Ovatko saikuttelijat aina huonoja työntekijöitä?
Eli onko esimiesten puheissa ja väitteissä perää että saikutyelijat saikuttelevat vain koska heitä ei kiinnosta työnteko?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Miten saikuttelija voisi olla hyvä työntekijä 🤔
Työkaverit joutuvat paikkamaan sairaslomalaisen tekemisiä kun tämä ei ilmesty työpaikalle sovittuun aikaan.
Oma työni on niin kuormittavaa, että on alkanut tulemaan kaikenlaista tuki- ja liikuntaelimistön ongelmaa. Flunssan takia olen ollut pois vain silloin kun lapset oli pieniä ja taudit tarttui minuunkin. Olen ns. tuleva saikuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Oma työni on niin kuormittavaa, että on alkanut tulemaan kaikenlaista tuki- ja liikuntaelimistön ongelmaa. Flunssan takia olen ollut pois vain silloin kun lapset oli pieniä ja taudit tarttui minuunkin. Olen ns. tuleva saikuttaja.
No oletko tehnyt mitään välttyäksesi noilta vaivoilta? Lihaskunnon kohentaminen ja liikkuvuuden parantaminen nyt pitäisi olla viikoittaisessa ohjelmassasi jos noin vahvasti epäilet tulevasi rammaksi.
Olin työterveyslaitoksen luennolla. Sairaspoissaolot aiheuttaa 3-10 miljardin kulut riippuen laskentatavasta valtiolle ja kunnille. Saikku päivistä 30% on ns rokulipäiviä. Melko kallista juopottelua tai työmotivaation puutetta.
Saikuttaminen voi olla myös oire jostakin. Itselläni alkoi tulla muutaman päivän poissaoloja migreenin ja selkäkivun takia. Työpaikka oli kamala ja ahdistava, siksi kynnys jäädä kotiin oli hyvin matala. Sitten lopetin itseni kiusaamisen ja irtisanouduin karenssin uhalla.
Nykyään olen ihanassa työpaikassa johon on kiva mennä. Yhtään saikkua ei ole tullut 1,5 vuoden aikana.
Joissain Keski-Amerikan maissa on ainakin käytössä aika järkevä järjestelmä eli työntekijällä on vuoden aikana käytössään tiettymäärä (sanotaan vaikka 12 päivää) sairaslomaa, jotka voi käyttää siihen sairastamiseen tai sitten jollei ole ollut sairaana niin ne maksetaan rahana. Jos on yli tuon määrän sairaslomalla on se palkatonta.
Olin itse työpaikassa, jossa oli ihan pimeä meininki, mm. säännönmukaisesti yhdeksän päivän työputkia, sitten yksi vapaapäivä, sitten taas seuraavana aamuna kymmenen tunnin työvuoroon. Jatkuva alimiehitys ja häiriintynyt esimies, joka suoranaisesti kiusasi nuoria työntekijöitään, kun ymmärsi ettemme tienneet omia oikeuksiamme. Niin ja palkka oli luonnollisesti huono. Saikkuprosentti oli huikea ja sen kasvattamiseen osallistuin myös minä.
Sitten menin jatko-opiskelemaan ja valmistuttuani sain työpaikan mielekkäältä alalta, työpaikasta jossa työskentelee normaaleja ihmisiä. Nykyään olen saikulla silloin kun kerran vuodessa sairastun flunssaan.
En todellakaan tunne tästä minkäänlaista syyllisyyttä. Mitä oikein voi olettaa? Sairaassa ilmapiirissä ihmiset sairastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Joissain Keski-Amerikan maissa on ainakin käytössä aika järkevä järjestelmä eli työntekijällä on vuoden aikana käytössään tiettymäärä (sanotaan vaikka 12 päivää) sairaslomaa, jotka voi käyttää siihen sairastamiseen tai sitten jollei ole ollut sairaana niin ne maksetaan rahana. Jos on yli tuon määrän sairaslomalla on se palkatonta.
Tuossa porukat on sairaana töissä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä nivelrikkoja- ja vammoja voi ennaltaehkäistä omilla valinnoilla ja elintavoilla joita kannattaa noudattaa lapsuudesta asti. Mutta myös vielä aikuisenakin ehtii. Ala harrastamaan liikuntaa, jumppaa ja fitnestä enemmän sekä käy salilla. Tuki- ja liikuntaelinsairaus on itse aiheutettu jos ei ole pitänyt kehostaan huolta vaan päästänyt itsensä rappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa porukat on sairaana töissä.
No jos olet oikeasti kipeä niin et mene töihin ja ei ole todellakaan normaalia olla yli 12 päivää vuodessa sairaslomalla. Joku tuossa aiemmin sen jo mainitsikin miten ainakin 30% sairaslomista on ns rokulipäiviä.
Mulla on polvissa nivelrikkoa ja se johtuu urheiluharrastuksesta.
"Saikuttajia" ei tosiaankaan voi niputtaa yhdeksi ryhmäksi. Itse olen kärsinyt siitä, että olen joutunut olemaan pois työstä ammattitaudin vuoksi. Olen kyllä tehnyt töitä etänä myös sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä nivelrikkoja- ja vammoja voi ennaltaehkäistä omilla valinnoilla ja elintavoilla joita kannattaa noudattaa lapsuudesta asti. Mutta myös vielä aikuisenakin ehtii. Ala harrastamaan liikuntaa, jumppaa ja fitnestä enemmän sekä käy salilla. Tuki- ja liikuntaelinsairaus on itse aiheutettu jos ei ole pitänyt kehostaan huolta vaan päästänyt itsensä rappiolle.
Tämähän se olisi, eli on itsestä kiinni miten elää ja reagoi mahdollisiin kehon ongelmiin. Nykyihmisistä osa on valitettavasti vaan niin tyhmää porukkaa, että vedetään viina ja poltetaan tupakkaa ja sitten ihmetellään miksi maksa, keuhkot ja haima pilalla. Ei ole sattumaa miksi tietyntyyppiset ihmiset ovat aina kipeänä niin henkisesti kuin fyysisesti ja toiset pysyvät ikinuorina mieleltään ja keholtaan.
Olemme.
Oli hassua saikutella, kun sairastuin parantumattomaan syöpään.
Olisin voinut muistuttaa ahkeria työpaikkaäityköitä ja hoitaa lasteni asioita työpäivän aikana.
Olen saikutellut silloin kun työnantaja on ruvennut vit ttt ttuil emaan, eli v ittt ttuilen takaisin. Miksi antaisin täyttä työpanosta, jos työnantaja on muu u ul kku. Jos työtehtävä on helvetin tylsää on pakko saikuttaa välillä että jaksaa tylsyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saikuttelija voisi olla hyvä työntekijä 🤔
Työkaverit joutuvat paikkamaan sairaslomalaisen tekemisiä kun tämä ei ilmesty työpaikalle sovittuun aikaan.
Tuurasin ikuisuuden sairastavia työkavereita, jotka olivat joko sairaita, pienten lasten äitejä (toisinaan isiä), juoppoja jne.
Sitten sain syövän ja pääsin lekottelemaan kuusi vuotta sairauslomalla. Suosittelen samaa teille narisijoille.
Vierailija kirjoitti:
Olen saikutellut silloin kun työnantaja on ruvennut vit ttt ttuil emaan, eli v ittt ttuilen takaisin. Miksi antaisin täyttä työpanosta, jos työnantaja on muu u ul kku. Jos työtehtävä on helvetin tylsää on pakko saikuttaa välillä että jaksaa tylsyyttä.
En ole ihan varma onko tämä aikuisen ihmisen tapa hoitaa elämän haasteita... Vahva veikkaus että tuolla meiningillä ei työelämässä kovin pitkälle pötkitä ja olet loppuun asti muiden pompoteltavana.
Saikuttajia ei pitäisi palkata töihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lapsesta saakka jääkiekko ja salibandy tausta. Näitä tuli sitten harrastettua ylemmillä tasoilla noin 20-40v. Nyt on erinäisten urheilusta tulleiden vammojen takia selkä jne hajalla. Olkapäät leikattu, kipuja lantiosta ylöspäin koko ajan lukuunottamatta päätä. Murtumia, nikaman siirtymisiä jne. Nyt rauhallista liikuntaa uinti, vesijuoksu ja kävely. Jokapäiväinen jumppa ja venyttely, että pystyy olemaan töissä. (toimistotyö, mutta vaativa IT-ala, jossa myös päivystys)Lääkitystä yritän pitää mahdollisimman pienenä. Buranaa jne menee. Pahoina päivinä on sitten panacod tai tramal. Nyt ikää 48v . 67 vuotiaaksi pitäisi nykyisen eläkelaskelman mukaan jaksaa. Urheilu kannattaa aina... Olen siis mieshenkilö
Mun työpaikalla alkaa saikuttelu heti, kun saa vakkaripaikan. Muutamassa kuukaudessa hajoo selkä, polvet ja olkapäät, puhkeaa migreeni ja astma ja vaikka ja mikä. Aika jännä ilmiö.
T. Katkera määräaikainen, joka ei uskalla olla pois töistä ihan joka kerta, kun olis tarvis