töihin" tai vaurastua, saavat ihan vapaasti hakeutua taiteen ja kulttuurin pariin toteuttamaan itseään, minä kyllä autan jos tulee taloudellisesti paha paikka. Lukion toki käyvät ihan yleissivistyksen ja kavereiden takia, siihenkin on varaa ja minua ei haittaa yhtään jos keskittyvät siellä enemmän verkostojen luomiseen ja hauskanpitoon kuin siihen, että tulee huippuarvosanat. Kirjoituksestasi sai jotenkin sen mielikuvan että vain varakkaat ihmiset käyvät teatterissa ja taidemuseoissa ja kulttuuritapahtumissa. Tosin veikkaisin että sinä et mene lapsinesi alakulttuurin vaihtoehtotapahtumiin, minä käyn lapsineni sekä oopperassa että Kalasataman pikkutapahtumissa.
Netti on siitä hauska paikka, että täällä voi törmätä todella erilaisiin ihmisiin, sellaisiin, joihin ei elävässä elämässä törmää. Läheskään kaikki vähävaraisemmat ihmiset eivät ole taiteellisesti ja boheemisti suuntautuneita, lähimmäisrakkaita arjen niksipirkkoja, vaan saattavat olla masentavan näköalattomia ja kulttuurittomia tolvanoita, joiden lapset ovat samanlaisia tolvanoita.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 23:12"]
Kyllä minua säälittää lapset, jotka syntyvät pienituloisten ja työttömien vanhempien lapsiksi jonnekin masentavaan pikkukaupunkiin ja viettävät lapsuutensa ankeassa lähiössä saamatta harrastaa, matkustella ja muuten nähdä elämästä sitä kivaa puolta samaan tapaan kuin saavat varakkaiden vanhempien lapset. Kiva sieltä sitten koittaa ponnistaa edes jonnekin Helsingin piireihin... moni jää kotiseudulle tai muuten "perii" vanhempien huono-osaisuuden, niin se vaan ikävä kyllä menee.
[/quote]
Esim juoksulenkkeily on ilmaista ja sitä voi tehdä missä tahansa. Tai jumppa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:59"]
Netti on siitä hauska paikka, että täällä voi törmätä todella erilaisiin ihmisiin, sellaisiin, joihin ei elävässä elämässä törmää. Läheskään kaikki vähävaraisemmat ihmiset eivät ole taiteellisesti ja boheemisti suuntautuneita, lähimmäisrakkaita arjen niksipirkkoja, vaan saattavat olla masentavan näköalattomia ja kulttuurittomia tolvanoita, joiden lapset ovat samanlaisia tolvanoita.
[/quote] Totta. Minusta koulu voisi olla se paikka, jossa taidetta ja kulttuuria painotettaisiin enemmän ja avarrettaisiin näiden lasten maailmaa. Näytettäisiin ne mahdollisuudet joita kotona ei näytetä. Vai onko vanhempien esimerkki kuitenkin sitten se kaiken nitistävä elementti? Ja minuun törmää elävässä elämässä esimerkiksi Tavastialla tai vaikkapa Porin taidemuseossa, Ilmiöfestareilla tai Walkerskahvilassa :) Eli olen ihan elävä olento, en fiktiota.
Minusta kysymys on äidin koulutustasosta, siitä on ihan oikeatakin tutkimusta, että äidin koulutus ratkaisee todella paljon lasten sosioekonomisesta asemasta.
Yleensä koulutetuimmilla paremmat elämäntavat ja vaikka olisi työttömyysjaksoja (niin kuin monilla nykyään on) elämänhallinta on ok.
Minulla ei akateemisesta koulutuksesta huolimatta ole kuin nippa nappa keskitason palkka ja olen yh. Mutta en ole koskaan tupakoinut, olen absolutisti, kulutan fiksusti ja varaan rahat lasten harrastuksiin. Asumme kivassa paikassa ja lapset käy pientä hyvää (ei mitään eliitti-) koulua.
Lapset pystyvät ponnistamaan ihan mihin oma mielenkiinto ja rahkeet riittävät.
Suomessa kuitenkin kaikilla on se sama mahdollisuus koulutukseen, se kai on se pointti hämmästellä noita eroja.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:59"]
[/quote] Totta. Minusta koulu voisi olla se paikka, jossa taidetta ja kulttuuria painotettaisiin enemmän ja avarrettaisiin näiden lasten maailmaa. Näytettäisiin ne mahdollisuudet joita kotona ei näytetä. Vai onko vanhempien esimerkki kuitenkin sitten se kaiken nitistävä elementti? Ja minuun törmää elävässä elämässä esimerkiksi Tavastialla tai vaikkapa Porin taidemuseossa, Ilmiöfestareilla tai Walkerskahvilassa :) Eli olen ihan elävä olento, en fiktiota.
[/quote]
Mikään kulttuuri ei nyt vaikuta siihen, tuleeko jostain syrjäytynyt vai ei. Liikuntaharrastus onkin sitten toinen juttu.
No tokihan tämä paikkansa pitää, mutta kylmä fakta on myös se, että sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat vanhemmat omaavat - ja myös siirtävät jälkikasvulleen - heikommat geenit kuin koulutetut, hyvintoimeentulevat vanhemmat. Toki vähempiosaisia tulee tukea ja julkisen terveydenhuollon (ja etenkin raskaudenseurannan) resuresseja suunnata riittävästi näille riskiryhmille. Sillä ei kuitenkaan voida kenenkään geenejä parantaa, vaikka toki mahdollistaa parempi alku elämälle.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:05"]
No tokihan tämä paikkansa pitää, mutta kylmä fakta on myös se, että sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevat vanhemmat USEIN (ei toki aina) omaavat - ja myös siirtävät jälkikasvulleen - heikommat geenit kuin koulutetut, hyvintoimeentulevat vanhemmat. Toki vähempiosaisia tulee tukea ja julkisen terveydenhuollon (ja etenkin raskaudenseurannan) resuresseja suunnata riittävästi näille riskiryhmille. Sillä ei kuitenkaan voida kenenkään geenejä parantaa, vaikka toki mahdollistaa parempi alku elämälle.
[/quote]
Tärkeä lisäys äsken hätäisesti kirjoittamaani.
2#
No tuohan on ihan selvä juttu. Minä taas ihmettelen mitä nämä erittäin varakkaat Helsingin lapsiperheet ovat. Olen täällä kasvanut ja minusta täällä on paljon keskiluokkaa, opettajia ja hoitajia, insinöörejä naimisissa keskenään. En ole vielä kovin montaa eliittiperhettä tavannut, vaikka olen asunut lapsuuteni Helsingin omakotitaloalueella. Keskiluokassa on ihan hyvä olla :)
Mun mielestä tuo että "Suomessa ei pitäisi olla sosioekonomisia eroja" on kyllä älyttömän naiivi ajatus. Uskooko joku oikeasti niin ja onko se tässä maassa oikeasti laajasti ajattelun perusta? Sosioekonomisia eroja on ollut aina ja on edelleen, niitä on tasattu, alemmalla tasolla olevien elinolot on parantuneet myös yleisen elintason paranemisen myötä, ja suhteessa lähes kaikkiin maailman valtioihin sosioekonomiset erot on epäilemättä pieniä, mutta eihän ne nyt hyvän tähden ole hävinneet.
On tuossa silti mielenkiintoisia pointteja.
Mutta toisaalta ap:n "eliittivanhempien" tekemät valinnat ja lasten saamat "avut" elämässä ei välttämättä sinänsä ole merkityksellisiä, osa varmastikin on mutta onhan tässä nykyaikaisessa vanhemmuudessa mielettömästi sellaistakin, jota pidetään hyvänä vanhemmuutena mutta joka liittyy kulutukseen lähemmin kuin hyvään lastenhoitoon.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:07"]
No tuohan on ihan selvä juttu. Minä taas ihmettelen mitä nämä erittäin varakkaat Helsingin lapsiperheet ovat. Olen täällä kasvanut ja minusta täällä on paljon keskiluokkaa, opettajia ja hoitajia, insinöörejä naimisissa keskenään. En ole vielä kovin montaa eliittiperhettä tavannut, vaikka olen asunut lapsuuteni Helsingin omakotitaloalueella. Keskiluokassa on ihan hyvä olla :)
[/quote]
Selvästikään et heitä tunne... enkä ala tässä nyt tarkemmin selittämään "keitä" he ovat, jos et tällaisia ihmisiä tunne, niin sitten et tunne ja liikut ilmeisesti ihan eri piireissä. Omassa tuttavapiirissä näitä eliittiperheitä on paljon, vanhojen ns. rahasukujen vesoja (monet suomenruotsalaisia) sekä menestyviä yrittäjiä ja perijöitä. En viitsi alkaa nimeltä mainitsemaan. Ne jotka piireihin kuuluvat, tietävät keistä puhun.
[/quote]
No Ullanlinnassa, Kaivarissa, Krunikassa, Westendissä asuu perheitä, joiden omaisuudesta tavallinen tallaaja ei osaa edes uneksua. Toki kaikissa noissa asuu myös tavallisia.
Aika kaukaa haettuja nuo esimerkkisi ovat, pääkaupunkiseudun elitistit ja keskisuomalaiset vähemmän koulutetut, mutta varakkaat. Kumpi ryhmä mielestäsi on syrjäytynyt? Minusta ei kumpikaan. Tuntuu, ettet ole tainnut ihan ymmärtää, mistä kirjoitat.
Oletko tietoinen, että meillä Suomessa on jo kolmannen polven työttömiä ja he, jos ketkä, ovat ainakin vaarassa syrjäytyä.Kuuntelin syksyllä aiheesta erittäin mielenkiintosen keskustelun. Jos lapsi ja nuori ei ole koskaan kokenut sitä, että perheen vanhemmat tai sisarukset kävisivät normaalissa työssä, niin ei hän itsekään ole motivoitunut edes hankkimaan ammattia tai menemään työhön. Mielenterveysongelmat ovat yleisiä. Tyypillisiä kommentteja ovat "Ei jaksa", "Ei huvita", "Ei kiinnosta". Heitä on perin vaikea vakuuttaa siitä, että ammatin hankkiminen kannattaa ja että sitä kautta työnsaantikin helpottaa. Itsekunnioitus on monella jo mennyttä. Sossun luukulta haetaan rahaa.
Ilmeisesti ap tarkoitti että ne keskisuomalaiset perheet ovat vähemmän koulutettuja JA vähemmän varakkaita.
Mutta kyllä minustakin SYRJÄYTYMISESSÄ on kyse ihan jostain muusta, kuin pienestä vähemmistöstä joka on ne rikkaimmat ja vaikutusvaltaisimmat suvut Helsingissä. Sitä paitsi, ne porukathan on niin pieniä että jos tarkemmin lähdetään katsomaan, tuskin sielläkään ihan kaikki asiat loppujen lopuksi niin hyvin on kaikilla, eiköhän sieltäkin löydy kaikenlaista jos penkoo. Joka tapauksessa, jos ottaa rikkaimman kärjen normiksi ja vertaa siihen mitä tahansa muuta perhettä, niin syrjäytyneeltä kai se keskivertokeskisuomalaisserkun perhekin vaikuttaa, vaikkei siitä olisi kyse lainkaan.
Huonosti kirjoitettu artikkeli. Eiköhän asuinpaikkaa enemmän merkitystä ole esim. sillä, polttaako äiti raskausaikana (mitä alemmilla sosiaaliluokilla esiintynee enemmän).
Mitä tarkoittaa "terveysongelmia kuten kansansairauksia"? Roska-artikkeli, vaikka yrittikin sivuta oikeaa asiaa.
Mielestäni korkealle opiskelevien nuorten lisääntymistä pitäisi tukea siten, että he hankkisivat useamman lapsen eikä vain 1-2 35v:nä. Saataisiin parempaa geenimateriaalia eteenpäin edes himpun verran.
Mä en pääse yli siitä että Suomessa "ei pitäisi olla" sosioekonomisia eroja. WTF se tarkottaa? Totta helkkarissa niitä on. Jos ei olisi, niin kaikilla täällä olisi saman verran varallisuutta esimerkiksi. Siinä on varmaan haettu kuitenkin sitä, että Suomessa ei pitäisi perheen matalamman sosioekonomisen tason vaikuttaa lasten terveyteen ainakaan niin paljoa ja niin varhain, että se näkyisi tilastollisestikin huonompana terveystilanteena jo syntyessä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 20:15"]
[/quote]
Selvästikään et heitä tunne... enkä ala tässä nyt tarkemmin selittämään "keitä" he ovat, jos et tällaisia ihmisiä tunne, niin sitten et tunne ja liikut ilmeisesti ihan eri piireissä. Omassa tuttavapiirissä näitä eliittiperheitä on paljon, vanhojen ns. rahasukujen vesoja (monet suomenruotsalaisia) sekä menestyviä yrittäjiä ja perijöitä. En viitsi alkaa nimeltä mainitsemaan. Ne jotka piireihin kuuluvat, tietävät keistä puhun.
[/quote]
No kyllähän minä tunnen varakkaita sukuja, mutta pointti olikin se että ei heidän elämänsä eroa keskiluokasta paljoakaan. Vaikka käydään Alpeilla laskettelemassa hiihtolomalla ym. heidän lapsistaan ei automaattisesti ole tullut juristeja ja ekonomeja, vaan esim. opettajia ja muita. Keskiluokan ja varakkaiden välistä kuilua ei oikeastaan Helsingissä ole, jos katsoo sitä mihin lapset päätyvät. Keskiluokan lapsista tulee ekonomeja siinä missä erittäin varakkaiden lapsista luokanopettajia. Tietenkin varallisuus näkyy lomamatkoissa ja asumisessa, mutta varsinaisia koulutus/terveyseroja ei keskiluokan ja varakkaamman väen lapsissa näy ainakaan omassa lähipiirissäni. Ja en puhu mistään Nallesta ja niistä joilla on miljardiomaisuus, vaan esim. erittäin varakkaista, omalla työllä rahansa ansainneista.
up